Promise Ultra133 TX2 Vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:25
Vanmiddag heb ik de Promise Ultra133 TX2 gekocht, omdat ik twee nieuwe harddisks had gekregen.

SP0802N Samsung 80 GB
SP1604N Samsung 160 GB

Nu ben ik al heel lang aan het knoeien geweest met de installatie van de kaart, omdat ik het diskette station uit me PC had gehaald. Drivers die meegeleverd waren met een andere PC op CD-ROM gebrand, maar niets ging werken. Toen maar even diskette station tijdelijk aangesloten en de Promise Ultra133 TX2 geinstalleerd.

Er staat in de handleiding dat het met een CD-ROM moet kunnen. Ik hoop dat dit ook kan als ik binnenkort me Windows XP opnieuw ga installeren.

Heeft iemand het al voor elkaar gekregen deze kaart zonder diskette station aan de praat te krijgen? Dan kan ik namelijk met een gerust hard me diskette station vaarwel zeggen.

Het 2e waar ik mee zit is dat bij het booten van de Promise Ultra133 TX2 hij helemaal geen HD detecteerd. Terwijl ik de 160 GB er nu aan heb hangen op IDE poort 1 van de kaart. In Windows XP ziet ie de harddisk overigens wel. Is hier een verklaring voor? Hij moet hem toch ook gewoon bij het booten zien.

Het 3e is dat die 160 GB (ATA 133 harddisk) gewoon op UDMA 5 (ATA 100) draait, waar kan ik dit veranderen? Ik kan het nergens vinden in de handleiding of op Internet.

Ik las op het forum dat je met CTRL F in de bios zou kunnen komen, maar dat lukt me ook niet, hier staat overigens ook niets over in de handleiding.

Ook wordt me harddisk in Windows XP bij apparaatbeheer zo: SAMSUNG SP1604N SCSI Disk Device aangegeven, maar het is dus helemaal geen SCSI harddisk.

Ik hoop dat hier verklaringen/oplossingen voor zijn. Ik heb hier al heel wat Promise Ultra133 TX2 topics doorzocht, maar kan geen verhelderende oplossingen voor mijn problemen vinden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Jumpman schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 00:48:
Er staat in de handleiding dat het met een CD-ROM moet kunnen. Ik hoop dat dit ook kan als ik binnenkort memijn Windows XP opnieuw ga installeren.
Je kunt de drivers op je windows CD branden. Doe je dat niet zit je imo aan een diskette vast helaas.
Het 2e waar ik mee zit is dat bij het booten van de Promise Ultra133 TX2 hij helemaal geen HD detecteerd.
Geen HD, of geen array?
Ik las op het forum dat je met CTRL F in de bios zou kunnen komen, maar dat lukt me ook niet, hier staat overigens ook niets over in de handleiding.
Is in dit geval ook niet nodig, immers er zit maar één schijf aan, dus valt er geen array te bouwen. CTRL-F is alleen nodig om een array aan te maken etc.
Ook wordt me harddisk in Windows XP bij apparaatbeheer zo: SAMSUNG SP1604N SCSI Disk Device aangegeven, maar het is dus helemaal geen SCSI harddisk.
Dat is normaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 02:31 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

1 je moet gewoon de driver hebben, die kun je dus nog achteraf downloaden. (ik maak op dat jne er niet vanaf boot)

heb toevallig wel een 100tx2 en 2 SP1604N schijfjes. maar bij mij worden ze wel herkend vanuit de bios. dus das wat vreemd.
klooi es wat met de jumper instellingen voor master slave etc. overigens heb ik ook 2 wd2000 die pas zichtbaar worden als je in windows zit. werkt al jaren goed, dus zou me er persoonlijk niet te druk over maken

ff voor zowel de ts als de generaal. de ultra 133tx2 is een ide controller, en heeft geen bios waar je in kunt. jullie zitten in de war met de fasttrack 133tx2 wat wel een raidcontroller is met aanpasbare bios.

overigens is het perfomance verschil tussen udma100 en udma133 nihil. dus maak je ook daar niet te veel druk om lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 26-11-2004 08:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:25
Hij vindt geen Harddisks bij het booten. Terwijl ik wel gezien heeft dat ie dit deed, maar volgens mij na het afkoppelen van me diskette station zag ie de harddisk niet meer bij het booten. Nog steeds wel in Windows XP voor de duidelijkheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 26-11-2004 09:37 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 10:18
Misschien mag ik hem hier niet plaatsen, maar vond het onnodig om een nieuw Topic voor te openen...

