Toon posts:

Speakers in serie klinken niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net van 4 kleine speakers, 2 surround speakers gemaakt. Maar nu komt het... het zijn 4Ohm speakers en er zitten er 2 van in een box.

Je zou dus zeggen in serie schakelen... maar dat klinkt voor geen ene meter.

Ik had dus de aanknooppunten van de ene pluspool van een speaker met de andere minpool van de andere speaker. Het geluid klonk vervolgens slap en miste een hoop middetonen.

Heb ze nu parallel geschakeld en het geluid klinkt perfect...
Wat doe ik fout?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09

mr_petit

opperprutser

Volgens mij als je speakers in serie schakelt, dan ziet de ene speaker de andere speaker als serieweerstand en vica versa. Dit heeft (een slechte) invloed op je t/s parameters, waardoor ook het kastvolume niet meer zal kloppen.

2x 4ohm parallel (2 ohm dus) is wel een hele lage impedantie voor je versterker.
niet te hard zetten dus (anders kan of je versterker oververhit raken, of doorbranden, of gaan clippen (speakers opblazen))

het gebrek aan middentonen kan ik niet helemaal verklaren, mijn uitleg zal zich voornamelijk uitten in het laag (reden waarom je speaker misschien slap klinkt)

[edit]
hoe heb je die speakers in serie geschakeld? voor of na het scheidingsfilter?
als je ze na het scheidingsfilter in serie schakeld, dan veranderd dus ook de impedantie voor het scheidingsfilter waardoor je een hele andere scheidingsfrequentie krijgt en ook een anders lopende slope.
dit kan dus een verklaring zijn voor het gebrek aan middentonen.
dit effect zou ook moeten optreden bij parallelschakeling, maar dan de andere kant op. misschien pakt dat beter uit voor je opstelling ofzo

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 26-11-2004 00:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze nu eigenlijk op dezelfde manier als in serie maar dan met de plussen en minnen gewoon bij elkaar... is dit niet eigenlijk ook gewoon serie?

edit:

heb geen scheidings filter in de speakers zelf, die zit in de voorversterker ingebouwd...

edit:

Heb van 2 boxen 1 gemaakt...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 00:40 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

heb je gewoon 2 losse luidsprekerboxen genomen, of van de losse luidsprekers uit 2 boxen een nieuwe box gemaakt (kortom lees mijn edit).
wat voor speakers zijn het? hoeveel weg? wat voor filter?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

eeuuh we lope beide tegelijkertijd te editten :D

hoe bedoel je in de voorversterker?
is het een bi- amp setje ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Neen... het is een logitech speaker setje... maar heb mooie houten kastjes gemaakt:P

maar heb ik ze nou eigenlijk al in serie of nie?

edit:

het zijn dus eigenlijk 1,5 weg speakers zonder basspoortje dus... ze doen van 150hz-18khz

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 00:43 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

het was zeker een 2.1 setje waarbij in de satelliten gewoon 1 los luidsprekertje zat (geen losse tweeter dus)
ze staan wel in serie: de versterker+ aan 1 luidspreker+ , de - van die luidspreker aan de + van de andere luidspreker, en van die laatste luidspreker weer de - aan de versterker-

als in die versterker een passief scheidingsfilter (filter na versterkeruitgang) zit (een hoogdoorlaat op +/- 150hz) zal deze opstelling ook die scheidingsfrequentie beinvloeden.
Is het filter actief (filter op lijnniveau), dan zou het niets moeten uitmaken

Verwijderd

Serieschakeling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
versterker +
     |
speaker 1  +
speaker 1  -
     |
speaker 2 +
speaker 2 - 
     |
versterker -

parallel:
code:
1
2
3
4
5
6
          versterker +
   |                      |
speaker 1+           speaker 2 +
speaker 1-            speaker 2 -
   |                      |
          versterker -

Zat er in het kastje van de oorspronkelijke luidsprekers nog electronica? Of zaten de draden rechtstreeks van de aansluiting aan de speaker?

1,5 weg speakers? Die term snap ik even niet? In elke luidspreker zitten nu toch twee drivers? Die dezelfde range hebben?

Welke versterker gebruik je er nu voor, die van het logitech setje, of een andere?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 00:37:
Ik heb ze nu eigenlijk op dezelfde manier als in serie maar dan met de plussen en minnen gewoon bij elkaar... is dit niet eigenlijk ook gewoon serie?
Neej, da's parallel
Pagina: 1