Toon posts:

2gig geheugen onder Linux werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een dual Xeon bak waar window opstond omgezet naar Linux.

Voordat ik daarmee begon heb ik eerste naast de bestaande 1gb een extra gb erbij gezet. En als ik deze machine boot en in de bios keek of in windows gaf hij netjes 2gb aan.

Daarna heb ik Debian geinstalleerd met de 2.4.18-686-smp kernel. Maar als ik kijk in Linux hoeveel geheugen ik heb dan geeft hij maar 1gb aan.

Als ik ga zoeken op google krijg ik alleen maar result van mensen die problemen krijgen als ze meer dan 2gb gebruiken. Want 2gb zou gewoon moeten werken.
Ik heb de dimms op allerlij mogelijke manieren in de slots gehad. De extra dimms werken perfect maar al het geheugen boven 1gb doet gewoon niks.

Heeft iemand dit zelfde probleem al een keer gehad en kan mijn helpen ?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En je hebt de CONFIG_NOHIGHMEM kernel-setting goed ingesteld voor jouw situatie?

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat op

CONFIG_NOHIGHMEM=y
# CONFIG_HIGHMEM4G is not set
# CONFIG_HIGHMEM64G is not set

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan is het niet zo gek dat ie niet de volle 2G ziet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:14:
Als ik ga zoeken op google krijg ik alleen maar result van mensen die problemen krijgen als ze meer dan 2gb gebruiken. Want 2gb zou gewoon moeten werken.
Ik heb de dimms op allerlij mogelijke manieren in de slots gehad. De extra dimms werken perfect maar al het geheugen boven 1gb doet gewoon niks.
Waarom probeer je dan juist niet highmem support? Baat het niet dan schaadt het niet he ;)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:41:
Hij staat op

CONFIG_NOHIGHMEM=y
# CONFIG_HIGHMEM4G is not set
# CONFIG_NOHIGHMEM is not set
CONFIG_HIGHMEM4G=y

Klaar :P

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
of je installeert een backports.org 2.6 kernel.
Die hebben standaard dit:

CONFIG_HIGHMEM4G=y
CONFIG_HIGHMEM=y

Bovendien heb je dan gelijk een moderne kernel die lijkt me beter bij jouw hardware past. Ook hoef je niets te compileren.

Dit in de sources.list zetten:

deb http://www.backports.org/debian/ stable kernel-image-2.6.7-i386

daarna kun je in jouw geval het pakket kernel-image-2.6.7-1-686-smp installeren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
http://www.fs.tum.de/~bunk/

Is IMHO de ideale mirror om betrouwbare backports, waaronder een 2.6 kernel te gaan gebruiken.

Verder heb ik het idee dat Debian Woody met glibc 2.2.5 en gcc 2.95.4 gewoon niet meer van deze tijd is. Op dit moment ben ik dus ook vrolijk bezig alle systemen te upgraden naar Debian Testing.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.fs.tum.de/~bunk/
Is IMHO de ideale mirror om betrouwbare backports
Ik loop al een tijdje mee maar van deze vage URI heb ik nog nooit gehoord :?
Om het dan ook nog betrouwbaar te noemen :X

Verwijderd

mja, kwestie van smaak denk ik zo. Die site niet kennen betekend niet dat het niet betrouwbaar is... Die site ziet er imho niet minder/meer betrouwbaar uit dan backports.org

Maargoe, dit is offtopic geneuzel :+
Pagina: 1