Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
Sluit ik me volledig bij aanPlague schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:55:
[afbeelding]
Installatie kabel
[afbeelding]
UTP kabel
Gek he, dat 't niet werkt?
[ Voor 124% gewijzigd door RaZ op 25-11-2004 13:57 ]
Ey!! Macarena \o/
[ Voor 7% gewijzigd door Haas op 25-11-2004 13:59 ]
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Verwijderd
Werkt dus niet volgens mij. Voor dataverkeer is UTP/STP nodig en dat heb jij nu niet liggen.-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:59:
Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Hoe moet ik dat gaan aansluiten?
Verder is stroomkabel niet geschikt als netwerk kabel en kan je dit dus niet aansluiten
Staat heel mooi in de NT-FAQ-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:59:
Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Hoe moet ik dat gaan aansluiten?
Zo dus:

Vaag dat Mycom je dit zo leverd, maar heb je dan wel om 100meter netwerk-kabel gevraagt?
[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 25-11-2004 14:01 ]
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
Maar dit werkt toch niet zo met die bovenste 4-aderige kabel....??RaZ schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:00:
[...]
Staat heel mooi in de NT-FAQ
Zo dus:
[afbeelding]
Vaag dat Mycom je dit zo leverd, maar heb je dan wel om 100meter netwerk-kabel gevraagt?
Zoals ik het nu dus hoor heb je weldegelijk UTP kabel en geen installatiekabel.-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:59:
Vreemd dat ze me bij de mycom niks over verteld hebben? Het is CAT5. Hoe moet ik dat gaan aansluiten?
In de FAQ van dit forum kan je vinden hoe je het dan aan moet sluiten en ik zou even een tutorial opzoeken hoe je daadwerkelijk UTP kabel moet knijpen, want met een cheap-ass tang van de KPN die je bij je ADSL pakket krijgt, vind ik het niet zo vreemd dat het niet zou werken.
In de FAQ staat ook hoe je 4-aderige kabels kan maken. Het is alleen een gepiel om de juiste ader op het juiste plekkie te krijgen.
Ga maar eens in de FAQ lezen over 2 aansluitingen op 1 8-aderige kabel, die pinnen moet je dus gaan bezetten.
Suc6
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
Ze hebben zeg maar een stugge en een flexibele coating. installatiekabel is dus de iets dikkere kabel omdat deze door kabelgoten en door wanden heen moet en dus veel contact kan maken met andere kabels (stroom) Je hoeft deze kabels niet anders aan te sluiten. Heb je die kabels niet per ongeluk crossed gemaakt?
Die andere kabel is een patch kabel, een flexibelere kabel voor korte afstanden.
Juist! Ik heb echt geen stroomkabel liggen hehe.... Ik zat al raar te kijken joh. Hij zal wel een fout hebben gemaakt met kabels knijpen, ik ben al 2 weken mn UTP tang kwijt.Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:10:
De Mycom verkoopt geen installatiekabel zoals julie dat hier plaatsen.
Ze hebben zeg maar een stugge en een flexibele coating. installatiekabel is dus de iets dikkere kabel omdat deze door kabelgoten en door wanden heen moet en dus veel contact kan maken met andere kabels (stroom) Je hoeft deze kabels niet anders aan te sluiten. Heb je die kabels niet per ongeluk crossed gemaakt?
Die andere kabel is een patch kabel, een flexibelere kabel voor korte afstanden.
Digiconnect UTP-kabel installatiekabel 100 m € 25,00 bij Mycom
[ Voor 6% gewijzigd door Haas op 25-11-2004 14:17 ]
Verwijderd
dat zou betekenen dat je telefoonkabels kan gebruiken, of zit ik er nu helemaal naast?Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:35:
dat is toch zo? dus je kan ook een 4 aderige kabel gebruiken als je zou willen
ja, maar alleen op korte afstand. (< paar meter ofzo) Daar zit namelijk geen draai in, en die draai zorgt ervoor dat het op grotere afstanden ook nog werkt.-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:38:
[...]
dat zou betekenen dat je telefoonkabels kan gebruiken, of zit ik er nu helemaal naast?
Verwijderd
als je een telefoon kabel gebruikt met een rj 45 connector en ze op de goede plaatsen vast klemt volgens mij moet het dan lukken.
Handig voor mensen die een hoop ongebruikte telefoonkabels hebben liggen, wel grappig.Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:42:
ik zal het ff in cisco proberen op te zoeken.
als je een telefoon kabel gebruikt met een rj 45 connector en ze op de goede plaatsen vast klemt volgens mij moet het dan lukken.
Verwijderd
idd daar heb ik niet aangedachtbigfoot1942 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:41:
[...]
ja, maar alleen op korte afstand. (< paar meter ofzo) Daar zit namelijk geen draai in, en die draai zorgt ervoor dat het op grotere afstanden ook nog werkt.
bijna 12 en 36 niet 46Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:19:
oja en een utp kabel (cat5) heeft maar 4 aders nodig. 1 & 2 om te zenden en 4 & 6 om te ontvangen.
ik zou het toch niet doen, de kans dat het niet werkt of ernstige storingen geeft is vrij groot, en hoe duur is een rolletje utp tegenwoordig-roberth- schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:43:
[...]
