Toon posts:

[windows] bestand chmod'den

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik hier een php script waar een bestand bij wordt meegeleverd die volgens de makers ge"CHMOD" zou moeten worden. E.e.a. zou onder windows moeten werken. Wie weet of chmod uberhaupt mogelijk is onder windows en hoe kan ik deze stat.txt de chmod waarde 777 meegeven (onder windows)?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:59

Nik

CHMOD is dat niet iets wat je op een FTP server doet?

En waar gaat het precies om, wat voor php iets?

9/10x moet je het uploaden naar een server, en dààr pas CHMODden...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

chmod voor windows? Enige vergelijkbare lijkt me xcacls.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:25:
Wie weet of chmod uberhaupt mogelijk is onder windows en hoe kan ik deze stat.txt de chmod waarde 777 meegeven (onder windows)?
chmod is *nix.
Windows heeft file permissions (als je tenminste met NTFS werkt zoals het hoort) waar je minstens zoveel meer mee kan doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
777 betekend schrijf, lees en uitvoer-rechten.. Volgens mij heeft PHP dat wel in Windows, dus 't zou zo geen probleem moeten opleveren denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
proller schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:26:
CHMOD is dat niet iets wat je op een FTP server doet?

En waar gaat het precies om, wat voor php iets?

9/10x moet je het uploaden naar een server, en dààr pas CHMODden...
Het gaat om een search script. Deze wil ik testen op mijn website die ik lokaal (XP) draai onder apache/php. Echter zodra ik de admin panel van de search opstart krijg ik de melding dat stat.txt geCHMOD moet worden. In de readme wordt uitgelegd dat dit kan met Cuteftp. Ik heb hier cuteftp geinstalleerd maar heb de hele CHMOD functie niet kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:28:
777 betekend schrijf, lees en uitvoer-rechten.. Volgens mij heeft PHP dat wel in Windows, dus 't zou zo geen probleem moeten opleveren denk ik.
Ik krijg dus zodra ik het script run de melding dat stat.txt geCHMOD moet worden (lees: hij heeft nog niet de juiste waarde). Deze stat.txt moet dus op een of andere manier een bepaalde waarde krijgen. Mar welke waarde en hoe dat is de vraag.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarde 777 zeg je zelf :P

Je kunt een chmod.php in die dir aanmaken met daarin:

PHP:
1
chmod('stat.txt', 0777);

En die dan laten uitvoeren. Dan laat je PHP simpelweg alles regelen :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:38:
[...]

Ik krijg dus zodra ik het script run de melding dat stat.txt geCHMOD moet worden (lees: hij heeft nog niet de juiste waarde). Deze stat.txt moet dus op een of andere manier een bepaalde waarde krijgen. Mar welke waarde en hoe dat is de vraag.
chmod is een *NIX term om de permissies van een bestand te wijzigen. Dat je dit soms via een FTP server kan doen is in dit geval niet zo interessant; en zal je probleem ook niet oplossen ;) Probeer de permissies van het bestand gewoon via de eigenschappen eens aan te passen? Gaat het om world-write, of execute rechten die hij nodig zou hebben? Misschien zelfs handig om het PHP script op het punt van controle even aan te passen? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De command line utility 'cacls' kan je uitstekend in scripts verwerken :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:45:
Waarde 777 zeg je zelf :P

Je kunt een chmod.php in die dir aanmaken met daarin:

PHP:
1
chmod('stat.txt', 0777);

En die dan laten uitvoeren. Dan laat je PHP simpelweg alles regelen :)
Dit lijkt me een nuttig antwoord. Ik zal het eens uitproberen.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Let wel even op de vele usercomments bij chmod() in de PHP manual, er zitten wat haken en ogen aan bij gebruik op het windows platform :)

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:22:
Let wel even op de vele usercomments bij chmod() in de PHP manual, er zitten wat haken en ogen aan bij gebruik op het windows platform :)
Het werkt dus blijbaar niet.

