Toon posts:

Nóg een hete CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na dagen searchen en googlen besluit ik toch zelf maar iets te posten.

Probleem: Mijn nieuwe XP2600+ (barton) wordt warm, erg warm. Ik begrijp er helemaal niets van! Idle doet ie al iets van 73*C! Durf m niet eens echt te stressen!

Heb zoveel mogelijk dingen die ik tegenkwam met de search geprobeerd:
Airflow aanpassen,
Koelpasta hoeveelheden,
Corespanning, etc etc.

Een paar gegeventjes:

PSU: 300W (merk ?!)
Mobo: Asus A7V333 (bios 1017)
CPU: AMD athlon XP2600+ barton (non OC dus 1917MHz = 11,5 * 166)
Koeler: GlobalWin TAK 58
Mem: 768MB PC2700

En de warme lucht van de proc wordt direct naar buiten weg gezogen door een 92mm fan, op nog geen 30mm van de koeler. Mijn koeler kan ik dan ook zonder problemen langere tijd aanraken.

Temps:
Asus Probe: IDLE 73*C
Bios: 69*C
Sisoft Sandra: 50,5*C

Ik hoor dat SANDRA niet bepaald te vertrouwen is, maja, die temp staat me toch het beste aan ;)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Monteer je koeler eens opnieuw met een normale hoveelheid goede koelpasta, dat wil vaak wel helpen :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
hoeveelheid koelpasta die erop moet is ongeveer zo groot als een rijstkorrel...
teveel pasta werkt alleen maar verwarmend

[ Voor 22% gewijzigd door Svennos86 op 26-11-2004 11:40 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Check de temp eens in de bios

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 18:45

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Geef je sensoren wel goede tempraturen door?
Een oudere Asrock gaf ook altijd 73 graden aan.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Voel je de proccesor ook warm worden? dus kast open en dan voorzichtig voelen.

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

sensor misschien kapot? als je de zijkanten van zeg maar et dikke koper vlak bij de cpu gewoon kan vast pakken word ie dus niet zo heet. dan is denk ik die sensor kapot.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Topicstarter
Heb me koeler al tig keer opnieuw gemonteerd. Alle varianten volgens mij al gehad!

Druppel, speldeknop, 2 speldeknoppen, rijstkorrel, 2 rijstkorrels, bankpasje eroverheen ja / nee...

roep t maar, volgens mij heb ik alles gehad!

Verwijderd

Een rijstkorel? wat versta je daar onder. want als ik bij ons naar een rijstkorel kijk wil ik zow dik echt niet tussen me proc en koeler hebben. :9 :P :9 :P

ik doe altijd veel dunner gewoon een laagje

Verwijderd

Topicstarter
LifeTecH schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:41:
Voel je de proccesor ook warm worden? dus kast open en dan voorzichtig voelen.
Tja, voel me processor wel warm worden, als ik m opstart en me bios gelijk bekijk zie k m ook opklimmen van de 40 naar de 69 ofzo... :(
lammmetak schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:41:
sensor misschien kapot? als je de zijkanten van zeg maar et dikke koper vlak bij de cpu gewoon kan vast pakken word ie dus niet zo heet. dan is denk ik die sensor kapot.
Dat begin ik ook al bijna te denken, al hoop ik niet dat dat zo is!

Maar zoals ik al zei heb alle hoeveelheden pasta al geprobeerd, van dik tot dat je core duidelijker ziet dan de pasta.

Verwijderd

Is de temp meteen zo hoog na de eerste keer opstarten op een dag, bij voorkeur in een koude kamer? Zo ja, dan is je sensor of idd Sandra wat van slag en is er in feite dus niets aan de hand.

Als hij al begint met 40 graden heb je OF de verwarming heel hoog staan, OF je sensor is gewoon echt naar god.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 11:47 ]

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-02 18:57
Al een bios update geprobeerd voor je mobo? Misschien wordt het probleem daarmee opgelost.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:46:
Is de temp meteen zo hoog na de eerste keer opstarten op een dag, bij voorkeur in een koude kamer? Zo ja, dan is je sensor of idd Sandra wat van slag en is er in feite dus niets aan de hand.
Als ik m 's ochtends aanzet (ja ik zet m 's nachts wel eens uit :P) is de temp van me proc na het openen van Asus Probe al iets van 67 graden! Das volgens mij toch wel vrij snel, of heb ik t mis?

Verwijderd

Topicstarter
mach2 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:47:
Al een bios update geprobeerd voor je mobo? Misschien wordt het probleem daarmee opgelost.
"Nieuwste" bios already, maja, die stamt ook al uit 2003... :?

