---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Anoniem: 120725
Scheiding is leuk, maar moeilijk uitvoerbaar... waar ligt de grens? En hoe gaan we aan users duidelijk maken waar die grens ligt? Nu zie je in PNS vaak topics die voor ons te basic voor woorden zijn, maar de users vinden zichzelf heel erg professioneel.Anoniem: 120725 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:51:
De niveauverschillen zijn vaak erg groot, je hebt nu (met alle respect) simpele Word/IE vragen en meer gecompliceerdere Exchange vragen bijvoorbeeld. Misschien is een scheiding zoals bij NT een idee? Of zou het volume daar te laag voor zijn?
Daarnaast is voor de een elke Word vraag ingewikkeld en voor de andere elke Exchange vraag; omdat er gewoon geen ervaring met de een of de andere is. Maar een scheiding die werkt is zeker te overwegen: SA is groot zat
(Al hebben we bijv. na een tijdje meetellen de laatst gesuggereerde scheiding tussen bijv. Office en de rest wegens te kort topics maar niet gedaan).
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Mischien is standalone- en netwerksoftware ook een te overwegen splitsing ?Anoniem: 120725 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:06:
je zou bijvoorbeeld iets kunnen doen als client software (IE/Word, Firefox, Nero enzovoort) en server software (Exchange, SQL en allerhande andere apps die op servers (Windows/Linux/Unix) draaien. Maar 't is lastig inderdaad
Ik neem aan dat sfj doelt op een splitsing tussen software die primair als doel heeft een netwerkgebaseerde dienst aan te bieden (web/ftp server & client, fileserver&client) tegenover de pakketten die bedoeld zijn om standalone te draaien (inderdaad Office en losse utils die nu voorbijkomen in SA). Zelf zie ik overigens niet veel in die splitsing omdat de scheiding wel en niet netwerk alleen nog maar lastiger en transparanter (/onzichtbaarder) naar de gebruiker toe zal wordenelevator schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:14:
Wat is tegenwoordig nog standalone (Outlook Express niet, Word met Sharepoint ook niet, Excel met Web Queries ook niet) en wat is netwerk?
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Maar een 'allegaartje' zal je altijd houden in SA, het omvat "al het overige".
Het modden an sich vindt iedereen trouwens prima gaan? Ik ben niet veel te soft of juist een botte eikel, moeten we het warez policy afschaffen, oid?
Nee niet al te serieus op die laatste in gaan
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Nuja, SA bevat nu imo gevoelsmatig alle gewone software, en de andere dingen in softe goederen de rest...F_J_K schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:03:
(...)Maar een 'allegaartje' zal je altijd houden in SA, het omvat "al het overige".
Er is gekeken naar een splitsing Office / rest, dat waren kennenlijk toch niet genoeg topics. Maar Microsoft producten / rest ? . Of client utilities en networking software ? , zoals hierboven geopperd? Probleem met die splitsing, en met bijvoorbeeld netwerk gerelateerde problemen in software / rest , is misschien echter de duidelijkheid. Maar is dat niet een kwestie van communicatie? . En het valt denk ik best mee dat bijna alles netwerk gerelateerd zou zijn
Imo gaat het modden goed hoorHet modden an sich vindt iedereen trouwens prima gaan? Ik ben niet veel te soft of juist een botte eikel, moeten we het warez policy afschaffen, oid?
Nee niet al te serieus op die laatste in gaan![]()
---
Aderszins ben ik bang dat het wellicht misschien de topics wat ononverzichtelijker, en voor sommige van de bezoekers minder interessant is. Da heb ik het met name over diegenen die nu in de grote topics komen om te discussieren over ervaringen.
Misschien zou het leuk zijn om voor de meest voorkomende applicaties een 'Grote Problemen Topic' te openen. Dan denk ik meteen aan bijvoorbeeld MSN Messenger, FireFox, Internet Explorer en dergelijke. Deze zouden wellicht dan periodiek door de crew kunnen worden doorgenomen. De meest voorkomende oplossingen zouden we aan de FAQ toe kunnen voegen
Zoals gezegd, denk ik dat grote topics heel snel gemakzucht opwekken, en dus veel modwerk. Er moet dan een FAQ worden bijgehouden, en vervolgens moeten alle dubbele vragen / antwoorden verwijderd wordenJHS schreef op woensdag 27 oktober 2004 @ 16:47:
(...)Persoonlijk vind ik het (...) niet echt een goed idee, grote topics hebben als gevolg dat het:
• onoverzichtelijk wordt, er staat namenlijk een heleboel op veel verschillende pagina's
• de searchwaarde ernstig omlaag gaat, al die antwoorden staan erg verspreid en niet netjes gekoppeld aan een titel
• men gaat veel dezelfde vragen stellen omdat ze die als eerste niet meer kunnen vinden en te lui zijn om een heel topic te doorzoeken
• makkelijker vragen gaan stellen en dus zelf minder moeite doen, het openen van een topic heeft zoiezo al een hogere drempel dan het doen van een post
• het niveau in een groot topic al snel daalt....
Geen goed plan dus denk ik.
grote topicsSpider.007 schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 13:40:
Is het een idee om de grote topics zoals ze momenteel lopen meer te gaan gebruiken als centraal punt voor alle vragen over die applicatie? Dus dat we stimuleren om losse vragen niet meer in een eigen, maar in het grote topic te plaatsen? Natuurlijk mogen goed uitgewerkte losse vragen in lossen topics nog steeds; maar we zouden dan in de grote topics minder streng modden op mensen die een losse vraag stellenNatuurlijk geldt dan nog steeds dat je even moet zoeken; maar niet meer zozeer dat losse vragen niet meer mogen?

