Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc start enkel op na onderbreking stroomkring

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit het juiste topic maar anders zeg je het maar.

Ik heb sinds vandaag een vrij bizar probleem. Ik zette mijn pc deze morgen op maar deze deed het niet meer. Er gebeurde namelijk niks als ik op de powerknop duwde. Ik heb dadelijk gekeken of 1 van de jumperkabels los was gekomen van de powerknop maar dat was niet het geval. Als laatste heb ik dan maar het elektriciteitssnoer van stopcontact veranderd. En ja hoor, toen werkte hij weer.

Het bizarre is nu dat dit telkens gebeurt, mijn pc start dus niet meer op via de powerknop maar ik moet dus telkens de stekker van het stopcontact eruit halen en er terug insteken voor de pc wil opstarten.

Duidelijk een probleem met de voeding dus die om 1 of andere duistere reden geen stroom doorkrijgt nadat de pc is afgesloten. Ik heb een dergelijk verhaal een paar dagen geleden ook al op GoT tegenkomen denk ik maar ik kan het niet meer terugvinden.

Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt of weet hoe het op te lossen. Het is (nog) niet gevaarlijk maar wel erg hinderlijk.

Verwijderd

Waarschijnlijk is je power-knop gewoon defect of zit het kabeltje niet helemaal goed.

Dat de PC automatisch opstart nadat de stroomkring is onderbroken is het gevolg van een instelling in de bios, resume after powerloss ofzo.

Om te controleren of het echt je power-knop is, probeer als de PC aanstaat hem weer uit te zetten (3 seconden ingedrukt houden) door middel van de power-knop, werkt dit niet, is er iets aan de hand met je power-knop of de bekabeling hiernaartoe.

Verwijderd

Staat in de bios niet dat jou powerknop als suspend knop wordt gebruikt?

Verwijderd

Heeft dat niets te maken met een bios setting?
Zoiets als resume after powerfailure (of iets dergelijks...)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn powerknop werkt nog wel, jumperkabels zijn dus ook goed aangesloten. Als ik hem uitzet met enkel de powerknop werkt dit en aanzetten met de powerknop dadelijk daarna werkt ook, met de knop zelf is dus niks aan de hand.

Het gaat om een 400 Watt voeding die er al van in het begin in zit, nu zo'n 2 jaar geleden. In bios is niks veranderd dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Het is enkel na een periode van wat inactiviteit (Na een uur of zo dus)

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

gaat de PC aan zodra je de stekker weer in het contact steekt, of dan pas nadat je de powerbutton indrukt?

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Dat is inderdaad een heel vreemd probleem, misschien is het een idee om er een andere voeding in te hangen en vervolgens te proberen of het probleem zich alsnog voordoet. Dan weet je in ieder geval zeker waar het probleem zit ..., of waar het probleem juist niet zit ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
De computer start opnieuw op zodra ik het stopcontact opnieuw insteek zonder de powerbutton aan te raken (hoewel resume after powerloss in bios UIT staat).

Ik ben momenteel niet in de mogelijkheid om met een 400 watt voeding te testen, ik heb enkel wat kleinere voedingen.

Verwijderd

wat je kan proberen om te testen of het aan de aan knop ligt of aan het mobo.
de 2 pinnetjes op het moederbord even te verbinden met een schroeven draaier of zo. of de aan/uit knop vervangen door de reset knop.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de knop werkt wel degelijk aangezien ik hem nog kan gebruiken om de pc af te zetten en dadelijk weer op te zetten. Het is enkel na een langere periode van inactiviteit dat hij niet mee werkt.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 08:56:
Maar de knop werkt wel degelijk aangezien ik hem nog kan gebruiken om de pc af te zetten en dadelijk weer op te zetten. Het is enkel na een langere periode van inactiviteit dat hij niet mee werkt.
Misschien is de standby spanning van je voeding brak? Probeer eens in je bios power on PS/2 aan te zetten en of je muis/keyboard dan aan blijven (daar moet je meestal ook een jumpertje op je moederbord voor omzetten).

Om even te testen kun je trouwens wel een lichtere voeding gebruiken, waarschijnlijk word je pc na een tijdje instabiel maar om te testen of ie na een tijd nog gewoon aangaat kan het wel.

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Ik zou toch even proberen een andere voeding te testen (desnoods 1 van die kleinere) want het kan dus best zijn dat er componenten versleten zijn, zoals kleine relaitjes of condensators die niet meer goed laden/leeglopen.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 20:37
Dit probleem heeft mn oom ook gehad.
Vreemde was, toen hij verhuisde was het weg.

Misschien een aardeprobleem?

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:52:
Dit probleem heeft mn oom ook gehad.
Vreemde was, toen hij verhuisde was het weg.

Misschien een aardeprobleem?
Klopt dit probleem heb ik ook gehad.
Stopcontact aarden en klaar is kees :)

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
dan is het tog ook gek dat die andere voeding het wel goed deed?

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 08:32:Ik ben momenteel niet in de mogelijkheid om met een 400 watt voeding te testen, ik heb enkel wat kleinere voedingen.
is toch geen probleem? gewoon ff alleen 1 HD en mobo aansluiten, dan kan een kleinere voeding het ook aan.
dan kan je altijd nog een grotere voeding kopen als blijkt dat dit het probleem is.

. . . . . Youp.net . . . . .

Verwijderd

Svennos86 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:31:
dan is het tog ook gek dat die andere voeding het wel goed deed?
Nee, kan domweg een gevolg zijn van het design van de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor te testen ff een nieuwe verdeeldoos genomen maar ik blijf nog steeds hetzelfde probleem tegenkomen (stekker moet eruit en er terug in voor opstart begint). Nu heb ik sinds een paar dagen ook nog 's het bijkomende probleem dat de pc niet doorstart. Post start aanvankelijk wel maar computer valt na 2 seconden ongeveer uit, zet ik hem dan nog 's op dan doet ie het wel volledig.

Enigste dat ik nog kan bedenken, is dat de aarding van de voeding zelf om zeep is.
Pagina: 1