installatie kabels anders als gewone utp?

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
Had voor een kennis een rol van 100 meter installatiekabel meegenomen zodat hij lange kabels kan trekken. Nou kreeg ik een telefoontje dat hij het deel van het netwerk met de installatiekabels niet werkend krijgt. Moeten de stekkers op installatiekabel anders aangesloten worden als bij gewone utp of heeft het met de stekker te maken?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.maaselectro.nl/images/artikel/111501.gif
Installatie kabel

Afbeeldingslocatie: http://www.at-mix.de/images/glossar/utp_kabel.jpg
UTP kabel

Gek he, dat 't niet werkt? :+

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:42
Die installatie kabel is dat gewoon cat5 kabel oid?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Plague schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:55:
[afbeelding]
Installatie kabel

[afbeelding]
UTP kabel

Gek he, dat 't niet werkt? :+
Sluit ik me volledig bij aan

[ Voor 124% gewijzigd door RaZ op 25-11-2004 13:57 ]

Ey!! Macarena \o/

• Haas
Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Het is CAT5. Hoe moet ik dat gaan aansluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door Haas op 25-11-2004 13:59 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:59:
Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Hoe moet ik dat gaan aansluiten?
Werkt dus niet volgens mij. Voor dataverkeer is UTP/STP nodig en dat heb jij nu niet liggen.

• Plague
  • Niet online
Installatiekabel is voor stroom, 220V, UTP kabel is voor netwerk. 2 totaal verschillende dingen dus. Wanneer jij bij Mycom hebt gevraagt om "installatiekabel", heeft Mycom niets verkeerd gedaan.

Verder is stroomkabel niet geschikt als netwerk kabel en kan je dit dus niet aansluiten :+

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Hoe moet ik dat gaan aansluiten?
Staat heel mooi in de NT-FAQ
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif

Vaag dat Mycom je dit zo leverd, maar heb je dan wel om 100meter netwerk-kabel gevraagt?

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 25-11-2004 14:01 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:00:
[...]

Staat heel mooi in de NT-FAQ
Zo dus:
[afbeelding]

Vaag dat Mycom je dit zo leverd, maar heb je dan wel om 100meter netwerk-kabel gevraagt?
Maar dit werkt toch niet zo met die bovenste 4-aderige kabel....?? :?

• Plague
  • Niet online
Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Het is CAT5. Hoe moet ik dat gaan aansluiten?
Zoals ik het nu dus hoor heb je weldegelijk UTP kabel en geen installatiekabel.

In de FAQ van dit forum kan je vinden hoe je het dan aan moet sluiten en ik zou even een tutorial opzoeken hoe je daadwerkelijk UTP kabel moet knijpen, want met een cheap-ass tang van de KPN die je bij je ADSL pakket krijgt, vind ik het niet zo vreemd dat het niet zou werken.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als het toch Cat-5 is, is het gewoon een 4-aderige kabel, met getwiste aders.

In de FAQ staat ook hoe je 4-aderige kabels kan maken. Het is alleen een gepiel om de juiste ader op het juiste plekkie te krijgen.

Ga maar eens in de FAQ lezen over 2 aansluitingen op 1 8-aderige kabel, die pinnen moet je dus gaan bezetten.

Suc6

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

De Mycom verkoopt geen installatiekabel zoals julie dat hier plaatsen.

Ze hebben zeg maar een stugge en een flexibele coating. installatiekabel is dus de iets dikkere kabel omdat deze door kabelgoten en door wanden heen moet en dus veel contact kan maken met andere kabels (stroom) Je hoeft deze kabels niet anders aan te sluiten. Heb je die kabels niet per ongeluk crossed gemaakt?

Die andere kabel is een patch kabel, een flexibelere kabel voor korte afstanden.

Verwijderd

nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 14:26 ]

• Haas
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:10:
De Mycom verkoopt geen installatiekabel zoals julie dat hier plaatsen.

Ze hebben zeg maar een stugge en een flexibele coating. installatiekabel is dus de iets dikkere kabel omdat deze door kabelgoten en door wanden heen moet en dus veel contact kan maken met andere kabels (stroom) Je hoeft deze kabels niet anders aan te sluiten. Heb je die kabels niet per ongeluk crossed gemaakt?

