clone van HD maken... Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Aangezien onze raid controler half stuk is, moet er morgen een nieuwe controler in. Hij leest nu nog van 1 HD, dus we hebben alle gegevens nog...
Echter, als we een nieuwe controler in de server zetten, moet er een nieuwe raidarray aangemaakt worden en zijn we dus al onze gegevens kwijt.

Nu vraag ik me af hoe ik een exacte kopie maak van alles wat er nu op de hardeschijf staat. Zelf dacht ik aan ghost ofzo, maar heeft die ondersteuning voor ext3?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met Ghost Corporate 8 en hoger kan je IIG EXT2 systemen Ghosten, dat doe ik op school namelijk... Denk dat EXT3 dan ook wel kan. Maar dat zou je dan zelf ook wel uit kunnen zoeken lijkt me, is niet zo moeilijk... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2004 12:41 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

code:
1
dd if=/dev/hdx of=/dev/hdy bs=4M

Waarvoor geld dat hdx is je source device en dhy is je target device.
Overigens kun je ook images maken van je individuele partities:
code:
1
dd if=/dev/hdx1 of=/mnt/mountpoint/partitie1.img bs=4M

Denk erom, die 'bs=4M' is belangrijk voor de snelheid ;)

Uiteraard kun je op dezelfde manier weer terug door 'if=' en 'of=' te wisselen :)

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
krijg je dan geen problemen met "recouce is busy" :?

lama, k kan natuurlijk ook gewoon een knoppix booten...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• BoAC

BoAC

Memento mori

decramy schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:52:
krijg je dan geen problemen met "recouce is busy" :?

lama, k kan natuurlijk ook gewoon een knoppix booten...
Of booten met parameter init=/bin/bash oid ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Voor ext2 is er een tooltje 'dumpfs' wat het iets handiger aanpakt dan 'dd', schijnt. Dus niet alle lege space enzo ook gaat zitten kopieeren.

Ik weet niet of dat ook werkt voor ext3, ik zou zeggen van wel :? Maar check het even voor de zekerheid

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
We hebben dit zelf ook kort geleden gedaan, met het tooltje http://www.partimage.org/
Die werkte erg goed en snel (sneller als ghost) en ondersteunde ook netjes ext*

• BoAC

BoAC

Memento mori

Debian-User schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:13:
We hebben dit zelf ook kort geleden gedaan, met het tooltje http://www.partimage.org/
Die werkte erg goed en snel (sneller als ghost) en ondersteunde ook netjes ext*
Werkt dit ook als je een image maakt van een partitie en deze terug schrijft naar een kleinere partitie?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

BoAC schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:41:
[...]

Werkt dit ook als je een image maakt van een partitie en deze terug schrijft naar een kleinere partitie?
Voor mij lijkt het logisch dat dit mogelijk zou moeten zijn. Probeer het voor de zekerheid gewoon anders even uit. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

http://www.tldp.org/HOWTO/Hard-Disk-Upgrade/index.html lijkt me de uitgelezen HOWTO voor deze vraag :)

partimage is alleen wat handiger ;)
BoAC schreef op donderdag 25 november 2004 @ 18:41:
[...]

Nope, bij mijn weten is dat (nog?) niet mogelijk met partimage.

Wat erg handig is voor iemand die niet vaak partities/schijven gekopieerd heeft is het feit dat je een gui hebt, je makkelijk naar een grotere partitie kan kopieren (is met dd/cp/tar uiteraard ook gewoon mogelijk) en last but not least de mogelijkheid om via het netwerk te werken ala Ghost.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Niels, long time no see! :w

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1