ervaringen met OSS computer algebra programma's

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ben op zoek naar een goed computer algebra programma (equivalent van Maple of Mathematica) dat onder linux draait. Ik heb er een paar gevonden (Maxima, Yacas, Mupad, Axiom), maar kan ze moeilijk beoordelen. Omdat je eerst behoorlijk in al die programma's moet verdiepen voordat je een zinnig oordeel kunt geven, wil ik eens wat ervargingen hier peilen. Wat gebruiken jullie en wat vinden jullie goed werken.
Ik ben op zoek naar iets wat niet te beperkt is (moet meer kunnen dan middelbare school calculus), acceptabele graphics genereert (geen gnuplot), niet al te cryptische syntax heeft en free is (Mupad dus niet).

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:42
Maple is ook voor Linux verkrijgbaar, net al Mathematica, of moet het een gratis/open-source pakket zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Pc123 op 26-11-2004 14:16 ]

Verwijderd

MatLab is ook een zeer uitgebreid programma wat onder linux/unix draait.

• Sir Isaac
Maple en Mathematica zijn niet free/open-source (had ik echt gezegd in mijn openingspost). Matlab is vooral numeriek (en ook niet free). Voor numeriek werk gebruik ik octave.

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Matlab is niet echt een algebra programma. Matlab doet alles met matrices, je zult dus alle algebra vergelijkingen moeten omschrijven naar matices. Verder is matlab wel geniaal. Een goede copy van matlab is Octave dat onder de GNU licence leeft (geheel gratis dus).
Maple is naar mijn mening niet zo heel goed in algebra, maar het is wel graties.
Mathematica is stukken beter dan maple en draait pratich onder linux, vooral als je met ingewikkelde berekeningen komt. Helaas is dit geen gratis pakket.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
en nog 1 tip als je wiskundige verslagen gaat typen maak ze dan in latex

ciao
Atze

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:51
Heb even in de titel toegevoegd dat het om open source software/free software moet gaan, want anders zou je idd gewoon Maple voor Linux kunnen kopen.

• Sir Isaac
Het zou mooi zijn als mensen een topic gewoon lezen. Ik had al gezegd dat ik voor numeriek werk octave gebruik. Het gaat me om *algebra*. Tot nu toe lijkt maxima me de beste kandidaat. Alleen jammer dat het gnuplot gebruikt voor grafieken.

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:49
Is dit iets?

http://scilabsoft.inria.fr/

*edit* Hmm, volgens mij ook alleen numeriek, helaas...

[ Voor 42% gewijzigd door PatMan op 26-11-2004 18:13 ]

Pagina: 1