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-02 08:00
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:48:
[...]

Als ik m 's ochtends aanzet (ja ik zet m 's nachts wel eens uit :P) is de temp van me proc na het openen van Asus Probe al iets van 67 graden! Das volgens mij toch wel vrij snel, of heb ik t mis?
Nooit uitgaan van Asus Probe, kijk eens naar de temp in de bios en laat hem anders eens een uurtje in idle mode in de bios staan en post de gem. temp dan nog eens.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:43
mach2 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:47:
Met een bios-update je koeling beter. Ik denk dat je doelt op dat de sensor niet helemaal in orde is, maar aangezien meerdere programma's het zelfde concluderen zal het niet aan de bios liggen.

Als de ventilator van een CPU niet echt warm wordt dan heeft dat te maken met het feit dat de koeler niet goed gemonteerd is. De barton is geen heet-hoofd, ik heb een 2500+ en die wordt 32 graden. (met luchtkoeling, full load).

Aangezien je bios bijna hetzelfde aangeeft als Asus probe, dan zou ik die temperaturen maar aanhouden.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:48:
[...]

Voel nou gewoon wat de temp is. 37 graden is je eigen temperatuur (en wat je normaalgesproken gebruikt om onder te douchen), dus dat is een mooi 'eikpunt'. Als je merkt de het koelblok veel heter wordt dan dat, dan zal de sensor wel kloppen. Kun je het blok bij een temp van 73 graden na een paar minuten nog gewoon vast blijven houden zonder je te verbranden, dan is de sensor stuk (of de uitlezing, dat lijkt me eerder het geval).

Overigens, de persoon die een 'rijstkorrel' veel te dik vond; de bedoeling is dat de dikte van de pastalaag niet de dikte is van die korrel, maar dat je de *hoeveelheid* pakt van een rijstkorrel, en dat uitsmeert over het contact-oppervlak.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

Topicstarter
TSS_Droopy schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:51:
[...]
Nooit uitgaan van Asus Probe, kijk eens naar de temp in de bios en laat hem anders eens een uurtje in idle mode in de bios staan en post de gem. temp dan nog eens.
Zal ik vanavond doen! Zit nu op me werk, vandaar.

Wat is volgens jullie een nette temp voor mijn config? Ervanuitgaande dat de juiste hoeveelheid koelpasta is gebruikt?

Trouwens, mijn case temp = 24*C

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 18:30
De metingen van Asus boarden zijn vaak uiter onbetrouwbaar zelfs in de BIOS met de nieuwste BIOS ;)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 11:14
Het kan zijn dat de CPU niet goed is. Het schijnt dat er van enkele batches AMD's een paar exemplaren zitten die standaard 20 graden warmer worden. Vorige week gehoord van een assambleur die dit, na veel gestechel met AMD, als oorzaak te horen kreeg. Dus, na de voelproef, wellicht terug naar de winkel?

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:15:
Het kan zijn dat de CPU niet goed is. Het schijnt dat er van enkele batches AMD's een paar exemplaren zitten die standaard 20 graden warmer worden. Vorige week gehoord van een assambleur die dit, na veel gestechel met AMD, als oorzaak te horen kreeg. Dus, na de voelproef, wellicht terug naar de winkel?
Kijk dat is nuttige informatie! Ga zodra ik thuis ben ff lekker aan me koelertje voelen (en meten met met IR thermometer)!

Niet goed -> naar de winkel! :(

Tnx zover, vanavond post ik wat meer gegevens!

• kvdd
  • Laatst online: 30-01-2025
Edit: Question answered :*)

[ Voor 104% gewijzigd door kvdd op 26-11-2004 13:17 ]

Verwijderd

brama schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:54:
[...]

knip

Overigens, de persoon die een 'rijstkorrel' veel te dik vond; de bedoeling is dat de dikte van de pastalaag niet de dikte is van die korrel, maar dat je de *hoeveelheid* pakt van een rijstkorrel, en dat uitsmeert over het contact-oppervlak.
De "hoeveelheid van een rijstkorrel" is imho (veel te) veel voor zo'n kleine core als de 2600+. Je moet de core net, maar dan ook echt net kunnen bedekken met een heel dun laagje koelprut.

Als je de heatsink gewoon kan vastpakken (met een core temp van 73C), dan is of de geleiding tussen core en heatsink slecht of je sensor is brak. Als je heatsink echt behoorlijk heet aanvoelt, dan is je airflow slecht, je heatsink smerig of de hele koeler te "licht" voor je processor.

Is de onderkant van de heatsink mooi spiegelend glad? Of is deze ruw? In het laatste geval: polijsten en anders wegdonderen en een nieuwe halen.

