Toon posts:

booten van iso-image via GRUB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik een dual-layer-iso (suse 9.2 prof 32 en 64 bits) heb (ongeveer 8 gieg groot) en geen dual-layer brander, kan ik geen dual-layer dvd branden en daarvan booten.

Ik wil suse 64bits installeren op mn amd64 3000+ Asus K8V se Deluxe, op mn sata-schijf waar nu winXP pro en suse9.1 personal op staan. 9.2 moet 9.1 gaan vervangen, aangezien deze niet helemaal lekker meer loopt en het herstellen hiervan me dagen zal gaan kosten 8)7

Wel heb ik beschikking over mijn debian server en daarop heb ik m ook gemount als /mnt/iso/
deze directory is beschikbaar via smb en ftp, maar een ftp-install kan helaas niet (de kernel laadt hij btw wel, maar in yast2 krijg ik een foutmelding (ERROR) onder de kop: installation media.

Is het mogelijk om in de GRUB-bootloader aan te geven dat ik wil booten vanaf //server/mnt/iso/ ?
Of moet ik mn iso uitpakken op n externe harde schijf en daarvan booten (gaat me namelijk veel tijd kosten om 8 gieg aan ruimte vrij te krijgen en om m dan bootable te maken (heb nog geen idee hoe namelijk)

Zijn er nog geniale geesten die mij hiermee verder kunnen helpen?

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Even een schot in het donker (ben zelf Red Hat gewend). Heeft Suse geen NFS-installatie? Bij RH gooi je de iso's in een map die je via NFS deelt op het netwerk aan het ip-adres waar je wilt installeren. Vervolgens start je de installatie van een bootimage met optie ask-method en installeren maar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
SuSE heeft idd een netinstall, heb een keer met @home breedband 3 uren aan een mirror van de SuSE FTP gehangen (die installers van RH en SuSE zijn niet dusdanig slim om met 2 connecties tegelijk alle files op te halen, maar openen voor elke file een verbinding naar FTP server, loggen in, halen 1 file op en gaan installeren, om vervolgens net zo sloom de volgende file te pakken :X)

Verwijderd

Topicstarter
het probleem met de nfs installatie is dat ik de iso niet op n server krijg ivm te weinig ruimte (is echt een oud beessie), waardoor ik m moet mounten vanaf een andere windowsmachine (via samba)...en volgens mij komt het door te weinig rechten dat ik daardoor een Unknown error -1 krijg in yast.

enniewee, ik ga nu óf proberen vanuit GRUB de installatie vanuit het iso-bestand te starten, óf ik zet de iso om mn externe usb-hdd en boot daar vanaf...

ik denk de 2e optie...

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
grub kan niet van een iso booten, een iso op een usb-hdd zal ook niet werken omdat je niet de juiste bootsector hebt.
Ik zou zeggen uitpakken, 3 diskettes maken, booten en dan ftp://youw_server/ opgeven of zo als ftp install, of nfs, permissies maakt niet uit overigens, als het maar leesbaar is. Of even de /boot directory op een cdr branden (wel bootable maken) en de rest via ftp/nfs ophalen.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ik denk de 2e optie...
Je zou als alternatief je usb-hdd kunnen mounten op je linux-server. Op de usb-udd staan de iso's. De installatie start je vanaf cd of via de hierboven beschreven optie. Moet je alleen even een ext2 filesysteem op je hdd zetten. Ik weet anders niet of de NFS/ftp-installatie werkt.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties :-)

Ik heb de usb-hdd als vfat geformateerd met linux, iso uitgepakt en op usb-hdd gezet. als ik deze schijf aanbied via ftp, dan krijg ik een melding in yast 2 dat het medium niet geschikt is (eigenlijk krijg ik niets meer te zien dan ERROR! onder Media Source).
Onder NFS en alleen de iso aanbiedende via de server, krijg ik de melding "Unknown error -1", dus ook niet echt stimulerend zeg maar...

omdat ik toch bezig was heb ik maar een minimale FTP-installatie gedaan van suse linux 9.1
na de installatie, die gelukkig redelijk snel voor mekaar was, heb ik een extra installation source geselecteerd, te weten mijn usb-hdd en spontaan kwam er een schermpje van Yast Update met daarin de melding dat ik (blijkbaar :-) wilde upgraden naar SuSE 9.2 en dat was juist!!
Ik heb toen na het rebooten wat dependecies moeten herstellen ivm het opstarten van de x-server (ivm het verwijderen van XFree 4.3 en het installeren van Xorg en Sax2) maar nu kon ik simpelweg mijn usb-hdd mounten en aangeven dattie daar de benodigde bestanden moest weghalen.

Zodoende draai ik nu eindelijk SuSE 9.2 professional 8)7

toch wil ik de vernieuwde installatie eens proberen. Het schijnt dat het laden van de benodigde modules vol-automatisch gaat en ik ben benieuwd hoe hij met mijn hardware omgaat
:P

iig bedankt
Pagina: 1