Upgrade Exchange 5.5 Standard naar 5.5 Enterprise

Pagina: 1
Acties:

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
De Exchange database in het bedrijf waar ik nu werk is bijna aan zijn maximum grootte (volgende maand). Alles draait op dit moment onder Windows NT 4.0. Nu willen we gaan upgraden naar de Enterprise editie. Dit voorlopend op een migratie naar Windows 2003 en Exchange 2003 Enterprise Editie.

Ik heb lang gezocht naar informatie en kom niet verder dan het verhaal dat je een cd-tje in de server plaatst en setup moet uitvoeren. Zijn er mensen aanwezig die ervaring hebben en zo ja, wat kan er eventueel mis gaan? De opties die ik gevonden heb bij Microsoft zijn er werkelijk twee, die niet meer dan 5 regels zijn.

Vanuit een test op een testserver heb ik geconstateerd dat het inderdaad makkelijk is, maar hoe zie ik dat de upgrade gelukt is, behalve dat de database verder kan groeien?

Wat heb ik al gedaan?:

Kennisen gebeld met heel veel kennis van Exchange, krijg alleen te horen dat het oud is :(
Gezocht op GoT, Google en deze drie url's gevonden:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;170280
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;319755
Exchange migreren naar enterprise

Is er misschien iemand met ervaring in deze upgrade die mij wat kan vertellen over de risico's en hoe ik kan zien dat de Enterprise editie draait?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Start Microsoft Exchange Administrator, en dan bovenaan: Help, about Microsoft Exchange server.

Je ziet dan een schermpje met welke versie je exact draait.

• Pewwy
Die gaf dus helaas geen verschil aan bij 5.5, maar de installatie op de testomgeving was wel succesvol volgens Exchange.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik weet dat het geen antwoord is op jouw vraag, maar hoe groot is jullie database dan nu?

Anyway, hoe heb jij je test uitgevoerd? Exchange 2k3 draait alleen op Windows 2000 sp3 of hoger. Je zult dus moeten beginnen met je NT4 bak te upgraden.

[ Voor 47% gewijzigd door Marlibica op 25-11-2004 15:40 ]

Sign here against sigs

• Pewwy
15,2 GB. En er komt 500 MB per week bij. Aangezien de migratie pas in februari gaat plaatsvinden is dit dus niet haalbaar. Defraggen heeft bijzonder weinig nut, daar win ik misschien 100MB mee.

• Marlibica

Marlibica

Hmm.. Volgens mij moet Exch 5.5 dit toch zonder problemen aankunnen.. Toch lijkt een upgrade me inderdaad niet onverstandig. Zie ook mijn edit trouwens, je zult sowieso naar minimaal windows 2000 sp3 moeten. Als je dat hebt gedaan moet je direct kunnen upgraden naar Exchange 2k3. Het is nogal wat werk, je moet een soort van wizard doorlopen die precies voorkauwt wat je moet doen maar niet hoe je problemen kan oplossen.
edit:

Vergeet alles wat ik zei, de migratie naar w2k3 is in februari en je draait nu neem ik aan de 5.5 standaard versie die een 16 Gb limiet heeft

Maar als ik jouw eerste documentje bekijk van MS lijkt me alles niet zo problematisch?

[ Voor 25% gewijzigd door Marlibica op 25-11-2004 15:51 ]

Sign here against sigs

• Pewwy
Test is uitgevoerd op een NT 4.0 Server met Exchange 5.5 Standaard die is geupgrade naar Exchange 5.5 Enterprise.

Die Server kan per definitie niet naar 2000/2003 geupgrade worden i.v.m. processor en geheugenbeperkingen. Als ik zeker weet dat ik zonder problemen naar 5.5 Enterprise Editie kan dan is er geen probleem, maar ik hoop mensen te vinden met ervaring met deze upgrade.

Pas als de migratie wordt gestart (ik zit nu in de voorbereidingsfase) dan zijn er nieuwe servers en wordt en een migratie uitgevoerd via de Exchange 2003 migration wizard en de Acitve Directory migration tools.

Edit:

Verhaal stond misschien wat brak omdat ik de titel niet heb herhaald in mijn vraag ;)

Lijkt inderdaad weinig problemen op te leveren, maar ik wil zeker weten dat het ook zo is.

