Toon posts:

[Databases] DB nodig voor een kleine applicatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, Misschien een stomme vraag maargoed:

Ik ben een applicatie aan het maken in Delphi 6.

Deze applicatie moet eigenlijk een klein databaseje hebben met 5 tabellen en relaties (relaties kan ik eventueel zelf in programmeren dus dat is niet verplicht)..

Hoe kan ik hier het best een Databaseje gebruiken ofzo?

Ik weet dat het in principe kan door de Borland Database Engine mee te leveren en daar tabellen bij te maken, maar dat wil ik liever niet. Ik wil liever niet teveel troep mee sturen met het programma.
Is dit misschien fatsoenlijk op te lossen met XML ofzo?

Of zijn er andere manieren met enkele DLLetjes bijvoorbeeld een Access-database(MDB) te benaderen oid?

Dit laatste zie ik wel in veel programma's. Dat er een MDB bij zit waar alles in staat.

Tips anyone?

Alvast bedankt.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SQLite is een kleine library waarmee je gebruik kunt maken van een database in een bestand. Er zijn ook wrappers voor Delphi.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er naar kijken thanks :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ook een klein Access databaseje is voor zover ik weet een mogelijkheid. Heb het zelf nog nooit gebruikt in Delphi, maar Google zegt dat het kan. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:56

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Al gekeken naar ClientDataSet? Performt goed en heeft nauwelijks overhead.
Andere opties zijn NexusDb of EasyTable (beide niet gratis maar wel met behoorlijk uitgebreide SQL support). En als je eigenlijk ook wel zonder SQL kan, is het zelfs nog te overwegen om gebruik te maken van XMLDocument (hangt wel van je Delphiversie af of je die beschikbaar hebt).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is er geen berkeley DB voor delphi?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
BerkeleyDB is niet echt geschikt als relationele database. Je moet immers zelf je tupels converteren van/naar binary data, en zelf indices maken voor alle mogelijke queries die je wil ondersteunen.

SQLite is wel een aardige suggestie. Zelf vind ik de manier waarop met waarden omgegaan wordt niet echt prettig, maar verder voldoet het waarschijnlijk wel: geen installatie nodig (want je linkt 'm mee met je executable) en geen ingewikkelde configuratie (je gebruikt gewoon een enkel bestand als database).

Verwijderd

Topicstarter
Hm thanks all. Ik zal alle mogelijkheden even doorsnuffelen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:34
XML moet je niet gebruiken als database; met Access kan je al goed uit de voeten, als je een multi-user applicatie wil, kan je eens kijken naar MSDE. Er zijn eigenlijk genoeg gratis DBMS'en te vinden.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wat je ook kan doen is de TClientDataset gebruiken. Deze zijn "gewoon" als een TTable te gebruiken en zijn volledig in memory. Daarnaast kan je ze in 1 keer opslaan in XML of in een binair formaat.

Maar deze optie is eigenlijk alleen geschikt voor relatief weinig data (want alles staat in het geheugen!) en niet in een multi user omgeving

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval wil het wel met XML.. Maar ik ga de rest ook nog even uitzoeken want relaties erin zouden erg handig zijn..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 09:42 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een andere optie is een wat meer heavy-duty db als FireBird. Ik geloof dat ook dat embedded toegepast kan worden. En doordat de originele basis van Borland stamt is de integratie met Delphi waarschijnlijk beter dan de meeste andere db's.

[ Voor 36% gewijzigd door ACM op 26-11-2004 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
TADOConnection blijkt een driver te hebben voor Access MDB's.

Microsoft Jet 4.0 OLE DB Provider

Heel simpel een access db benaderen...

Weet iemand of het nodig is om nog bepaalde systeembestanden mee te leveren om ADO-controls en die Driver te kunnen gebruiken op een willikeurige pc ? Of worden deze mee gecompileerd mogelijk oid.

[ed] hm ik lees net dat access op de pc geinstalleerd moet zijn om een mdb te kunnen openen in een app [/ed]

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 10:16 ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kunt ook Firebird embedded nemen. Dat is firebird maar dan met een dll ipv een server, dus de dll, de driver en de fdb file in een dir en klaar :)
[ed] hm ik lees net dat access op de pc geinstalleerd moet zijn om een mdb te kunnen openen in een app [/ed]
Nee is onzin, ADO installeren (staat op iedere windows machine, maar oudere windows hebben geen ado 2.5 wat jet 4.0 bevat) en klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door EfBe op 26-11-2004 10:27 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

Topicstarter
hm interessant. *zoekzoek*

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:03

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb ook een paar keer ADO gebruikt bij verschillende Delphi applicaties. Nooit problemen mee gehad, op verschillende (ook iets oudere) machines getest.

Werkt wel het makkelijkste van alle opties!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

wellicht is een kommagescheiden textfile (csv) een optie?
Pagina: 1