[Autoradio]Zenders weg

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb pas een sony cdx-s2200 autoradio, heb alleen het probleem dat nadat de auto een paar uur niet gebruikt is, dat dan alle radiozenders niet meer in het geheugen staan. Ook de positie waar de cd was gebleven is dan gewist.
Ik heb het frontje los gehaald en weer terug gezet, ook even 5minuten de auto uitgezet en de radio weer aan, maar dan heeft ie wel alles onthouden.

kan iemand mij vertellen waar dit probleem ligt?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ongetwijfeld een foute aansluiting van de permanente 12v en de geschakelde 12v. De permanente 12v is nodig om de instellingen te onthouden. Indien deze niet goed is (vaak verwisseld met de geschakelde) verliest de radio z'n instellingen weer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

ff de rode draad aansluiten op de gele en de gele aan de rode draad...
( omwisselen )
zeker een opel of niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 22:30 ]

• Exocet
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:29:
ff de rode draad aansluiten op de gele en de gele aan de rode draad...
( omwisselen )
zeker een opel of niet ;)
nope, een citroen saxo

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kan mij niet vertellen dat je dit niet had kunnen vinden... Zijn ondertussen honderden topics over...
MAargoed, het is óf wat DRG zegt, of je radio is naar de klote...

Verwijderd

hmm... weer een merk dat een eigen standaard heeft...

probeer de twee draden om te wisselen.. indien je een radio met eigen kabelboom hebt..
Zoiets http://www.zed.demon.nl/sonykabel.JPG

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

of als dat echt niet helpt , ouderwets met een multie meter prik zoeken !!

[ Voor 2% gewijzigd door B-lennium op 26-11-2004 02:04 . Reden: belachelijke spel fout.. alweer :P ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 23:07:
[...]

hmm... weer een merk dat een eigen standaard heeft...
Nee, dat is het niet. Er is een groep merken die het ene contactpunt uit de ISO-stekker als constante plus gebruiken en het andere contactpunt als geschakelde plus ... en er is een groep merken waarbij die draden dus precies andersom zitten. Net zoals bij de antenne-stekker. De ene groep merken (automerken en radiomerken) gebruikt de ene stekker en de andere groep merken gebruikt de andere stekker. Het is dus niet ècht per merk verschillend, maar er zijn grofweg 2 groepen.

Daarom kun je aan de kabelboom van je radio ook "vrijwel altijd" die twee draden omwisselen (of aan elkaar verbinden zodat ie het ook met 't contact uit doet) en zit er "vrijwel altijd" een antenne-adapter bij een nieuwe radio voor het geval je auto net de andere stekker heeft dan de radio heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Wouter! op 26-11-2004 09:56 ]

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
meestal kun je je zekering aan de achterkant op je radio verplaatsen. Er zitten dan 3 gaatje en je doet ze in de linker2 of in rechter2. Verander je zekering aan de achterkant eens van positie.

Dit kan eigenlijk op alle moderne autoradio's bij mijn weten. Komt omdat de ene auto net wat anders op zijn ISO (Waarom zou het toch iso heten als het soms anders is?) stekker zit.

Should probably do the trick.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

intert0y schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 09:56:
meestal kun je je zekering aan de achterkant op je radio verplaatsen. Er zitten dan 3 gaatje en je doet ze in de linker2 of in rechter2. Verander je zekering aan de achterkant eens van positie.

Dit kan eigenlijk op alle moderne autoradio's bij mijn weten. Komt omdat de ene auto net wat anders op zijn ISO (Waarom zou het toch iso heten als het soms anders is?) stekker zit.

Should probably do the trick.
Dat kan dus bij vrijwel geen enkele moderne autoradio...
Iig niet van Sony, Kenwood, Pioneer, JVC en VDO...

• Wouter!
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 09:59:
[...]

Inderdaad ... dit ben ik ook nog nooit tegengekomen. Moet ik me dat voorstellen als een soort van grote "jumper" ofzo :?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 14:15
Bij Sony hoor je wanneer de radio goed is aangesloten en je het contact afzet na ongeveer 2-3 seconden een signaal dat je frontje er nog in zit.