Handig voor mensen die een hoop ongebruikte telefoonkabels hebben liggen, wel grappig.
zou je telefoon en je netwerk over dezelfde kabel kunnen leggen, moet je wel aan begin en eind even uitsplitsen. Weet alleen niet hoe 't dan met de storing zit. Het zit niet voor niets getwist (Unschielded TWISTED pair). En telefoon ligt gewoon naast elkaar.
/edit
1,2 & 3,6 zijn idd de paren voor netwerk,
dit zijn ook de paren die je 'crossed' bij een cross-cabel, ik geloof dat 4,5 voor de telefoon zijn. (middelste dus) en ik denk dat ze utp gewoon 8 aderig hebben gemaakt, zodat ze 4,5 vrij konden laten, voor mensen die anders de telefoon erin pluggen
(wat op 7,8 zit weet ik ook niet
[ Voor 31% gewijzigd door J2pc op 25-11-2004 14:51 ]
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh
Verwijderd
edit:
lol anders kan ik niet zo goed tellen
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 14:52 ]
Verwijderd
Geeft het geen performance verlies ofzo, 4 ipv 8??
Verwijderd
als het goed is klopt dat. als 1 & 2 en 4 & 6 maar goed zitten.Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:52:
dus ik heb al die jaren voor niks moeite gedaan om ze er alle 8 netjes in te knijpen......![]()
Geeft het geen performance verlies ofzo, 4 ipv 8??
Zo zou je evt. ook 2 connectors op 1 UTP cat 5 kabel aan kunnen sluiten.
En bij telefoonkabels (rj11) worden eigenlijk ook maar 2 van de 4 aders gebruikt.
MAAR dit wordt wel afgeraden over het algemeen, persoonlijk ben ik er ook geen voorstander voor. Waarom don't know, maar sluit het liever aan op een manier die in het bedrijfsleven ook worden toegepast. Ik heb liever een goed netwerk, zodat ik ook niet hoef na te denken welke kabel ik nu voor welke connector gebruik. Verder heeft het volgens mij ook te maken met het overspringen van stroom.
Ik geef je de tip om alle 8 de aders gewoon te gebruiken, je weet nooit waarvoor je ze evt op een later tijdstip nodig kan hebben.
Voor zover ik weet geven ze bij de mycom nog net geen installatie kabel mee als het om een netwerk gaat.
Aan te raden is dus om te controleren of die kennis wel goed is in het aanknijpen van stekkertjes. probeer evt. een kabeltester ergens te regelen. Die controleren vaak ook of er een ader verkeerd is aangesloten, of zelfs helemaal geen contact maakt.
Leer wat meer over netwerkbekabeling en ga naar die man toe.
[miereneuk modus]Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:54:
[...]
als het goed is klopt dat. als 1 & 2 en 4 & 6 maar goed zitten.
1&2 en 3&6
4&5 = telefoon
[/miereneuk modus]
Als je goeie soldeer-skills hebt zou je misschien wel je modem & netwerkkaart met 1 kabel kunnen aansluiten
al weet ik niet hoe je dan met de storing zit.
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh
Verwijderd
pin 1: TD+ (Transmit Data, Positive-going differential signal)
pin 2: TD- (Transmit Data, Negative-going differential signal)
pin 3: RD+ (Receive Data, Positive-going differential signal)
pin 4: unused
pin 5: unused
pin 6: RD- (Receive Data, negative-going differential signal)
pin 7: unused
pin 8: unused
het klopt dus dat je maar 4 aders nodig heb.
dat zijn 1 & 2 en 3 & 6. 3 ipv 4 dat ik al eerder zei
heb je geen soldeerskills voor nodig, je sluit het tweede stekkertje gewoon anders aanJ2pc schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:01:
[...]
[miereneuk modus]
1&2 en 3&6
4&5 = telefoon
[/miereneuk modus]
Als je goeie soldeer-skills hebt zou je misschien wel je modem & netwerkkaart met 1 kabel kunnen aansluiten
al weet ik niet hoe je dan met de storing zit.
storing heb je geen last van
bah, en als je dan aan je kabeltje trekt liggen je aders eruit.Erkens schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:03:
[...]
heb je geen soldeerskills voor nodig, je sluit het tweede stekkertje gewoon anders aan
storing heb je geen last van
die trekontlasting (isolatie aan de stekker vast geknepen) zit er voor een reden hoor
(NOPI)
Verwijderd
Hoe je die aan kunt sluiten kun je vinden in de FAQ en met Google, dit gaat verder nergens meer heen.
Verwijderd
Wat ik in dat soort gevallen doe is dat ik het gestripte gedeelte van de kabel (die isolatie) door knip en die er terug overheen schuif, daar heb je je trekontlasting terug, nooit problemen mee gehad, uiteraard de boel netjes afwerken met wat ducktape en het werkt perfect (althans dat heeft het bij mij jaren gedaan zoJ2pc schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:07:
bah, en als je dan aan je kabeltje trekt liggen je aders eruit.
die trekontlasting (isolatie aan de stekker vast geknepen) zit er voor een reden hoor
Dit topic is gesloten.
![]()