[UPS] Hoe de servers automatisch laten opstarten na shutdown

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Op ons bedrijf hebben we een APC Smart-UPS 5000 met daaraan 6 servers hangen.
Op de hoofdserver ( die serieel verbonden is met de ups ) staat het standaard pakket van APC.
Op de overige servers is het pakket PowerChute Network Shutdown geinstalleerd.

Alle servers sluiten nadat de ups 2 minuten geen stroomtoevoer meer heeft. Als de spanning weer opkomt staat ingesteld dat de ups ook weer aangaat.

Nu mijn vraag: Hoe kan ik voorelkaar krijgen dat als de stroom weer opkomt de servers van de ups ook weer aangaan.

Domme vragen bestaan niet. Misschien is het antwoord heel erg simpel. Ik heb toennet de search proberen te gebruiken alleen die doet het niet goed.

w00t

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In het bios staat een optie, wat de server moet doen na power-failure (weet exacte naam ff niet). Bij jou staat ie op: uit, hij moet staan op: resume previous state.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Om deze vraag te beantwoorden zijn wat meer gegevens misschien handig. Wat voor besturingssysteem draaien de servers bijvoorbeeld?
Misschien moet je de oplossing zoeken in een idee als "Wake On Lan", of interrupt based wake-up. De meeste serverbordjes zullen dit soort features wel ondersteunen: hoe ziet het met die van jou?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• FireStarter
Sorry, dat was ik vergeten .

Ons netwerk bestaan uit Dell Poweredge servers:

4x Power Edge 1750
2x Power Edge 2650
1x Power Edge 2600

Alle servers draaien op Windows 2003.

w00t

Verwijderd

Die 2600 doet het als het goed is al uit zichzelf. Van de anderen weet ik het niet zeker, maar over het algemeen is het een BIOS instelling.

Waarom bel je de Dell helpdesk hiervoor niet even?

• FireStarter
Rolfie: Het is geen probleem dat de servers afsluiten. Dat moet juist. Anders vallen de servers uit als de ups leeg is, dat is helemaal niet de bedoeling. Ik wil de situatie zo hebben ( zit nu toch in een testsituatie)

Stroom af >> UPS geeft signaal naar servers >> Servers sluiten netjes af ( hebben 2 min de tijd, is voor alle servers voldoende) >> UPS gaat vanzelf ook uit als hij leeg is.

En wat ik nu ook wil hebben is
Stroom weer aan >> UPS gaat aan (instelling van UPS) >> Servers krijgen signaal dat de stroom weer aanwezig is en starten weer op.

En dat signaal kan dus volgens jullie gegeven worden door een bios optie.

Ik ben de documentatie aan het doornemen :)

Ik loop nu stage hier en welkelijk alles wat ik geleerd heb komt hier terug _/-\o_ . Perfecte leeromgeving voor een beginnende systeembeheerder.

w00t

Verwijderd

FireStarter schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:13:
Stroom af >> UPS geeft signaal naar servers >> Servers sluiten netjes af ( hebben 2 min de tijd, is voor alle servers voldoende) >> UPS gaat vanzelf ook uit als hij leeg is.
Ik weet niet of je dat in kunt stellen, en kan ook niet inschatten wat voor aanslag die servers op je UPS hebben, maar je wilt niet dat je UPS leeg raakt ooit, tenzij het echt niet anders kan.

Stel de stroom valt uit. Je servers sluiten netjes af, UPS nadat ie leeg is. De gemeente gaat met de stroom bezig, en je krijgt weer stroom. 1 minuut om precies te zijn, dan ligt het er weer af.