Je kan het best van de temperatuur uitgaan die je BIOS aangeeft. In dit geval lijkt Asus Probe de temp aardig goed weer te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 13:07 ]

• Viper®
  • Niet online
Wat is je vcore dan ? Een te hoge vcore geeft ook een veel te hete processor

• Svennos86
  • Laatst online: 26-04-2023
oei, ik heb er gewoon een rijstkorrel (geen echte duhh :P) tussen gedaan zonder uit te smeren, niet dat het overdreven warm word bij mij maar misschien dat ie het wel beter gaat koelen als ik dat ff uitstrijk die drets....

(trouwens, kijk uit met zwarte kleren oid, je krijgt t dr nooit meer uit!)

Verwijderd

Mijn 2600+ barton stock 1917Mhz loopt overgeclockt op 2347Mhz stressed niet warmer te worden dan 52 graden op de standaard boxed koeler van AMD.

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:10:
Wat is je vcore dan ? Een te hoge vcore geeft ook een veel te hete processor
VCore staat ingesteld op 1,65 welke volgens de specs ok is. Probe meet echter 1,66, maar dat is acceptabel, toch?
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:05:
[...]
De "hoeveelheid van een rijstkorrel" is imho (veel te) veel voor zo'n kleine core als de 2600+. Je moet de core net, maar dan ook echt net kunnen bedekken met een heel dun laagje koelprut.
Heb met heel veel verschillende hoeveelheden geexpirimenteerd, maar Idle issie nooit onder de 66 gekomen...

De koeler zou moeten voldoen. Ter info, deze is het: http://www.globalwinusa.com/products/cooling/tak58.html

• Willem1981
  • Laatst online: 31-01 14:55
Misschien wel heef simpel maar het kan. Heb jij je koeler er wel goed opzitten. Want als je die er verkeerd om op hebt dan wil een cpu ook wel eens warm worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:18:
[...]

VCore staat ingesteld op 1,65 welke volgens de specs ok is. Probe meet echter 1,66, maar dat is acceptabel, toch?

[...]
De mijne staat ingesteld op 1,71 Volt en daar wordt hij ook niet extreem warmer van

Verwijderd

Topicstarter
Willem1981 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:22:
Misschien wel heef simpel maar het kan. Heb jij je koeler er wel goed opzitten. Want als je die er verkeerd om op hebt dan wil een cpu ook wel eens warm worden.
Lijkt me toch dat ik hem tenminste 1 keer van alle keren dat ik m gemonteerd heb, goed had zitten! Maar de temps blijven onacceptabel :(

• Willem1981
Dus iedere keer als jij een de koeler hebt gemonteerd heb jij m 180 graden gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
Willem1981 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:35:
Dus iedere keer als jij een de koeler hebt gemonteerd heb jij m 180 graden gedraaid?
:? je bedoelt dat me koeler op me socket komt te liggen, toch?

Nee, dat heb ik idd niet...

Maar heb het tig keer opnieuw gedaan, heb er juist op gelet dat ie niet op de socket rust. Dus 't lijkt me van niet.

Verwijderd

Een goede test om te kijken of je sensor naar de hel is, is gewoon de CPU te stressen. Als je pc crasht of "freezed" dan wordt hij inderdaad te warm en is het niet je sensor. Je processor kan daar normaal gesproken wel tegen, hoewel het niet goed is uiteraard. Ruil hem dan om, je hebt garantie.

disclaimer:
op eigen risico ;)

post ook even de resultaten van de "voeltest"

overigens, een normale temp is rond de 40 - 50 graden, maar van een heleboel zaken afhankelijk. Boven de 60 is heet, boven de 70 is te heet en boven de 80 werkt ie hoogst waarschijnlijk niet meer.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 14:41 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
ja je kan voelen tot je een ons weegt, maar is het contact tussen de koeler en de cpu niet goed, wordt je koelblok ook niet warm.

Je moet gewoon een heel klein beetje koelpasta op je core doen en dat uitstrijken met een bankpas. Het moet zo dik zijn dat je de core net niet meer kan lezen.

Ik kon in de koeler van mijn P4 de core van de cpu lezen, zo weinig zat er tussen :P

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 15:45:
ja je kan voelen tot je een ons weegt, maar is het contact tussen de koeler en de cpu niet goed, wordt je koelblok ook niet warm.

Je moet gewoon een heel klein beetje koelpasta op je core doen en dat uitstrijken met een bankpas. Het moet zo dik zijn dat je de core net niet meer kan lezen.

