Windows XP bevriest icm met nieuwe Catalyst drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:07

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Navond mensen :)

Ik heb al een tijd een probleem waar ik knettergek van wordt. Ik had vroeger altijd "oude" omega drivers draaien voor mn Sapphire Radeon 9600 Pro. Op een gegeven moment deed ik een driver update en merkte dat tijdens het surfen (dus niet in spellen!) het beeld spontaan bevroor en de hele pc vastliep. Soms wilde die VPU recover de PC nog wel leven in blazen, maar wel op een resolutie van 640x480 en 16 kleuren :P Dus toen ben ik teruggestapt naar de oude drivers (omega 2.5.36b) en sindsdien geen last meer. Echter, nu heb ik HL2 vandaag gekocht en die draait mega brak op die drivers. Als ik de nieuwe DNA-drivers installeer (omdat omega nog geen HL2 optimized drivers aanbied) werkt t perfect, maar je raad t al, tijdens surfen bevriest het systeem soms helemaal.

Wat heb ik geprobeerd in de tijd :
* Volledig nieuwe XP install
* Toen nieuwste drivers erop -> bevriezen :(
* Oude omegas erop -> no problemo :)
* Nieuwere omegas erop -> bevriezen :(
* Nieuwere Catalyst erop -> bevriezen :(
* en nu dus nieuwere DNA-drivers -> bevriezen :(
* Nieuwste VIA drivers erop -> nog steeds bevriezen :(
* Fastwrites aan of uit -> bevriezen :(

Het lijkt erop dat mijn systeem vast zit aan de omega 2.5.36b drivers en hogere niet meer wil slikken ofzo :( Heeft iemand enig id wat er veranderd is na die versie waardoor het kan komen dat het systeem ineens vastloopt? Zoals ik al zei, in spellen gebeurt t eigenlijk nooit, alleen tijdens surfen of ander normaal Windows gebruik zoals de verkenner of Office.

Specs kun je onderaan zien BTW ;) (videokaart loopt inmiddels weer op standaard mhz, dus nix is overclocked en koeling is uitstekend)

[ Voor 5% gewijzigd door RTBravo op 25-11-2004 21:42 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:47

n00bs

Het is weer Zomer!

heb je wel de drivers een geuinstalled :p staat namelijk NIET in je lijstje...

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
hahaha, ik heb zelfs heel Windows XP eraf geknetterd als je het gelezen had ;) Daarna de nieuwste drivers erop -> bevriest
Daarna deze geuninstalled en oude erop -> systeem stabiel!

help ;(

[ Voor 9% gewijzigd door RTBravo op 25-11-2004 21:58 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ja dat had ik wel gelezen... maar heb je dus geprobeert DIE drivers te uninstallen... is namelijk HEEL wat anders ;)

En je hebt op guru3d.com ook een tool om die drivers eruit te slopen. En install dan eens de 4.12Beta

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Jahzeker, altijd alles netjes geuninstalled. En bovendien werkt het systeem ook helemaal stabiel zodra die oude drivers er maar op staan. Zet ik nieuwe erop is crash, uninstall ik ze en zet oude erop is goed. Uninstall ik de oude weer en zet nieuwe erop is crash. Uninstall ik de nieuwe weer en zet oude erop.... je kent t verhaal ;)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Heeft niemand hetzelfde probleem gehad en een oplossing bed8? :'(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Doe eens een BIOS update van je MOBO en zet fastwrites uit (in BIOS en in je driver instellingen)

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hee noobs, wel aardig dat je reageert hoor, maar in de startpost heb ik al gezegt dat fastwrites aan of uit nix uithalen ;) BIOS is de nieuwste versie BTW.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
schopje ;)

• pes
  • Laatst online: 05-08 18:35

pes

Heb je na je XP reinstall éérst je VIA drivers geïnstalleerd voordat je video drivers hebt geprobeerd? In de ATI documentatie zeggen ze dat je bij niet-Intel videokaarten eerst de GART drivers moet installeren, wat hier volgens mij die VIA drivers zijn.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Yup, eerst Hyperion 4 in 1 drivers van VIA geïnstalleerd en daarna pas de ATI drivers. Ik denk ook niet dat het probleem hier ligt aangezien het perfect werkte totdat ik mn ATI drivers update.

Inmiddels heb ik nog gedaan:
* Monitor drivers geupdate -> bevriest
* BIOS geupdate met een BETA versie -> nog geen bevriezing, maar denk dat ik binnenkort wel weer vast zit :(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je een andere ATI kaart erin doet, heb je dan dezelfde problemen?

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ik ben maar arme student en heb helaas maar 1 ATI kaart ;) Bovendien ligt t nie aan de hardware denk ik aangezien als ik van driver switch het probleem alleen optreed :(

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-08 10:31

Rio

Ik heb al een boek

Breek me de bek niet open. Ik heb een 'ouderwetse' Sapphire 9600 128 mb.

Ik heb dat ding anderhalf jaar en hij doet zijn werk prima. Prima zolang ik er maar geen andere drivers op zet dan Catalyst 3.9.

Ik heb deze al eens geprobeerd te updaten, waarna ik hetzelfde probleem had als wat jij beschrijft. Na lang klooien vai BIOS, veilige modus, uninstall van drivers via standaard windows drivers weer terug naar 3.9, waarna alles weer werkte.

Tot deze week, toen ik weer de stoute schoenen aantrok en de laatste Catalyst (4.12 geloof ik) erop gezet. Ramp en voorspoed! PC start op, laadt bureaublad, bevriest en start opnieuw op. Vicieuze cirkel, VPU Recover probleem.

