[InfraRood] Op hoeveel khz werkt dat ding?

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-07 18:24
Dvdspeler afstandbediening werkt niet meer. Bij anderen wel, op mijn dvdspeler niet.
Dus heb ik het lampje van de printplaat gesoldeerd (van de dvdspeler printplaat). :+

Nou had ik gehoopt dat er een nummer o.i.d op zou staan, maar helaas...

Hoe kom ik nou erachter welk ledje ik moet kopen? :?

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-11-2004 10:56 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:31:
Dvdspeler afstandbediening werkt niet meer. Bij anderen wel, op mijn dvdspeler niet. Dus heb ik het lampje van de printplaat gesoldeerd.

Dat was idd niet zo slim, en van afstand is het moeilijk te bekijken, staat er nergens een nummer op? Ook niet waar de led eerst zat?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• fRiEtJeSaTe
FnF schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:35:
[...]

Dat was idd niet zo slim, en van afstand is het moeilijk te bekijken, staat er nergens een nummer op? Ook niet waar de led eerst zat?
Naja, niet zo slim... hij deed het gewoon niet. Er staat geen nummer op of nix. Op de printplaat staat alleen IR1, maja daar schieten we weinig mee op denk ik.

Het is een "koda" dvdspeler. Maar volgens mij niet hetzelfde koda als de dure speakers...

Verwijderd

Eerst en vooral, waarom denk je dat het aan de LED ligt ?
Er zit wel meer in een remote buiten de LED hoor ;)
Maar dat is wel ongeveer het enige onderdeel dat je kan vervangen, de rest is meestal ingegoten in 1 chipje.
Volgens mij heeft de keuze van de LED niet zo enorm veel invloed, IR is maar een bepaald deel van het spectrum dus ik zou denken dat de meeste IR leds in aanmerking komen als vervanger.
De codering van de pulsen en zo wordt door de processor gedaan, heeft de led niks mee te maken.
Dus ik denk dat de meeste IR leds wel zullen werken, maar of daarmee ook je AB terug werkt...

Verwijderd

Dvdspeler afstandbediening werkt niet meer. Bij anderen wel, op mijn dvdspeler niet. Dus heb ik het lampje van de printplaat gesoldeerd.

Snel weer led terugsolderen en weer in elkaar zetten.
Afstandbediening is niet stuk , immers hij doet het toch bij andere wel of bedoel je het niet zo?

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:27:
Eerst en vooral, waarom denk je dat het aan de LED ligt ?
Er zit wel meer in een remote buiten de LED hoor ;)
Maar dat is wel ongeveer het enige onderdeel dat je kan vervangen, de rest is meestal ingegoten in 1 chipje.
Volgens mij heeft de keuze van de LED niet zo enorm veel invloed, IR is maar een bepaald deel van het spectrum dus ik zou denken dat de meeste IR leds in aanmerking komen als vervanger.
De codering van de pulsen en zo wordt door de processor gedaan, heeft de led niks mee te maken.
Dus ik denk dat de meeste IR leds wel zullen werken, maar of daarmee ook je AB terug werkt...
Ach het valt te proberen he :)
De reden dat ik dus dit topic opricht, is omdat er bijvoorbeeld bij conrad verschillende ontvangers zijn. Gerangschikt op Khz, voor de rest zijn ze hetzelfde.

Snorkeltje:
Zo bedoel ik het niet :+

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:45:
[...]

Ach het valt te proberen he :)
De reden dat ik dus dit topic opricht, is omdat er bijvoorbeeld bij conrad verschillende ontvangers zijn. Gerangschikt op Khz, voor de rest zijn ze hetzelfde.

Snorkeltje:
Zo bedoel ik het niet :+
Juist ... je zegt het zelf al: "ontvangers". De IR-LED is geen ontvanger. 38kHz wordt als ik het goed heb 't meest gebruikt als ontvanger overigens.

Deez of deez

[ Voor 52% gewijzigd door Wouter! op 26-11-2004 10:57 ]

• fRiEtJeSaTe
Ik heb problemen met de ontvanger, NIET met de afstandbediening.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/1000_1999/1700/1710/1710/171050_BB_00_FB.EPS.jpg

Zo'n ding dus...

Wat jij bedoelt is dat het ledje niet de ontvanger is maar de chip ofzo?
Waarom worden er bij conrad dan irledjes met verschillende frequenties verkocht?

[ Voor 80% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-11-2004 10:55 ]

• Wouter!
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:52:

[afbeelding]

Zo'n ding dus...
Je zegt hier toch ècht iets anders:

• Wouter!
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:52:

[afbeelding]

Zo'n ding dus...