Als je UPS dan leeg is, loopt de handel alsnog gevaar. Dit scenario lijkt onwaarschijnlijk, maar ik heb het hier in Amersfoort nu al 2 keer meegemaakt. (ware het niet dat ik de servers bij een stroomuitval langer dan 1 minuut uit liet schakelen en de UPS idem).
Stroom weer aan >> UPS gaat aan (instelling van UPS) >> Servers krijgen signaal dat de stroom weer aanwezig is en starten weer op.
Heel kort door de bocht.. zodra er spanning op die server komt, wil je dat die aangaat. Dan moet ik mijn post tav. die 2600 nuanceren. Als ie bruut uitgezet is, gaat hij uit zichzelf weer aan. Als ie echter netjes is afgesloten, gaat ie nooit meer aan, tenzij je op het knopje drukt. Die machine heeft daarvoor ook geen bios instelling (tenzij dat met nieuwere biossen verholpen is).

Zowieso is dat een probleem met die bios optie, die geldt voor na een power faillure. Als je servers netjes zijn afgesloten, geldt dat niet als een power faillure.

Ik zou echt Dell even bellen, 020 674 42 00, dus gewoon lokaal nummer.

• FireStarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:20:
[...]

Ik weet niet of je dat in kunt stellen, en kan ook niet inschatten wat voor aanslag die servers op je UPS hebben, maar je wilt niet dat je UPS leeg raakt ooit, tenzij het echt niet anders kan.

Stel de stroom valt uit. Je servers sluiten netjes af, UPS nadat ie leeg is. De gemeente gaat met de stroom bezig, en je krijgt weer stroom. 1 minuut om precies te zijn, dan ligt het er weer af.

Als je UPS dan leeg is, loopt de handel alsnog gevaar. Dit scenario lijkt onwaarschijnlijk, maar ik heb het hier in Amersfoort nu al 2 keer meegemaakt. (ware het niet dat ik de servers bij een stroomuitval langer dan 1 minuut uit liet schakelen en de UPS idem).

[...]

Heel kort door de bocht.. zodra er spanning op die server komt, wil je dat die aangaat. Dan moet ik mijn post tav. die 2600 nuanceren. Als ie bruut uitgezet is, gaat hij uit zichzelf weer aan. Als ie echter netjes is afgesloten, gaat ie nooit meer aan, tenzij je op het knopje drukt. Die machine heeft daarvoor ook geen bios instelling (tenzij dat met nieuwere biossen verholpen is).

Zowieso is dat een probleem met die bios optie, die geldt voor na een power faillure. Als je servers netjes zijn afgesloten, geldt dat niet als een power faillure.

Ik zou echt Dell even bellen, 020 674 42 00, dus gewoon lokaal nummer.
Thx :Y)

Ik ben nu 2 dagen aan het prutsen ermee. Heb het nu zoals het nu staat ingesteld. Best leuk ook om in te stellen en uit te testen allemaal. Wat je zegt dat het niet slim is om de servers te laten opstarten als er weer stroom aanwezig is klopt wel ja. Ik moet echter nog uittesten hoelang de UPS de servers van stroom kan voorzien als deze stressed zijn. Vooral de exchange zal een probleem zijn, deze heeft 10 minuten nodig om uberhaubt af te sluiten. Moet ik nog naar kijken om dat te optimaliseren. Om alles up and running te krijgen is 3 minuten nodig.
Ik ga even aan de telefoon hangen, ik zal de uitkomst hier posten.
Maar dat zal waarschijnlijk maandag zijn O-) .

-
Waar ik nu ineens aan denk, ik heb nog geen instelling gezien dat de UPS zichzelf ook uitzet als hij ziet dat alle servers afgesloten zijn. Is dit uberhaubt mogelijk bij een ups? Ik denk dat hij wel kan zien wanneer er geen spanning meer gevraagd word ofwel? Zo kom je iedere keer dingen tegen die je totaal niet in de schoolboeken tegenkomt :Y).
Maar op deze manier voorkom je dat hij zichzelf pas uitzet als zn batterij op is.

Om het nog mooier te maken zou zijn dat de UPS pas een startup commando aan de servers geeft wanneer hij pas bv 75% opgeladen is :z maar zo kan je wel erg ver gaan.

w00t

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zou op zich wel kunnen, als je bios ook power on after power loss ondersteunt ipv resume last state.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

FireStarter schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:33:
[...]

