• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Het volgende gebeurde vandaag:

25-11-2004 om ongeveer 18:04

Ik reed van mijn werk naar huis, over de A28 Amersfoort-Zwolle en ter hoogte van Elspeet zag ik plotseling iets wat leek op een vallende ster (meteoriet??).

Ik zag namelijk iets wat leek op een bal van vuur (oranje geel licht) met daarachter een hele lange helder witte sleep. Deze schoot over de snelweg heen, van Zuidwest naar Noordoost (ongeveer) Ik kan niet echt goed aangeven hoe groot en lang het precies was, dan zou ik moeten gaan gissen.

Voor zover ik weet is een vallende ster meestal heel kort en vrij flauw te zien. Echter dit was zo helder en lang (zeker 3/4 seconde) te zien dat ik begin te twijfelen wat het was. Het was naar mijn idee te hoog in de lucht en ook te groot om een vuurpijl te zijn.

Ik weet dat er langs de snelweg een oefenterrein (Artillerie SchietKamp) van de landmacht ligt, echter deze schieten nooit en te nimmer over de snelweg, en mogen sinds een tijdje niet meer 's avonds oefenen. Dit kan het dus ook niet zijn geweest.

Wat ik me afvraag is: Zijn er meer mensen die dit gezien hebben, of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn???

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

Verwijderd

Misschien een stuk space-afval (sattellieten etc) of toch een stuk meteoriet, of een vliegtuig...

Geen idee, ik heb niks gezien iig...

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Typisch gevalletje van een Unidentified Flying Object (UFO)

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Waarschijnlijk een meteoor (het is pas een meteoriet als ie op de aarde is gevallen).
Komt vaker voor, in augustus heb je bijvoorbeeld de perseiden en daar zitten wel meer van dit soort grote brokken bij. Maar het is best wel imposant als je het voor het eerst ziet.
CBass, denk dat her eerder een unidentified falling object was :)

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08-2025

ExploWare

BoingBoing

Ik heb in mijn vakantie in frankrijk regelmatig meteoren gezien, waar je nog iemand kon zeggen dat ze even moesten kijken en dat die er dan nog was,
(dus waren best lang zichtbaar)

dat lijkt me hier ook het meest waarschijnlijk

. . . . . Youp.net . . . . .

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29

JdM

Humbled

Ik heb er ook 1 gezien, was rond 18.05 in Veldhoven, ik zat op een knal te wachten toen ik hem zag vallen, maar het bleef stil........... was wel een gaaf gezicht.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
JdM schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:04:
Ik heb er ook 1 gezien, was rond 18.05 in Veldhoven, ik zat op een knal te wachten toen ik hem zag vallen, maar het bleef stil........... was wel een gaaf gezicht.
Meestal branden ze op voordat ze de aarde raken. Ook al lijkt het zo dat ze de aarde raken, ze blijven er kilometers boven.

Als ze de aarde al raken dan is dat kilometers van je vandaan en merk je er toch nix van.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ja! Ik heb hem ook gezien, rond diezelfde tijd in de buurt van Groningen. Was inderdaad een bijzonder mooie meteoor, zo zie je ze niet vaak. :)

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Kijk, ik ben blij dat meer mensen hem gezien hebben, ik was wel heel benieuwd wat het was, wel erg mooi inderdaad om te zien, ik heb ook even een mailtje aan de seismologie afdeling van het KNMI, ze doen ook infrageluid daar, wellicht hebben ze wat aan mijn waarneming.
JdM schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:04:
Ik heb er ook 1 gezien, was rond 18.05 in Veldhoven,
Dit zal wel dezelfde meteoor zijn denk ik???

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Reactie van het KNMI:
Hallo Joost, het kan heel goed dat dit een meteoor is geweest. Wij registreren infrageluid, wat gegenereerd wordt als een meteoor de atmosfeer binnenkomt. Wij gaan in ieder geval deze data nader bekijken, maar degene die daar over gaat is net vader geworden, dus het kan nog een weekje duren. Wellicht kun je je melding hier alvast kwijt en komen daar nog meer reacties:

http://www.hemelwacht.net/

******** is een zeer enthousiaste sterrenkundige.

Ik stuur deze mail door naar *******, en hij geeft zo mogelijk antwoord op uw vraag.
Namen ff weggehaald ivm privacy en zo

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat ding heb ik ook gezien !!

Ik reed van epe richting delden en zag ineens een grote witte vuurbal precies in de richting van de weg met een constante snelheid meegaan. Mijn collega zag het ook. Beiden zeiden we van "t zal wel vuurwerk zijn" of en reflectie ergens van maar dit blijkt dus niet zo.

Best wel cool want op het moment dat ik in de auto zag en het verscheen keek ik er pal tegen aan en het was eigenlijk al té helder voor vuurwerk.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
Ik heb dat ding ook gezien.