Dit keer was het erger. Via veilige modus kon ik niets uninstallen qua videokaart. Na lang proberen (Fastwrites aan/uit, AGP 8x/4x etc) heb ik uiteindelijk ook Windows er opnieuw op moeten zetten. Heel irritant. No matter what, ik ga geen nieuwe Catalyst meer proberen.

specs:

- P4 2,4
- mobo: Asus P4S8X-X
- Sapphire Ati Radeon 9600 (non pro) 128mb
- de gebruikelijke hd's, drives en blabla

- WinXP SP2
- Catalyst 3,9

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Jah totdat je HL2 wilt gaan spelen. Als ik met de oude drivers die speel zijn de models namelijk helemaal fucked up. De poppetjes zien er niet uit, allemaal vreemde hoeken en punten steken uit ze en soms hebben ze een hoofd van 100 meter lang :D

Dus wel handig als iemand met een oplossing kan komen zodat wij ook HL2 kunnen spelen zonder de vastlopers :(

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

HL2 draait prima met 3.9

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

RTBravo schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:19:
Jah totdat je HL2 wilt gaan spelen. Als ik met de oude drivers die speel zijn de models namelijk helemaal fucked up. De poppetjes zien er niet uit, allemaal vreemde hoeken en punten steken uit ze en soms hebben ze een hoofd van 100 meter lang :D

Dus wel handig als iemand met een oplossing kan komen zodat wij ook HL2 kunnen spelen zonder de vastlopers :(
Ik zou toch echt ergens een andere ATI kaart halen en testen, wat ik heb het vermoeden dat je kaart toch brak is.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Hmm ik las op tweakers dat iemand ook problemen had omdat zn kaart standaard een paar mhz overclocked werd met de nieuwe drivers! Om een of andere vage reden heb ik de laatste tijd geen last meer van de crashes, ze lijken zelfs wel verdwenen? Wie weet is het toch een temp probleem geweest?

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Oplossing gevonden! Het probleem is dat mijn systeem niet kan hibernaten met de nieuwere drivers. Ik gebruikte altijd de XP hibernate functie waarbij als je de PC afsloot het geheugen naar de harddisk weggeschreven werd zodat je binnen een paar seconde weer opgestart was en verder kon gaan waar je gebleven bent. Zolang ik netjes afsluit en opstart via de oude manier is er nix aan de hand en loopt het systeem als een zonnetje. Beetje jammer dat ik dus niet meet kan hibernaten, maar ben blij dat ik erachter ben, hoop andere mensen hiermee te helpen...

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

En toch, het is vloeken in de kerk, lijkt het wel alsof ze gewoon geen software van dezelfde kwaliteit als hun hardware kunnen maken bij Ati...

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook, de drivers van ati en Omega hebbe nog nooit gewerkt, ik zit al met dit probleem vanaf juni 2004.

RtBravo zou je misschien uit kunnen legge wat je precies verandert heb en hoe dat hibernaten gaat? ik zou het graag werkent hebben. Alvast bedankt!! _/-\o_

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

Ik heb volgens mij ook dat probleem: met omega 2.5.97a crasht de videokaart of na een paar minuten of na een uur of wat, maar crashen doet ie. Gelukkig zit VPU recover ertussen zodat ik alleen een paar minuten beeldcorruptie heb, maar na een recover lijken alle versnellingsfuncties eruit te liggen: scrollen gaat niet soepel meer, Diablo2 wil niet meer opstarten, etc. Na een

Ik wil wel terug naar de oude driver, maar liever heb ik dat het probleem gewoon opgelost is :) Hibernaten doe ik niet (is een gewone pc die altijd aanstaat).

Specs: radeon 9500@9700, p4 2.6, 1 GB, 320 GB, intel 650G mobo.

Maar ik begrijp dat er nog meer mensen zijn met dit probleem?

Verwijderd

Thomix schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 17:33:
Ik heb volgens mij ook dat probleem: met omega 2.5.97a crasht de videokaart of na een paar minuten of na een uur of wat, maar crashen doet ie. Gelukkig zit VPU recover ertussen zodat ik alleen een paar minuten beeldcorruptie heb, maar na een recover lijken alle versnellingsfuncties eruit te liggen: scrollen gaat niet soepel meer, Diablo2 wil niet meer opstarten, etc. Na een

Ik wil wel terug naar de oude driver, maar liever heb ik dat het probleem gewoon opgelost is :) Hibernaten doe ik niet (is een gewone pc die altijd aanstaat).

Specs: radeon 9500@9700, p4 2.6, 1 GB, 320 GB, intel 650G mobo.

Maar ik begrijp dat er nog meer mensen zijn met dit probleem?
Inderdaad, precies het zelfde effect met deze driver, alleen gaat de mijne een beetje verder, eerst klapt tie over naar het langzame beeld en enkele minuten/uren later slaat m'n computer totaal vast. Ik heb een Sapphire 9600 XT 256 mb, Pentium 4 2.4 GHz en genoeg koeling dus daar kan het niet aan liggen.

Edit:

Ik heb gister avond de omega 2.5.36b drivers erop gezet, en heb tot dusver not geen problemen, wel worden spellen als need for speed underground 2 veel minder mooi.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 12:33 ]

Verwijderd

:) Probleem opgelost! je moet Microsoft(r) .NET Framework versie 1.1 instaleren, nadat je dit gedaan heb is het probleem verholpen en kan je zonder problemen ATI Catalyst driver 4.12 draaien.

http://www.microsoft.com/...89-4842-8157-034d1e7cf3a3

zie ook de uitleg van ATI:
http://www.ati.com/support/infobase/4613.html

:*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 20:50 ]

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

Ik heb ook die .net update geinstalleerd, en toen de nieuwste ATI drivers met CCC. Draait nu een uur of wat zonder problemen; maar ben nog niet helemaal zeker dat dat het was.
Pagina: 1