Wat jij bedoelt is dat het ledje niet de ontvanger is maar de chip ofzo?
Waarom worden er bij conrad dan irledjes met verschillende frequenties verkocht?
Dit ding is geen LED. Dit is inderdaad de ontvanger. Het LEDje is geen chip maar is de zenddiode die in de afstandsbediening zit (achter het donkere glaasje, of misschien steekt ie 'r net met z'n kopje uit).

• fRiEtJeSaTe
ThaWout schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:55:
[...]

Je zegt hier toch ècht iets anders:

[...]
Ok misschien een beetje verkeerd geformuleerd, excuses.
Het gaat dus om de printplaat van de dvdspeler: de ontvanger dus.

Maar hoe kom ik er nou achter?

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-11-2004 10:58 ]

• Wouter!
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:57:
[...]

Ok misschien een beetje verkeerd geformuleerd, excuses.
Maar hoe kom ik er nou achter?
Met de TSOP1838 of de TSOP1738 heb je waarschijnlijk de meeste kans. Ze zijn technisch hetzelfde maar hebben alleen een andere behuizing (vorm).

Die TSOPxx38 staat dus voor 38kHz

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter! op 26-11-2004 10:59 ]

• fRiEtJeSaTe
ThaWout schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:58:
[...]

Met de TSOP1838 of de TSOP1738 heb je waarschijnlijk de meeste kans. Ze zijn technisch hetzelfde maar hebben alleen een andere behuizing (vorm).

Die TSOPxx38 staat dus voor 38kHz
Ok thnx, ik denk dat ik voor de TSOP1738 ga, ik laat over een week of 3 weten of het is gelukt (dan pas kan ik testen).

• Wouter!
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:02:
[...]

Ok thnx, ik denk dat ik voor de TSOP1738 ga, ik laat over een week of 3 weten of het is gelukt (dan pas kan ik testen).
Ey ... wacht eens even. Als je dat ding 'r uit hebt gesoldeerd moet er als het goed is wel op staan welke het is hoor!

't Staat er wel hééél klein op trouwens, maar het moet 'r op staan!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Voor zover ik weet kun je met een IR-LED ook IR-licht meten. De led geeft namelijk een zeer zwakke spanning af als je er met IR op schijnt. Dus als je op de een of andere manier aan een oscilloscoop kan komen, kun je een IR-ledje op de ingang aansluiten en vervolgens met je afstandsbediening een signaal sturen. De frequentie kun je dan met je scoop meten.

[edit] Japp, dit werkt. iig met een gele led en daglicht.

[ Voor 8% gewijzigd door AcouSE op 26-11-2004 12:31 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

offtopic:
Koda heeft geen dure speakers :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• fRiEtJeSaTe
AcouSE schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:21:
Voor zover ik weet kun je met een IR-LED ook IR-licht meten. De led geeft namelijk een zeer zwakke spanning af als je er met IR op schijnt. Dus als je op de een of andere manier aan een oscilloscoop kan komen, kun je een IR-ledje op de ingang aansluiten en vervolgens met je afstandsbediening een signaal sturen. De frequentie kun je dan met je scoop meten.

Heb helaas geen oscilloscoop :/
Heb ook dat ledje ff onder een vergrootglas gehouden. Kan echt niets vinden.

Ga het gewoon proberen met die TSOP1738.

Zag hier dat TSOP1738 ook werkt met een Pioneer DV444

En aangezien Pioneer DV444 kwa uiterlijk op de Koda DVD-2233 lijkt, gok ik dat de printplaat dezelfde is.

Afbeeldingslocatie: http://www.allied-electronics.nl/~allied-e010/images/Dvd2233.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/dvdplayer/pioneer/1011868002347dv444s_detailpage.jpg

Lukt het niet, dan moet er maar een andere afstandbediening komen.

Thnx all.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-11-2004 12:49 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 14:12
AcouSE schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:21:

Moet je dus wel een scoop hebben binnen handbereik....

Ik gebruik zelf altijd gewoon een radio om mn AB te testen. frequentie weet je dan niet, maar wel of ie wel of niet werkt.

(draagbare) radio op AM zetten (middengolf) en afstandsbediening dichtbij houden, je "hoort" dan of ie IR uitstraalt.

• fRiEtJeSaTe
DJSmiley schreef op zondag 28 november 2004 @ 00:25:
[...]

Moet je dus wel een scoop hebben binnen handbereik....

Ik gebruik zelf altijd gewoon een radio om mn AB te testen. frequentie weet je dan niet, maar wel of ie wel of niet werkt.

(draagbare) radio op AM zetten (middengolf) en afstandsbediening dichtbij houden, je "hoort" dan of ie IR uitstraalt.
Das alleen niet zo handig als je de ontvanger wil testen.
Pagina: 1