Ik kon in de koeler van mijn P4 de core van de cpu lezen, zo weinig zat er tussen :P
Zowiets zit er nu ook precies tussen! Héééél dun... Kijk vanaaf of de koeler er goed opzit...

is dit het geval, dan ff meten en voelen... Ben heel benieuwd

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Ik denk toch een beetje aan een brakke sensor.

Laatst stond hier een PC met een Aopen bordje. Volgens het moederbord was de processor 69ºC (zo gauw als je in het schermpje van PC health kon komen).
Terwijl de koeler gewoon koud was.

Toen een burn-in test gedaan...en de temp steeg naar 71ºC (toen voelde die wel warm, maar lang niet echt 71ºC).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Als hij echt tegen de 70 graden aanword dan is het koelblok niet meer aan te raken ja dan fik je gelijk je vingers.

Mijn cpu word rond 45 - 55 graden en koelblok is lekker warm (asus a7n8x) system is 21 -30 graden mijn chipset word wel erg warm maar dit schijnt normaal te wezen :Z ik heb een boxed cooler btw.

My favorite programming language is solder.

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 21:41
asus borden hebben een bagger tempsensor.

instaleer mbm 5 deze leest bij mij de goede temps uit ( het een a7v600 en mbm5 gaf de zelfde temps als me sensor).

scheelde bij mij 20 graden

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
eltinio schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:50:
asus borden hebben een bagger tempsensor.

instaleer mbm 5 deze leest bij mij de goede temps uit ( het een a7v600 en mbm5 gaf de zelfde temps als me sensor).

scheelde bij mij 20 graden
je hebt op 1 punt gelijk,
asus heeft voor de 'veiligheid' hun sensoren hogerstaan (met COP, weet je zeker dat je cpu niet doorfikt).
maar met MBM5 maakt het niks uit hoor,
MBM5 instaleert echt geen nieuwe sensor in je mobo :)

vaak doet een biosupdate ook wonderen (for the better of the wors)
laatst een A7v8X-X hier gehad om inelkaar te zetten,
de temp was eerst 38 idle en na een biosupdate zaten ze op 43/44 (stressed kwam er ook het zelfde bij)

Als je zeker weet dat je koelblok goed zit (goed contact met de CPU) en hij word niet te warm (je koelblok) dan moet je hem idd gewoon stressen, en als je een asus mobo had (wat ik dacht) dan is er niks aan de hand want dan zal COP hem bij 75 of 85 graden uitschakelen (je computer ;))

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:37:
Na dagen searchen en googlen besluit ik toch zelf maar iets te posten.

Probleem: Mijn nieuwe XP2600+ (barton) wordt warm, erg warm. Ik begrijp er helemaal niets van! Idle doet ie al iets van 73*C! Durf m niet eens echt te stressen!

Heb zoveel mogelijk dingen die ik tegenkwam met de search geprobeerd:
Airflow aanpassen,
Koelpasta hoeveelheden,
Corespanning, etc etc.

Een paar gegeventjes:

PSU: 300W (merk ?!)
Mobo: Asus A7V333 (bios 1017)
CPU: AMD athlon XP2600+ barton (non OC dus 1917MHz = 11,5 * 166)
Koeler: GlobalWin TAK 58
Mem: 768MB PC2700

En de warme lucht van de proc wordt direct naar buiten weg gezogen door een 92mm fan, op nog geen 30mm van de koeler. Mijn koeler kan ik dan ook zonder problemen langere tijd aanraken.

Temps:

Ik hoor dat SANDRA niet bepaald te vertrouwen is, maja, die temp staat me toch het beste aan ;)
Je vertelt dat de cooler direct op de cpu naar buiten blaast, maar moet de cooler juist niet "op" de cpu blazen ? :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Svennos86 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:12:
oei, ik heb er gewoon een rijstkorrel (geen echte duhh :P) tussen gedaan zonder uit te smeren, niet dat het overdreven warm word bij mij maar misschien dat ie het wel beter gaat koelen als ik dat ff uitstrijk die drets....

Ja, dat spul moet je wel uitsmeren ja! Als je de koeler erop duwt wordt het geheel wel platgedrukt en verspreid, maar het is de bedoeling dat je precies de hele core bedekt met een flinterdun laagje, dan koelt het meteen 2x beter. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Willem1981 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:22:
Als je koeler geen goed contact maakt met een AMD cpu doet je cpu heel kort heel snel werken, en dan sisssssssss.............