Ik bracht me broertje naar voetbal en zag een felle bol die je wel 3 á 4 seconden zag. Ik dacht dat het een vallende ster was, maar nu het zegt kan het best een meteoor zijn geweest.

offtopic:
Ik heb wel een wens gedaan :P

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Het is trouwens best normaal dat je begin winter vallende sterren ziet, ga maar eens in oktober een avondje buiten staan, gegarandeerd heb je er 1 ;)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Volgens http://www.spaceweather.com/ piekt de Geminiden-storm op 12 december.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25

Dido

heforshe

Megamind schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:20:
Het is trouwens best normaal dat je begin winter vallende sterren ziet, ga maar eens in oktober een avondje buiten staan, gegarandeerd heb je er 1 ;)
offtopic:
Da's wel heel erg begin winter: hier begint de winter toch echt 21 december

Wat betekent mijn avatar?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Dido schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:26:
[...]

offtopic:
Da's wel heel erg begin winter: hier begint de winter toch echt 21 december
offtopic:
ik bedoelde november :X

[ Voor 4% gewijzigd door Megamind op 26-11-2004 14:36 ]

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:10

Animal_X

Rodin

Quoten ze je zomaar stiekum op de FP! :D Die boefkes van fok! ook altijd... :P

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Dit is een dagelijks verschijnsel. Ga maar buiten staan, kijken en wachten. Gegarandeerd dat je er één ziet. Je hebt uiteraard een aantal dagen in het jaar dat het er net een beetje meer zijn. Op dat moment vliegt de aarde door een wolk van stenen. Ik geloof een paar dagen in augustus, oktober en november. Maar niet te min zie je ze in princiepe elke nacht.

Als de intensiteit van het licht (vuur) hoog is, dan is het zeker een meteoor (meteoriet). Als het een langzaam verplaatsend lichtje is, dan is het een sataliet. (satalieten zie je ook vaak met het blote oog. Er zijn er meer dan 500 die direct rond de aarde draaien.)

Kijk maar eens op http://science.nasa.gov/RealTime/JTrack/3D/JTrack3D.html voor de satalieten. (Zeer coole site)

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon2107 op 26-11-2004 15:32 ]

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Nou ja zeg... ze hebben mij niet om toestemming gevraagd! is dit nou plagiaat??

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
uh. ik reed gisteren ook rond die tijd in die buurt rond (A28 ter hoogte van epe)

wat mij vooral opviel was dat het 'vrij' (zeg maar behoorlijk) mistig was. hoe kun je dan een meteoor zien? ik kon de maan nog niet eens zien. laat staan een voorwerp wat in de dampkring verbrand (iets wat waarschijnlijk veel minder licht geeft dan de maan)

Have a wheelie good weekend!

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Zo rond nunspeet/elspeet was de mist even een stukkie opgetrokken.. Vandaar dus

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
jappas schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:12:
Ik heb dat ding ook gezien.

Ik bracht me broertje naar voetbal en zag een felle bol die je wel 3 á 4 seconden zag. Ik dacht dat het een vallende ster was, maar nu het zegt kan het best een meteoor zijn geweest.

offtopic:
Ik heb wel een wens gedaan :P
Ze zijn allebei hetzelfde ;)
j00stj3 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 15:30:
Nou ja zeg... ze hebben mij niet om toestemming gevraagd! is dit nou plagiaat??
Hoe weten ze dat je ICT'er bent? :P

[ Voor 23% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-11-2004 16:04 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ik heb niets gezien, was veel te mistig hier in het noorden.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Rey Nemaattori schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:03:
[...]

Ze zijn allebei hetzelfde ;)

[...]

Hoe weten ze dat je ICT'er bent? :P
Omdat Mastermind dit gepost heeft op Fok!
Als je niet wil dat ze dit posten moet je ff met de luitjes van Fok! mailen, vind het wel een dubieuse manier van nieuws halen.

[ Voor 22% gewijzigd door DGTL_Magician op 26-11-2004 19:13 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
DGTL_Magician schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 19:11:
Omdat Mastermind dit gepost heeft op Fok!
Als je niet wil dat ze dit posten moet je ff met de luitjes van Fok! mailen, vind het wel een dubieuse manier van nieuws halen.
Nahh.. zo'n ramp vind ik het ook weer niet hoor.. inderdaad beetje dubieuse manier van nieuws halen... ik heb het ze ook gemeld daar:
Op zaterdag 27 november 2004 01:37 schreef DerAlte het volgende:
[Hier stond dus dat ik het maar vaag vind.]
Dat heet vrije nieuwsgaring, mafketel.
Vriendelijke jongens bij Fok!
Staat in mijn Profile 8)7 8)7 8)7

Pagina: 1