3e MSI K8N Neo Platinum niet stabiel te krijgen :(

Pagina: 1
Acties:

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 15:36
Dag mensen,

Ondertussen loop ik flink gefrustreerd rond...het gaat om het volgende. Drie weken werd dit mijn nieuwe systeem:

AMD 64 3400+
MSI K8N Neo Platinum
512 MB 3200 (400MHz) Twinmos geheugen (CL 2.5)
ATI Radeon 9800 pro

Ondertussen heb ik nu mijn derde MSI K8N moederbord :(

Het eerste moederbord bleef maar na een willekeurige tijd uitvallen waarbij de powerled, met intervallen van een paar seconden, knipperde. Met huisgenoten enorm veel tests uitgevoerd andere hardware e.d. (geheugen, video, toetsenbord etc.) maar we kregen hem niet aan de praat.

Mijn tweede moederbord bleek bij binnenkomt precies hetzelfde te doen. Na enorm veel test bleek toch mijn Twinmos geheugen niet goed te zijn. Dat is inmiddels terug. Maar het uitvallen na een willekeurige tijd was er nog wel. Uit eindelijk kwamen we erachter dat dit alleen het geval was met mijn toetsenbord. Andere toetsenborden (die we ook getest hadden met het eerste toetsenbord) bleken nu ineens wel te werken. Brakke PS/2 interface van MSI ofzo :?

Omdat het Twinmos geheugen dus stuk was heb ik gelijk nieuw (Kingston) geheugen gekocht 512 MB, CL 3 (400MHz). Eerst leek het allemaal goed te zijn, memtest 5 min laten draaien...
Maar eenmaal windows geinstalleerd bleef het hele systeem onstabiel....constant programma's die crashte etc....Na een lange test met memtest 86 (3.1) bleken er toch weer errors te zijn maar wel random....

Balen -> dus weer veel test uitvoeren:

- Kaal systeem dus alleen floppydrive om van te booten, video en geheugen.
- Andere voeding (3 verschillende getest waaronder 450 WATT)
- Andere videokaart (simpele PCI)
- Geheugen in een andere pc -> gaf geen problemen
- Toch nog het geheugen omgeruild, voor de zekerheid, bij de winkel.
- Andere processor (AMD 3200+) in mijn systeem -> zelfde problemen
- Mijn processor in een ander systeem, met Asus mobo -> werkt goed, dus waarschijnlijk nix met processor
- Geheugen van dat andere systeem (ook Twinmos maar andere versie) in mijn systeem -> precies hetzelfde.
- Systeem opstarten zonder toetsenbord -> tja het blijkt dat MSI dus een brakke PS/2 interface heeft (sommige toetsenborden laten het systeem uitvallen).

Uiteindelijk toch maar weer , in overleg met de webshop, het mobo laten omruilen....Vandaag eindelijk mijn 3e binnengekomen en weer precies hetzelfde ;(

Ik heb ook nog vandaag de voltages van de CPU en het geheugen opgekrikt maar dat mocht na wat extra warmte in mijn kast niet veel baten. Als ik mijn processor op 2000, 1800, 1200 MHZ liet lopen hetzelfde, maar op 800 MHz werkt het ineens allemaal wel weer :? :/

De geheugens die ik getest heb staan ook in het bijgeleverde testreport.

Wat gaat er nou mis? Is het een simpele instelling in de bios of heb ik de vette pech van een slechte batch (lijkt mij erg onwaarschijnlijk). Of is het toch het geheugen ???

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Hoe zit het met je temps? met je voltages (het feit dat je een 450 Watt voeding er aan hangt betekent niet dat die het ook geeft) ;)
Ik zou toch ook proberen een andere cpu er op te testen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:42
Lastig probleem.....met mijn bescheiden mening vraag ik me af of je bios-updates al hebt geprobeerd? En wellicht helpt het verwijderen van SP2 als die draait.... :)

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

is een oplossing dan niet gewoon een nieuw/ander toetsenbord er aan te hangen?
Of heb ik je hele uitleg nu verkeerd begrepen?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
misschien is de mem controller op je cpu brak? dus dat je je cpu moet omruilen?

LinkedIn
BlackIntel

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:43
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 25 november 2004 @ 23:44:
misschien is de mem controller op je cpu brak? dus dat je je cpu moet omruilen?
Volgens mij zegt de TS net dat de CPU ook in een Asus bord is geplaatst en geen problemen gaf

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Flash de bios als je dat nog niet gedaan hebt naar de nieuwste versie.

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=572&kind=1 Hier kun je hem vinden.

Bekijk daarna je temps eens, aangezien ze dan ook goed uit worden gelezen en ook je voltages.

Zijn die niet goed los dit eerst op dwz betere cooling of een betere voeding.

