[WinALL] Apparaat door twee users tegelijk gebruiken*

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 13:23

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ik zoek een legale multi-sessie oplossing,
De situatieschets is als volgt:

Twee pc's met een applicatie, aan die applicatie zit extern (via rs232) een apparaat aangesloten wat met deze applicatie werkt.
Dit apparaat zit uitsluitend vast aan computer A, en het is te kostbaar om een tweede apparaat voor de computer B aan te schaffen.

Nu is het dus de vraag of computer B gebruik kan maken van Computer A's apparaat via het netwerk, zonder de gebruiker die achter Computer A zit te storen.

M.a.w. PcAnywhere, VNC en Remote desktop zijn geen opties, omdat je met deze programma's het beeldscherm overneemt (en je dus de gebruiker achter Computer A stoort in zijn werkzaamheden).

Dit zou dus eventueel op te lossen zijn door er een Windows Server 2003 met Terminal Server neer te plaatsen. Dit is echter een beetje overkill als je het mij vraagt. Het lijkt me dat er toch een makkelijkere methode moet bestaan om met 2 mensen gebruik te maken van één enkele windows werkplek, zonder een licentie van +/- 1000,- voor de retail versie van Win2003 + 120,- voor een terminal license.

Dus als iemand een leuke betaalbare oplossing weet, dan ben ik zeer benieuwd :)

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
en een rs232 (auto)dataswitch ? mischien zelfs een Y split kabel.

[ Voor 36% gewijzigd door raymonvdm op 26-11-2004 12:49 ]

Verwijderd

Het helpt als je ons kunt vertellen wat voor apparaat het is...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zou je nog even aan willen geven wat voor apparaat het precies is? Liefst met het typenummer ook, zodat we met je mee kunnen denken.

Een dubbele sessie onder Windows gaat niet lukken .... Wel als je onder XP met een beta van SP2 gaat werken. Dit is overigens conform de regels omtrent beta's niet meer toegestaan, aangezien de final al uit is.

Ook heb ik de titel nog even aangepast, zodat het de lading iets beter dekt:
[WinALL] Multi-sessie (2stks) oplossing gezocht > [WinALL] Apparaat door twee users tegelijk gebruiken*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Het gaat in deze specifieke case om een 3DFT-Tracer. Dit zijn apparaten voor de opticien-branche om de omtrek van de glazen te kunnen meten. (zeeeeer prijzige apparaatjes).

Een switchbox is misschien een solutie, al biedt het niet direct de voorkeur, omdat de machines niet bij elkaar in de buurt staan.
Nu vraag ik mij af of er rs232 schakelkasten bestaan die je bijvoorbeeld met een softwarecode kan aansturen zodat deze omschakeld, en je er niet naartoe hoeft te lopen elke keer dat je iets wilt doorvoeren.

Wat ook nog ter sprake is, en wat ik vergeten ben te vertellen is dat de applicatie zeer waarschijnlijk ook maar op één machine draait, omdat de database geen netwerkondersteuning biedt. HIer even van uitgaande, zou een schakelkastje geen volledige oplossing bieden. (hier loopt nog onderzoek naar).

EDIT: er is wel netwerk-functionaliteit voor de database

Het is mij inderdaad bekend dat bij de XP SP2 beta er terminal functionaliteit inzit, maar voor een produktieomgeving kan dit gewoon niet toegepast worden, je kan geen beta's dan installeren, dat is gewoon niet verantwoord.

[ Voor 17% gewijzigd door Dizzy op 26-11-2004 13:42 ]

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Verwijderd

Ik neem aan dat ze dat apparaat niet gelijktijdig vanaf beide computers willen gaan gebruiken?

Een alternatief.. koop een micro-atx kastje, asrock moederbordje, AMD sempron, wat geheugen en een windows licentie. Ben je voor rond de EUR 400 wel klaar. Zet die computer dedicated aan dat apparaat, en laat de andere computers daarvan de desktop overnemen.

Zo zijn beide computers gewoon normaal te gebruiken, en kan men toch vanaf beide computers gebruik maken van dat apparaat..

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:31:
Ik neem aan dat ze dat apparaat niet gelijktijdig vanaf beide computers willen gaan gebruiken?

Een alternatief.. koop een micro-atx kastje, asrock moederbordje, AMD sempron, wat geheugen en een windows licentie. Ben je voor rond de EUR 400 wel klaar. Zet die computer dedicated aan dat apparaat, en laat de andere computers daarvan de desktop overnemen.

Zo zijn beide computers gewoon normaal te gebruiken, en kan men toch vanaf beide computers gebruik maken van dat apparaat..
Ze gebruiken niet gelijktijdig de tracer, maar ze werken wel allebei achter hun machine, dus als dan computer A overgenomen wordt door computer B, kan gebruiker A niet meer lekker werken.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Nog weer een update, ik hoorde van iemand dat er printservers bestaan, die ook met rs232 overweg kunnen, hier ga ik nog even onderzoek naar doen, want als dat zo is, is het natuurlijk wel lekker simpel en snel opgelost :D

Verwijderd

Dizzle schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:48:
Ze gebruiken niet gelijktijdig de tracer, maar ze werken wel allebei achter hun machine, dus als dan computer A overgenomen wordt door computer B, kan gebruiker A niet meer lekker werken.
Daarom stel ik voor een 'computer C' te introduceren (zo'n micro-atx gevalletje). Dan kan men computer A en B gewoon blijven gebruiken. Computer C is dan zeg maar je 'apparaat-server' waarvan het bureaublad overgenomen wordt. Bij de gemiddelde computerboer heb je voor rond de EUR 250 wel zo'n computer, tel er 100 euro bij op voor een windows licentie en kloar.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik denk dat je aan een serial print server niet veel heb. omdat je daar alleen data naar kan sturen ? je kan volgens mij niet de serial uitlezen.

Er zijn dacht ik wel automatische seriele switchboxen voor printers zijn ze er ook. dus waarom niet serieel.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Dat is inderdaad ook nog een overweging waard, ik zal het meenemen, en dan laat ik hier nog wel weten hoe het uiteindelijk is opgelost.

Bedankt!

Pagina: 1