Hoe kan ik me wapenen tegen spyware ?
...
- Scan uw systeem regelmatig met ad-aware en spybot. Denk hierbij aan het updaten van de programma’s.
HOE moet een 'minder wetende gebruiker' weten hoe dat moet?
- Pas op met gratis software
Hoezo moet een gebruiker oppassen? Wat zijn kenmerken waaraan software herkend kan worden die gedistribueerd worden met spyware?
- Klik altijd op NEE, als een ActiveX browser-extensie wordt aangeboden. Klik alleen op JA als u zeker weet wat het is en dat het geen kwaad kan. Heeft u het slechts tijdelijk nodig, verwijder het dan achteraf weer.
Hoe weet een gebruiker 'dat het geen kwaad kan'? Hoe kan de gebruiker 'het achteraf verwijderen'?
- In Internet Explorer kunt u browserextensies uitzetten. Gewenste extensies werken dan echter ook niet meer, zoals de Google toolbar.
En hoe moet dat?
- Pas op met onbekende software die zegt te beschermen tegen spyware. Veelal is dit gewoon weer andere spyware, die parasiteert op de onwetendheid van de gebruiker.
En waar ligt de lijn tussen 'bekende' en 'onbekende' software, maw. hoe moet een minder wetende gebruiker weten dat bijv. Ad-Aware 'goed' is en product Y 'slecht'?
- Spyware maakt net als virussen vaak gebruik van (oude) veiligheidsgaten in Windows. Houdt dus uw Windows-installatie up-to-date met behulp van Windows Update
Leg uit hoe dat moet.
- Maak gebruik van een firewall. Dit zal er niet voor zorgen dat er geen spyware meer op uw systeem komt, maar kan wel verhinderen dat dit contact maakt met de buitenwereld.
Dit is denk ik te onduidelijk, misschien een korte uitleg van een firewall + voorbeelden van goede firewallsoftware erbij om e.e.a. duidelijker te maken. Behandel ook de nadelen van een personal firewall, en pas op voor de valkuil dat een gebruiker overal op ja gaat drukken omdat het zo irritant is.