Hoor je dat niet moet je de rode en de gele draad inderdaad even omwisselen.

• Wouter!
Master__R schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:19:
Bij Sony hoor je wanneer de radio goed is aangesloten en je het contact afzet na ongeveer 2-3 seconden een signaal dat je frontje er nog in zit.

Hoor je dat niet moet je de rode en de gele draad inderdaad even omwisselen.
Je kunt het vaak ook zien aan de displayverlichting. Als de draden verkeerdom zitten dan gaat de verlichting heel abrupt uit als je je contact omdraait. Als ze goed zitten heeft ie vaak nog een kleine vertraging of zoiets als "GOODBYE" ofzo ...

Verwijderd

volgens mij is de oplossing al een aantal keer voorbij gekomen en ik was zelf benieuwd of de TS het al voor elkaar heeft ?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Rode en gele draad omwisselen in de iso stekker van de radio of de auto.
Klaar. Sony icm VW heeft exact hetzelfde probleem.
Succes!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

UltraSub schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:28:
Rode en gele draad omwisselen in de iso stekker van de radio of de auto.
Klaar. Sony icm VW heeft exact hetzelfde probleem.
Succes!
Dat heeft niks met sony te maken... Dat heeft elke radio in de betreffende VW...

al dat ongefundeerde geblaat ook altijd

• Wouter!
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:33:
[...]

Dat heeft niks met sony te maken... Dat heeft elke radio in de betreffende VW...

Precies, zoals eerder gezegd zijn er grofweg 2 groepen automerken waarbij de draden precies andersom zitten. Daarbij zul je deze draden dus altijd moeten omwisselen.

Verwijderd

ThaWout schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:44:
[...]

Precies, zoals eerder gezegd zijn er grofweg 2 groepen automerken waarbij de draden precies andersom zitten. Daarbij zul je deze draden dus altijd moeten omwisselen.
er zijn ook sony radio's waar totaal geen kabelboom aan zit ;)
De iso stekkers van de auto gaan direct in de radio..
en het wisselen van pinnen in een iso stekker zelf is erg lastig

• Wouter!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:07:
[...]

er zijn ook sony radio's waar totaal geen kabelboom aan zit ;)
De iso stekkers van de auto gaan direct in de radio..
Ja, kun je de 2 draden in de kabelboom die aan de auto zit altijd nog omwisselen :)
en het wisselen van pinnen in een iso stekker zelf is erg lastig
Yep, dat heb ik al vele malen tevergeefs geprobeerd en is me tot nu toe nog niet één keer gelukt zonder de rest van de stekker te verkl*ten >:).

• Exocet
  • Niet online
Heb ondertussen de gele en de rode omgedraaid. Ik ga straks merken of het gewerkt heeft :)

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 09:59:
[...]
Hmm ik heb dit laatst moeten doen bij een Clarion.. die heeft dit dus wel!! Er staat zelfs bij dat dit een speciale VW-stand is 8)7
Zekering ff een plekje opschuiven en klaar is kees...

• Exocet
  • Niet online
Exocet schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:33:
Heb ondertussen de gele en de rode omgedraaid. Ik ga straks merken of het gewerkt heeft :)
Het heeft gewerkt! Onthoud nu alles :)
Bedankt voor de tip..

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
MikeyMan schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:33:
[...]

Heeft ook niks met ongefundeerd geblaat te maken. Ik zeg gewoon dat ik hier hetzelfde probleem met een Sony icm met een VW heb gehad. Dat dat vervolgens elke radio in een VW heeft, sja... dat hoef en kan ik niet weten.

Dus lees eerst ff, of interpreteer het niet zo rechtlijnig en kort door de bocht. |:(

Verwijderd

Ik had dat met mijn vorige wagen ook (ouwe VW passat)

De vorige eigenaar had er de speaker-iso fiche af geknipt omdat hij een ford-radio had gestoken en die fiche totaal anders is, gelukkig had hij de stroom-iso niet afgeknipt maar met kabelboefjes de fiche van zijn ford radio er aan gezet...