nee liever niet, liever gewoon netjes overzichtelijk elk probleem een eigen topic, dat zoekt een stuk makkelijker en sneller (mits voorzien van duidelijke titels)
Daarnaast leiden grote topics sneller tot een chatbox dan kleine topics imo en dus kost dat meer modwerk, maar goed, dat is aan jullie
Netjes en overzichtelijk? Heb je de index van Software Algemeen recent nog bekeken? Ik ben blij met de grote topics omdat de lijst anders twee keer zo groot zou zijn; en dus compleet onbeheersbaar. Vandaar ook mijn voorstel om deze juist meer te stimulerenErkens schreef op zondag 28 november 2004 @ 11:37:
[...]
grote topics
nee liever niet, liever gewoon netjes overzichtelijk elk probleem een eigen topic
Uiteraard; maar dit is ook een stukje opvoeding van de gebruikers natuurlijkdat zoekt een stuk makkelijker en sneller (mits voorzien van duidelijke titels)
Daarnaast leiden grote topics sneller tot een chatbox dan kleine topics imo en dus kost dat meer modwerk, maar goed, dat is aan jullie
---
Ik zou eerder een forumsplitsing overwegen als een subforum te vol is, wat SA wel is imoSpider.007 schreef op zondag 28 november 2004 @ 11:55:
[...]
Netjes en overzichtelijk? Heb je de index van Software Algemeen recent nog bekeken? Ik ben blij met de grote topics omdat de lijst anders twee keer zo groot zou zijn; en dus compleet onbeheersbaar. Vandaar ook mijn voorstel om deze juist meer te stimuleren
Maar met grote topics kost dat naar mijn ervaring en zover ik dat kan beoordelen exceptioneel veel moeite, en werkt dat nog steeds niet altijd erg goed. Imo zijn grote topics vooral goed voor het uitwisselen van vragen, níét voor het stellen van vragen omdat dat, zoals gezegd, gemakzucht wekt, de searchwaarde *sterk* vermindert (je hebt nu geen topictitel meer, bijvoorbeeld, en het staat erg verspreid) , en het is juist onoverzichtelijk. Tig onderwerpen met eenzelfde tag staat imo nog steeds overzichtelijker dan een reeks topics met kleine vraagjes verspreid over een heleboel pagina's[...]
Uiteraard; maar dit is ook een stukje opvoeding van de gebruikers natuurlijk
Voor de duidelijkheid ik ben geen Windows gebruiker. Ik kom dus nauwelijks in WOS. Als ik in SA kom, dan verwacht ik ook echt Algemene Software vragen/discussies. Helaas worden heel veel Windows-only zaken van WOS naar SA verplaatst. Vragen over Internet Explorer bijvoorbeeld. Als ik het voor het zeggen had, dan zou ik zulke topic gewoon in WOS laten. Nu is SA gewoon een verlengde van WOS.
Er is ook een IE voor Mac, maar dat verschilt van de IE voor Windows, dus IE voor Mac vragen zouden dan gewoon het Apple forum geplaatst kunnen worden.
Ik zou als vuistregel hanteren: alle software dat standaard bij Windows zit in WOS bespreken (dus ook IE, Outlook Express). En als het even kan alle Microsoft software standaard in WOS bespreken en WOS hernoemen naar Microsoft Software Forum oid. Want op een paar ports naar Mac na is Microsoft software alleen voor Windows-gebruikers interessant. Maar dit idee zal wel weggehoond worden...
Hier is een recent voorbeeld van iets wat ik liever in WOS zie dan SA:
[rml][ 2003 + TS / RDC] (BUG?) Alle tekst wordt geselecteerd[/rml]
[ Voor 4% gewijzigd door terabyte op 28-11-2004 12:44 ]
Mac --> AppleTalk
Linux --> NOS
Windows --> WOS + SA
Toevallig is de groep Windows gebruikers veel groter dan Apple of Linux gebruikers, vandaar dat er een scheiding is tussen het besturingssysteem en de applicaties zodat er twee fora dus meer ruimte/overzicht is. Officieel is SA breder dan enkel Windows applicaties, maar in de praktijk post iemand problemen met zijn Linux programma in NOS en met zijn Apple programma in AppleTalk. Eigenlijk vind ik het prima gaan zo.
Zelf vind ik SA goed gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 28-11-2004 18:13 . Reden: kromme zin. "Zelf ben vind ik"... ]
🌞🍃
Er zijn meer dan OS specifieke programma's lijkt meDataBeest schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:51:
Je hebt zeg maar drie groepen:
Mac --> AppleTalk
Linux --> NOS
Windows --> WOS + SA
Een scheiding SA / Office was niet mogelijk. Misschien SA / Microsoft wel
[ Voor 31% gewijzigd door JHS op 28-11-2004 14:18 ]
ik vind dit een beetje kort door de bocht....DataBeest schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:51:
Je ziet bijvoorbeeld in de Devschuur dat moderators de fora verpesten, snel botte slotjes waar totaal niemand iets aan heeft waardoor je een forum overhoud wat maar voor een klein groepje interresant is. De moderators in SA zijn meer dan simpele slotenmonteurs, ze dragen wat bij door users verder te helpen (soms met daaraan een slot).
Het mag dan wel vrij zwart-wit zijn maar het is een goeie omschrijving. Slotjes met /dicht zijn killing, het vaste groepje is vrij klein en de rest hoort er niet bij, dat is de beleving die ik er bij heb...Erkens schreef op zondag 28 november 2004 @ 16:44:
ik vind dit een beetje kort door de bocht....
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.
