Toon posts:

"Managed" switch met SNMP

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gezocht: "Managed" switch met SNMP

Ik ben op zoek naar een redelijk eenvoudige managed switch met SNMP. Hoewel allerlei leuke functies zoals een poort aan een ipnummer koppelen leuk zijn, is dit allemaal niet nodig. Het enige wat ik echt graag zou willen, is SNMP om statistieken per poort te kunnen genereren.

Ondertussen heb ik al een groot aantal sites van fabrikanten bezocht en 3 computerwinkels gebeld. De enige switches die ik kan vinden met SNMP ondersteuning zijn professionele switches met hele hoge prijzen. (Informatique begint gelijk met 3COM).

Het is maar om internet te delen met huisgenoten, en daarbij te kunnen zien wie er wanneer veel zit te up/downloaden. Het is echt niet de moeite waard om er honderden euro's extra voor neer te tellen.

Heeft er nog iemand toevallig een idee?

Bij voorbaat dank.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Mijn 4 poorts sweex router heeft ook SNMP, misschien dat zoiets goed genoeg is voor je..?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 12:04
Zelfs een Speedtouch 510 heeft snmp (moet je los aanzetten). Daar zou je ook vast wel per poort kunnen zien hoeveel data erdoorheen gaat :).

Verwijderd

Topicstarter
HGM schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:12:
Mijn 4 poorts sweex router heeft ook SNMP, misschien dat zoiets goed genoeg is voor je..?
op zich heel goed idee...
alleen 4 poorten is niet genoeg. ik vergat er bij te zeggen dat ik graag 8, 12 of 16 poorten heb. bij voorkeur 12.

toch bedankt :)

edit:
gelijk effe sweex gebeld, ze hebben geen switch met 8 of meer poorten met snmp... helaas, we zoeken verder

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 17:20 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Tja, als je echt minimaal 8 poorten wil kom je toch bij Hp, 3com etc. dat moet ik wel met Informatique eens zijn. Want stel dat je een goedkope 8 poorts switch vind met snmp, dan is het ook maar de vraag of hij de informatie kan geven die jij wil met snmp.

Als je nou op 2e hands sites gaat kijken, denk ik dat je voor 250euro iets leuk kan kopen. Aangezien je minimaal 8 poorts wil hebben, ga ik er vanuit dat je met 8mensen bent. 250/8 = 31euro per persoon. Zou toch op te brengen moeten zijn.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:34

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

[Airwolf] schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:26:
... Aangezien je minimaal 8 poorts wil hebben, ga ik er vanuit dat je met 8mensen bent. 250/8 = 31euro per persoon. Zou toch op te brengen moeten zijn.
Het kunnen 8 PC's en / of Servers zijn >:) voor 1 persoon.

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 25-11-2004 17:30 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
volgens mij hoeft een 3com 1100 (24 ports 10 mbit switch met 2 100mbit poorten) 2ehands niet zoveel te kosten...hoewel je dan tussen de huisgenoten maar 10mbit hebt liggen.

Is het niet veel leuker om je eigen routertje te bouwen met een zelf op te zetten linux bak? desnoods met kant-en-klare distro erop?

Kun je met MRTG leuke grafiekjes maken, zoals bijv. hier

Voor 440 eurie heb je bij Dell een PowerConnect 3324 met 1 jaar Next Business Day Response garantie :)

[ Voor 11% gewijzigd door 0siris op 25-11-2004 17:45 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:39:
volgens mij hoeft een 3com 1100 (24 ports 10 mbit switch met 2 100mbit poorten) 2ehands niet zoveel te kosten...hoewel je dan tussen de huisgenoten maar 10mbit hebt liggen.
Ga ik naar kijken! Top idee!!! Thanks!
Is het niet veel leuker om je eigen routertje te bouwen met een zelf op te zetten linux bak? desnoods met kant-en-klare distro erop?
Ja, dat is optie 2. Alles gaat uiteindelijk via een Linux router, maar om dan onderscheid te maken tussen de verschillende aansluitingen/gebruikers is lastig. Het kan wel, maar kan ten koste gaan van de snelheid. (De beoogde router is maar een pentium 100).
Kun je met MRTG leuke grafiekjes maken, zoals bijv. hier
Da's precies wat ik wil. Zakelijk gebruik ik MRTG al volop ;)
Voor 440 eurie heb je bij Dell een PowerConnect 3324 met 1 jaar Next Business Day Response garantie :)
Thnx voor de suggestie, als ik geen goedkoper alternatief kan vinden, ga ik hier even goed over nadenken.

• Icey
Ik heb hier ook een manageble 3com 1100... SNMP wist ik, maar ook per poort? Als iemand een manual heeft kan ik het uitzoeken (dan heeft dat ding wellicht ooit nog een functie :X).

• Xandrios
  • Laatst online: 14:05
Ik persoonlijk zou het anders doen:

<-- internet gateway----PC----normale switch----clients

Deze PC die ertussen zit, kan een oude P133 zijn, die simpelweg bijhoud hoeveel dataverkeer er door welk IP wort verbruikt. Wel even zorgen dat alleen via DHCP uitgegeven IP's internet access mogen hebben, en via het MAC-adres elke PC altijd hetzelfde IP toekennen via DHCP.

