Hi all,
Ik ben opzoek naar een nieuw schijfje voor mijn AMD XP 1800+. Aangezien ik veel download etc. is mijn 40GB niet echt meer geschikt. Het liefst blijf ik doorgaan op ATA omdat mijn mobo geen S-ATA ondersteund.
Tijdens mijn speurtocht naar een nieuwe schijf kwam ik de maxtor diamond 9- en 10-serie tegen.
Uit dit assortiment schijven heb ik voor mezelf een selectie gemaakt van drie schijven:
- Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 79
- Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 96
- Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 83
Toen ik een keuze wilde maken tussen deze modellen bleven er bij mij een paar vragen onbeantwoord:
- Wat is het prestatieverschil tussen de 9/10-serie (van dezelfde grootte)?
- Zal het prestatieverschil tussen S-ATA / ATA voor mij lonend zijn?
- Is NCQ ook beschikbaar op "goedkope" S-ATA controllers?
* Mijn moederbord ondersteund geen S-ATA, dus ik zal een S-ATA (+NCQ) controller moeten kopen als ik voor S-ATA kies
* Mijn budget is niet al te ruim ik ben dus uit op de best kwaliteit- prijsverhouding
Dus.... welke schijf moet ik kiezen?!
Ik ben opzoek naar een nieuw schijfje voor mijn AMD XP 1800+. Aangezien ik veel download etc. is mijn 40GB niet echt meer geschikt. Het liefst blijf ik doorgaan op ATA omdat mijn mobo geen S-ATA ondersteund.
Tijdens mijn speurtocht naar een nieuwe schijf kwam ik de maxtor diamond 9- en 10-serie tegen.
Uit dit assortiment schijven heb ik voor mezelf een selectie gemaakt van drie schijven:
- Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 79
- Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) € 96
- Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) € 83
Toen ik een keuze wilde maken tussen deze modellen bleven er bij mij een paar vragen onbeantwoord:
- Wat is het prestatieverschil tussen de 9/10-serie (van dezelfde grootte)?
- Zal het prestatieverschil tussen S-ATA / ATA voor mij lonend zijn?
- Is NCQ ook beschikbaar op "goedkope" S-ATA controllers?
* Mijn moederbord ondersteund geen S-ATA, dus ik zal een S-ATA (+NCQ) controller moeten kopen als ik voor S-ATA kies
* Mijn budget is niet al te ruim ik ben dus uit op de best kwaliteit- prijsverhouding
Dus.... welke schijf moet ik kiezen?!