[ADSL] Configureren 3Com modem en Planet ADSL.

Pagina: 1
Acties:

• Sergis WM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02-2023
Het volgende:

Ik heb een 2e hands 3Com HomeConnect ADSL Modem Ethernet (3CP013647 of 3CP3647) gekocht en wil deze nu configureren voor Planet ADSL.
Het instellen van de LAN kant via Hyperterminal was geen probleem. Ik kan het modem nu ook via telnet configureren (ook de enige functie van de LAN kant???).
Het instellen van de WAN kant is nog niet gelukt. (Eigenlijk klopt het niet wat ik hier zeg want het modem is een bridge en geen router...)

Ik heb de volgende instellingen gemaakt:

VPI: 8
VCI: 48
Encapsulation: RFC_1483 (Multiple Protocol over ATM)

Met deze instellingen heb ik al een connectie met m’n adsl lijn tot stand gebracht. Er werd data ontvangen en verzonden en ook de line-speed werd gedetecteerd. Dit was dan ook alles.
Ik heb nog geen ip adres ontvangen omdat ik ook nergens m’n username en password in kon vullen. Er is dus nog geen authenticatie.

Nu mijn vragen:
-Hoe werkt RFC_1483 precies? Moet je hierbij zelf een PPP verbinding naar het modem maken? Zo ja, dan kan ik m’n username+pw invullen maar hoe zit het dan precies met m’n ip adres? Wordt deze door het modem doorgestuurd naar m’n NIC die ingesteld staat op automatisch ip adres ontvangen?
- Wat is precies het verschil tussen RFC_1483 (Multiple Protocol over ATM) en RFC 2364 (PPPoA)?

Het schijnt dat ik het modem ook met de firmware van een OfficeConnect 812 kan flashen die wel PPPoA ondersteunt. Dan kan ik de modem als router instellen, toch? Zo ja, dan moet het zeker lukken. Ik wil echter eerst proberen of ik ‘m ook zo aan de praat krijg.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

RFC_2364 PPPoA moet je hebben dacht ik, dat gebruik ik hier wel voor planet iig....

[Signature]

• Sergis WM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02-2023
PPPoA ondersteunt het modem jammer genoeg (nog) niet.

Ik dacht dat ik het ethernet modem kon laten werken als een USB modem. Dus het modem zorgt voor de verbinding en je OS zorgt voor de autorisatie dmv het PPTP protocol.
Het enige verschil zit 'm in de kabel tussen het modem en de pc. Usb kabel tegenover UTP.
Of niet :?