Met GSM inbellen naar huisserver

Pagina: 1
Acties:

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 10:21

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Hallo, even een hypothetisch vraagje: ik heb al wat gezocht, zie onderaan de post.

Ik kan via wirelesscircle een abbo afsluiten waarbij je 60 uur gratis per maand kan bellen naar telfortnummers. Nou zou ik het dus leuk vinden als ik een telfort prepay-telefoontje aan mn PC thuis kan hangen, daar naar inbellen met een telefoon met dat wirelesscircle en zo via mn laptop (gratis, alleen 0,03€ starttarief) internetten... Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? Met een gewoon modem (56k bijv.) in je PC moet het wel kunnen, maar met bijv een siemens S45 met datakabel? Windows ziet die wel als modem...

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zo niet, dan ga ik het gewoon proberen en post ik hier mijn bevindingen wel...

referenties:
1
2

Als modjes denken dat dit topic in IT hoort, moeten ze vooral moven ;)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Denk dat dit niet valt onder de "gratis" 60 minuten... data-calls vallen meestal niet onder dat soort akties... alleen voicecalls

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
en een gsm is maar 9k6.. dus echt lekker snel zal het niet gaan :D

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:26
Bel de provider eens op om te vragen of dat onder data verkeer valt of niet.

Want ik heb geen idee of zij dat onderscheppen als data-verkeer.
Iemand hier die weet hoe dat in zien werk gaat ik vind dit eigenlijk ook wel een erg interresant punt het zou voor mij ook een erg leuke uitbreiding zijn en lekker goedkoop ok nog eens.
m3gA schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:33:
en een gsm is maar 9k6.. dus echt lekker snel zal het niet gaan :D
Maar het is wel extreem goedkoop en dan neem ik die snelheid wel voor lief.

[ Voor 29% gewijzigd door TRAXION op 25-11-2004 12:34 ]

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
TRAXION schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:33:
Bel de provider eens op om te vragen of dat onder data verkeer valt of niet.

Want ik heb geen idee of zij dat onderscheppen als data-verkeer.
Iemand hier die weet hoe dat in zien werk gaat ik vind dit eigenlijk ook wel een erg interresant punt het zou voor mij ook een erg leuke uitbreiding zijn en lekker goedkoop ok nog eens.

Ik denk dat vragen niet echt een optie is... Die provider zal de mogelijkheid meteen afsluiten als ze weten wat je van plan bent. En die snelheid zal me voor die 3ct. aan m'n reet roesten :P

Gregor van Egdom Krekr

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb sowieso mijn vraagtekens wanneer ik GRATIS hoor... en dan 60 uur gratis bellen naar andere telfort nummers :?

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
TRAXION schreef op donderdag 25 november 2004 @ 12:33:
Volgens mij heb jij nog nooit via GSM geinternet. Je kan er hoogstens mee MSN-en, andere dingen zijn echt niet te doen. Internetpagina's doen er geen seconden maar minuten over om te laden. Je kan niet even op tweakers.net het nieuws lezen, daar moet je een flinke koffiepauze voor hebben...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://wirelesscircle.nl/images/stories/pdf/algvwwc.pdf
het woord data komt hier uberhaubt niet voor ....

Iperf

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 09:48
Is het niet belangrijker om je af te vragen hoe bellen is gedefinieerd? In principe bel je toch met een ander toestel? Met je GSM direct contact maken met internet is inderdaad data-verkeer genereren, maar wanneer je nu belt met een ander toestel, is er dan enig concreet verschil tussen gewoon telefoneren (afgezien van de inhoud welke verzonden en ontvangen wordt)?

offtopic:
wellicht redelijke speculaas; mijn directe technische kennis op gebied van telefonie is nu niet 123 actueel :+

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 15:26
Dirk J schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:17:
[...]

