Ik heb mijn figuren op een pagina genummerd mbv een countertje is css
(dit werkt voor zover ik weet alleen in opera, maar dat boeit niet)
Wat ik nu wil is in mijn text referenties opnemen naar plaatjes, in het algemeen verwijs ik alleen naar plaatjes die direct voor of na de referentie komen. Ik heb dus op die plaats een lege span opgenomen met een class eraan. Voor een terugverwijzing was het makkelijk:
dit werkt omdat het countertje staat waar het laatste plaatje 'm op gezet had
voor een verwijzing naar een plaatje dat gaat komen (wat vaker voorkomt) werkt
dat werkt, behalve dat ie de teller weer niet terug ophoogt. Wat blijkbaar nodig is om een teller te laten veranderen is dat er een content gegenereerd wordt:
werkt wel.
Dat verwachtte ik eigenlijk niet, ik haal het ook niet uit de specs. Wat ik ook niet terug kan vinden is die comma in counter-increment. Ik verwachtte dat een spatie voldoende was, maar daar werd niets van aangetrokken.
Intepreteer ik het verkeerd of doet opera (7.54) dat?
(dit werkt voor zover ik weet alleen in opera, maar dat boeit niet)
Wat ik nu wil is in mijn text referenties opnemen naar plaatjes, in het algemeen verwijs ik alleen naar plaatjes die direct voor of na de referentie komen. Ik heb dus op die plaats een lege span opgenomen met een class eraan. Voor een terugverwijzing was het makkelijk:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
| span.figure_back_reference:before { content: '(figure ' counter(img) ')'; } |
dit werkt omdat het countertje staat waar het laatste plaatje 'm op gezet had
voor een verwijzing naar een plaatje dat gaat komen (wat vaker voorkomt) werkt
Cascading Stylesheet:
uiteraard niet (vanwege de c in css). Volgende try was dit:1
2
3
4
5
| span.figure_forward_reference:before { counter-increment: img; content: '(figure ' counter(img) ')'; counter-increment: img, -1; } |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
| span.figure_forward_reference:before { counter-increment: img; content: '(figure ' counter(img) ')'; } span.figure_forward_reference:after{ counter-increment: img, -1; } |
dat werkt, behalve dat ie de teller weer niet terug ophoogt. Wat blijkbaar nodig is om een teller te laten veranderen is dat er een content gegenereerd wordt:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
| span.figure_forward_reference:before { counter-increment: img; content: '(figure ' counter(img) ')'; } span.figure_forward_reference:after{ counter-increment: img, -1; content: ''; } |
werkt wel.
Dat verwachtte ik eigenlijk niet, ik haal het ook niet uit de specs. Wat ik ook niet terug kan vinden is die comma in counter-increment. Ik verwachtte dat een spatie voldoende was, maar daar werd niets van aangetrokken.
Intepreteer ik het verkeerd of doet opera (7.54) dat?