Als je voltages en temps goed zijn. Dan wordt het altijd lastig, gewoon kaal werken met alleen mobo, cpu , geheugen , video , hd en evt. cd-rom voor installeren.

Slaat die dan nog vast of reboot dan stap voor stap weer alles controleren. Je kan als je het zeker wilt weten ook even naar een lokale computerboer gaan en vragen of ze even tijd hebben om te testen.

Je weet dan zeker wat er kapot is en eventueel een ander mobo overleggen met de webshop aangezien deze dan al 3 keer niet goed werkt (mocht deze echt kapot zijn na veel testen).

De k8t neo fisr2 heb ik zelf en een maat ook en die werkt wel als een tierelier..

Tweakers Discord

Verwijderd

Geheugen hoe getimed? Alles via SPD en 1T timing? Hou het bij socket 754 op 2T!!! Helaas is de 754 versie lang niet zo problemenvrij als z'n 939 broer.

Wat voor voeding? 450Watt zegt niet zo veel, het kan een Q-Tec zijn, en dan zeg ik: probeer het eens met een 300W Enermax voeding, die zijn sterker.

Voor ik m'n X800 Pro kreeg, had ik een Radeon 9600Pro in mijn systeempje hangen. Die gooide nogal wat roet in het eten, wat niet zo 1-2-3 driver side was op te lossen. M'n systeem was EXTREEM onstabiel. Zelfs met de config die ik straks in m'n SIG ga zetten.

AGP naar 4x zetten, fastwrites uit, GPU recovery uit: dat deet-et em.

Overigens werkt de X800Pro wel met alle toeters en bellen aan.

• Alex214
Bedankt voor de snelle reakties...hier de antwoorden

- Temperaturen zien er goed uit...CPU < 50 graden.
- Ik heb er ook een andere CPU opgetest, een AMD 3200+ zelfde resultaat. Mijn CPU in een ander systeem werkte wel goed
- Ik heb verschillende toetsenborden geprobeerd
- Ik heb bios versie 1.4 volgens mij de meest recente versie (ik check het zo nog ff na)
- Ik heb het systeem zo _kaal_ mogelijk laten booten zelfs zonder toetsenbord en met 2 verschillende videokaarten.

Ik heb weinig verstand van de geheugentimings maar hij staat idd op 2T timming....maar met al die waarden heb ik al geprobeerd. Mijn geheugen settings: 3:3:3:8

Ik heb in totaal 4 verschillende voedingen geprobeerd, waaronder 2 Q-tec maar die andere waren toch van een ander merk. Eén kwam uit het AMD 3200+ systeem met Asus bordje...

Het systeem blijft onstabiel zelfs met een PCI videokaart..

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
eerst had ik er ook last van, bleek gewoon dat geheugen incompatible (niet kapot dus) was met mobo.
ik had eerst infineon en nu corsair value select, hij doet het nu perfect.
Voor het gemak heb ik het geheugen maar bij mycom in de buurt gehaald zodat ik het makkelijk kan omruilen.
Maar probeer anders geheugen in andere bankje te proppen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:53
Mr.C4 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 00:43:
eerst had ik er ook last van, bleek gewoon dat geheugen incompatible (niet kapot dus) was met mobo.
ik had eerst infineon en nu corsair value select, hij doet het nu perfect.
Voor het gemak heb ik het geheugen maar bij mycom in de buurt gehaald zodat ik het makkelijk kan omruilen.
Maar probeer anders geheugen in andere bankje te proppen.
Met de CPU bedoel je? Mem controller zit in de CPU.

• Alex214
Ik heb het geheugen in de 3 verschillende banken geprobeerd...

• Alex214
Het zou idd het geheugen kunnen zijn want op de online test report staat de twinmos maar ook de kingston er niet bij....terwijl die in de testreport, geleverd bij het moederbord, wel vermeld staan. Lekker hoor MSI :/

http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=572&NAME=MS-7030

Verwijderd

Serieus, die Q-Tec voedingen trekken dat systeem écht met moeite. Doe jezelf een lol, en koop goed spul, zoals bijvoorbeeld een AOpen voeding, die zijn relatief goed betaalbaar. Anders haal je een Fortron, d'r zijn zat voedingstopics. Ik raad natuurlijk de Tagan480W aan, maar dan praat je over +/-90 euro. Heb je ook wat trouwens, onhoorbaar.

Verder zie ik het helaas vaak dat S754 CPU's een beetje (te) kieskeurig zijn qua geheugen. Eigenlijk het meeste cheapass spul slikken ze niet, alhoewel de V-Data die de laatste tijd veel in het cheap-ass segment verschijnt érg lekker werkt. Het is geen wonder-RAM, maar minder problemen dan het andere spul. Twinmos kan ik je van zeggen dat het soms wat picky is, maar van je huidige Kingston weet ik het niet zeker.

Corsair value werkt zowiezo.
Pagina: 1