Thx :Y)

Om het nog mooier te maken zou zijn dat de UPS pas een startup commando aan de servers geeft wanneer hij pas bv 75% opgeladen is :z maar zo kan je wel erg ver gaan.
Dat is een optie in de APC software (meen tools >> advanced option, when power returns)

Kan het nu ff niet checken .(ik zit thuis :9 ))

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• QuikSoft
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04-2023
Deze optie gebruiken wij voor 2003 systemen als er een error in het systeem komt.
Reboot Windows After a Crash (Windows NT/2000/XP/2003)

This parameter controls whether Windows should automatically reboot after a system failure or if the blue crash screen should be displayed.

Open your registry and find the key below.

Create a new DWORD value, or modify the existing value called 'AutoReboot' using the settings below.

Exit your registry, you may need to restart or log out of Windows for the change to take effect.

(Default) REG_SZ (value not set)
AutoReboot REG_DWORD 0x00000001 (1)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl

Settings:
System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl]
Name: AutoReboot
Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value: (0 = disabled, 1 = auto reboot)

I Think i gonne be Sick!!!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Maar er komt geen error, het systeem wordt netjes afgesloten :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
FireStarter schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:33:
[...]

...Vooral de exchange zal een probleem zijn, deze heeft 10 minuten nodig om uberhaubt af te sluiten...
Ik neem aan dat het om Exchange 2003 gaat; if so, dan is dit "probleem" trouwens op te lossen. Het ligt namelijk aan de wijze waarop de services stuk voor stuk gestopt worden.. In die volgorde gaat wat fout waardoor een van de Exchange services wacht op ?? en uiteindelijk door een service-kill-timeout wordt gesloten.. Dit komt door, waarschijnlijk een bug, in de eerdere release van de Exchange installatie welke tevens deze timeout waarde heeft verhoogd naar 600000 (10 minuten) ipv 60000 (1 minuut).

Wanneer je server verder een normaal gedrag vertoont, kan je de waarde weer gewoon terugzetten op 1 minuut via de volgede registry-entry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control; en dan de "WaitToKillServiceTimeout"-waarde...

[ Voor 24% gewijzigd door Zoetjuh op 29-11-2004 01:54 . Reden: more info ]

Verwijderd

Zoetjuh schreef op maandag 29 november 2004 @ 01:50:
Ik neem aan dat het om Exchange 2003 gaat; if so, dan is dit "probleem" trouwens op te lossen. Het ligt namelijk aan de wijze waarop de services stuk voor stuk gestopt worden.. In die volgorde gaat wat fout (komt door de Exchange installatie), waardoor een van de Exchange services wacht op een service-stop-timeout.. die door de Exchange 2003-installatie is verhoogd naar 600000 (10 minuten) ipv 60000 (1 minuut).
Wat ook al een slok op een borrel scheelt, is alle stop commando's via net stop in een batch zetten, en die laten uitvoeren voor het afsluiten.

Zelfde geldt voor alle start commando's. Op die manier kun je je server eerst volledig laten starten, voordat hij aan exchange begint.

Zowieso handig zulke batchfiles, als je eens alleen exchange wilt starten/stoppen.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij mijn server is het gelukkig makkelijk, AT-bakje, start dus direct weer op zodra er weer stroom is.

Ik heb deze functie echter wel op mijn ATX werkbak. Als ik mijn computer dan gewoon afsloot en uit liet gaan zoals het hoort en daarna de stroom eraf haalde dan ging hij gewoon per-direct weer aan nadat de stroom weer aangesloten werd.

ik dacht dat deze functie "Resume after Power Failure" heette. Als je die functie kan vinden zou ik een keer een test mee uit halen, server netjes afsluiten, stroom van de server af, en dan stroom er weer op zetten.