Verwijderd

zelvde probleem hier.. 2500+ @ stock gelijk al 60-65 graden in bios idle! in stress gaat ie makkelijk over de 70 heen :(. D'r zit een zalman 7000 cooler op en of ik nou de fan op z'n hoogst of laagst zet, onder de 55 graden idle is ie nooit gekomen :/

Hij zit op een a7n8x deluxe 2.0 met de nieuwste bios en de cooler wordt gewoon lauw/warmpjes :/

Ik heb er nooit problemen mee gehad en denk dat ik gewoon een brakke temp sensor heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 18:07 ]

• Willem1981
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:01:
[...]

Als je koeler geen goed contact maakt met een AMD cpu doet je cpu heel kort heel snel werken, en dan sisssssssss.............
Vertel jij dit uit ervaring?
Want als je een amd koeler geen goed contact maakt wil dit niet meteen sisssss zeggen.

• peddro
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

misschien bedoelt hij met ssssiiiiissss, dat de CPU in de fik vliegt...

Maar dat is bij de nieuwe CPU's niet meer mogelijk, boven de zoveel graden gaan ze uit zichzelf weer uit :)

• DaCoTa
  • Laatst online: 07-02 11:14
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:43:
Ja, dat spul moet je wel uitsmeren ja!
Bijvoorbeeld met een oud bankpasje.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

peddro schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:48:
misschien bedoelt hij met ssssiiiiissss, dat de CPU in de fik vliegt...

Maar dat is bij de nieuwe CPU's niet meer mogelijk, boven de zoveel graden gaan ze uit zichzelf weer uit :)
Ook niet altijd. Ik ken iemand van een ander forum, had net een nieuwe AMD64 (de eerste serie nog), ventilator viel uit, en wel sssssissss....dood processor.

Verwijderd

TS je zei dat je vingers op de koeler kan zetten.probeer je koeler nog eens erop te zetten en dan weer eraf halen om te kijken of ie wel goed contact maakt. zo ja dan moet je een hele afdruk zien van je core zo niet dan is je koeler niet vlak.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry allemaal, ben nogsteeds niet thuis geweest, en 't ziet er naaruit dat ik dat vannacht ook niet ga komen :(

Morgen 1st thing to do: koelertje voelen/meten...
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:07:
zelvde probleem hier.. 2500+ @ stock gelijk al 60-65 graden in bios idle! in stress gaat ie makkelijk over de 70 heen :(. D'r zit een zalman 7000 cooler op en of ik nou de fan op z'n hoogst of laagst zet, onder de 55 graden idle is ie nooit gekomen :/

Hij zit op een a7n8x deluxe 2.0 met de nieuwste bios en de cooler wordt gewoon lauw/warmpjes :/

Ik heb er nooit problemen mee gehad en denk dat ik gewoon een brakke temp sensor heb.
Dit lijkt me idd hetzelfde...
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:38:
[...]
Je vertelt dat de cooler direct op de cpu naar buiten blaast, maar moet de cooler juist niet "op" de cpu blazen ? :)
De TAK58 heeft 2 (60mm?!)fans @ 3500rpm, de warme lucht die die genereren wordt op 40mm afstand weg gezogen door een 92mm fan @ 2500rpm

Hoop dat t zo duidelijker is :P
ixl85 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:30:
[...]
vaak doet een biosupdate ook wonderen (for the better of the wors)
laatst een A7v8X-X hier gehad om inelkaar te zetten,
de temp was eerst 38 idle en na een biosupdate zaten ze op 43/44 (stressed kwam er ook het zelfde bij)
Newest bios already installed maakte helemaal geen verschil! :(

Trouwens effe offtopic:
Heb hier nog een waterblokkie liggen en een Iwaki pomp (23 l / min) zou t helpen om die te installeren?! Maja, pak toch echt liever het probleem bij de wortel aan!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe eindelijk de mogelijkheid gehad t een en ander te onderzoeken!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:37:
Temps:
gemiddelde Bios temp over een uurtje: 70,5 C*

gevoelsmatige temp van de koeler: kamertemp tot lauw...

gemeten temp van de koeler:
Bovenkant: 30,0 C*
Onderkant: 32,5 C*

Wat maken jullie hieruit op? Bad contact?!

Verwijderd

Willem1981 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:25:
[...]

Vertel jij dit uit ervaring?
Want als je een amd koeler geen goed contact maakt wil dit niet meteen sisssss zeggen.
Heb een tijdje terug een test gelezen op het net (gloof bij tomshardware) over de effecten van het verwijderen van de koeler tijdens een spel. Der zat ook een filmpje bij die het liet zien. Bij intel's liep de boel gewoon vast, bij AMD's ging steevast de monitor op zwart en rees er rook op van de core...einde verhaal dus. Ik weet niet of AMD dit inmiddels verholpen heeft door de cpu te downgraden tijdens te heet lopen, zoals de intels dat doen, maar vond het wel een cool filmpje. Ik heb goddank geen eigen opgedane ervaring hierin.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2004 14:45 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:44:
[...]