Volgens mij heb jij nog nooit via GSM geinternet. Je kan er hoogstens mee MSN-en, andere dingen zijn echt niet te doen. Internetpagina's doen er geen seconden maar minuten over om te laden. Je kan niet even op tweakers.net het nieuws lezen, daar moet je een flinke koffiepauze voor hebben...
Op mijn pda wil ik ook niet internetten maar bvb ssh of rss feedbacks zijn perfect te doen.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Dirk J schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:17:
Nee, maar ik wil het ook niet gebruiken voor HQ websites... een pda.tweakers.net is voldoende. En ja, ik heb tot een jaar geleden frequent via een PDA en GSM met IrDA geinternet :)
TRAXION schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 12:35:
Op mijn pda wil ik ook niet internetten maar bvb ssh of rss feedbacks zijn perfect te doen.
Precies. En IM natuurlijk :)
n00bs schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:16:
Ik heb sowieso mijn vraagtekens wanneer ik GRATIS hoor... en dan 60 uur gratis bellen naar andere telfort nummers :?
Dat aanbod is wel echt, daar gaat het niet om. Het gaat nu om de technische mogelijkheid om in te bellen naar een GSM.
Leut schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:40:
Is het niet belangrijker om je af te vragen hoe bellen is gedefinieerd? In principe bel je toch met een ander toestel? Met je GSM direct contact maken met internet is inderdaad data-verkeer genereren, maar wanneer je nu belt met een ander toestel, is er dan enig concreet verschil tussen gewoon telefoneren (afgezien van de inhoud welke verzonden en ontvangen wordt)?
Ja, je belt inderdaad wel... Maarja het kan best zijn dat dit weer onder één of andere FUP valt waar je dan weer niet onderuit kan... net als UPC's "ongelimiteerd internet!" Chello waarbij je al over je datalimiet heen zit door alleen 24/7 naar internetradio te luisteren. wat ik overigens toch redelijk "fair" gebruik van internet vindt.

Maargoed, ik denk dat ik maar eens wat beltegoed ga verneuken aan gezien hier niemand is die dit al geprobeert heeft. Mocht het lukken ga ik misschien wel bij dat wirelesscircle.

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

een data-verbinding wordt altijd herkend als data-verbinding, hij krijgt gewoon een flag.

bij telfort verschilt het per abo of het uit de bundel kan of niet. bij de oude clarity geloof ik wel, bij de nieuwe samenbellen niet.
gewoon uitproberen lijkt me nog het handigste.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 14:31:
een data-verbinding wordt altijd herkend als data-verbinding, hij krijgt gewoon een flag.

bij telfort verschilt het per abo of het uit de bundel kan of niet. bij de oude clarity geloof ik wel, bij de nieuwe samenbellen niet.
gewoon uitproberen lijkt me nog het handigste.
Ik ga het komend weekend even uitproberen... Dat van die flags, weetje door werk / opleiding? of gewoon een educated guess?

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Kr3Kr schreef op maandag 29 november 2004 @ 11:41:
[...]

Ik ga het komend weekend even uitproberen... Dat van die flags, weetje door werk / opleiding? of gewoon een educated guess?
staat gewoon op het beeldscherm van je gsm :P
en ook op je factuur ;)

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:40:
staat gewoon op het beeldscherm van je gsm :P
en ook op je factuur ;)
Als je naar een ISP inbelt ja, maar naar een andere mobiele telefoon ook?
*WC-abo is aangevraagd :P
edit: de TU doet hier ook aan mee... daar moeten toch mensen zijn die hierin geinteresseert zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Kr3Kr op 01-12-2004 12:17 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Mensen, een update!
Ik heb een telfort prepaid simmetje weten te scoren, dus ik heb een en ander getest. Ik heb een netwerkverbinding op weten te zetten, kreeg een IP toegewezen, en kon dingen verzenden en ontvangen!
Missie geslaagd dus, behalve dat het nu nog via IR moest (dus mn server was nu even client en vice versa) omdat de datakabel bij een vriend van me ligt.
Ik weet dus alleen niet of het nou gratis is... Alleen een gespecificeerde rekening kan dat vertellen ;)
(er staat wel "DATA" in beide schermpjes...

