7.1 speakers ophangen

Pagina: 1
Acties:

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07 16:57

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Topicstarter
Gisteren heb ik gekeken naar hoe 7.1 speakers opgehangen zouden moeten worden. Op internet heb ik me dood gezocht, maar het enige wat ik kan vinden is standaard opstellingen. (TV in het midden van 1 muur, bankstel er recht tegen over in het midden)

Nu is dat allemaal leuk en aardig, maar ik weet nog niet precies hoe ik de kamer ga her inrichten, maar de kans dat de TV op 135 graden van het bankstel komt is vrij groot.

Iemand enig idee hoe ik die speakers dan moet plaatsen? (moet ik het schema lezen van die 7.1 opstellingen, met als referentiepunt de TV of de bank?

Verwijderd

PenguinPower schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:50:
Iemand enig idee hoe ik die speakers dan moet plaatsen? (moet ik het schema lezen van die 7.1 opstellingen, met als referentiepunt de TV of de bank?
Ik zou denken: de bank
want als je de TV als referentiepunt gebruikt, hoor je het geluid dat bijvoorbeeld rechsachter had moeten zijn van links komen als je op de bank zit :)
Tenzij je natuurlijk gewoon een stoel recht voor het beeld neerzet en daarop gaat zitten!

Maar voor een optimaal filmgevoel moet je natuurlijk je tv wel naar de bank richten.. het lijkt me erg irritant als de tv scheef staat, vanuit de bank bekeken.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-07 21:36
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:12:
[...]

Ik zou denken: de bank
want als je de TV als referentiepunt gebruikt, hoor je het geluid dat bijvoorbeeld rechsachter had moeten zijn van links komen als je op de bank zit :)
Tenzij je natuurlijk gewoon een stoel recht voor het beeld neerzet en daarop gaat zitten!

Maar voor een optimaal filmgevoel moet je natuurlijk je tv wel naar de bank richten.. het lijkt me erg irritant als de tv scheef staat, vanuit de bank bekeken.
ik zou zeggen de TV als referentiepunt. je KIJKT toch naar het beeld. de richting waarin je kijkt bepaald waar het geluid vandaan moet komen volgens mij :?

Have a wheelie good weekend!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
nwah, je zit toch niet op de tv? :+ (* laat maar , scheef geintrepeteerd... )

Geluid van voor komt van voor en geluid van achter komt van achter. Niet van voor en achter je tv :)

* Ik zou zeggen tenopzichte van waar je zit en welke richting je kijkt ( dus wel een beetje de tv jah,... )

[ Voor 101% gewijzigd door Pakjebakmeel op 25-11-2004 15:22 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Het geluid van surround is ten op zichten van het beeld gemixt, omgeacht hoe je zit. Dus ik zou de TV als referentie aanhouden. Al zit je achterstevoren, en iemand praat op de TV, dan wil je dat het gluid van de TV afkomt, en niet van de speaker langs je. Maar waarom voor 7.1 gaan als je toch al moeilijkheden hebt om het spul te plaatsen :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Het lijkt mij dat je als je tv gaat kijken, wel loodrecht tegenover het beeldscherm zit. Hierdoor ga je weer uit van de standaardsituatie. TV zal uitgangspositie blijven omdat het geluid een weergave moet zijn van het beeld op de tv.

• Rappie
  • Laatst online: 21-07 09:07
Inderdaad niet het meest logische om 7.1 te kiezen als je nu al problemen hebt om het te plaatsen ...

Maar gewoon 2 achter je bank, 2 zijkant van de bank, fronts langs tv, center op de tv en sub ergens in de buurt .... Lijkt me standaard 7.1 he .... en meer kunnen we nu ook niet zeggen zonder foto of tekening.

• PenguinPower
  • Laatst online: 30-07 16:57

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Topicstarter
Allereest bedankt voor de reacties. Ik had al gehoopt dat het plaats van de TV afhankelijk was. Dit is namelijk mooi voor een eventueel tweede bankstel op 90 graden van het andere bankstel.
Rappie schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:51:
Inderdaad niet het meest logische om 7.1 te kiezen als je nu al problemen hebt om het te plaatsen ...
nee ik zit te kijken of ik rekening kan houden met de herindeling van de kamer met een 7.1 opstelling. Ik ben nogal een filmfanaat en wilde dus weten of ik perce de bank voor de tv moest zettten. (En dus rekening moet houden met de herindeling)

Na de herindeling bestel ik pas de speakers.
Pagina: 1