Toon posts:

Windows NT netwerk Internet sharing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem. Ik heb een netwerk met een Windows NT server en een switch met 5 clients en een ADSL modem. Nu doet zich het volgende probleem voor: ik krijg op de clients en server geen internet.

Wanneer ik de modem op een client aansluit krijgt deze wel Internet. Dus de Internet connectie doet het gewoon. Wanneer ik de modem weer terug aansluit op de switch (en de DHCP server disable op de modem, want er draait een DHCP server op de NT machine) heb ik geen Internet.

Hoe kan ik de DHCP server zo instellen dat de clients via de server naar de modem gaan om vervolgens op het Internet te gaan? Dit moet toch software matig op te lossen zijn?

Situatieschets:

Win NT ---> Switch -----> ADSL modem + 5 clients

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ja hoor, tweede netwerkkaart in je server en RRAS installeren. Oh nee, RRAS onder NT ondersteunt geen NAT. Nou, dan toch maar een routertje (met NAT) er tussen?

[ Voor 5% gewijzigd door Hermarcel op 25-11-2004 17:28 ]

Verwijderd

Allereerst heeft dit niets met Professional Networking & Servers te maken.

Daarnaast denk ik dat je een beetje fout aan het denken bent. Je hebt een switch waarop een NT4-server, een modem/router en 5 clients aangesloten zijn, correct? Die clients krijgen hun instellingen via DHCP en krijgen ook het IP-adres van de modem/router als gateway-adres binnen?

Geef eens een overzicht van alle instellingen en wat je wel/niet kunt pingen. En weet je zeker dat dat modem tevens een router is en een eigen intern IP-adres heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan op de modem NAPT instellen, maar dit heeft tot dusver geen succes gehad.

Een KPN monteur heeft het Internet met deze bestandsdelen aan de praat gekregen, toen hij ADSL installeerde. Hij heeft vervolgens weer een setting veranderd waardoor het internet het niet meer doet omdat er nog geen firewall geinstalleerd was (de firewall is nog steeds niet geinstalleerd omdat ik het internet niet aan de praat krijg ;( ).

Nu weten ze binnen dit bedrijf niet welke setting de monteur veranderd heeft. Ligt het misschien aan de clients?

Verwijderd

Geef eens een overzicht van alle instellingen en wat je wel/niet kunt pingen. En weet je zeker dat dat modem tevens een router is en een eigen intern IP-adres heeft?
Zonder gegevens kan niemand hier iets over zeggen.

Edit: ok, dan even de output van ipconfig /all hier posten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry wist niet dat het hier niet thuis hoorde.

Ik kan wel pingen naar de server. De modem heeft ip 10.0.0.138. Vanaf iedere client kan ik daar ook naar toe pingen. Dus de basis communicatie is in orde. Alleen het internet nog. Het betreft een Alcatel Speedtouc modem. Hier kan ik een DHCP server instellen en NAPT ondersteunt hij ook.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

delen internet via de server: dan moet je een 2e ethernet kaartje in je server steken.

modem ---server ---switch -- rest lan.

zie verder de faq van NT "hoe deel ik internet" en er is ook een faq over de het speed touch modem.
------------------
of je zet in de dhcp server de default gateway op 10.0.0.138, maar dan gaat het internet niet VIA de server, maar internet werkt wel.
-------
/EDIT:
en nog een probeerseltje. op je kent aan je ethernet kaar 2 ipadressen toe 1x 10.0.0.1 en 1x 192.* je "deelt" dat 10 adres en deel dhcp adressen uit in de 192.168* range. maar met 1 ethternt segment kun je een slimme client niet dwingen de server te gebruiken.

niet goed gelezen...
kpn, dus ik neem aan dat het een speedtouch 510 is met ingebouwde router is.

en tussen de switch en het modem heb je crossed cable gedaan?

[ Voor 38% gewijzigd door leuk_he op 25-11-2004 18:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Op een Windows NT 4 server:
- Gateway Service installeren
- DHCP Server installeren
- Alles netjes instellen

Verwijderd

Topicstarter
Thanx ik zal het nog eens proberen.