Ik heb nu een oude Compaq P3 650 ingericht als Server, dit bevalt me erg goed alleen heb ik 1 klein probleempje...

Mijn configuratie is:

1x Philips DVD Brander
1x Asus Dvd Speler
1x 80 Gb Maxtor
1x 200 Gb Maxtor

mijn 80 gebruiik ik voor Windows en internet netwerk en mijn 200gb voor externe (Ftp) nu raad je het al ... 200gb zit vol, ik zou graag een Promise Ultra133 TX2 erin willen doen, en hoef er dus niert van te booten maar gewoon in windows moet die werken...

dan wil ik 2x 200 gb als RAID 0 gebruiken,mijn vraag is dan .. werkt deze op alle pc's of niet? en is RAID 0 aan te raden als je hem 24/7 aan hebt staan, en is de kaart aan te raden...

Alvast bedankt, en sorry dat ik een Topic van 2 weken geleden weer heropen

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

1 : Ik weet dat mijn in Win2k aangemaakte SW-raid te importeren is op een andere pc met WinXP. weet niet zeker of dat terugwaarts ook werkt, maar lijkt me wel

2 Raid0 voor een download disk is niet erg handig in de meeste gevallen. de kans op crashen vergroot veel. en de snelheid merk je toch practisch niet.

3 kaart doet gewoon wat ie hoort te doen, dus wat dat betreft is ie aan te raden

ps
je weet dat je die 1e 200GB schijf leeg moet gooien als je een raid0 aan gaat maken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 10:18
Dat ik hem leeg moet maken weet ik, veder weet ik dat kansen op crashen helaas groter zijn , maar omdat ik mijn FTP heb ingedeeld in ..

upload en download, en als ik 2x 200gb er voor ga gebruiken ik dan

download -> 1ste etage
download -> 2de etage
ga krijgen en dat vind ik dus minder....

Maar hoevaak Crasht hij dan ?

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Je wilt alles op 1 schijfstation hebben denk ik, dan zou de optie JBOD uitkomst kunnen bieden ipv Raid 0, zie de RAID faq. RAID FAQ

Ik heb hier 2 WD 160 GB's in Raid 0 draaien echter wel op een Silicon Image 3112 controller en snelheid is ongeveer 1.5x de snelheid van 1 HD. Qua uitval zal het meevallen, je hebt nu wel 2x grotere kans dat de array defect kan raken, alleen moet je er wel opletten dat je bv zorgt dat er genoeg luchtventilatie is en dat de HD's niet letterlijk op elkaar gestapeld worden wat dus funest is.

Van de 6 WD's (80, 120 & 160 GB's) heb ik er nog geen enkele hoeven omruilen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kleintje81 op 30-12-2004 03:55 ]

BF2 stats Systemen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mijn vraag is dan .. werkt deze op alle pc's of niet?
Ja. Mits de PC een vrije PCI slot heeft en is voorzien van een OS waarmee je SWRAID0 kunt draaien. Het kaartje zelf kan namelijk geen RAID draaien, daarvoor heb je een Fasttrak nodig.
en is RAID 0 aan te raden als je hem 24/7 aan hebt staan
Dat ligt er maar net aan of de data die je wil opslaan belangrijk is en/of je naar eigen inzicht prima backups maakt.
veder weet ik dat kansen op crashen helaas groter zijn
Maar hoevaak Crasht hij dan ?
De schijven uit een RAID array crashen absoluut niet "vaak". Het punt is dat je met meerdere schijven gezamelijk meer kans hebt op dataverlies. Bijvoorbeeld: met 1 schijf heb je 1% kans dat de schijf binnen 1 jaar crasht en dat je dan dus de data verliest. Met 2 schijven in RAID0 heb je 1% + 1% = 2% kans dat jouw array crasht en je dus de data verliest. Bij 2 schijven in RAID1 is de kans nog steeds 1%, omdat hier de data wordt gedupliceerd. Enzovoorts. Maar dat crashen hangt dus allemaal van de schijven (en jouzelf) af en niet van RAID.

Allemaal heel logisch te bedenken en tevens uit de RAID FAQ te halen. Hiervoor was zo'n kick niet nodig. Dan nog: start bij elk vraag/probleem gewoon een nieuw topic. Het is niet de bedoeling om alle vragen/problemen met betrekking tot één simpel stukje hardware in een topic te zetten. Lekker overzichtelijk en searchable wordt dat dan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 30-12-2004 07:08 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.