Gregor van Egdom Krekr

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

Pogostokje

* twiet *

Een data verbinding is iets heel anders dan een voice verbinding. De telefoon geeft een kenmerk mee, omdat het netwerk heel anders om moet gaan met de verbinding. Bij spraak worden er allemaal compressies op toegepast, om precies te zijn destructive compressies. Zoals JPG, zeg maar. Het blijft herkenbaar, maar aan de ontvangende kant is het origineel niet exacte terug te krijgen. Leuk voor voice, niet voor data waar elk bitje een betekenis heeft. Bij datagesprekken worden de gegevens zo verzonden dat de andere kant exact de data terug kan halen, vergelijk BMP. Dat is minder efficient gebruik van het mobiele netwerk uiteraard. De kosten worden vrijwel altijd buiten belbundels gehouden.
Het maakt voor dit verhaal niet uit of de andere kant een vaste lijn of mobiele telefoon is.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Pogostokje schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:32:
Een data verbinding is iets heel anders dan een voice verbinding. De telefoon geeft een kenmerk mee, omdat het netwerk heel anders om moet gaan met de verbinding. Bij spraak worden er allemaal compressies op toegepast, om precies te zijn destructive compressies. Zoals JPG, zeg maar. Het blijft herkenbaar, maar aan de ontvangende kant is het origineel niet exacte terug te krijgen. Leuk voor voice, niet voor data waar elk bitje een betekenis heeft. Bij datagesprekken worden de gegevens zo verzonden dat de andere kant exact de data terug kan halen, vergelijk BMP. Dat is minder efficient gebruik van het mobiele netwerk uiteraard. De kosten worden vrijwel altijd buiten belbundels gehouden.
Het maakt voor dit verhaal niet uit of de andere kant een vaste lijn of mobiele telefoon is.
Oke, bedankt voor de uitleg! Dit weet je zeker? Waarschijnlijk zien ze die voice-calls dus als WAP-inbellen wat gewoon 20 cent per minuut kost?

Gregor van Egdom Krekr

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
Ja, ik kan het bevestigen.

Zelf heb ik zit ik bij vodafone, 300 minuten, dus ik dacht, laat ik eens vanuit de trein gaan internetten. Laptop via IR aan m'n P800, en dan 'voice' inbellen bij zo'n landelijk nummer van m'n universiteit. Ging best aardig, rete traag, maar wel ok voor 9292ov ed.
Echter, toen ik die maand de rekening kreeg schrok ik me wel redelijk lam, de gesprekken worden niet uit je bundel gehaald, maar je zal gewoon los moeten betalen tegen het (zeer onaantrekkelijke) data-tarief. Het was nog net iets goedkoper dan GPRS, maar dan wel met 9,6 k.

Sindsdien nooit meer gebruik van gemaakt. Beetje jammer van het geld.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 23:56:
Ja, ik kan het bevestigen.

Zelf heb ik zit ik bij vodafone, 300 minuten, dus ik dacht, laat ik eens vanuit de trein gaan internetten. Laptop via IR aan m'n P800, en dan 'voice' inbellen bij zo'n landelijk nummer van m'n universiteit. Ging best aardig, rete traag, maar wel ok voor 9292ov ed.
Echter, toen ik die maand de rekening kreeg schrok ik me wel redelijk lam, de gesprekken worden niet uit je bundel gehaald, maar je zal gewoon los moeten betalen tegen het (zeer onaantrekkelijke) data-tarief. Het was nog net iets goedkoper dan GPRS, maar dan wel met 9,6 k.

Sindsdien nooit meer gebruik van gemaakt. Beetje jammer van het geld.
Oke, dat is niet cool inderdaad... Iemand die dit kan bevestigen voor Telfort? Anders neem ik maar gewoon een keer contact met ze op hierover.

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1