Heb een tijdje terug een test gelezen op het net (gloof bij tomshardware) over de effecten van het verwijderen van de koeler tijdens een spel. Der zat ook een filmpje bij die het liet zien. Bij intel's liep de boel gewoon vast, bij AMD's ging steevast de monitor op zwart en rees er rook op van de core...einde verhaal dus. Ik weet niet of AMD dit inmiddels verholpen heeft door de cpu te downgraden tijdens te heet lopen, zoals de intels dat doen, maar vond het wel een cool filmpje. Ik heb goddank geen eigen opgedane ervaring hierin.
moest je meer op tomshardware lezen zou je weten dat ze allang een nieuwe test gedaan hebben met een nieuwe core...

de nieuwste AMD's hebben helemaal geen probleem meer met overheating en opfikken...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Topicstarter
ffies een schopje (jaja, ben ongeduldig :P)

Kunnen jullie nog wat met onderstaande data?!

gemiddelde Bios temp over een uurtje: 70,5 C*

gevoelsmatige temp van de koeler: kamertemp tot lauw...

gemeten temp van de koeler:
Bovenkant: 30,0 C*
Onderkant: 32,5 C*

Wat maken jullie hieruit op?

Verwijderd

Brakke sensor.

Zou die namelijk wel goed zijn dan is het zo dat de metingen op je koelblok veel hoger hadden moeten zijn.

Dus niks aan de hand alleen je sensor die niet goed is!!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Zoals al eerder gezegd kan dat dus twee dingen betekenen:
-Slecht contact
-Slechte sensor

Als je de mogelijkheid hebt kun je even testen op een ander mobo of met een ander koelblok om de eerste uit te sluiten. Omdat je zegt dat je het blok al tig keer hebt gemonteerd en steeds hetzelfde probleem hebt denk ik dat de sensor niet klopt. Je kunt ook nog even controleren of er een afdruk in de pasta staat waar je de core van je proc op kunt terugvinden. Als je het goed hebt gemonteerd moet op de plekken waar geen letters ed. op de core zitten bijna geen pasta zitten en kun je de letters een beetje lezen.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 09:18
Idd, ik heb dus exact hetzelfde probleem zoals het er nu op lijkt

AMD CPU bloedheet op Gigabyte 7N400-L & PC traag

Verwijderd

HIGHGuY schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 17:00:
[...]

moest je meer op tomshardware lezen zou je weten dat ze allang een nieuwe test gedaan hebben met een nieuwe core...

de nieuwste AMD's hebben helemaal geen probleem meer met overheating en opfikken...
Komt toch hoe dan ook op hetzelfde neer? Of een cpu nu zichzelf downgrade of opfikt, dan is het dus een rot contact tussen koeler en cpu. Geeft hij een te hoge temp aan maar geen verlies aan performance, is de sensor brak.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 09:09:
Brakke sensor.

Zou die namelijk wel goed zijn dan is het zo dat de metingen op je koelblok veel hoger hadden moeten zijn.

Dus niks aan de hand alleen je sensor die niet goed is!!
kan je daar opzich garantie op krijgen? ik heb er geen last van, maar vind het wel erg jammer dat ik gewoon nooit zeker kan weten hoe warm hij is.

• brama
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 11:45:
[...]

kan je daar opzich garantie op krijgen? ik heb er geen last van, maar vind het wel erg jammer dat ik gewoon nooit zeker kan weten hoe warm hij is.
Wie zegt dat? Misschien is alleen de offset verkeerd, maar het relatieve meetbereik wel goed (m.a.w. gewoon altijd 40 graden te hoog). Kun je testen door de koeling expres te verkloten (ventilator uitschakelen), en te kijken of de temp dan hoger dan 70 wordt. Dan weet je in ieder geval of 70 altijd veilig is.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

gebruik de koelpasta alleen om de 'oneffenheden' uit de oppervlakten te krijgen; dus niet een dikke kit laag ertussen; t geleid wel warmte maar dus niet zo goed als de koperen plak van je koeler.. niet teveel dus; en strijk t netjes glad.. zo voorkom je een ophoping... Lukt dit niet en blijft je cpu nog zo heet?! Probeer dan een andere koeler.. of hoger toerental van je cpu fan..

Mijn oude AMD 1000MHz werd ooit 90 graden (stressed) toen heb ik maar zelf een koeler gebouwd; toen werd ie nog maar 35 graden... :P

Verwijderd

Wat doet je systeem eigenlijk tijdens benchen of gamen wanneer ie zo warm wordt? Blijft dat gewoon zo draaien of krijg je frame-drops ofzow? En misschien een raar idee, cpu in een ander bord somewhere testen?

