Toon posts:

wat is nou het voordeel van digitaal aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
He,

Ik heb de FQA gelezen over het aansluiten van versterkers op je geluidskaart, maar het is me toch niet helemaal duidelijk. Ik geef hieronder aan hoe ik het nu zie:

Ik heb soundblaster 5.1 en een Kenwood versterker met digitale ingang (en dolby digital encoder). Deze heb ik nu met jack kabeltje aangesloten. Ik kijk veel DiVX filmpjes waar vaak AC3 sound in zit.

1) Als ik met versterker nu digitaal aansluit op mijn versterker, krijg ik dan een goede weergave (dus 5.1 surround simulatie door AC3)??

2) Voor mp3s in stereo geen digitaal aansluiten geen voordelen toch??

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
2) Voor mp3s in stereo geen digitaal aansluiten geen voordelen toch??
In principe heb je bij digitaal aansluiten geen signaalverlies hè. Bij analoog aansluiten kun je ruis of ander kwaliteitsverlies krijgen door je kabels.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Het voordeel van digitaal aansluiten is dat de DACs (digitaal-analoog converters) in een receiver over het algemeen beter zijn dan die op een gemiddelde geluidskaart.
Bovendien is een computerbehuizing nou niet echt een storingsvrije ruimte, waar de DAC van je geluidskaart ook last van kan hebben.
Als derde voordeel hebben 'digitale kabels' (tot op zekere hoogte) geen last van signaalverlies, analoge kabels zouden wat ruis/storigen op kunnen pikken.

Als je je receiver digitaal aansluit zou je het AC3 geluid van je DivXen direct naar je receiver kunnen sturen en zo inderdaad van 5.1 kanaals geluid kunnen genieten :)

Wat mp3's betreft heb je bovenstaande voordelen, maar denk er wel om dat mp3's stereo zijn en dus ook als stereogeluid naar je receiver gaan, waardoor je alleen geluid hebt uit je 2 front boxen. Sommige geluidskaarten hebben de neiging om stereogeluid naar meerdere uitgangen te sturen of er een of andere surround-imitatie op los te laten waardoor je wel geluid uit meerdere analoog aangesloten boxen hebt, dat heb je dan dus niet (tenzij je receiver zo'n functie heeft :P)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Flotter schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:38:
dat heb je dan dus niet (tenzij je receiver zo'n functie heeft :P)
Tenzij je bijvoorbeeld een nForce2 hebt want die kunnen het geluid op je rearspeakers clonen

maar muziek moet gewoon stereo zijn ;)

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of het moet 5.1 SACD of DVD-A zijn. ;)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Muziek moet stereo zijn! Als dat niet je smaak is, leer je er maar naar te luisteren :P.

@Pixal:

Dan is dat toch niks meer dan (een soort) DPL?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 17:50

4POX

Everybody is wired

Mijn belangrijkste reden was om naar glasvezel over te stappen omdat mijn PC niet op een geaard stopcontact zat. En de pc zich aarde via de versterker. Dat heeft me al een ingang gekost.

Dit verschijnsel heet ook wel de aardlus. Staan op GoT wel de nodige Topics over.

De tweede reden

AKA Rinkel weblog

• Steffie
  • Laatst online: 31-07 22:44

Steffie

Opaque

Barry|IA schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:28:
Muziek moet stereo zijn! Als dat niet je smaak is, leer je er maar naar te luisteren :P.

@Pixal:

Dan is dat toch niks meer dan (een soort) DPL?
Zegt iemand met een Pink Floyd avatar :/ The Dark Side of the Moon en Wish You Were Here zijn bijvoorbeeld als quadraphonic vinyl gereleased. Ook deden ze concerten op basis van deze techniek. Muziek kan prima surround zijn, kwestie van goed mixen. Je zou ook eens naar een omnidirectionele opname kunnen luisteren op een standaard stereo headset, om je zo een idee te geven van het effect dat je met een goede surround opname kunt bereiken. Ik denk dat er een wereld voor je open zal gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Steffie op 26-11-2004 19:00 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Steffie schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:56:
[...]

Zegt iemand met een Pink Floyd avatar :/ The Dark Side of the Moon is bijvoorbeeld als quadraphonic vinyl gereleased. Ook deden ze concerten op basis van deze techniek. Muziek kan prima surround zijn, kwestie van goed mixen. Je zou ook eens naar een omnidirectionele opname kunnen luisteren op een standaard stereo headset, om je zo een idee te geven van het effect dat je met een goede surround opname kunt bereiken. Ik denk dat er een wereld voor je open zal gaan.
Hij bedoelt dat je stereo muziek niet op standje DPL2 of welk surround programma dan ook moet afspelen. En daar ben ik het roerend mee eens :).
Ik vind DPL2 voor films wel erg goed werken, maar muziek moet je gewoon stereo houden tenzij het meerkanaals is opgenomen.

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-07 15:14

GieltjE

Niks te zien...

Pixal schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:46:
[...]