't is mischien iets meer kluswerk, maar hiermee kun je voor 15 euro klaar zijn. (10 euro voor een 8 poorts switch, 5 euro voor een 2e hands PCtje) :)

Anyway, dit topic hoort in Network Troubleshooting :)

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Als het geen Gbit moet zijn, een Ovislink 24port 10/100 met double Gbit uplink, managed en trunkable, kost nog geen 150EUR nieuw :)

Verwijderd

Topicstarter
Xandrios schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:47:
Ik persoonlijk zou het anders doen:

<-- internet gateway----PC----normale switch----clients

Deze PC die ertussen zit, kan een oude P133 zijn, die simpelweg bijhoud hoeveel dataverkeer er door welk IP wort verbruikt. Wel even zorgen dat alleen via DHCP uitgegeven IP's internet access mogen hebben, en via het MAC-adres elke PC altijd hetzelfde IP toekennen via DHCP.
Dat is wat het anders inderdaad wordt ja. Maar dataverkeer meten is relatief best een dure operatie op een P100. Ik wil 't idd wel effe proberen anders, maar ik denk dat het heel erg ten koste van de snelheid gaat....

• Xandrios
Als je SNMP gaat gebruiken, moet je ook altijd een PC hebben die die gegevens elke seconde uitleest :) Dus een PC heb je toch nodig die altijd aanstaat :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Icey schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:28:
Ik heb hier ook een manageble 3com 1100... SNMP wist ik, maar ook per poort? Als iemand een manual heeft kan ik het uitzoeken (dan heeft dat ding wellicht ooit nog een functie :X).
Ik heb of beter gezegd had hier in superstack 1000 in het netwerk (24x 10 en 1x 100 + 2 soorten fiber modules) en die kan per poort de gegevens ophoesten via snmp. (Gegevens zijn ook via telnet / serieel te bekijken.)
Een snmpwalk geeft je de hele rij met poorten.
Xandrios schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:47:
Als je SNMP gaat gebruiken, moet je ook altijd een PC hebben die die gegevens elke seconde uitleest :) Dus een PC heb je toch nodig die altijd aanstaat :)
Elke seconde is natuurlijk onzin.
Voor verkeers hoeveelheden is 1x per dag (of zelfs 1x per maand) voldoende. Voor grafieken is eens per vijf minuten mrtg's default.

[ Voor 29% gewijzigd door Coen Rosdorff op 26-11-2004 02:29 . Reden: reactie op Xandrios ]

• Xandrios
little_soundman schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 02:25:

Elke seconde is natuurlijk onzin.
Voor verkeers hoeveelheden is 1x per dag (of zelfs 1x per maand) voldoende. Voor grafieken is eens per vijf minuten mrtg's default.
1x per dag? De meeste switches onthouden niet hoeveel verkeer erdoor gegaan is ofzo. via SNMP lees je ook alleen de huidige waardes uit. En dat doe je het liefste zo vaak mogelijk, om de gegevens ook de waarheid te laten benaderen.

Stel dat je het 1x per dag zou doen, dan kunnen er hele vervormde beelden komen. Als je dat elke dag op een piekuur doet, zal het zo lijken alof het altijd piektijd is. En het gemeten dataverkeer is dan ook veel hoger dan het verbruikte dataverkeer. (Immers de daluren worden ook gezien als piekuren).

Maargoed, elke seconde is mischien wat overdreven. Ik doe het wel, omdat je dan gewoon nette grafiekjes krijgt, die ook goed gedetailleerd zijn. Maar 1x per 30 seconden zou ook kunnen ja :)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
elke 5 min uitlezen is in praktijk meestal wel geschikt.
switch houdt totaal bij per poort dus snelheid (bits/sec) per poort kan je zelf berekenen aan de hand van 2X uitlezen met tijdsinterval ertussen.

kijk anders ff op http://www.marktplaats.nl voor 2e handsjes. typenr op Internet zoeken en checken of die doet wat jij wil.

[ Voor 3% gewijzigd door arikkert op 26-11-2004 14:02 . Reden: url clickable maken ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:19
Icey schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:14:
Zelfs een Speedtouch 510 heeft snmp (moet je los aanzetten). Daar zou je ook vast wel per poort kunnen zien hoeveel data erdoorheen gaat :).
Ohw waar zet ik dit aan dan ? heb het nog nooit gevonden en gebruik hier ook snmp, maar voor de topic starter je zou eens kunnen kijken bij linksys.

Daar hebben ze nette managed switches (tot bepaalde hoogte) die volgens mij ook snmp doen.

Zijn wel 24 poorts met gbit uplink en kosten tussen de 250 ~ 300 euro maar dan heb je ook wat :).

voorbeeld van linksys

[ Voor 9% gewijzigd door TRAXION op 27-11-2004 12:55 ]

• Icey
TRAXION schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 12:51:

Ohw waar zet ik dit aan dan ? heb het nog nooit gevonden en gebruik hier ook snmp, maar voor de topic starter je zou eens kunnen kijken bij linksys.
Inloggen via telnet, en je ziet het zo in het lijstje van mogelijkheiden staan :)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:19
Dat heb ik dan over het het hoofd gezien, back on topic :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 13:03:
1x per dag? De meeste switches onthouden niet hoeveel verkeer erdoor gegaan is ofzo. via SNMP lees je ook alleen de huidige waardes uit. En dat doe je het liefste zo vaak mogelijk, om de gegevens ook de waarheid te laten benaderen.
De traffic counter is een 32, of tegenwoordig vaak zelfs een 64 bit integer. Als je dus enkel de traffic per poort wilt weten is 1x per dag meer dan genoeg.

Voor grafieken zal je de resolutie van je metingen idd aanzienlijk moeten verhogen.

Maar goed, dit schreef ik de vorige keer ook al.
Pagina: 1