Wat verder een optie zou zijn is kijken of je je UPS zover kan krijgen om een WOL-signaal af te geven naar de servers zodra er weer stroom is, maar ik vraag me af hoe haalbaar dat alternatief is.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 08:51
Je zit idd altijd met het probleem dat een server 'netjes' wordt afgesloten door de APC software en je dus eigenlijk de server niet met BIOS opties oid weer kunt laten starten. Er immers geen verschil tussen een shutdown door een gebruiker/beheerder ivm onderhoud ofzo en een shutdown doordat de stroom uit is gevallen. Het zou wat zijn dat je server steeds opnieuw start als jij toevallig bezig bent met iets waardoor de server uit moet staan.

Misschien een heel dom idee: installeer een dummy machine die is aangesloten op de UPS. Laat die dummy alle andere servers uitschakelen na 2 minuten ofzo, maar laat de dummy zelf nooit stoppen. Deze zal dan idd crashen als de UPS leeg is, maar je kunt dan wel van het BIOS gebruik maken voor een herstart zodra er weer stroom is. Hierna kun je dan dmv wat batch scripts en Wake-On-Lan oid de echte servers weer laten starten. Beetje een omweg, maar tenzij de UPS een Wake-On-Lan of Wake-On-Serial (bestaat dat überhaupt :?) heeft dan krijg je die servers nooit meer aan de gang.

Verwijderd

Fludizz schreef op maandag 29 november 2004 @ 02:00:
ik dacht dat deze functie "Resume after Power Failure" heette. Als je die functie kan vinden zou ik een keer een test mee uit halen, server netjes afsluiten, stroom van de server af, en dan stroom er weer op zetten.
Probleem hierbij is dat netjes afsluiten geen power faillure is. De 2600's die ik geinstalleerd heb (ca 1 jaar geleden) hadden niet een dergelijke BIOS instelling, maar deden het wel. Tenzij ze netjes afgesloten waren.

Dus:

1) gewoon bruut stekker er uit en er weer in --> server start weer op
2) netjes afsluiten, stekker er uit en er weer in --> niets
Wat verder een optie zou zijn is kijken of je je UPS zover kan krijgen om een WOL-signaal af te geven naar de servers zodra er weer stroom is, maar ik vraag me af hoe haalbaar dat alternatief is.
Lijkt me een erg goed alternatief, had ik zelf niet bedacht. Je hebt maar 1 computer nodig die wel uit zichzelf aangaat (desnoods een werkstation) en je bent klaar. WOL-signalen zijn gewoon te batchen (psshutdown of poweroff, een van beide kan dat).
Postman schreef op maandag 29 november 2004 @ 02:04:
Misschien een heel dom idee: installeer een dummy machine die is aangesloten op de UPS. Laat die dummy alle andere servers uitschakelen na 2 minuten ofzo, maar laat de dummy zelf nooit stoppen. Deze zal dan idd crashen als de UPS leeg is,
Je UPS leegmaken is onverstandig.. zie ook hierboven voor uitleg waarom..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 02:07 ]

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik neem toch aan dat die servers middels een UPS-smartLink cable toch wel gewoon aan getriggered kunnen worden? Reageren op een serial-interface? Of kunnen die bakken dat niet aan (of ik mis 'the point')..

Voor APC-materiaal, zou je in zo'n situatie namelijk een "Share-UPS multiple server shutdown 8 poorts " of iets dergelijks ophangen... werkt prima.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 02:06:
Je UPS leegmaken is onverstandig.. zie ook hierboven voor uitleg waarom..
Een UPS NOOIT compleet ontladen is absoluut onverstandig. De meeste duurdere UPS'en regelen dit zelf, maar als een batterij lange tijd NIET gebruikt wordt zal die ook direct door haar knieen gaan als je ze WEL gebruikt.

Je zou de eerste niet zijn waar zijn servers netjes een jaar of 2 aan een UPS hangen zonder dat er een stroompanne was, en waar alles finaal uitvalt omdat bij een echte panne de UPS'en het gewoon niet trekken en binnen de 30 seconden ermee ophouden wegens defecte batterijen.