[ Voor 18% gewijzigd door Pewwy op 25-11-2004 15:58 ]

Verwijderd

je kan aan het volgende event zien of je de enterprise versie draait (als de store opstart)
Event ID 1217

Source: MSExchangeIS Private

Type: Information

Category: General

Description: Information store with unlimited storage capacity enabled.

• Marlibica

Marlibica

Ik neem aan dat je die defrag offline hebt gedaan?

Sign here against sigs

• Pewwy
Heb net gecontroleerd of eventid 1217 in de logs voorkwam. Precies zoals je vermelde. Thanks.

Defrag is offline gedaan ja.

Het enige waar ik nog naar zoek is of er zich überhaupt problemen kunnen voordoen tijdens deze upgrade, maar gezien het gemak met de testupgrade lijkt dat mij wel mee te vallen.

[ Voor 68% gewijzigd door Pewwy op 25-11-2004 16:25 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoe heb je de test gedaan? Heb je gewoon Exchange 5.5 Standard geïnstalleerd en daarna de Enterprise version? Dan moet je ook nog eens een testje draaien met
  1. Exchange 5.5 Standard;
  2. Exchange 5.5 Service Pack 4;
  3. Exchange 5.5 Enterprise;
  4. Exchange 5.5 Service Pack 4.
Er bestaat een kans dat je na stap 3 allerlei gruwel errors te zien krijgt van store.exe die niet wil starten wegens verkeerde database versie. Gewoon het service pack nog een keer draaien om dat probleem op te lossen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• QuikSoft
  • Laatst online: 16-04-2023
Even ter navolging op je post.
Ik zie dat je probleem reeds is opgelost omtrent welke versie jullie hebben draaien .
Pewwy schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:59:
Ik heb lang gezocht naar informatie en kom niet verder dan het verhaal dat je een cd-tje in de server plaatst en setup moet uitvoeren. Zijn er mensen aanwezig die ervaring hebben en zo ja, wat kan er eventueel mis gaan? De opties die ik gevonden heb bij Microsoft zijn er werkelijk twee, die niet meer dan 5 regels zijn.
Vervolgens lees ik dat jullie tevens willen migreren naar windows 2003 en exchange 2003.
Wat ik jullie kan aanraden om vanaf nu acties uittezetten en de huidige exchange alliance 5.5 alleen uittebreiden met exchange 2000 machines.
Dit resulteerd er in dat jullie straks een makkelijker migratie traject naar windows 2003 krijgen.
Zolang je binnen je huidige NT4 domain maar 1 exchange 5.5 machine houd is er niets aan de hand, moven van mailbox naar andere information stores wordt hier door eenvoudigd.
Vervolgens kunnen jullie eerst nog ten rade gaan binnen jullie organisatie als exchange 2003 wel of niet gebruikt kan worden. In de meeste situatie heeft exchange 2000 al reeds genoeg functionaliteit voor kleine organisaties. Werk je in een grote onderneming kun je misschien beter een migratie naar exchange 2003 en windows 2003 meteen doorvoeren.

Mocht je hier nog verder diepgaande informatie wil hebben zou je eens de migrating cookbooks van MS van exchange 5.5 => exchange2000 en exchange 2000 => exchange 2003 moeten vergelijken. En de verschillen die hier uitkomen naast elkaar leggen, en een beslissing maken wat het beste binnen jullie organisatie past qua migratie strategy.

I Think i gonne be Sick!!!

• QuikSoft
En kijk eens naar het move server tooltje van Microsoft.
Heeft ons een hoop werk gescheelt met een mail ontvlechting.

Jij zou het ook kunnen gebruiken om je exchange 5.5 of exchange 2000 servers in een nieuwe kale windows 2003 exchange 2003 te zetten.