Ik heb het volgende script gerund:
<?
chmod('site.dat', 0777);
?>

En hij blijft aangeven dat het bestand site.dat geCHMOD moet worden.
Ik zal eens in een PHP manual kijken.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 15:59:
[...]

Het werkt dus blijbaar niet.

Ik heb het volgende script gerund:
<?
chmod('site.dat', 0777);
?>

En hij blijft aangeven dat het bestand site.dat geCHMOD moet worden.
Ik zal eens in een PHP manual kijken.
Lees nou eens goed wat er in dit topic allemaal gezegd wordt aan nuttige informatie. Het komt een beetje op mij over alsof je wil dat iemand je probleem oplost; in plaats van dat je begrijpt wat er fout gaat. Probeer eens te begrijpen wat chmod eigenlijk doet (al meerdere malen uitgelegd in dit topic) en ga dan dit probleem nog eens bekijken. De PHP manual is iets waar je volgens mij mee zou beginnen als je een onbekend commando of foutmelding tegenkomt? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:04:
[...]

Lees nou eens goed wat er in dit topic allemaal gezegd wordt aan nuttige informatie. Het komt een beetje op mij over alsof je wil dat iemand je probleem oplost; in plaats van dat je begrijpt wat er fout gaat. Probeer eens te begrijpen wat chmod eigenlijk doet (al meerdere malen uitgelegd in dit topic) en ga dan dit probleem nog eens bekijken. De PHP manual is iets waar je volgens mij mee zou beginnen als je een onbekend commando of foutmelding tegenkomt? :)
about chmod,
Problably you have a local server to simulate your scripts before upload them to the server. No matter if you use Apache under windows or IIS , a chmod instruction like chmod($filename,O777) may not work because windows does not handle that kind of permission's format.
So being in your local server, if you have a only read file and you try to erase, it will show that you dont have permissions even when you have already executed your chmod instrucction correctly. Just up the script it must work well in your internet server if it is a linux machine

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 17:06 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verder begrijp ik dat een chmod (of iets vergelijkbaars) onder windows (ik draai XP met FAT32, apache, php) niet mogelijk is, althans zover ik de raadgeving op internet mag geloven. Gewoon het script uppen naar een linux server en dan zal het wel gaan werken. Zie hieronder ook de verklaring.
Inderdaad; en vandaar ook mijn tip om gewoon de permissies aan te passen en vervolgens het script aan te passen. Ook vroeg ik al eerder om welke permissies het ging; dit is echter nog steeds niet duidelijk. Om welk script gaat het? Vraagt het script om world-write, of executable rechten?

---

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:55:
[...]
Inderdaad; en vandaar ook mijn tip om gewoon de permissies aan te passen en vervolgens het script aan te passen. Ook vroeg ik al eerder om welke permissies het ging; dit is echter nog steeds niet duidelijk.
In de readme wordt aangegeven dat de rechten '777' nodig zijn. Als ik het script run, krijg ik deze melding:
code:
1
Database State = Not Writable, CHMOD "site.dat"!

De file site.dat staat in XP niet op read-only.

Als ik het script test krijg ik de meldingen in totaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for /localhost/ORv1.0/search/site.dat in C:\xampplite\htdocs\ORv1.0\search\admin.php on line 410

Warning: fread(): supplied argument is not a valid stream resource in C:\xampplite\htdocs\ORv1.0\search\admin.php on line 410
    Stats/Test Database

# Database State = Not Writable, CHMOD "site.dat"!
# Database Size =
Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for /localhost/ORv1.0/search/site.dat in C:\xampplite\htdocs\ORv1.0\search\admin.php on line 429
Bytes
# Website Count = 1
Om welk script gaat het?
Het gaat om CJ Website Search V1.0
http://www.scriptsearch.com/cgi-bin/jump.cgi?ID=7877
Vraagt het script om world-write, of executable rechten?
Dit durf ik niet te zeggen, ik kan het nergens uit opmaken.
Dit lees ik wel in het script, hierop wordt gecheckt:
PHP:
1
if(is_writable($filename)

else laat ie een tekst zien dat er gechmod moet worden, deze tekst lees ik dus

[ Voor 9% gewijzigd door Spider.007 op 26-11-2004 20:02 . Reden: Even juiste RML tags ingeplempt :) ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:25:
[...]