Verwijderd

Heb 2500+ barton op een asusje a7n8x-deluxe en heb ook hoge temperaturen (Zalman CNPS 6000C).
Op de CPU-Socket gewoon 38 graden Celsius, maar op de CPU-Diode stressed rond de 74 graden Celsius. Dit is allemaal gemeten met MBM5. Diode wordt ook een beetje erg warm gloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:29:
Heb 2500+ barton op een asusje a7n8x-deluxe en heb ook hoge temperaturen (Zalman CNPS 6000C).
Op de CPU-Socket gewoon 38 graden Celsius, maar op de CPU-Diode stressed rond de 74 graden Celsius. Dit is allemaal gemeten met MBM5. Diode wordt ook een beetje erg warm gloof ik.
Ik heb dus eigenlijk dezelfde waarden :(
socket = 39 C*
diode = 72 C*

ook allemaal met MBM5
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 16:27:
Wat doet je systeem eigenlijk tijdens benchen of gamen wanneer ie zo warm wordt? Blijft dat gewoon zo draaien of krijg je frame-drops ofzow? En misschien een raar idee, cpu in een ander bord somewhere testen?
Ik game wellis waar niet heel veel, maar NFSU2 blijft ie "prima" op 73 C*

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:29:
+
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 17:51:
[...]

Ik heb dus eigenlijk dezelfde waarden :(
socket = 39 C*
diode = 72 C*

ook allemaal met MBM5
Hmm, de socket waarde blijft weliswaar achter (stijgt niet zo snel als de diode, het contact is niet rechtstreeks), maar veel meer dan 10 graden....moet niet veel gekker worden 8)7. En dat kreeg ik alleen voor elkaar met een redelijke overclock (2500 --> 3200)
Idle is de diode vrijwel gelijk aan de socket. Als de socket stressed rond de 40 blijft, zit je CPU onder 50. Moet haast wel. Dan is je diode gewoon brak. Probeer anders een andere CPU op het bord, kijken wat die doet?

Maar ik dacht eigenlijk dat dat bord in BIOS de socket liet zien...niet de diode?

[ Voor 4% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 29-11-2004 18:07 ]

Verwijderd

Kennelijk niet :P , maja het is wel wat moeilijker met overclocken, want weet nou niet echt of de temperaturen zijn te geloven 8)7 . Ach het gaat vast vanzelf wel roken }) hoop ik ;) Het zal inderdaad ook wel aan Asus liggen, want niet de 1e keer dat ik lees dat er probs met asus en temperaturen is!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2004 18:25 ]

Verwijderd

Dus ik moet gewoon maar op me socket vertrouwen, het maakt niet uit hoe hoog de diode komt?

Verwijderd

Topicstarter
Jongens,

blijkbaar geen brakke sensor...

mijn Barton XP2600+ is zaterdagavond omstreeks 20:26 overleden aan de gevolgen van hoge temperaturen...

R.I.P. bart...

(en als ik nou uit teleurstelling gewoon voorzichtig mijn koeler had verwijderd, had ik m gewoon omkunnen ruilen (garantie) maja, dat gaat dus niet door)

Ontzettend bedankt voor alle reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:19:
Jongens,

blijkbaar geen brakke sensor...

mijn Barton XP2600+ is zaterdagavond omstreeks 20:26 overleden aan de gevolgen van hoge temperaturen...

R.I.P. bart...

(en als ik nou uit teleurstelling gewoon voorzichtig mijn koeler had verwijderd, had ik m gewoon omkunnen ruilen (garantie) maja, dat gaat dus niet door)

Ontzettend bedankt voor alle reacties!
\

Hoezo als je voorzichtig het verwijderd? Trouwens ik zou alsnog je garantie claimen als je CPU binnen de garantie termijn ligt

Verwijderd

Topicstarter
1 koelvinnetje in mijn proc geprikt... dus, die banen liggen bloot/zijn doorgesneden... Daar kan mijn "leverancier" nix meer mee, zegt ZE...

AMD = moeilijk moeilijk moeilijk...
volgens haar

Verwijderd

Kan je die niet alsnog losmaken dan?

• Haan
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:29:
1 koelvinnetje in mijn proc geprikt... dus, die banen liggen bloot/zijn doorgesneden... Daar kan mijn "leverancier" nix meer mee, zegt ZE...

