Toon posts:

Probleem om Cool'n'Quiet te activeren op Shuttle SN85G4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Het lukt mij niet om de cool'n'quiet mode te activeren. Ik heb de nieuwste AMD CPUdriver geinstalleerd op m'n Shuttle SN85G4. Heb ook bij energiebeheer Portable/Laptop in Control Panel>>Power Options>> Power Schemes geselecteerd. Ik monitor mijn CPUspeed met MBM5 en met de AMDcpuinfo echter ik heb de waarde nog niet lager dan de 2200 Mhz gezien. Ook in idle mode, wanneer de pc "niets" te doen heeft blijft het ding op ruim 2200 Mhz door hobbelen. Ook de selectie onder energiebeheer, minimaal energiegebruik leverde niets op.

Ik zou graag van deze funktie gebruik maken omdat de CPU zo'n 74 graden celcius wordt. De voeding zo'n 55 en de kast (mobo) een dikke 40 graden.
Bij een te hoge mobo temperatuur stopt mijn netwerkverbinding. Heel vervelend omdat daarmee ook m'n internet verbinding op straat ligt. Heb er op dit forum al het eea over gelezen. Zou koelplaatjes op FET's moeten monteren, echter ik weet niet welke componenten bedoeld worden (waar zitten die dingen exact op het mobo)? De foto van het moederboard wat in dat draadje gepost is is niet meer raadpleegbaar... Hierop zou dat namelijk duidelijk aangegeven staan.
Binnenkort plaats ik in het enige vrije PCI-slot een extra ventilator om te kijken of deze de temperaturen in de Shuttle kan verlagen.

Hier nog even wat specificaties:

Shuttle SN85G4
AMD 64 3400+
1024 Mb PC2700
Maxtor 200 Gb, 7200 rpm
Sapphire Radeon 9800 Pro
NEC ND-2500 8x

Mogelijk dat iemand mij kan helpen, tips zijn meer dan welkom!

Thx ETienne

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 13:11 ]

Verwijderd

CnC in je bios activeren, en probeer een fannetje in je kast te zetten om hete lucht eruit te blazen.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Bios flashen?
Misschien wordt je proc nog niet ondersteund.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:29

The Third Man

The Third Jellyfish

2 dingen:
1. Probeer het CnQ/Pnow dashboard van AMD, daar zie je beter of het wel en niet werkt.
2. Kijk of er een nieuwer BIOS te downloaden val en spit je BIOS goed door (zoals LoxodoN zegt) om te zien of er toch niet ergens een verstopte setting voor CnQ zit...

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Een beetje offtopic misschien, maar 74 graden is ook best wel hoog moet ik zeggen, zelfs in zo'n klein kastje. Ik zou persoonlijk ook even de koeler checken of hij goed vastzit en contact maakt.

Ik weet niet of je hem zo uit de winkel gekocht hebt of zelf hebt gemonteerd, maar als je de kennis ervoor hebt (en het aandurft), zou je hem er even af kunnenhalen en opnieuw erop kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:09:
CnC in je bios activeren, en probeer een fannetje in je kast te zetten om hete lucht eruit te blazen.
In de bios is niets te vinden van CnC (Cool'n'Quiet)! Volgens de fabrikant van de Shuttle zou het mobo dit wel ondersteunen!

Zal eerst mijn bios versie eens checken, pas vanaf versie FN85S234 is support voor CnC ondersteund.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
1st_Ro schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:15:
Een beetje offtopic misschien, maar 74 graden is ook best wel hoog moet ik zeggen, zelfs in zo'n klein kastje. Ik zou persoonlijk ook even de koeler checken of hij goed vastzit en contact maakt.