Als ik dan mijn eigen (toen een JVC radio) had gestoken kon ik ook die zekering een plaatsje opschuiven (had wel geen handleiding bij die radio omdat het een derdehandse was en de handleiding is zoek geraakt). Ik heb toen ook geprobeerd met 2 draden te verwisselen en twas opgelost...

Wel opletten als je moet prutsen in de ISO fiche: de contact-draad stuurt een relaistje of iets dergelijks aan, de stroom wordt bij vrijwel alle radio's afgetakt van de permanente 12V...

Als je de draden niet verwisseld door met je ISO fiche te zitten kloten maar de draden doorknipt en dan met connectortjes terug aan elkaar zet (maar dan verwisseld) kan het zijn dat je radio niet genoeg stroom krijgt...

Goed opletten dus dat je kabels niet te dun zijn... Soms is het beste nog wel de originele iso laten voor wat ie is, naar de car-audio zaak een iso fiche halen, je massa halen van je standaard-iso blokje, de power ook (die kabel is meestal wel dik genoeg) maar zelf een draad leggen vanaf je contact.)

de mute-draad en de remote draad hoef je niet aan te sluiten als je er geen extra versterkers of car-kits op aan sluit (wel goed isoleren, als je remote draad tegen je massa komt is je radio naar de kloten en als je mute tegen je massa komt denkt ie dat je aan het bellen bent met een car-kit dat er niet in zit)

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem in mijn 106. Ik heb een jvc radio. Ik wist ook dat de constante spanning verkeerd aangesloten zat, maarja ik had geen idee welke dat was. Gelukkig heb ik dit forum gevonden en ik heb net even het gele en rode plugje omgewisseld en mijn voorkeuze zenders blijven er nu in staan. Perfect. Nu vanmiddag nog ff m'n versterker ophalen en die proberen aan te sluiten. Zal niet makkelijk worden...

• Wouter!
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 11:53:
Ik had hetzelfde probleem in mijn 106. Ik heb een jvc radio. Ik wist ook dat de constante spanning verkeerd aangesloten zat, maarja ik had geen idee welke dat was. Gelukkig heb ik dit forum gevonden en ik heb net even het gele en rode plugje omgewisseld en mijn voorkeuze zenders blijven er nu in staan. Perfect. Nu vanmiddag nog ff m'n versterker ophalen en die proberen aan te sluiten. Zal niet makkelijk worden...
Jawel joh ... eitje 8) (nee gekheid, ik begrijp best dat dat niet voor iedereen even makkelijk is).

Even een tip, zorg er wel voor dat je de remote-draad van je versterker ook aansluit aan je radio als die daarvoor ook een remote-draad heeft. Heeft je radio geen remote-draad dan kun je de + van je versterker-pool met een klein draadje doorverbinden met de remote-pool op je versterker.

Die remote-draad zit trouwens meestal in/aan je tulp-kabels. Daar zit één zo'n klein los draadje tussenin.

Sluit je die remote-draad niet aan of verbind je de +pool niet door dan zal je versterker namelijk nooit aanschakelen :).

Verwijderd

Beetje afhankelijk van de radio en de versterker en zo:

Als je geen lijnuitgangen hebt en de versterker enkel met speakerdraden aansluit moet je kijken dat je een hi-input hebt anders moet je lijnconvertertjes nemen...

Als je wel lijnuitgangen hebt uiteraard die gebruiken (veel betere kwaliteit)...

Niet alle lijnkabels hebben een remotedraad tussen de kanalen zitten, maar ik heb mijn RCA kabels (net zoals alle andere trouwens wegens verplicht in competietieverband) in een flexibele slang gedaan met een simpel electrodraadje als remote draad...

De remote draad van je versterker doorlussen aan de power er van is niet echt aan te raden, blijft het ding constant aan staan, niet echt gezond voor accu en warmteproductie, ook al valt het verbruik dan wel goed mee...