Ik hoop dat je snapt dat ik me als lurker in SA en moderator in devschuur toch ook wel aangesproken voel en ook wel een redelijk trap vindtDataBeest schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:51:
Zelf ben vind ik SA goed gaan.Je ziet bijvoorbeeld in de Devschuur dat moderators de fora verpesten, snel botte slotjes waar totaal niemand iets aan heeft waardoor je een forum overhoud wat maar voor een klein groepje interresant is. De moderators in SA zijn meer dan simpele slotenmonteurs, ze dragen wat bij door users verder te helpen (soms met daaraan een slot).
Ook wij hebben feedback topics in Programming & Webscripting en Webdesign & Graphics gehad. Verder is er via de eigenlijke kanalen van Primaire aanspreekpunten (.oisyn / Pelle), of via drm weinig binnengekomen, afaik
Inhoudelijk kan ik hier op deze bewering niet reageren en ik verwacht eigenlijk dat anderen dit ook niet hier doen. Immers, het is een feedback topic voor Software Algemeen
Immers, discussies over het sfeerverpestend optreden van moderators in de fora Webdesign & Graphics en Programming & Webscripting zijn compleet offtopic in Software Algemeen
[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 28-11-2004 17:11 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Maar idd, genoeg over de devschuur hier.
[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 28-11-2004 18:14 ]
🌞🍃
Zeg dan niets, en al helemaal niet van die idiote opmerkingen waarmee je een hele hoop mensen op z'n pik trapt die al 2 jaar vechten tegen het imago van bepaalde illustere voorgangers. Voor Han hetzelfde, wijs zo'n sluitpost aan in 2004 waar ie niet verdomd terecht was en ik ben onder de indruk.DataBeest schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:12:
Ik kom te weinig in de devschuur om er goed over te kunnen discuseren
Afgezien van dat een discussie over het modbeleid in de Devschuur absoluut niet in dit topic thuishoort zijn dit gewoon provocerende en offensieve uitspraken, vooral als je direct schoorvoetend erbij moet vermelden dat je helemaal geen onderbouwing hebt voor de gedane claims.
Serieus: ik vind dat het qua modgebeuren best goed gaat
Ik volg SA en in iets mindere mate WOS behoorlijk veel, ook vanwege m'n werk
Nu alleen nog zien dat sanfranjake zich ook een beetje kan gedragen, maar dat zit wel goed lijkt me
Ik zie echter wel wat in een splitsing
- Software Algemeen
- Microsoftware
Aangezien Office alleen niet genoeg blijkt te zijn voor een eigen subforum, kunnen dingen als OE en IE best voor wat aanvulling zorgen, maar ook Exchange, Great Plains/Navision, ...
meer met grote topics werken vind ik géén goed idee
[ Voor 9% gewijzigd door Yoeri op 29-11-2004 09:23 ]
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
---
ik ben niet voor:
• grote topics
• splitsing van SA - Windowsgerelateerd
Wat ik goed vind
• De mods doen goed werk
• Niet sfeerverpestend like devschuur
• De GoTwiki
• De splitsing met BV
Wat kan veranderen
• De faq
[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 03-12-2004 10:02 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
En wat vind jij dan van topics zoals:Woudloper schreef op maandag 29 november 2004 @ 09:35:
Als mensen zich netjes houden aan de richtlijnen (dus blokhaken gebruiken, bv: [Excel]) is het toch redelijk overzichtelijk.
[rml][ 2003 + TS / RDC] (BUG?) Alle tekst wordt geselecteerd[/rml]
Wat in de blokhaken staat zegt mij als niet-Windows gebruiker helemaal niets. Zulke topics horen IMO gewoon niet in SA thuis, maar in WOS. Zolang zulke Windows-specifieke topics naar SA verplaatst worden, zal ik niet met 'plezier' (groot woord) in SA bladeren.
Outlook? Nee, liever niet. Outlook is Windows-only en hoort IMO in WOS thuis. Niet in SA.outerspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:01:
* Outerspace vind het goed gaan
Wat kan veranderen
• De faqDie heeft imho een nieuwe outlook nodig + meer info
[ Voor 23% gewijzigd door terabyte op 03-12-2004 10:21 ]
Het verbaast mij nog steeds dat GoT voor een hoog niveau staat en dat topics over kazaa hier dan ondervallen
Ik ben zelf nog steeds voor een scheiding in server software en cleint software.
Maar goed just my 2 cents. Voor de rest zullen jullie het wel goed doen want het is er druk
http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl
PSN: DutchTrickle PVoutput
terabyte schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:20:
Outlook? Nee, liever niet. Outlook is Windows-only en hoort IMO in WOS thuis. Niet in SA.
Mag jij even aan mij uitleggen waarom dat daar hoort?
Alleen omdat het Windows-only is?
Maar /me anandus vindt het ook prima gaan, al vraag ik me af wanneer een vraag in een 'groter' draadje hoort en wanneer een vraag stand alone kan zijn.
Vaak is er bijvoorbeeld een vraag over Firefox, welke als nieuw topic gestart wordt, terwijl deze in het grote topic heel snel beantwoord zou worden, terwijl je daarentegen soms vragen in het grote topic tegenkomt die een eigen draadje waard zijn.
Maar dat hangt natuurlijk puur af van het inzicht van de user, uiteraard.
Verder vind ik het op dit moment wel okee (en wil me verder niet bemoeien met ideëen over splitsingen of andere dingen).
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 03-12-2004 10:43 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
[...]
Outlook? Nee, liever niet. Outlook is Windows-only en hoort IMO in WOS thuis. Niet in SA.
