NCQ en TCQ combinatie backward compatible?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik zit er aan te denken de HighPoint RocketRAID 1820A aan te schaffen met in eerste instantie 4x 120GB DaimondMAX 10 Plus schijven. Deze schijven ondersteunen Native Command Queuing en ik meende gelezen te hebben dat dit ook ondersteund zou worden door de 1820A controller.

Nu ik de specificaties nogmaals goed doorgenomen heb blijkt de controller geen NCQ maar TCQ te ondersteunen. Mijn vraag is, is NCQ backward compatible met TCQ?

Ook heb ik gekeken wat de Promise Fastrak S150 SX4 zou ondersteunen, maar het lijkt er op dat deze geen van beide doet, terwijl zijn lichter broertje de TX4 NCQ zou moeten ondersteunen volgens de site van Seagate: http://www.seagate.com/products/interface/sata/native.html klik op de link "NCQ motherboards and controller cards" midden op de pagina.

Dan volgt mijn tweede vraag zijn er uberhaubt al S-ATA RAID5 controllers die NCQ ondersteunen? Of worden dat een controller waar wel erg ver voor in de buidel getast moet worden.

Overigens dacht ik dat NCQ iets voor S-ATA II zou zijn, maar de DaimondMAX 10 Plus schijven zijn S-ATA I schijven.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 26-11-2004 16:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik had de FAQ al door geworsteld op het gebied van NCQ en TCQ, maar ik kan niet vinden wat ik graag wil weten, zoals hierboven ook reeds aangegeven.

Is TCQ compatible met NCQ of andersom.... 't is maar hoe je het bekijkt.

Daarnaast wordt ik niet helemaal wijs van de Maxtor specificaties van de DiamondMAX 10 Plus. Deze spreken elkaar namelijk tegen. Het eene moemtn wordt als interface S-ATA 150 opgegeven, dit zal dan waarschijnlijk S-ATA I zijn.
Maar op een Quick overview wordt weer S-ATA II genoemd, wat de NCQ weer kan verklaren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Als de controller TCQ ondersteund dan ondersteund hij nog geen NCQ, dat zou er dan wel bij vermeld worden. De enige manier om NCQ support te krijgen voor je schijven is een moederbord aanschaffen met de nieuwste chipset van Intel of Nvidia voor AMD. Ik ben zelf ook op zoek geweest naar losse controllers met NCQ support maar die zijn in Nederland niet te vinden. Voor zo ver ik weet hebben alleen de Silicon Image Sil3124 en de Marvell 88SX60xx controllers NCQ support.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
kutkip schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:42:
Als de controller TCQ ondersteund dan ondersteund hij nog geen NCQ, dat zou er dan wel bij vermeld worden. De enige manier om NCQ support te krijgen voor je schijven is een moederbord aanschaffen met de nieuwste chipset van Intel of Nvidia voor AMD. Ik ben zelf ook op zoek geweest naar losse controllers met NCQ support maar die zijn in Nederland niet te vinden. Voor zo ver ik weet hebben alleen de Silicon Image Sil3124 en de Marvell 88SX60xx controllers NCQ support.
Klopt de twee controllers die jij noemt heb ik ook gevonden, alleen ver buiten mijn butget :) . Alleen vraag ik mij af of de hardeschijven ook TCQ ondersteunen. Is NCQ nu daadwerkelijk een upgrade van TCQ of een nieuwe technologie die niet backward compatibel is met TCQ.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb ook een asus k8n-e deluxe mobo met een nforce 3 250gb chipset ik wilde zo'n nieuwe seagate gaan halen met NCQ totdat ik dit topic las. ondersteund de raid fuctie van dit mobo dit wel. en welke raid want er zit een nvidia raid in en een sillicon raid

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
spacejam schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:07:
ik heb ook een asus k8n-e deluxe mobo met een nforce 3 250gb chipset ik wilde zo'n nieuwe seagate gaan halen met NCQ totdat ik dit topic las. ondersteund de raid fuctie van dit mobo dit wel. en welke raid want er zit een nvidia raid in en een sillicon raid
Nee helaas, voor NCQ-support zul je een NForce4 mobo moeten hebben.

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

kutkip schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:55:
[...]

Nee helaas, voor NCQ-support zul je een NForce4 mobo moeten hebben.
Of een intel 925XE mobo....

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
maar ondersteunen de ncq schijven nu ook tcq

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Als je het nergens kunt vinden zal het wel niet, maar dat is ook verder niet interessant:

nieuws: Prestatiewinst TCQ en NCQ onderzocht
Pagina: 1