Dit durf ik niet te zeggen, ik kan het nergens uit opmaken.
Dit lees ik wel in het script, hierop wordt gecheckt:
PHP:
1
if(is_writable($filename)

else laat ie een tekst zien dat er gechmod moet worden, deze tekst lees ik dus
Kijk; met deze informatie kunnen we wat :) Probeer eens om de user waaronder je webserver draait; of desnoods iedereen volledige rechten te geven op het bestand via de eigenschappen van dat bestand. Dan zou een is_writable in ieder geval goed moeten gaan :)

---

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Uhm, ben ik de enige die erover valt dat fat32 geen permissies op bestandniveau ondersteunt en dat cacls NTFS nodig heeft?

Ik zou die hele is_writable d'r uit slopen:
Expected result:
----------------
Read only

Actual result:
--------------
Writable

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Not writeable? Met die output in Bas123's laatste post vraag ik me af of het script er niet eerder al over valt dat het niet READABLE is. Oftewel: permissies KAN het probleem zijn. Maar kijk bijvoorbeeld ook effe of dat bestand wel staat waar het script het aan het zoeken is..

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 26-11-2004 20:25 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Rataplan schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 20:16:
Uhm, ben ik de enige die erover valt dat fat32 geen permissies op bestandniveau ondersteunt en dat cacls NTFS nodig heeft?

Ik zou die hele is_writable d'r uit slopen:
[...]
Hmm.. je hebt inderdaad een goed punt; het valt mij nu pas op dat de TS inderdaad FAT32 gebruikt waar idd alles standaard voor iedereen leesbaar is. Dat maakt dit probleem nog raarder? Vooral omdat het script aangeeft niet te kunnen lezen :?

---

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Spider.007 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 20:29:
[...]

Hmm.. je hebt inderdaad een goed punt; het valt mij nu pas op dat de TS inderdaad FAT32 gebruikt waar idd alles standaard voor iedereen leesbaar is. Dat maakt dit probleem nog raarder? Vooral omdat het script aangeeft niet te kunnen lezen :?
Nope, is_writable zegt dat er niet gelezen kan worden. Uit de door jou en je collegae zo warm aanbevolen usernotes op php.net haalde ik een bugreport dat (geloof ik) zegt dat de readonly-attribute nog wel 'ns writeonly genoemd wordt, of zoiets. Meer research mag de ts zelf doen, maar nogmaals: met fat32 zou ik die is_writable d'r uit slopen ipv een oplossing te verzinnen die uiteindelijk toch neerkomt op
code:
1
if(true)
:)

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan op 26-11-2004 20:55 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik blijf erbij dat je verkeerd bezig bent als je (ook al is het maar om te testen) een webserver draait op FAT32.
En ook nog eens op je systeempartitie. Nou ja, misschien kan dat ook niet anders als je maar 1 partitie hebt.

Niet alleen omdat het ontbreken van elke vorm van bestandsbeveiliging risicos inhoudt voor je systeem, maar ook omdat je zo nooit een goede afspiegeling krijgt van je operationele situatie.

90% van scripts voor servers gaan er vanuit dat je enige mate van file security hebt, of dat nou *nix is (chmod) of NTFS/IIS ACLs.
Als je dit script dus wil testen onder XP zul je ook met een filesystem met een rechtenstructuur moeten werken.

Ik heb het even getest onder XP pro (sp2) met IIS 5.1 + NTFS en daar werkt het zonder jouw foutmeldingen wel goed op.
Zelfs apache2 doet het gewoon prima op XP maar wel met NTFS dus.

convert c: /fs:ntfs uitvoeren :)

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 27-11-2004 17:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1