Die andere kabel is een patch kabel, een flexibelere kabel voor korte afstanden.
Juist! Ik heb echt geen stroomkabel liggen hehe.... Ik zat al raar te kijken joh. Hij zal wel een fout hebben gemaakt met kabels knijpen, ik ben al 2 weken mn UTP tang kwijt. ;)

Digiconnect UTP-kabel installatiekabel 100 m € 25,00 bij Mycom

[ Voor 6% gewijzigd door Haas op 25-11-2004 14:17 ]

Verwijderd

oja en een utp kabel (cat5) heeft maar 4 aders nodig. 1 & 2 om te zenden en 4 & 6 om te ontvangen.

Verwijderd

dat is toch zo? dus je kan ook een 4 aderige kabel gebruiken als je zou willen

• Haas
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:35:
dat is toch zo? dus je kan ook een 4 aderige kabel gebruiken als je zou willen
dat zou betekenen dat je telefoonkabels kan gebruiken, of zit ik er nu helemaal naast?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:38:
[...]

dat zou betekenen dat je telefoonkabels kan gebruiken, of zit ik er nu helemaal naast?
ja, maar alleen op korte afstand. (< paar meter ofzo) Daar zit namelijk geen draai in, en die draai zorgt ervoor dat het op grotere afstanden ook nog werkt.

Verwijderd

ik zal het ff in cisco proberen op te zoeken.

als je een telefoon kabel gebruikt met een rj 45 connector en ze op de goede plaatsen vast klemt volgens mij moet het dan lukken.

• Haas
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:42:
ik zal het ff in cisco proberen op te zoeken.

als je een telefoon kabel gebruikt met een rj 45 connector en ze op de goede plaatsen vast klemt volgens mij moet het dan lukken.
Handig voor mensen die een hoop ongebruikte telefoonkabels hebben liggen, wel grappig.

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:41:
[...]

ja, maar alleen op korte afstand. (< paar meter ofzo) Daar zit namelijk geen draai in, en die draai zorgt ervoor dat het op grotere afstanden ook nog werkt.
idd daar heb ik niet aangedacht ;)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:19:
oja en een utp kabel (cat5) heeft maar 4 aders nodig. 1 & 2 om te zenden en 4 & 6 om te ontvangen.
bijna 12 en 36 niet 46 ;)
-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:43:
[...]

Handig voor mensen die een hoop ongebruikte telefoonkabels hebben liggen, wel grappig.
ik zou het toch niet doen, de kans dat het niet werkt of ernstige storingen geeft is vrij groot, en hoe duur is een rolletje utp tegenwoordig ;)

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

je zit er niet naast, behalve dat die aders dus juist NIET de aders zijn van je telefoon. (telefoon gebruikt trouwens maar 2 van de 4 aders |:(

zou je telefoon en je netwerk over dezelfde kabel kunnen leggen, moet je wel aan begin en eind even uitsplitsen. Weet alleen niet hoe 't dan met de storing zit. Het zit niet voor niets getwist (Unschielded TWISTED pair). En telefoon ligt gewoon naast elkaar.

/edit
1,2 & 3,6 zijn idd de paren voor netwerk,
dit zijn ook de paren die je 'crossed' bij een cross-cabel, ik geloof dat 4,5 voor de telefoon zijn. (middelste dus) en ik denk dat ze utp gewoon 8 aderig hebben gemaakt, zodat ze 4,5 vrij konden laten, voor mensen die anders de telefoon erin pluggen
}:O

(wat op 7,8 zit weet ik ook niet ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door J2pc op 25-11-2004 14:51 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

eej STP calble (Shielded Twisted-pair cable ) heef ook maar 4 aders:D

edit:

lol anders kan ik niet zo goed tellen 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 14:52 ]

Verwijderd

dus ik heb al die jaren voor niks moeite gedaan om ze er alle 8 netjes in te knijpen...... ;(
Geeft het geen performance verlies ofzo, 4 ipv 8??