Ik bedoel met Outlook eigelijk een verandering van de lay-out
Foutje van mij
En nee, outlook hoort niet in WOS maar SA
en verder zijn de modjes totaal niet streng
dat scheelt een hoop
oeh en f_j_k is liev
[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 03-12-2004 11:16 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Outlook Express: wordt bij Windows geleverd, is Windows-only ==> WOSanandus schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:42:
[...]
Mag jij even aan mij uitleggen waarom dat daar hoort?
Alleen omdat het Windows-only is?
Outlook (bij MS Office): Momenteel SA, maar aangezien ik voorstander ben van een Microsoft Forum (ter vervanging van WOS en de topics over MS software in SA) zou het in het MS forum thuishoren.
Zie mijn eerdere 'regel' in mijn eerste post in dit (deze) topic.
En daarom vind ik SA niet zo fijn om in te browsen.outerspace schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:15:
[...]
En nee, outlook hoort niet in WOS maar SA
IE wordt ook met Windows geleverd maar hoort niet in WOS imo, het is een extra stuk software wat geen onderdeel hoeft te zijn van Windows. Immers vragen over bijvoorbeeld paint ga je ook niet in WOS vragen maar in SAterabyte schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:25:
[...]
Outlook Express: wordt bij Windows geleverd, is Windows-only ==> WOS
Inderdaad idem Paint etc
terabyte, ik begrijp uit het deel na de quote in terabyte in "Jullie feedback op het subforum Software..." dat je graag alleen software die cross-platform is in SA zou willen zien?
Een Microsoft forum zou SA inderdaad kleiner maken; maar WOS wordt dan een slag groter dan dat SA nu is. Lijkt me ook niet handig nee, niet in het kader van "mine is bigger than yours"
* F_J_K roept heel subtiel verkiezing.gathering.tweakers.net

Dan deel je het toekomstige MS-forum toch op in een Operating System deel en een Software deel?F_J_K schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:34:
Een Microsoft forum zou SA inderdaad kleiner maken; maar WOS wordt dan een slag groter dan dat SA nu is. Lijkt me ook niet handig nee, niet in het kader van "mine is bigger than yours"maar omdat het dan enkel probleemverplaatsing is en geen oplossing voor de grootte: WOS is nu ook al groot zat.
Kan je eventueel het Software deel ook nog mergen met het cross-platform Software forum?
Al moet ik eerlijk bekennen dat ik ergens ook wel de logica van Terabyte inzie, maar vrees idd een heel groot forum, en een hoop moves (mensen die niet weten dat een progje cross-platform is, bijvoorbeeld).
Denk aan zelflerende software (vakgebied van Machine Learning), taalverwerkings software (vakgebieden Natural Language Processing, Discourse, etc), machine-perceptie (Beeldbewerken -- Dat is iets anders dan PhotoShop). Dus waar op hoog (academisch) niveau over software concepten kan worden gediscussieerd. SA is momenteel het enige forum waar dat in thuis zou horen, maar zulke topics worden snel ondergesneeuwd door "ik heb een probleem met IE" topics.
[ Voor 7% gewijzigd door terabyte op 03-12-2004 11:52 ]
volgens mij kunnen dergelijke discussies wel in P&W hoor, (maar dat moet je eigenlijk een modje daar vragen) daar worden wel vaker conceptuele discussies gehouden (daar geilen ze zelfs een beetje opterabyte schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:48:
Ik zie een ideale SA niet alleen als forum waar alleen cross-platform software wordt besproken, maar ook als forum waar algemene software concepten worden besproken (dus niet het programmeren ervan).
Denk aan zelflerende software (vakgebied van Machine Learning), taalverwerkings software (vakgebieden Natural Language Processing, Discourse, etc), machine-perceptie (Beeldbewerken -- Dat is iets anders dan PhotoShop). Dus waar op hoog (academisch) niveau over software concepten kan worden gediscussieerd. SA is momenteel het enige forum waar dat in thuis zou horen, maar zulke topics worden snel ondergesneeuwd door "ik heb een probleem met IE" topics.
WOS -> Windows-vragen, zoals het nu is
MSS -> Microsoft-software (niet windows, maar wel outlook, office, internet explorer, MSN Messenger, ...)
SA -> Algemene software
Mja, misschien is dit eigenlijk niet zo'n slecht idee, eigenlijk. Ik weet niet hoe het zit met de grootte van de laatste 2 subfora, maar op zich is dit eigenlijk een heel goed idee, nu ik er over na zit te denken... en Terabyte toch wel een beetje gelijk geven moetYoeri schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:02:
Mijn idee?
MSS -> Microsoft-software (niet windows, maar wel outlook, office, internet explorer, MSN Messenger, ...)
SA -> Algemene software
En waar druk ik dan Exchange, ISA, apache, tomcat en IIS ?Yoeri schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 12:02:
Mijn idee?
SA -> Algemene software
Forum | Topics |
SM | 1 |
TMF | 13 |
LA | 19 |
BZ | 21 |
FA | 25 |
PNS | 26 |
WL | 26 |
APL | 43 |
BV | 46 |
SPV | 57 |
DOC | 64 |
FG | 74 |
CSL | 77 |
CME | 78 |
GT | 78 |
DPC | 87 |
NOS | 99 |
WG | 99 |
OH | 111 |
SGD | 126 |
OM | 130 |
PMG | 141 |
VB | 148 |
AV | 177 |
NT | 204 |
PW | 219 |
IT | 228 |
WOS | 288 |
SA | 322 |
[ Voor 27% gewijzigd door elevator op 03-12-2004 13:42 ]
Precies, dat is het moeilijke van een scheiding maken in bijvoorbeeld WOS en/of SA.Quinie schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:39:
[...]
