Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrHighStone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik ben me aan het orienteren op de GPS markt.
1 Welke (hand/vaste)GPS gebruik je en waarom?
2 Wat bevalt je eraan en wat niet?
3 Hoe is jullie ervaring met Map GPS'en (bijvoorbeeld de kaartjes van Magellan of Garmin) als het gaat om (af)leesbaarheid en route-/plaatsbepaling?
4. Wat is de toegevoegde waarde van de detailkaarten tov de ingebouwde basiskaarten (bv MapSend BlueNav kaarten).

Tot nu toe heb ik met name gekeken naar de Magellan Marine modellen (SportTrak Pro Marine, Meridian Marine, FX324).

De GPS zal voornamelijk gebruikt gaan worden in een nautische omgeving (waterdicht, drijfvermogen, kompas).
Wie roept?

Een file op de A12 is nooit grappig...

• MrHighStone
Ehm... iemand?

• MrHighStone
Zijn hier dan helemaal gaan GPS freaks...:?

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:03

Tys

offtopic:
Tweakers he, die komen niet verder als de winkel om de hoek

Ik ben zelf geen GPS freak, en heb alleen een iPaq i.c.m. een TomTom navigator, niks voor buiten dus, wel heb ik ervaring met Garmin deze levert uitstekende kwaliteit, echter heb ik geen idee hoe die dat buiten doet (off-road), wel leveren ze Outdoor producten misschien zit er iets bij. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Tys op 30-11-2004 10:42 ]

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Mophun
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-08-2022
Kijk eens op de website van magellan.
De grootste concurrent van Garmin als het gaat om handheld/allround GPSsen.
Ben zelf nog op zoek naar een Meridian van Magellan.

Verwijderd

Ik gebruik een Garmin GPS 12 voor aan boord. Inmiddels alweer een jaartje of 6 oud, destijds een van de duurste modellen, tegenwoordig een instapmodelletje. Zo af en toe gebruikt voor navigeren op de laptop, maar verder vooral als backup bij lokatiebepaling. Prima ding, koop er alleen wel bij goede oplaadbare batterijen bij, want echt zuinig is het beestje niet.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik gebruik aan boord gewoon m'n ipaq met navman 4400 BT gps geval.
navman is zo waterdicht dattie op het dek mag blijven liggen,
ipaq zit in de jaszak.

Als kaarten heb ik ingescande waterkaarten en ingerscande stafkaarten voor het landwerk.
(en tomtom natuurlijk voor in de wagen)

betere kaarten kun je mijnsinsziens niet krijgen, gewoon de goede kaarten die je kent op een toppie beeldscherm.

[ Voor 18% gewijzigd door Sabbi op 31-12-2004 09:37 ]

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 18:57

Balachmar

The truth is out there

Ik heb de Magellan Sportak Pro.
Deze heeft map functie.
Hij bevalt me erg goed, de mapfunctie is in het buitenland toch best handig met autorijden.
Deze kan ook drijven, de waterdichtheid is hetzelfde als met de garmins, maar de meeste garmins drijven niet.
Of je nu echt een electronisch kompas wilt, moet je zelf bepalen. De mijne heeft dat niet, maar verplaats jezelf een meter of 2 in een bepaalde richting en je richting wordt al bepaald. Dus ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg. Ik heb trouwens altijd een gewone kompas en kaart bij me als ik ga hiken, je moet niet teveel afhankelijk worden van techniek.
Verder is hij met de bijgeleverde kabel aan te sluiten op de seriele poort van de computer om hem dan als gps muis te gebruiken. Werkt ook goed!

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:17

mcl

Aan boord hebben we de Magellan SporTrak Pro Marine liggen (zwart-wit scherm). Soms neemt iemand als aanvulling wel eens z'n SporTrak Color mee. In allebei de gevallen gebruiken we de gedetailleerde BlueNav kaarten. De SporTrak Color werkt daar net iets fijner mee (kleur boeien, lichten, ondieptes), je kunt zelfs in het donker zonder zicht over het Wad navigeren.
Ik heb het idee dat de Pro Marine net iets beter tegen water bestand is dan de Color, hoewel ze beide nog nooit waterschade hebben opgelopen.

Voor lange wedstrijden hebben we een tablet-PC met USB-GPS aan boord met daarop het navigatie-pakket MaxSea (www.maxsea.com). Als je op termijn ook met een tablet aan de slag zou willen, houd er dan rekening mee dat er een nmea-uitgang op je gps zit.

Op wat voor soort boot ga je je GPS gebruiken?

Verwijderd

Als zeevaartschoolstudent verbaas ik me altijd over de afhankelijkheid van mensen op zee aan elektronica; ik zelf heb liever een papieren kaart en een losse GPS (en nog een back-up GPS) dan zo'n all-in electronisch systeem. Bovendien heb je dan nog wat te doen aan boord. Zelf de positie intekenen maakt je extra bewust van de omgeving waar je in vaart en de gevaren die er zijn.

Waarschijnlijk ben ik de enige die er zo over denkt aangezien ik later ook alleen maar electronisch zal varen, dan maar hopen dat er nog papieren kaarten aan boord zijn als het echt fout gaat.

Zijn er geen GPS-reviews te vinden via google? Want tweakers.net is nou niet de eerste vraagbaak die in me opkomt als ik een gps zou zoeken...

• mcl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:17

mcl

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 21:01:
Als zeevaartschoolstudent verbaas ik me altijd over de afhankelijkheid van mensen op zee aan elektronica; ik zelf heb liever een papieren kaart en een losse GPS (en nog een back-up GPS) dan zo'n all-in electronisch systeem.
Als schoonschrijver verbaas ik me altijd over de afhankelijkheid van mensen op kantoor aan automatisering; ik zelf heb liever een type-machine en als backup een pen en papier. ;)

Er is altijd genoeg te doen aanboord, het komt dan mooi uit als je minder tijd met je hoofd boven een kaart hoeft te hangen, en juist meer tijd over hebt om om je heen te kijken om te checken of het nog een beetje klopt wat je op je gps ziet.
Pagina: 1