Toon posts:

Sata harde schijf word niet in bios herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 861 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste lezers van dit topic,
ik heb van de week eindelijk de ontbrekende 'componenten' van mijn nieuwe pc binnen gekregen. vol goede moed heb ik de laatste onderdeeltjes erin gesleuteld, en, jawel, zodra ik de knop indrukte kreeg ik het o zo prachtige opstartscherm van een abit aa8 duramax moederbord. vol vertrouwen heb ik het windows cdtje gepakt en in mijn reeds werkende cdrom drive gefrot. en jawel, daar verscheen het windows setup scherm. maar de lol was al snel voorbij, toen ik zag dat er geen harde schijf werd herkend. nog niet helemaal teneergeslagen pakte ik de diskette met sata drivers die bij mijn moederbord werd geleverd, maar het uitvoeren ofwel installeren van die drivers leverde niet veel positiefs op--> harde schijf word nog steeds niet herkend. dan maar ff aanklooien in de bios. maar, na alle instellingen die naar mijn mening ook maar iets met een harde schijf te maken hebben op alle denkbare manieren gecombineerd te hebben, werd het schijfje (betreft trouwens een hitachi deskstar sata harde schijf van 160gb) nog steeds niet door de bios herkend, en zodoende dus ook niet door de windows setup (duh). na uren googlen en zoeken op support sites van de fabrikanten van de onderdelen die weigeren samen te werken, ben ik er alleen maar achter gekomen dat het moederbord en de harde schijf 'compatible' zijn. maar ja, daar heb ik niet zo heel veel aan als het allemaal niet werkt.
dus, nu is mijn vraag, weet iemand een (mogelijke) oplossing, zoals instellingen van bios die zo en zo zouden moeten zij, en/of heeft iemand dit zelfde probleem gehad met het zelfde (of vergelijkbaar) moederbord en/of harde schijf?
het betreft dus een hitachi sata schijfje van 160gb van het type deskstar, en een abit aa8 duramax moederbord.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29
S-ATA harddisks worden nooit in de BIOS opgegeven/herkend. Pak de diskette van de controller waaraan je je harddisk hebt gekoppeld en start Windows Setup. Zodra het blauwe scherm verschijnt waarin de setup wordt voorbereid moet je op [F6] drukken. Windows zal je (na een momentje geduld) vragen om de driverdiskette van je controller en daarvandaan de drivers laten die nodig zijn. :)

^ Wat hij zegt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

heb je de hd al in een ander systeem kunnen proberen / een andere hd op je mobo kunnen testen ? ziet hij de roms wel (zal haast anders had je install cd niet kunnen gebruiken), weet je zeker dat je de sata controllers aan het staan ? ik bedoel krijg je in je boot wel een sata controller overzicht waar dan dus staat dat er geen hdz zijn of krijg je ook dit niet ???

@z-dragon, hier staan de sata's netjes in het bios overzicht als gevonden schijven dus ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 25-11-2004 20:06 ]

Verwijderd

Bij het begin van de installatie van windows xp word gevraagd of je een diskette wil laden met scsi/sata drivers.

Verwijderd

Topicstarter
heb de sata driver diskette gebuikt in windows setup, compleet met f6 en alles wat nodig is. kreeg daarbij een mooi menutje met drivers waar ik uit kon kiezen, maar als ik dat heb gedaan zegt setup dat ie geen harde schijf kan vinden en dat 'k op f3 moet drukken om opnieuw op te starten. en nee, heb nog geen kans gehad om harde schijf in andere pc te teste, heb wel een andere harde schijf op mobo getest, maar dat was een ide schijf dus heeft er denk ik weinig mee te maken. maar als ik het goed begrijp worden sata harde schijven nooit in bios herkend? en weet iemand dan misschien wélke drivers ik uit het menutje moet kiezen (heb ze volgens mij allemaal geprobeerd, maar misschien in combinatie met bios instellingen ofzo?)
en, is de kans groot dat het schijfje/mobo defect is, of doe ik gewoon iets verkeerds?

Verwijderd

Topicstarter
p.s. ik kan in bios sata mode instellen. moet dit op raid of ide of wat? heb het allemaal al 1000x geprobeerd maar misschien verkeerde combinatie ofzo?

Verwijderd

Als je niet van plan bent om hard disks in RAID te gaan zetten is IDE de goede keuze..

Als je deze optie nu pas hebt gevonden dan is er een grote kans dat je daarvoor het hele sata gebeuren niet had aan staan in de bios..

Heb zelf een ASUS bordje dat de eerste 2 SATA aansluitingen in de bios herkend en de andere twee alleen via de interne RAID controller

Ik zou na deze instellingen te hebben veranderd nogmaals proberen windows te installen met de floppy disk..

succes..!!