En waar druk ik dan Exchange, ISA, apache, tomcat en IIS ?
Je kan de scheiding nml. op verschillende manieren doen..
Als je zou willen scheiden naar MSS wat gebeurt er dan met het grootste deel van de PNS topics die over exchange, ISA etc gaan?
Als je naar MSS gaat zou bijvoorbeeld idd IIS daar moeten en apache gewoon in SA, terwijl het beide weer webserver software is en je server software dus misschien wel weer bij elkaar zou willen hebben.
Een duidelijke scheiding maken op software gebied is dus enorm moeilijk omdat veel software makkelijk in verschillende categorien is onder te verdelen.
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Je weet dat 80% van de software op deze wereld Windows-only is he?
Als er al ooit een splitsing in deze fora komt dan zou ik dat doen in het afsplitsen van Office-programmatuur in de ruimste zin des woords (van OpenOffice tot Outlook VBA), omdat je daar zowel SA als P&W (2 van de grootste fora volgens ele's tabel) aardig mee ontlast en het resulterende forum al direct een aardige kritieke massa zou hebben.
PNS opdoeken of echt servers eb networking makenmomania schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:54:
[...]
Precies, dat is het moeilijke van een scheiding maken in bijvoorbeeld WOS en/of SA.
..
Client software. (kazza, notepad, photoshop).
Server Software (Exchange, ISA, Apache)
Maar goed ik roep dit al jaren in een diep donker gat. Zie maar wat jullie er mee doen
Dat er een vraag is naar een verschil in de serverkant en client kan van WOS kan ik me heel goed voorstellen omdat het in het bedrijfsleven ook vaak gescheiden functies zijn. Je krijgt echter op dat moment met twee problemen te maken - namelijk dat PNS functioneert in de vorm die het nu heeft al jaren naar tevredenheid voor zover ik weet, en heeft zeker een toegevoegde waarde voor GoT, persoonlijk zou ik er dan ook niet voor gaan om daar iets te veranderen.
Daarnaast is een server zonder clients niets
[ Voor 66% gewijzigd door elevator op 03-12-2004 14:19 ]
client en server software scheiden vind ik een goed idee. Topics over IE, Outlook, kazaa en zo interesseren mij niet zoveel, server software daarentegen wel.Quinie schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:08:
[...]
PNS opdoeken of echt servers eb networking maken
Client software. (kazza, notepad, photoshop).
Server Software (Exchange, ISA, Apache)
Maar goed ik roep dit al jaren in een diep donker gat. Zie maar wat jullie er mee doen
Quantiteit of qualiteitcurry684 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:00:
[...]... omdat je daar zowel SA als P&W (2 van de grootste fora volgens ele's tabel) aardig mee ontlast en het resulterende forum al direct een aardige kritieke massa zou hebben.
Goed dit is natuurlijk voor eigen kerk praten wat ik nu doe. maar ik heb liever een fora met 3 topics die intresant zijn dan een goede spreiding (vanwege de aantallen) maar niet kunnen vinden wat ik intresant vind.
• SA opsplitsen in Microsoft Software Subforum en Andere Software / Overige (Kon het niet laten
• SA opsplitsen tussen network (daemon) based, en standalone software
Dit komt eerder geirriteerd over dan dat het bijdraagt aan deze discussieQuinie schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:08:
[...]
---
Das vaak mijn probleem formuleren. ik lees net ook mij andere post terug en ook daar komt het niet zo over als ik het bedoel. En ja het klopt er zit wat stress en ja oke dat is onnodig om te ventilerenSpider.007 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:21:
[...]
Dit komt eerder geirriteerd over dan dat het bijdraagt aan deze discussieMisschien helpt het iets anders formuleren
je hebt gelijk mij excuus.
ps. ik hoop dat jullie dan ook de boodschap proberen te begrijpen en mij niet afrekenen op mijn formuleren.
[ Voor 12% gewijzigd door Quinie op 03-12-2004 14:29 ]
He spider kan lezenSpider.007 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:21:
De door jullie genoemde ideeen over opsplitsing zijn dus:
• SA opsplitsen in Microsoft Software Subforum en Andere Software / Overige (Kon het niet laten)
• SA opsplitsen tussen network (daemon) based, en standalone software
Zelf lijkt de WOS MSS oplossing het handigst omdat de scheiding van deamon/standalone wat vager is voor de beginner. (gemiddelde kazaa gebruiker om maar wat te noemen) En dat je daar dus een hoop irritatie krijgt door vragen in eht verkeerde hok.
PNS
PNS, ISA
SA / PNS (die scheiding is nu ook al moeilijk te maken imo), apache
is dat geen java ding of zo? volgens mij bij apache, tomcat
Microsoft-software / PNS (zoals apache)en IIS ?
Moderators:
geen problemen. Nou ja, een beetje.

Merk goed dat een nieuwe moderator nog moet wennen, reacties zijn overigens prima.
Sfeer:
Gemoedelijk
Reacties users:
Behoorlijk (waar ik dat kan beoordelen)
Apart:
Browser related topics
Client software
Server Software
MSN Messenger
Office Products
Geloof dat ik aardig positief ben.