Als je geen remote draad hebt op je radio (wat me sterk zou verwonderen van jvc, zit namelijk ook gewoon in het iso blok, een iso-verlengkabeltje maken en op www.12vhifi.nl de pinout zoeken en de remote draad niet doorverbinden met het iso blokje van de wagen maar met de remote van de versterker, remote is ook wel eens aangeduid als sturing voor elektrische antennes), kan je de remote van de versterker ook van je contact afhalen, werkt perfect. Heb ik nog moeten doen bij iemand met een old-timer en zo een lekker ouderwetse radio wou, maar toch een deftig (en krachtig) geluidje... (die radio had gewoon + en -, moest je zelf aan en uit zetten, was ook nog met draaiknoppen en zo, had ook gewoon 2x2 draadjes los hangen om de speakers aan te sluiten (die heb ik dan naar de hi-inputs van de versterker gelegd).

• Wouter!
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 12:22:
Beetje afhankelijk van de radio en de versterker en zo:

<< knip! >>

... aan te sluiten (die heb ik dan naar de hi-inputs van de versterker gelegd).
Sluit ik me bij aan ...

Zoals ik ook al zei hebben tulp-kabels voor in de auto "vaak" wel een remote-draad ... dus idd niet altijd.

Verder zou ik 'm niet aan de remote van de automatische antenne knopen, want die gaat vaak weer uit als je van FM-radio naar CD overschakelt. Ga je dus CD luisteren valt je versterker alsnog uit. Van je contact afhalen is dan nog de beste oplossing als je geen remote-draad hebt. Of rechtstreeks uit de ISO-stekker.

[ Voor 52% gewijzigd door Wouter! op 30-11-2004 14:18 ]

Verwijderd

Klinkt allemaal erg ingewikkeld voor mij. Heb 't nooit eerder gedaan. Heb een versterker ( 4 kanaals) en een subwoofer van m'n broer. Heb een jvc radio dus met line-out gekocht en 2 speakers (JBL) voor in de hoedenplank.
Alle snoeren zijn al naar de kofferbak doorgetrokken door de vorige eigenaar. De vraag is dus alleen welk snoertje wat is.
Voor ik de boel vernaggel moet ik eerst m'n broer maar even laten kijken denk ik en desnoods de boel laten installeren als het ons beiden niet lukt...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rood op rood, wit of zwart op wit of zwart... Dit zijn tulp kabels...
Als het goed is heb je dan nog twee dikke stroomdraden en een dunne...
Waarschijnlijk heb je dan één dikke draad die rood is/een rode streep heeft/uit twee kleuren is opgebouwd, en eentje die zwart is/een zwarte streep heeft/uit één kleur is opgebouwd... Die eerste sluit je aan op de +, de tweede op de -, en het dunne draadje (vaak een blauwe/blauwe streep), op de REM...

Lijkt mij wel te doen toch :P

Verwijderd

Er loopt wel wat meer bekabeling...
Wel een rode en zwarte tulpstekker,
een geel snoer,
dubbele wit/blauw snoer,
dubbele wit/rood snoer,
2 zwarte,
1 blauwwitte

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 14:30 ]

• Wouter!
Als je een 4-kanaals versterker hebt moet je ook nog een tulp-splitter halen ... of nog een tulpkabel naar je radio trekken (indien je radio ook een 4-kanaals line-out heeft).

Wat een vreemde kleuren allemaal :?

Zitten er niet twee wat dikkere draden bij? Een blauwe en een rooie of een zwarte en een rooie ofzo? Let wel effe op het vermogen van je versterker ... want wellicht moet je andere kabels hebben dan. Is één van die kabels (één van de dikkere en dan waarschijnlijk een rooie) ook gezekerd?

[ Voor 49% gewijzigd door Wouter! op 30-11-2004 15:05 ]

Verwijderd

Euhm m'n broer heeft thuis allemaal van die snoeren liggen nog, ik zal ook niet al deze snoeren nodig hebben denk ik. Er zitten 2 zekeringen in de versterker. Maargoed ik heb toch eerst de snoeren nodig die bij m'n broer liggen, eerder kan ik niet beginnen waarschijnlijk.

En morgen eindelijk op sollicitatiegesprek :)
Pagina: 1