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:52:
dus ik heb al die jaren voor niks moeite gedaan om ze er alle 8 netjes in te knijpen...... ;(
Geeft het geen performance verlies ofzo, 4 ipv 8??
als het goed is klopt dat. als 1 & 2 en 4 & 6 maar goed zitten.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Je kan inderdaad 4 kabels gebruiken.
Zo zou je evt. ook 2 connectors op 1 UTP cat 5 kabel aan kunnen sluiten.
En bij telefoonkabels (rj11) worden eigenlijk ook maar 2 van de 4 aders gebruikt.

MAAR dit wordt wel afgeraden over het algemeen, persoonlijk ben ik er ook geen voorstander voor. Waarom don't know, maar sluit het liever aan op een manier die in het bedrijfsleven ook worden toegepast. Ik heb liever een goed netwerk, zodat ik ook niet hoef na te denken welke kabel ik nu voor welke connector gebruik. Verder heeft het volgens mij ook te maken met het overspringen van stroom.
Ik geef je de tip om alle 8 de aders gewoon te gebruiken, je weet nooit waarvoor je ze evt op een later tijdstip nodig kan hebben.

Voor zover ik weet geven ze bij de mycom nog net geen installatie kabel mee als het om een netwerk gaat. |:(

Aan te raden is dus om te controleren of die kennis wel goed is in het aanknijpen van stekkertjes. probeer evt. een kabeltester ergens te regelen. Die controleren vaak ook of er een ader verkeerd is aangesloten, of zelfs helemaal geen contact maakt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Weinig zin om theoretisch te doen over een kennis die ergens mee bezig is.
Leer wat meer over netwerkbekabeling en ga naar die man toe.

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:54:
[...]

als het goed is klopt dat. als 1 & 2 en 4 & 6 maar goed zitten.
[miereneuk modus]
1&2 en 3&6

4&5 = telefoon
[/miereneuk modus]

Als je goeie soldeer-skills hebt zou je misschien wel je modem & netwerkkaart met 1 kabel kunnen aansluiten :)

al weet ik niet hoe je dan met de storing zit.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

dit komt van mijn cisco :

pin 1: TD+ (Transmit Data, Positive-going differential signal)
pin 2: TD- (Transmit Data, Negative-going differential signal)
pin 3: RD+ (Receive Data, Positive-going differential signal)
pin 4: unused
pin 5: unused
pin 6: RD- (Receive Data, negative-going differential signal)
pin 7: unused
pin 8: unused

het klopt dus dat je maar 4 aders nodig heb.
dat zijn 1 & 2 en 3 & 6. 3 ipv 4 dat ik al eerder zei

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

J2pc schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:01:
[...]

[miereneuk modus]
1&2 en 3&6

4&5 = telefoon
[/miereneuk modus]

Als je goeie soldeer-skills hebt zou je misschien wel je modem & netwerkkaart met 1 kabel kunnen aansluiten :)

al weet ik niet hoe je dan met de storing zit.
heb je geen soldeerskills voor nodig, je sluit het tweede stekkertje gewoon anders aan :)
storing heb je geen last van

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Erkens schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:03:
[...]

heb je geen soldeerskills voor nodig, je sluit het tweede stekkertje gewoon anders aan :)
storing heb je geen last van
bah, en als je dan aan je kabeltje trekt liggen je aders eruit.
die trekontlasting (isolatie aan de stekker vast geknepen) zit er voor een reden hoor :P

(NOPI)

Verwijderd

Sorry, maar dit heeft niets meer met Network Troubleshooting te maken. Je hebt gewoon installatie-netwerkkabel, de stugge variant van Cat5E, die door vooral bedrijven gebruikt wordt.

Hoe je die aan kunt sluiten kun je vinden in de FAQ en met Google, dit gaat verder nergens meer heen.

Verwijderd

Nog een post van Erkens:

J2pc schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:07:
bah, en als je dan aan je kabeltje trekt liggen je aders eruit.
die trekontlasting (isolatie aan de stekker vast geknepen) zit er voor een reden hoor :P
Wat ik in dat soort gevallen doe is dat ik het gestripte gedeelte van de kabel (die isolatie) door knip en die er terug overheen schuif, daar heb je je trekontlasting terug, nooit problemen mee gehad, uiteraard de boel netjes afwerken met wat ducktape en het werkt perfect (althans dat heeft het bij mij jaren gedaan zo ;) )
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.