ARME AOW’er
Apple is naast software ook hardware (Ok, MS maakt wat toetsenborden en stuurtjes maar dat is niet te vergelijken met Apple) Het zou de boel alleen maar onoverzichtelijker maken imo. Hetzelfde probleem als bij Appletalk bijvoorbeeld. Stel, ik kom hier voor het eerst op GOT en ik wil een vraag stellen over iTunes (voor windows), dan zou het mij het meest logische lijken om het in SA te plaatsen en niet in Appletalk. Persoonlijk vindt ik dan ook dat zo'n topic (het itunes topic) in SA zou moeten staan. Het is immers voor meer dan alleen het Apple platform beschikbaar, en daarnaast qua werking voor de gebruiker zo goed als identiek op beide platformen. Dit gaat dus niet op in het geval van IE-Win en IE-Mac bijvoorbeeld, deze hebben behalve de naam weinig met elkaar gemeen (ja, het zijn allebei browsersMaverick schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:38:
Is een Microsoft forum niet wat? de OS'en hou je gewoon in WOS. en de rest kan net zoals het apple forum in het MS forum. dus alles van MS software tot hardware en mediaspelers voor tijdens het joggen. Het werkt goed voor apple, dus waarom niet voor microsoft?
Ik ben dus opzich tegen een splitsing tussen MS en de rest, al zou ik het geen gek idee vinden om topics over apps als IE en Outlook Express in WOS te zetten. Het is immers min of meer een onderdeel van het OS.
Verder vind ik ook dat "het grote.." topics een beetje in de perken gehouden kan worden. Stel ik heb een vraag over Azureus, dan is het imo makkelijker en prettiger om te zoeken naar topics over deze specifieke bittorrent client, en niet een groot algemeen bittorrent topic door te moeten spitten. Het worden een beetje verkapte subfora's op die manier. We hebben immers ook niet "het grote browser topic"
[ Voor 22% gewijzigd door k7of9 op 03-12-2004 22:20 ]
Dat lijkt me niet erg handig verdeeld, ik bedoel hoeveel discussie topics staan er nu in SA, volgens mij zijn die op 1 hand te tellen.k7of9 schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 22:00:
Is het wellicht niet een idee om een splitsing te maken zoals bij SGD/SPV. Een forum waar men terecht kan voor problemen met software, en een ander subforum voor discussie over software. In dat laatste subforum zou je topics als "show je samurize configs" en "firefox wat vinden we ervan?" kunnen plaatsen. Of een topic als "ik zoek een progje dat zus en zo doet?"
Ik vind het apple talk forum erg fijn. dat bij ms de nadruk meer op SW dan HW ligt lijkt me niet echt een probleem eigenlijkApple is naast software ook hardware (Ok, MS maakt wat toetsenborden en stuurtjes maar dat is niet te vergelijken met Apple) Het zou de boel alleen maar onoverzichtelijker maken imo. Hetzelfde probleem als bij Appletalk bijvoorbeeld. Stel, ik kom hier voor het eerst op GOT en ik wil een vraag stellen over iTunes (voor windows), dan zou het mij het meest logische lijken om het in SA te plaatsen en niet in Appletalk. Persoonlijk vindt ik dan ook dat zo'n topic (het itunes topic) in SA zou moeten staan. Het is immers voor meer dan alleen het Apple platform beschikbaar, en daarnaast qua werking voor de gebruiker zo goed als identiek op beide platformen. Dit gaat dus niet op in het geval van IE-Win en IE-Mac bijvoorbeeld, deze hebben behalve de naam weinig met elkaar gemeen (ja, het zijn allebei browsers)
Dit lijkt me puur een verplaatsing van het probleem, WOS is nu al na SA het meest volle subforum, die twee gaan gewoon stuivertje wisselen als je het zo doet en helpen doet dat niet.Ik ben dus opzich tegen een splitsing tussen MS en de rest, al zou ik het geen gek idee vinden om topics over apps als IE en Outlook Express in WOS te zetten. Het is immers min of meer een onderdeel van het OS.
Dat klopt dus uitdrukkelijk nietYoeri schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 21:01:
[...]
PNS
[...]
PNS
[...]
SA / PNS (die scheiding is nu ook al moeilijk te maken imo)
Vragen over Exchange horen per definitie in SA en gaan niet per definitie naar PNS, vragen over ISA horen in SA en gaan niet naar PNS, zelfde met Tomcat en IIS.
Een vraag over IIS hoort in SA - een vraag over een 8-node web cluster waarin de beste hardware (loadbalancer), reverse-proxies (squid, isa), en de beste hardware keuze bekeken moet worden. Dat hoort in PNS.
Klakkeloos alle 'server' vragen in PNS dumpen is niet de bedoeling
ik ben alleen geen PNS modje dus mijn mening telt hierover niet
Overigens - als we het over een 'Microsoft' forum hebben - vergeten we dan niet dat Microsoft ook een vrij bekend gaming platform heeft?
Een puur Microsoft forum zal er om die enkele reden dan al niet komen - we gaan geen forum maken waar zowel de vragen over Word, als die over Halo 2 in moeten
Als we het over een puur microsoft forum hebben, moet je dit wel toespitsen tot enkel de PC software van Microsoft. Hardware en game consoles moet je dan volledig vergeten (imho)
[ Voor 26% gewijzigd door elevator op 03-12-2004 22:41 . Reden: volledig verkeerd geformuleerd :) ]
daar heeft de PNS een mooie sys:/tweakers/net/PNS/readme.txt voorelevator schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 22:32:
ik ben alleen geen PNS modje dus mijn mening telt hierover niet![]()
[q]
• PNS is voor 'Advanced' vragen. Dat houd dus in, dat het een 'zwaar topic' moet zijn, wil het topic in PNS blijven. Om dit nog even te verduidelijken, hier wat dingen die sowieso al niet PNS zijn:
[list]
• Apache
• PHP
• MySQL
• IIS
• Een Windows98 PC die 1 uur per dag aanstaat
• Windows XP Prof. waar photoshop niet op wil installeren.