AMD = moeilijk moeilijk moeilijk...
volgens haar
WAT heb je gedaan? 8)7 Je hebt de cpu beschadigd, of lees ik dat verkeerd..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
hantheman.tk schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:33:
[...]
WAT heb je gedaan? 8)7 Je hebt de cpu beschadigd, of lees ik dat verkeerd..
Dat lees je goed... :( klein, héél klein putje in me proc...

Zonde van me garantie dus...

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 09:27:
[...]
\

Hoezo als je voorzichtig het verwijderd? Trouwens ik zou alsnog je garantie claimen als je CPU binnen de garantie termijn ligt
Kun je shaken...als je zelf de koeler hebt bevestigd kun je de garantie wel vergeten.

Default blanke hetero

• Haan
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

@_johpie_: was dat voor of na dat ie kapot ging? Niet dat het verschil uitmaakt mbt garantie, die ben je kwijt, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat voorelkaar hebt gekregen :/

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
heeft iemandb koelblok scheef al geopperd?

Je cpu word dan heet, je koelblok niet...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
hantheman.tk schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:01:
@_johpie_: was dat voor of na dat ie kapot ging? Niet dat het verschil uitmaakt mbt garantie, die ben je kwijt, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat voorelkaar hebt gekregen :/
poef... pc uit... post reporter:"system failed CPU core"... k*t...

dáárna:

klik... glip... val... k*t...

dáárna:

k*t... k*t... k*t... etc etc
Rey Nemaattori schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:04:
heeft iemandb koelblok scheef al geopperd?
Je cpu word dan heet, je koelblok niet...
Had ik zelf allemaal al bedacht, maja, doesn't matter anymore...

Mijn goeie ouwe XP1900 wordt nu trouwens full stressed 50 C*

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 10:18 ]

• DJ_Squtshi
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:05:
[...]

Is de onderkant van de heatsink mooi spiegelend glad? Of is deze ruw? In het laatste geval: polijsten en anders wegdonderen en een nieuwe halen.

[quote]

Het is nog altijd lappen niet polijsten, polijsten is opvullen van onevenheden, lappen is weghalen onevenheden en je wilt niks opvullen maar het koelblok glad maken.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:51:
Het is nog altijd lappen niet polijsten, polijsten is opvullen van onevenheden, lappen is weghalen onevenheden en je wilt niks opvullen maar het koelblok glad maken.
Ehhh ja, toch wel boeiend ;)

En ja, koeler is glad... hij draait nu ook weer op me XP1900+ idle op 44 C*

• DJ_Squtshi
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

haha, ik was niet ingelogd dus ik zag niet dat er meer paginas waren, als ik wist dat je cpu dood was had ik niet hoeven te posten, als je je koelblok nu polijst en op je cpu zet wordt hij er niet doder van ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
DJ_Squtshi schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:13:
haha, ik was niet ingelogd dus ik zag niet dat er meer paginas waren, als ik wist dat je cpu dood was had ik niet hoeven te posten, als je je koelblok nu polijst en op je cpu zet wordt hij er niet doder van ;)
LIVE BARTON LIVE!!! :+

guess not :(

Verwijderd

Ok, heb dit topic even doorgespit en er valt mij direct één ding op. Waarom heeft niemand gevraagd of er PROBLEMEN optreden door de hoge temperaturen!?

:9
Nu niet echt relevant meer natuurlijk, maar goed!

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 11:32 ]

Verwijderd

Svennos86 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:12:

Offtopic: heb het in me vloerbedekking, ging er niet meer uit |:( mooi wit vlekje, meiden op me kamer vroegen van wat het was.. ja en dan moet je wat uitlegge :/

En aan johpie, denk dat je maar eens een andere cooler moet proberen, probeer zalman eens 25 euro hebbie een mooie die stil is en goed koelt !

Verwijderd

oei.. ik ga dan ook maar even langs voor garantie (m'n HDD is ook ineens aan het overlijden) want dat ie 70 graden aangeeft is zowiezo niet goed! (slechte proc of verkeerd cooler erop gezet door hun of brakke sensor).
Ik heb geen zin dat ie zo ineens dood is :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 15:47:
oei.. ik ga dan ook maar even langs voor garantie (m'n HDD is ook ineens aan het overlijden) want dat ie 70 graden aangeeft is zowiezo niet goed! (slechte proc of verkeerd cooler erop gezet door hun of brakke sensor).
Ik heb geen zin dat ie zo ineens dood is :(
Mijn tip: vandaag nog doen... Als ik gelijk had terug gegaan (en niet na twee weken kloten) had ik nu ook gewoon nog een xp2600+ gehad...

Maja, ben af en toe te "doorzetterig" (kan deze in de Van Dale?!)... :(
Pagina: 1