Verwijderd

Ik denk dat het idee van Postman het meest bruikbare is in dit soort situaties. Ik heb zelf ook dit probleem ondervonden. je komt dan s'morgen aan op je werk en alles en iedereen staat te springen en te dansen. je loopt de server ruimte binnen en complete stilte.

Dan kan je wel gebeld worden s'nachts. Maar dat is ook niet fijn.

Tja met 5 drukjes op knopjes is alles wel weer geregeld maar handig is anders.

Ik snap ook niet goed waarom APC dit niet standaard kan regelen. Zou toch gewoon een stukje software IN de UPS kunnen zijn. Send Wake up signal to server1 server2 etc

Dat bakje wat ineens uitvalt en de rest weer moet activeren moet dan wel weer opstarten en geen foutmeldingen geven bij het opstarten. anders loopt het nog de mist in.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12 09:33
Ja en dan, dan krijgt een machine die uit staat een signaaltje op z'n usb/com port, alhoewel, als je bios "wake on ring" (aan door modem op de compoort) ondersteund zou dat technisch mogelijk zijn :)

Als je het nu wilt doen zul je een kastje moeten bouwen die als er stroom op komt na 5 minuten de servers weer start door een puls op de powerknop te geven.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:58
Ik heb hier ook een UPS van APC met een netwerk interface.

Deze doet het volgende

stroom eraf, batterij treed in werking.

is de batterij 80% op (dus nog maar 20% aanwezig) dan schakeltie alle servers uit.
Dat gaat heel goed.

Komt de stroom weer terug, dan wacht de UPS tot dat hij weer ~30 procent volzit (weet ik niet precies), en vervolgens zettie alle servers weer aan. Dit zal denk ik dan via "wake on lan" gaan.

werkt echt perfect, al een paar keer meegemaakt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• FireStarter
* schrik nieuwe lay-out *

We hebben nog gekeken met een andere systeembeheerder naar de exchange server. We hebben de service-stop-timeout veranderd naar 60000, maar dat mocht niks baten. De exchange 2003 server blijft er 10 minuten over doen met afsluiten.

Het is een bekend probleem dat een exchange2003/DC server lang erover moet doen met afsluiten. We weten alleen niet hoe we dit kunnne inkorten. We zijn nu bezig met scripts, maar dat wil ook niet lukken.

w00t

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:58
FireStarter schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:09:
* schrik nieuwe lay-out *

We hebben nog gekeken met een andere systeembeheerder naar de exchange server. We hebben de service-stop-timeout veranderd naar 60000, maar dat mocht niks baten. De exchange 2003 server blijft er 10 minuten over doen met afsluiten.

Het is een bekend probleem dat een exchange2003/DC server lang erover moet doen met afsluiten. We weten alleen niet hoe we dit kunnne inkorten. We zijn nu bezig met scripts, maar dat wil ook niet lukken.
*ik kan ook maar niet wennen aan de nieuwe layout*

als je de information store's etc. eerst laat stoppen, en dan de boel afsluit, versnelt dat de zaak niet?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:23:
Ik denk dat het idee van Postman het meest bruikbare is in dit soort situaties. Ik heb zelf ook dit probleem ondervonden. je komt dan s'morgen aan op je werk en alles en iedereen staat te springen en te dansen. je loopt de server ruimte binnen en complete stilte.

Dan kan je wel gebeld worden s'nachts. Maar dat is ook niet fijn.

Tja met 5 drukjes op knopjes is alles wel weer geregeld maar handig is anders.