Tenzij je bijvoorbeeld een nForce2 hebt want die kunnen het geluid op je rearspeakers clonen

maar muziek moet gewoon stereo zijn ;)
Met een Sb Live 5.1 kan dat ook, ik heb er zelf ook een gekocht vanwege de brakke prestaties van de nforce2.

Hell / 0

• Steffie
  • Laatst online: 31-07 22:44

Steffie

Opaque

Jag schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 19:00:
[...]
Hij bedoelt dat je stereo muziek niet op standje DPL2 of welk surround programma dan ook moet afspelen. En daar ben ik het roerend mee eens :).
Ik vind DPL2 voor films wel erg goed werken, maar muziek moet je gewoon stereo houden tenzij het meerkanaals is opgenomen.
Dat vermoed ik ook, maar dan moet hij het wel exacter formuleren. In dat geval zou ik hem ook gelijk geven ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Steffie op 26-11-2004 19:01 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

luisteren jullie dan ook mono-muziek over 1 speaker? 8)

DPL2 voor muziek klinkt idd niet echt super maar met 2 speakers klinkt ook weer zo 'leeg' door de plaatsing en grootte van de speakers

Ik prefereer toch de muziek verspreid over de meerdere kanalen, gewoon linksvoor en linksachter gelijk bedoel ik dan (kunnen decoders doorgaans niet) volgens mij, pc wel.

Er moet toch maar 's wat meer 5.1 muziek komen, heb zelf een muziek-dvd'tje bij m'n audigy ZS gekregen en dat klonk wel vet, veel meer het gevoel dat je tussen de instrumenten staat zeg maar.

www.nintendocasemods.com

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 19:29

Dizzy

Where am I?

Ik heb mijn set altijd digitaal aangesloten gehad, maar ben hier vanaf gestapt.

Hiervoor waren meerdere redenen:

1) EAX wordt niet ondersteunt via coaxiaal of optisch.
2) CMSS (Creative Multi Surround Sound) maakt mijn analoge geluid beter (zolang je er even de moeite voor neemt om dit ook goed in te stellen).
3) Met de creative tools kan ik mijn faders regelen. Een coaxiaal signaal wordt doorgestuurd naar me logitech z-680 versterker, en deze heeft weinig opties wat faders betreft.
4) Bass is boomy op externe versterker (zal wellicht aan mijn set liggen)
5) WinDVD / PowerDVD haperen met geluid en video op het moment dat ik DTS aanzet, iets wat wel goed gaat bij analoog. (Niet consequent, maar meestal is het f*cked op het moment dat het naar de externe decoder gaat, vooral windvd heeft hier probs mee).

Nadelen:

1) Mijn externe decoder gaf het type signaal aan wattie binnenkreeg, DTS, Dolby 5.1 etc. Bij analoog moet je het echt horen, want bevestigt krijg je het niet.

Verder heb ik het uitvoerig getest met een aantal DVD's wat voor mij beter klonk. Na uitgebreidt via de creative tools dergelijke zaken als faders, cmss2 e.d. ingesteld te hebben (dit kost je zo een hele avond als je dit echt goed wilt doen), komt er voor mij uiteindelijk uit dat analoog ook beter werkt met DVD's vanwege deze custom instellingen. (doe ik het signaal naar de externe decoder, heb ik voor hard geluid, achter hoor ik nauwelijks wat, en de bass is mega-boomy terwijl die op stand 1 van 10 staat).

Verder gaf de externe decoder een kraak/tik door het geluid heen op het moment dat hij moest overschakelen van b.v. stereo naar dts. Iets wat op den duur als immens ergelijk ondervonden wordt. Maar ook dit is deels te wijten aan me setje van logitech (bij de Creative DTT 2500 had ik hier bijvoorbeeld geen last van).

Just my 2 cents :)

EDIT:
Over de discussie of DPL2 nu wel of niet goed is, bij stereo heb ik twee sattelietjes die wat geluid produceren, en het geluid komt dan echt van voor uit mijn kamer. Bij DPL2 (of in mijn case CMSS) heb ik het geluid verspreid over mijn hele kamer (surround speakers staan ongeveer 4 meter achter me). Dit vind ik ongeacht of de kwaliteit van de song dan slechter of beter is gewoon mooier en ruimtelijker klinken.

[ Voor 11% gewijzigd door Dizzy op 27-11-2004 00:51 ]

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 17:50

4POX

Everybody is wired

5) WinDVD / PowerDVD haperen met geluid en video op het moment dat ik DTS aanzet, iets wat wel goed gaat bij analoog. (Niet consequent, maar meestal is het f*cked op het moment dat het naar de externe decoder gaat, vooral windvd heeft hier probs mee).
Dus creative heeft die digitale bandbreedte probleem niet kunnen oplossen in de Audigy ?

Ik weet van vroeger dat een SBlive met moeite DTS 1,5Mbit kon weergeven omdat die poort die grote stroom van informatie niet kon verwerken. Terwijl terratec die bandbreedte wel verwerkte.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1