• Ray

Ray

@hexagon, je leest dus schijnbaar niet alles. het is WEL zo dat in de bios de sata herkend kan worden (misschien niet met alle mobo's ... ? ) hier krijg ik netjes van de interne via sata controller een hd overzicht en van de promise sata (raid) controller. Hoeveel sata controller heb je eigenlijk ? zit je hd wel op port / hd1 aansluiting (weet niet zeker of dit uitmaakt) Het feit dat je bios over raid spreekt geeft dus de indruk dat er meerdere configs op die controller mogelijk zijn dus kies wel de goede poort dan !

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29
@StuiTer: je zegt het goed, de harddisk(s) word(t)(en) door de controller herkend, niet door de BIOS!

@Hexagon: je bent dus tot het "F6-menu" gekomen. Als je de floppy erin stopt en je laat hem uitlezen, kun je dan kiezen welke driver je van de floppy wilt laden? Je gebruikt "maar" 1 harddisk? Zet de controller dan op "S-ATA" of "non-RAID" mode.

[ Voor 19% gewijzigd door Z-Dragon op 25-11-2004 22:03 ]

^ Wat hij zegt.

• Ray

Ray

@z-dragon uuuhh zal ik er dan controller bios van maken :) ze staan inderdaad niet in de main bios lijst, daar staan alleen ide devices

Verwijderd

Topicstarter
ik kan bij de drivers geen sata-only kiezen, alleen maar AHCI is dat ook goed(want intel sata ahci drivers doen het ook niet. of misschien doen de drivers het wel, maar hij ziet iig m'n harde schijf niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Volkomen onleesbaar voor deze oude grijzaard. Hoofdletters? Alinea's nooit van gehoord.

Omdat ik die tekst dus echt niet ga lezen zal ik maar eens verwijzen naar Serial ATA FAQ en Een paar basiscursussen en deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter + Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? is vandaag ook in de aanbieding.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

oeps react in verkeerde topic :)

[ Voor 80% gewijzigd door Ray op 26-11-2004 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
Heb je nou al geprobeerd om je bios op IDE te zetten? en dan met de AHCI controller?

dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 10:45
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:10:
heb de sata driver diskette gebuikt in windows setup, compleet met f6 en alles wat nodig is. kreeg daarbij een mooi menutje met drivers waar ik uit kon kiezen, maar als ik dat heb gedaan zegt setup dat ie geen harde schijf kan vinden en dat 'k op f3 moet drukken om opnieuw op te starten. en nee, heb nog geen kans gehad om harde schijf in andere pc te teste, heb wel een andere harde schijf op mobo getest, maar dat was een ide schijf dus heeft er denk ik weinig mee te maken. maar als ik het goed begrijp worden sata harde schijven nooit in bios herkend? en weet iemand dan misschien wélke drivers ik uit het menutje moet kiezen (heb ze volgens mij allemaal geprobeerd, maar misschien in combinatie met bios instellingen ofzo?)
en, is de kans groot dat het schijfje/mobo defect is, of doe ik gewoon iets verkeerds?
Een kapot mobo daar is het laaste waar je aan moet denken. En SATA HD's worden wel in de bios gezien, gebeurt bij mijn DFI en EPOX mobo.
Heb je de SATA instellingen in je bios goed ingesteld/al met default instellingen geprobeerd? Heb je het mobo boekje doorgelezen hoe je je bios moet instellen?
Kabels goed aangesloten?

Edit:
Wat je ook nog kunt proberen is:
WINXP installatie met een IDE HD, WINXP opstarten, SATA drivers installeren.
IDE HD partioneren. IDE HD ghosten naar SATA HD.

[ Voor 7% gewijzigd door TRASH_LORD op 29-11-2004 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:52
Hier worden ze ook niet in de BIOS gezien, ik krijg geen schermpje van de Promise controller waar ik de array's in kan stellen enzo. Daarna heb ik de optie om te booten van SCSI en RAID, hier heb ik de RAID controller gekozen. Dan bij boot sequence heb ik SCSI als eerste, anders kan ik nog niet booten.

Daarna gooi je de drivers van je controlller in de root van een floppy, en ros je op F6 terwijl ie op start. Op dat moment gebeurt er nog niks, maar verderop in de setup kun je nu kiezen welke driver je wilt laden voor je controller.

Nogmaals, dat je SATA schijven niet gezien worden in de BIOS kan normaal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ben erachter gekomen dat me schijfje naar de eeuwige rustplaats is vertrokken (of daar al een tijdje bivakkeerde) dus, bedankt voor de replys, en 'k ga zo snel mogelijk een nieuwe regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
Dit topic kan dus dicht
Pagina: 1