WC Memory en/of PSU

Pagina: 1
Acties:

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
LS,

Een beetje aan het orienteren ben ik me nu op onderdelen voor een nieuw systeem.
Totaal fanless lijkt me wel wat (dan kom je dus uit op de reserator van Zalman.)
Alle warmte wordt de kast uit geleid en dat is een mooie zaak.
Fanless voeding erbij en het begint al aardig op een stil systeem te lijken.

Maar om die voeding zo koel mogelijk te krijgen is het natuurlijk handig als de temp in de case zo laag mogelijk is. Vandaar dat ik idealiter elke warmtebron zou willen voorzien van WC. Dit kan volgens mij met alles behalve het geheugen en PSu.

(ik heb wel begrepen dat het qua preformance weinig uitmaakt of je geheugen koelt of niet (ergens review van de actieve memorykoeler van Thermaltake gelezen en het geheugen bereikte de grens van het stabiel werken eerder dan een te hoge temp.)) maar er worden wel koelproducten voor gemaakt dus waarom geen WC?

Maar goed de vraag is uiteindelijk;
Kent iemand WC geheugen oplossingen of PSU oplossingen?
Liefst kan en klaar te koop maar bouwtekeningen oid zijn ook welkom.

Gr. S

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
watergekoelde psu's zijn er al erg lang hoor.

http://www.silentmaxx.com/nt_prosilence_fanless_w.php

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
PCM had een tijdje geleden nog een artikel dat een case zonder airflow niet echt goed is voor je hardware. Nou was het artikel van PCM ietwat overdreven volgens velen echter zit er wel een kern van waarheid in:

http://forum.waterkoeling.nl/showthread.php?t=1370

Er zijn trouwes ook psu's zonder fans en zonder waterkoeling ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Vandread op 25-11-2004 13:57 ]

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 11:03

Zydell

* * * * *

Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit, waar het om gaat is dat sommige onderdelen als het ware 'meegekoeld' worden door je cpu fan en als je alleen een waterkoeling setup hebt zonder enkele fans of alles passief doet, dat die onderdelen dan niet meer gekoeld worden. Wat ik zelf van plan ben is om vooraan onderin de computer een fan te zetten die lucht de computer in zuigt en bovenin achteraan een tweede fan die het weer uit te computer blaast zodat je in ieder geval een luchtstroom door je computer hebt...

• Silent7
Thanx voor de replies.

Warmte stijgt op. Dus feitelijk genereren warme onderdelen hun eigen airflow. Al zal dit met platte onderdelen minimaal zijn.

Als je in een kast de grote wamrtebronnen onschadelijk maakt (vandaar dus ook nog de vraag over de WC mamory) hebben de andere onderdelen meer ruimte om warmte af te geven aan de lucht die stijgend vanzelf uitkomt bij de voeding die dmv de WC de wamrte aan de kast onttrekt.

Jullie repies lezend ben ik wel tot het bezef gekomen dan het wellicht verstandig is op elke zichtbare chip op MOBO en GPU iets van een heatsink te plaatsen.
Dat kunnen bij de grotere van die zalman heatsinks zijn en bij de kleinere gpu memory heatsinks. dan moet er toch een (zij het) minimale airflow ontstaan zou ik denken.

Gr. S.

Verwijderd

www.silentpcreview.com kijk bij review over PSU, worden zeker wat nuttige dingen gezegt.

-minimaal 1 80mm fan om de lucht in de kast te laten bewegen
-door de voeding of door een losse 80mm fan.

je kan wel een fanless-PSU of WC-PSU kopen maar er moet toch lucht bewegen in je kast of dat nou door de fan van de PSU komt of door een casefan maakt niet zo heel veel uit.

Wat ik heb is een enermax dualfan ding met de 92mm fan er uit gehaalt en de 80mm ratel vriend vervangen door een stille 80mm. werk heerlijk

--
je kan wel overal heatsinks op doen maar dat heeft niet heel veel effect. de warmte word sneller aan de lucht overgedragen maar die moet als nog de kast uit zoals je zelf al aangeeft

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 15:08 ]

• Silent7
En die spanningsregelaren blijven heer.

Ik heb nu een Aopen voeding met 120mm fan en waterkoelingsset met 80mm fan.
Toch hoor ik naar imijn die de comp teveel ook al draait de 80mm fan op 1100a1400 toeren.

Eigenlijk zou ik een soort wc blok voor het gedeelte rond en boven de cpu van het mobo moeten maken. Of een soort constructie met een heatpipe die met een niet stroomgeleidende wel warmtegeleidende pasta verbonden wordt met de regelaren en dmv knap buigwerk om de condensatoren loopt.
________
( O O O \
--------\ \___
CPU CPU \ O O )
CPU CPU ------
Waarbij O de consensatoren zijn en de enkele streep de heatpipe. Sorry voor de ruwe en slechte schets maar het moge duidelijk zijn.