• En vergeet vooral niet de volgende stelling:
"Server != Advanced"
Waarmee bedoeld word, een PC die Windows2000 Advanced Server draait, de hele dag een beetje Word documenten opslaat en inernet deelt voor 2 users is dus niet meteen advanced!
Mjah, maar die scheiding kan je in zekere zin creeeren. Kijk naar een het "Firefox, wat vinden we ervan" topic. Dit is een topic met discussie over Firefox en vragen/problemen met Firefox. Ik denk dat je hiermee zo'n topic wat kleiner kan houden. Maar goed, geen showstopper wat mij betreft.[...]
Dat lijkt me niet erg handig verdeeld, ik bedoel hoeveel discussie topics staan er nu in SA, volgens mij zijn die op 1 hand te tellen.
[...]
Ik bedoel ook niet dat Appletalk er niet zou moeten zijn, ik heb er geen enkel probleem mee. Echter zijn Apple produkten als iTunes en iPod niet alleen beschikbaar voor het Apple platform. Uiteindelijk is een iPod gewoon een MP3-speler die door Apple gemaakt wordt. Waarom zou een produkt als de iPod dat qua doel en functionaliteit hetzelfde is als bijvoorbeeld een Creative Zen in een apart forum moeten staan? En iTunes blijft gewoon een mediaplayer waar fundamenteel niks anders aan is als Winamp bijvoorbeeld. Dat er een forum is waar Apple users terecht kunnen met vragen over OSX, G5, iBook, etc, is IMO een ander verhaal. Maar goed, de discussie gaat niet over AppletalkIk vind het apple talk forum erg fijn. dat bij ms de nadruk meer op SW dan HW ligt lijkt me niet echt een probleem eigenlijk
Ja, mee eens wel eigenlijk[...]
Dit lijkt me puur een verplaatsing van het probleem, WOS is nu al na SA het meest volle subforum, die twee gaan gewoon stuivertje wisselen als je het zo doet en helpen doet dat niet.
Grote topics
Er is gesproken over grote topics - zo haalde Maverick aan dat hij niets tegen grote topics heeft, en vraagt anandus zich af wanneer iets in een groter topic hoort.
We gaan het huidige beleid in SA over grote topics houden zoals het is. Dat betekent concreet dat we het aantal grote topics beperken tot een minimum. De redenen hiervoor zijn eigenlijk simpel. Een groot topic is voor veel mensen een grote bariere om door heen te lezen, vaak zijn het honderden (soms wel duizenden) replies, en als je op zoek bent naar iets, is het niet altijd even bemoedigend om op pagina 43 van topic 4 als het ware te moeten kijken.
Daarnaast hebben grote topics vaak het risico om erg snel offtopic te gaan, vervolgens moet er dan berichten verwijderd worden en dat is ook iets wat we liever niet doen.
Wat hoort er nu thuis in een groot topic en wat niet? Een vraag, die heel specifiek voor jou van toepassing is en waar waarschijnlijk niemand anders iets aan gaat hebben past per definitie niet in een groot topic en daar mag je je eigen topic voor openen. Ook vragen waarvan je (of wij) verwachten dat ze erg veel replies nodig gaan hebben om dat specifieke probleem op te lossen, horen niet thuis in een groot topic. 'Kleine' vragen (maar wel vragen waar je zelf al aantoonbaar het een en ander voor geprobeerd hebt) - passen goed in een groot topic waar steeds de meestgestelde vragen+antwoorden in een volgende topicstart passen. De grote topics proberen we daardoor iets meer richting ervaringen en discussies dan richting problemen te laten lopen. Op die manier blijft het leuk voor iedereen. Overigens geldt dit nog steeds enkel voor al lopende Grote Topics. Voor het starten van een nieuwe is het altijd de bedoeling eerst even een mailtje te sturen aan samods et tweakers puntje net.
Niveauverschillen
Een aantal keer wordt geopperd dat in Software Algemeen de 'moeilijke' Exchange vragen naast de vragen staan over Excel, en dat er dus een erg groot verschil in niveau zit.
Wij zijn hier ook zeker van bewust, en dit zal ook een aandachtspunt blijven bij ons in de ontwikkelingen die we nog verwachten in Software Algemeen. Toch willen we dit enigszins nuanceren. Het kunnen configureren van een Exchange server, betekent lang niet altijd dat je de ins- en outs kent van Outlook of Excel (misschien juist wel niet
Het lage niveau is voor ons iets wat we voornamelijk terug zien in de kwaliteit van een topicstart - dat is dan ook iets waar we op letten met het modereren. Door de gemiddelde kwaliteit van de startpost te handhaven en waar nodig te verbeteren proberen we Software Algemeen ook interessant te houden, en als dat mogelijk is nog interessanter
Verder komt hierbij vaak de opmerking dat Software Algemeen 'druk' is - en dat vragen over bv. Exchange daarom ondergesneeuwd raken door een vraag over (wederom
Mogelijke splitsing - Splitsing tussen Server en Clientsoftware
Als er een splitsing zou worden doorgevoerd dan zien wij het meeste in een splitsing tussen server en clientsoftware. Dit zou een splitsing zijn die eenvoudig uit te leggen is; en ook redelijk 'logisch' is qua verdeling. We zijn echter nog niet overtuigd van het daadwerkelijk verhogen van de kwaliteit door deze splitsing door te voeren; alhoewel ook wij zien dat het probleem vooral speelt in de verschillende domeinen van kennis tussen een serverbased applicatie, en een clientbased applicatie. Door Software Algemeen op te splitsen zouden we mogelijk een grotere doelgroep van specifiekere informatie kunnen voorzien. De discussie rondom het doel, niveau en splitsing van Software Algemeen blijven echter aandachtspunten voor ons. De volgende onderwerpen zijn de afgelopen 3 maanden trouwens voorbijgekomen in Software Algemeen:
# | woord |
78 | outlook |
49 | excel |
47 | xp |
38 | ie |
37 | exchange |
35 | software |
28 | word |
28 | |
26 | msn |
23 | firefox |
Mogelijke splitsing - Microsoft-software en Overige-software
Een splitsing tussen Microsoft software en Overige software is ook gesuggereerd. (Al dan niet i.c.m. Microsoft hardware). Een Microsoft-forum analoog aan APL zou een hele hoofdgroep betekenen: Microsoft-hardware, Microsoft-OS, Microsoft-software, Microsoft-games. Dit zou een forse herstructurering van het forum opleveren, maar verder weinig voordelen. Wat doen we bijvoorbeeld met een PS/2 Microsoft muis die niet onder Linux wil werken?