Ik snap ook niet goed waarom APC dit niet standaard kan regelen. Zou toch gewoon een stukje software IN de UPS kunnen zijn. Send Wake up signal to server1 server2 etc

Dat bakje wat ineens uitvalt en de rest weer moet activeren moet dan wel weer opstarten en geen foutmeldingen geven bij het opstarten. anders loopt het nog de mist in.
Iemand met een beetje kennis van electronica zou zoiets heel snel kunnen maken. Simpel een schakeling die bij het wegvallen en terugkomen van de netspanning nog enkele minuten wacht, en dan een fractie van een seconde een hoop relais schakelt. Aan die relais kan je dan de POWER button van je servers aansluiten.

Eigelijk heel simpel en met heel weinig componenten te maken. Dat er nog geen enkel groot bedrijf zo een onderdeel of toestel in zijn gamma heeft vind ik heel vreemd...

Verwijderd

FireStarter schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:09:
Wat als je de services in een .bat stopt? Dus een batch met 'net stop <servicenaam>' erin?

Vaak is er op die manier (en het vinden van de juiste volgorde) veel snelheidswinst te behalen. Exchange 2000 is op die manier binnen een halve minuut geheel gestopt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 02:06:
Dus:
1) gewoon bruut stekker er uit en er weer in --> server start weer op
2) netjes afsluiten, stekker er uit en er weer in --> niets
Dit is juist een probleem van Windows 2003. Als je inderdaad de spanning van je server afhaald terwijl de server aanstaat, dan zal server weer aangaan. Als de server uit staat en je trekt de spanning er uit, dan zal de server uit blijven als de spanning weer terug komt.

Als je UPS software een shutdown geeft dan moet de server aanblijven totdat de UPS of de server uitschakeld doordat de battery leeg is. Of de spanning komt weer terug nadat een shutdown commando is door gegeven aan de server, dan zal de UPS na een paar minuten even de spanning uitschakelen, waardoor de server een reboot krijgt.

De aanpassing voor je Windows 2003 Server is te vinden op het volgende MS artikel

Windows turns off the power after it shuts down the computer if a program calls the ExitWindowsEx or the InitiateSystemShutdownEx function

Dit is dus het probleem probleem wat je hebt.

Probeer het maar, Hierna is je probleem opgelost

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 18:13

ReLight

echo("What Now ? !")

Bel anders Triangle Networks, die hebben (of doen dat nog steeds) dat spul jaren lang verkocht, en weten ook hiermee om te gaan.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:52
FireStarter schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:13:
Rolfie: Het is geen probleem dat de servers afsluiten. Dat moet juist. Anders vallen de servers uit als de ups leeg is, dat is helemaal niet de bedoeling. Ik wil de situatie zo hebben ( zit nu toch in een testsituatie)

Het probleem zit hem dus in de BIOS. Deze onthoud wat de laatste status was van de server toen de spanning er af ging.

Als je een UPS shutdown hebt, blijft je scherm staan op "Its now safe to turnoff jou're computer". Als daarna dus de UPS zijn spanning verliest doordat de battery leeg is, dan heeft het BIOS onthouden dat het OS actief was toen de server uit viel. De server moet dus weer opstarten.Zo werkt een network shutdown op de nieuwste generaties hardware. Dus niets met WOL seriele kabels of zo. Neen het BIOS regeld het. Het enige probleem is dus een probleem in windows. Zie daarvoor het MS artikel.

lees eventueel eens dit door : After a graceful shutdown by PowerChute, Windows 2003 system fails to turn on when utility power is restored.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:57:
Wat als je de services in een .bat stopt? Dus een batch met 'net stop <servicenaam>' erin?

Vaak is er op die manier (en het vinden van de juiste volgorde) veel snelheidswinst te behalen. Exchange 2000 is op die manier binnen een halve minuut geheel gestopt.
net stop msexchangeis
net stop msexchangemta
net stop msexchangemgmt
net stop msexchangesa

Eigenlijk is msexchangesa al voldoende omdat die andere dependent daarop zijn; die sluiten dus mee af (mits je een 2e confirm geeft tenminste ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

in de bios zoeken naar powermanagement -> AC Power recovery..

dit zit wel in de bios van een Dell Optiplex, weet niet of het in een server zit
Pagina: 1