Mmm eerst maar even wachten op de Nvidiageforce4 mobos en dan een goed model kiezen een aanschafen. vervolgens maar eens gaan kijken wat te realiseren is qua moboWC.

Gr. S

@Benx je hebt dus 1 fan verwijdert uit de voeding, waarom nu net de 92 mm en niet de 80 hoe groter hoe minder werk om de ucht te verplaatsen toch?

Verwijderd

de 92mm zuigt warme lucht van de cpu aan, het klinkt gek maar door dat je de 92 weg haalt zuigt de 80mm de lucht van achter de PSU en niet van de CPU vandaan en daardoor daalt de temp in de PSU Waardoor de temp gestuurde 80mm fan niet sneller gaat draaien. lees het artikel op silentpcreview over hoe je een dual fan psu stiller moet maken.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
neem een dual fan 120mm voeding, die maken echt onhoorbaar weinig geluid. en daarbij zuigen die ook nog warmte uit je kast, wat toch echt wel noodzakelijk is.

En je geheugen waterkoelen, ik zie het nut niet zo. Tenzij je extreem wil OC'en

Verwijderd

418O2 schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 15:46:
neem een dual fan 120mm voeding, die maken echt onhoorbaar weinig geluid. en daarbij zuigen die ook nog warmte uit je kast, wat toch echt wel noodzakelijk is.

En je geheugen waterkoelen, ik zie het nut niet zo. Tenzij je extreem wil OC'en
dual fan 120mm fan in een psu :? en dat pas allemaal nog in de standaard afmetingen :?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:43
Vandread schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:57:
PCM had een tijdje geleden nog een artikel dat een case zonder airflow niet echt goed is voor je hardware. Nou was het artikel van PCM ietwat overdreven volgens velen echter zit er wel een kern van waarheid in:
[...]
Componenten die 190 graden warm worden vind ik een behoorlijke kern van waarheid. De componenten in kwestie worden toch al behoorlijk warm, maar 190 graden is behoorlijk veel.

• 418O2
hehe, dual is er idd niet, maar 120+80 of 120mm, maar die verplaatsen een goede bult lucht hoor

• Silent7
tja zioals ik al schreef heb ik reeds een 120mm fan in mn psu.

Maar ik toch eigenlijk echt wel een fanless systeem.

Datt het erg warm wordt op sommige plaatsen wil ik best geloven. (zo warm als op de foto's lijkt me toch ietwat stug, vooral een condensator kan echt niet tegen die warmte)
En kijk dan eens naar die fanlesskast van zalman met al die heatpipes. Ik kan me niet voorstellen dat ze iets op de markt brangen waardoor je moederbord vroegtijdig overlijd.

Het moet dus te doen zijn.
Ik denk er nu aan om in de reseratorsetup gewoon nog zo'n setje van die GPU koelers op te nemen alleen dan 1 via een op maat te maken koelblok te verbinden met de chips die op de fotos zo heet worden. (denk dus aan een mobo van Asus omdat daar een heatsink opzit en de te koelen chips mooi in lijn liggen)

Is er iemand die iets weet van een wc memorycooler?

Gr. S.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
lijkt mij het makkelijkste/goedkoopste om gewoon een 12 cm fan op 5 of 7 volt op je mobo te richten. zeer stil maar toch genoeg koeling voor je mosfets. :)

• 418O2
ja fanless werkt niet. En als je bijv. 3 120mm fans in je kast hebt @ 5-7 volt, dan hoor je dat niet en je hebt nog goede koeling ook

Verwijderd

Deze kwam ik laatst op extremesystems tegen. Een kerel die zelf waterblokken voor z'n Mem heeft gemaakt. Lees em goed door, en je hebt er best een goeie tutorial aan denk ik... Is in ieder geval niet aan mij besteed, dit soort geknutsel.

http://www.xtremesystems....t=38945&highlight=froudeg

• Silent7
418O2 schreef op woensdag 08 december 2004 @ 20:43:
ja fanless werkt niet. En als je bijv. 3 120mm fans in je kast hebt @ 5-7 volt, dan hoor je dat niet en je hebt nog goede koeling ook
Volgens Zalman zou fanless dus wel moeten kunnen.

En hoe meer ik erover denk hoe meer ik zeker weet dat ik geen fan wil zelfs niet opo 1 volt :)

Mooie link voor die WCmemorycooling. THNX dat soort dingen zoek ik dus.

Gr. S.

• Silent7
En kijk ook eens naar deze link.

http://www.teschke.de/hea...use/heatpipe_gehause.html

het zal toch wel kunnen andrs zijn fbrikanten toch niet zo dom om gewoon dit soort dingen te verkopen?

Gr. S.
Pagina: 1