Ik weet niet of je hem zo uit de winkel gekocht hebt of zelf hebt gemonteerd, maar als je de kennis ervoor hebt (en het aandurft), zou je hem er even af kunnenhalen en opnieuw erop kunnen zetten.
Hi,

Heb ik al gedaan, koeler, heatsink gedemonteerd en met warmtegelijdingspasta goed teruggezet. Lees wel op diverse forums dat ruim 70 graden voor de CPU heel normaal is (wat betreft dit type schuttle) De fabrikant AMD schrijft in zijn spec's dat 70 graden de zgn "kritical temperature" is..........
In de bios kan ik ook verschillende ventilator modes kiezen, echter of de fan nu full speed of ultra low draait maakt wat betreft de cpu temperatuur niet eens zo veel uit, het zijn in iedergeval geen 10 graden of meer.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Waarom antwoord je niet op het idee van mij en Iblies om het bios te updaten? En wat krijg je als je met het dashboard kijkt?

offtopic:
Gebruik a.u.b. de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop als je iets wilt toevoegen, dan maak je niet elke keer een losse post aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:24:
[...]

Hi,

Heb ik al gedaan, koeler, heatsink gedemonteerd en met warmtegelijdingspasta goed teruggezet. Lees wel op diverse forums dat ruim 70 graden voor de CPU heel normaal is (wat betreft dit type schuttle) De fabrikant AMD schrijft in zijn spec's dat 70 graden de zgn "kritical temperature" is..........
In de bios kan ik ook verschillende ventilator modes kiezen, echter of de fan nu full speed of ultra low draait maakt wat betreft de cpu temperatuur niet eens zo veel uit, het zijn in iedergeval geen 10 graden of meer.
Kan ook zijn dat je temp sens temperatuur verkeerd weergeeft (is wel vaker voorgekomen bij nforce3 mborden). Oplossing is meestal om een nieuwer bios te flashen.
En CnC MOET ergens in je bios te vinden zijn om aan of uit te schakelen.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Heb je wel de nieuwste bios??
http://www.shuttle.com/hq...ad/dwn2.asp?model=SN85G4#
http://www.shuttle.com/sh...d/bios_rdm/readmefn85.htm

Er zijn dus nog problemen met de oude bios. Alleen geven ze de laatste veranderingen niet aan, tot 2 juli.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:44:
Waarom antwoord je niet op het idee van mij en Iblies om het bios te updaten? En wat krijg je als je met het dashboard kijkt?

offtopic:
Gebruik a.u.b. de [afbeelding] knop als je iets wilt toevoegen, dan maak je niet elke keer een losse post aan.
Zal vanavond thuis eerst mijn bios versie eens checken, pas vanaf versie FN85S234 is support voor CnC ondersteund. Las dit net op de Shuttle site, heb trouwens de SN85G4V2 (versie 2) Mogelijk dat mijn bios versie ouder is en dan werkt het niet...
Heb meteen het prog winflash gedownload om de bios onder windows te kunnen flashen.

Het AMD dashbard heb ik nog niet "durven" installeren omdat er tijdens de setup over laptops en PowerNow gesproken werd, dacht dat deze applicatie voor notebook gebruikers was.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet ook niet "Portable/Laptop" kiezen, maar "minimal power management" .

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 09:23:
Je moet ook niet "Portable/Laptop" kiezen, maar "minimal power management" .
Hi,

Dit is wat ik op de Shuttle site FAQs lees:

How can I activate Cool and Quiet with SN85G4?

To activate Cool and Quiet, AMD's CPU drivers need to be installed on the system.

Select Portable/Laptop in Control Panel>>Power Options>> Power Schemes

This will allow you to use the "PowerNow! Dashboard" utility provided by AMD to monitor your system.

Dus volgens Shuttle "portable/laptop" ! Ik heb trouwens ook "minimal power management" ingesteld hoor.

Na flashen van m'n mobo bios kreeg ik CnC geactiveerd. Mijn oude bios versie ondersteunde CnC idd nog niet. Wat mij wel verbaasde is het feit dat de cpu temperatuur met CnC geactiveerd nauwlijks minder warm wordt??
Zonder CnC zo'n 74 graden met CnC in idle mode 71 graden, dus dat schiet niet echt op.
Het dashboard is verder wel grappig, lijkt wel een toerenteller van een F1-wagen. Jammer dat het venster niet in groote is aan te passen en dat de klokker er een beet grof uitzien.

Iedereen bedankt trouwens voor de hulp en de reply's, ETienne
Pagina: 1