MS Software is wat ons betreft ook geen goede optie. De scheiding is te willekeurig, MS-Word en MS-Exchange hebben behalve de (c) statement weinig met elkaar gemeen. Ook maakt het discussies over bijv. welke Office suite of welke webserver te nemen lastiger. Kortom: wat ons betreft liever niet.
Mogelijke splitsing - Splitsing tussen Vragen en discussies
k7of9 in "Jullie feedback op het subforum Software..." suggereerde een splitsing als in SPV/SGD: discussie versus techvragen. terabyte in "Jullie feedback op het subforum Software..." noemt iets dergelijks. Ook hier zien we (helaas!) vooralsnog geen brood in. Discussies lijken ons erg interessant, maar er zijn er hier lang niet genoeg van. De Grote Topics bevatten ook redelijk wat kleine of middelgrote, algemene techvragen. We zouden er een dagtaak aan hebben die er uit te houden (zie de 'Show Jouw Desktop' topics in het verleden). Overigens is iedereen natuurlijk van harte uitgenodigd om dergelijke discussietopics te openen. Maar een subforum splitsen op die manier zou niet werken: we zijn (te) bang dat een discussieforum dood zou bloeden; en dat het krampachtig proberen te scheiden van discussies en techvragen eerder een negatieve uitwerking zal hebben; daar waar het bij SPV/SGD juist wel goed werkt.
Software Algemeen en Operating Systemen
Over de relatie tussen WOS en SA is ook een en ander gezegd. Dit willen we graag toelichten. We proberen als SA moderators juist om niet alleen Windows software te behandelen in ons subforum. We hebben dan ook met de NOS moderators afgesproken dat configuratieproblemen met software die niet NOS specifiek zijn ook in SA behandeld kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan Apache. Aangezien installatieproblemen vaak OS gerelateerd zijn proberen we om die problemen in het OS-subforum te plaatsen (dus WOS of NOS). APL is hier een uitzondering omdat de afspraak is gemaakt dat alles naar APL gaat. Daar 'mogen' wij in SA dus helemaal niets mee doen; maar anders waren configuratieproblemen met Apple software zeker in SA terecht gekomen
De moderatiepolicy
Nog even kort over het niet-botte karakter van SA; we blijven als moderators altijd proberen om ons zo gebruikersvriendelijk op te stellen. Vandaar dat in een slotje eigenlijk altijd de vraag wordt beantwoord; of de gebruiker een juiste richting op wordt gestuurd. Uit jullie reacties komt duidelijk waardering voor deze manier van werken; vandaar dat we in onze moderatiepolicy weinig tot niets zullen veranderen
GoTwiki
Als positieve ontwikkeling wordt al snel het GoTwiki genoemd. We zijn van plan om binnenkort het topic dat hierover al in Software Algemeen loopt te updaten. Daarin zullen we laten horen wat wij als moderators tot nu toe van het GoTwiki vinden en wat onze plannen in de toekomst zijn.
---
Ik ben natuurlijk maar één user, die hier dan nog voornamelijk leest en niet zoveel post, maar daar zie ik persoonlijk niet zo'n heil in.Spider.007 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 12:19:
Als er een splitsing zou worden doorgevoerd dan zien wij het meeste in een splitsing tussen server en clientsoftware. Dit zou een splitsing zijn die eenvoudig uit te leggen is; en ook redelijk 'logisch' is qua verdeling. We zijn echter nog niet overtuigd van het daadwerkelijk verhogen van de kwaliteit door deze splitsing door te voeren; alhoewel ook wij zien dat het probleem vooral speelt in de verschillende domeinen van kennis tussen een serverbased applicatie, en een clientbased applicatie.
Ik vrees namelijk dat een server zo nauw verbonden is met een client dat het moeilijk kan zijn een topic in een bepaald subforum te plaatsen. Stel namelijk dat je in Outlook een melding krijgt over je online adresboek (wat eigenlijk door de exchange server veroorzaakt wordt). Dan komt het topic in het "Client-subforum" terecht, terwijl het eigenlijk een serverprobleem is. Ik ben van mening dat deze situatie niet zo uitzonderlijk is als op het eerste zicht zou lijken
Maar ik begrijp dat een splitsing nog niet meteen doorgevoerd zal worden, dus geen reden tot paniek
Op zich heb je hier een punt, echter je ziet in veel bedrijven ook dat deze scheiding gemaakt is op deze manier, en dat werkt vrij goedYoeri schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 13:40:
Ik vrees namelijk dat een server zo nauw verbonden is met een client dat het moeilijk kan zijn een topic in een bepaald subforum te plaatsen.