• Pewwy
Brahiewahiewa schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:58:
Hoe heb je de test gedaan? Heb je gewoon Exchange 5.5 Standard geïnstalleerd en daarna de Enterprise version? Dan moet je ook nog eens een testje draaien met
  1. Exchange 5.5 Standard;
  2. Exchange 5.5 Service Pack 4;
  3. Exchange 5.5 Enterprise;
  4. Exchange 5.5 Service Pack 4.
Er bestaat een kans dat je na stap 3 allerlei gruwel errors te zien krijgt van store.exe die niet wil starten wegens verkeerde database versie. Gewoon het service pack nog een keer draaien om dat probleem op te lossen.
Die errors had ik niet op de testomgeving, maar na wat leeswerk was ik er inderdaad achter dat de Service Packs opnieuw geïnstalleerd moeten worden na de upgrade. Die liggen dus uiteraard klaar.

Ga zometeen op de testomgeving het SP opnieuw draaien om te kijken of dat allemaal loopt, en als dat geen problemen oplevert dan gaan we vannacht de upgrade uitvoeren op de productie-omgeving.

Ik zet maandag wel neer hoe het verlopen is, mocht er nog iemand zo'n grap moeten uithalen dan kan hij hier in ieder geval wat terugvinden.

@ QuikSoft

Heb je enig idee hoe die tool heet? Anders kan ik de hele Microsoft site doorzoeken, want het lijkt me best handig...

[ Voor 7% gewijzigd door Pewwy op 26-11-2004 11:36 ]

• QuikSoft
The MOve server tool kun je vinden op :
http://www.microsoft.com/...5/downloads/mvwizard.mspx

• Pewwy
Om nu maar alvast een antwoord te geven voor mensen die hetzelfde moeten doen:

Werkt als een zonnetje, duurde ongeveer een minuut, daarna SP4 opnieuw erop en alles loopt gewoon door. EventID 1217 opgezocht, staat netjes unlimited capacity :)

Verwijderd

Pewwy,

Wij zijn nu op dit moment ook bezig om exchange 5.5 naar de 5.5 enterprise editie te upgraden ivm de 16gig limit.

Helaas lopen we nu tegen problemen aan die we niet voorzien hadden, en we ook nergens op internet terug kunnen vinden, hij blijft nu hangen op (nl vertaling aangezien hij nu een wit scherm geeft) 'bezig met het systeem controleren of hij geschikt is voor deze instalatie'

Wij hebben hem gisteren hier een dik half uur op laten staan, zonder succes.

Heeft iemand mischien meer ervaring met deze 'fout' of heeft iemand die al met succes gedaan, en wil hier meer over vertellen?

Systeem: Duel xeon
SP OS: 4
SP Exchange 5.5: 4

We hebben al verschillende services uitgezet:
Exchange (allemaal)
Virusscanner (e-trust)
Event viewer

De database file is nu 15.7 gig (was meer) en moet dus geupgrade worden voordat we weer verder kunnen.

Alvast bedankt.

Gigre

Mocht er meer informatie nodig zijn, reply.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 13:30 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;325325 :?

SYMPTOMS
If you try to upgrade Microsoft Exchange Server 5.5 Standard Edition to Microsoft Exchange Server 5.5 Enterprise Edition on a Microsoft Windows 2000-based computer, Setup may stop responding (hang) after approximately 30 seconds.
CAUSE
This behavior may occur if one or more instances of the Xcopy.exe process are running.

[ Voor 73% gewijzigd door Zwelgje op 01-12-2004 19:18 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Op het forum gaat er een vraag naar updaten naar een engelse versie van exchange enterprise, terwijl dit nu een nl versie is.
Ik heb dit zelfde porbleem ook eens gehad in een complexe exchange 5.5 organisatie.
hier moest 1 server vervangen worden omdat de hardware niet meer voldeed en de nieuwe hardware werd niet ondersteund door een nl versie van nt4.0
dus moest er noodgedwongen met engelse versies gewerkt worden, ook werd meteen gekozen voor een engelse versie van exchange 5.5 ivm toekomstige updates.
Aangezien de rest van de servers nl waren ingericht kreeg ik hier meteen problemen mee.
De oplossing hiervoor is dat nt 4.0 nl geen administrator kent maar een beheerder.
De adminstrator die dus de rechten verwacht op exchange 5.5 voor de update is dus helemaal niet aanwezig.
Je kunt de adminstrator gewoon toevoegen aan je nl domein en ook dit account volledige rechten binnen je exchange structuur geven.

Succes met je migratie
Pagina: 1