BTW. dit zijn de ipconfig /all settings:

SERVER (Win NT 4.0):
DNS Server:-
Node Type: Hybrid
NetBIOS Scope ID:-
IPRouting enabled: No
WINSProxy enabled: No
NetBIOS Res Users DNS: No
Descrption: HP/10/100TXPCI Eth
DHCP enabled: No
IP-address: 10.0.0.1
Primaire WINS-server: 10.0.0.1

Een van de clients (W2000)
Node type: Peer-Peer
IP routing enabled: Nee
WINS-proxy enabled: Nee
Description: 3Com 3C920 Integrated Fast Ether net Controller (3C905C-TX Compatible)
DHCP enabled: Yes
IP-address:10.0.0.16
Subnetmask: 255.255.255.0
Standaardgateway: 10.0.0.1
DHCP server:10.0.0.1
Primaire WINS-server:10.0.0.1
Pannenkoekkie schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:58:
Op een Windows NT 4 server:
- Gateway Service installeren
- DHCP Server installeren
- Alles netjes instellen
Hier heb ik geen tweede netwerk kaart nodig?

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 13:01
Het ADSL modem werkt al als NAT device, dus twee netwerkkaarten in de server is onzin. Je moet de DHCP server op het modem uitzetten en die op je server aan.

Wat nu nog verkeerd staat is het gateway adres dat de nt server uitdeelt. Dit moet gelijk zijn aan het ip adres van het modem (in jouw geval 10.0.0.138). Ook op de server moet je dit adres als gateway instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door DJ Buzzz op 25-11-2004 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik op het modem dan ook NAPT instellen? Zo ja, de modem vereist dat er ook poort nummers ingevuld moeten worden? Waar kan ik die vinden?

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 13:01
NAPT is helemaal niet nodig. Ik heb zelf ook een soortgelijke configuratie draaien en dat werkt perfect (aparte dhcp server op een andere pc, niet die in het modem ingebouwd).

Je hebt wel NAPT nodig als je bepaalde services op je server van buitenaf beschikbaar wilt maken, zoals een webserver. Je moet dan de desbetreffende poort forwarden naar je server (bij een webserver meestal poort 80).

Verwijderd

Topicstarter
Thanx iedereen, ik denk dat ik het hier wel mee ga redden.

Ik heb nog een klein vraagje. Weet iemand een programmaatje dat ik kan gebruiken om in te stellen wie er wel en wie er niet op Internet mag? Dus maw, dat diegene die IE opstart een login schermpje krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
Het Internet werkt voor een gedeelte

Ik heb het volgende probleem. Ik heb een netwerk met als server een Win NT 4.0 machine. Op deze server zit een switch aangesloten waar vervolgens een ADSL modem (Speedtouch 500 serie) en 5 clients op aangesloten zijn.

Waanneer ik de modem opnieuw opstart en ik vanaf 1 client op het internet ga, doet het Internet het gewoon. Maar zodra ik vanaf een andere client het Internet op wil, doet het internet het niet meer. Op geen enkele client krijg ik dan Internet. Ik heb een DHCP server op de windows NT machine draaien en die van de modem is uitgeschakeld. Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?

ipconfig /all gegevens:
SERVER (Win NT 4.0):
DNS Server:-
Node Type: Hybrid
NetBIOS Scope ID:-
IPRouting enabled: No
WINSProxy enabled: No
NetBIOS Res Users DNS: No
Descrption: HP/10/100TXPCI Eth
DHCP enabled: No
IP-address: 10.0.0.1
Primaire WINS-server: 10.0.0.1

Een van de clients (W2000)
Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel: lan
Node type: Peer-Peer
IP routing enabled: Nee
WINS-proxy enabled: Nee
Description: 3Com 3C920 Integrated Fast Ether net Controller (3C905C-TX Compatible)
DHCP enabled: Yes
IP-address:10.0.0.16
Subnetmask: 255.255.255.0
Standaardgateway: 10.0.0.138
DNS-servers:10.0.0.138
DHCP server:10.0.0.1
Primaire WINS-server:10.0.0.1
Pagina: 1