Toon posts:

windows XP: SQL server verbinding en Router tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem bij een klant. De situatie was een werkgroep met een windows 2000 server en 4 windows XP professional clients. Daar heeft vorige week de klant zelf een speedtouch modempje aan gehangen in de switch. Ik heb dat afgeraden met het oog op veiligheid en gebruik, maar helaas wilde meneer geen geld uitgeven aan een goede oplossing via de server.
Probleem was toen dat er gebruik gemaakt wordt van SQL op de server en het pakket Grote Beer 8 voor windows. Als ik daar de gateway op de router instelde, werkte de SQL verbinding niet meer en als ik de gateway op de SQL server instelde werkte de internet verbinding niet meer. Uiteindelijk heb ik 2 gateways en 2 dns server adressen ingevoerd waarmee het ging werken.

Router IP: 10.1.1.138
Server IP: 10.1.1.1

Instellingen client:
IP: 10.1.1.15
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 10.1.1.1
Gateway: 10.1.1.138
DNS 1: 10.1.1.1
DNS 2: 10.1.1.138

Hiermee werkte het dus.

Probleem:
Nu heb ik een nieuwe server geinstalleerd en daar een windows 2000 domein controller van gemaakt. De clients heb ik aan het domein gekoppeld. Grote Beer werkt. Maar als ik de instellingen zoals hierboven zet, werkt het internet en de sql verbinding, maar na de computer opnieuw op te starten, werkt of het internet, of SQL. Dus niet allebij. Totdat ik de instellingen weer opnieuw instel (dezelfde als die er dus al instaan). Dit werkt zo op beide pc's die internet verbinding moeten hebben en helaas is dit dus niet zo betrouwbaar dat ik het zo kan achterlaten. Mijn vraag nu, heeft er iemand dezelfde situatie meegemaakt en daar een goede oplossing voor. DNS in de server naar de router verwijzen enzo is voor mij geen optie, omdat er op de server geen enkele beveiliging zit en dit wegens de kosten ook niet kan.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Fijn dat soort klanten |:(

Maak je klant heel duidelijk dat je hem dit ten sterkste afraad, en zet dat desnoods zwart op wit.

Wat ik niet begrijp is waarom die sql clients die DG nodig hebben ?
Die zouden, voor zover ik weet, alleen een hostnaam of ipadres en een poortummer nodig moeten hebben om een sql verbinding op te zetten.

Je hebt normaliter maar één DG nodig, om alles te bereiken wat niet in hetzelfde subnet als de client zit.

Ik zou het zoeken in je client settings van je sql app.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
nee, zonder gateway pakt ie gewoon de SQL server
met het IP van de router pakt ie internet, maar de SQL server niet meer

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:31:
Fijn dat soort klanten |:(

Maak je klant heel duidelijk dat je hem dit ten sterkste afraad, en zet dat desnoods zwart op wit.
Ja, de offerte is zonder mijn (technisch) oordeel gemaakt en getekend. Het moet dus min of meer gaan werken voor de afgesproken kosten om een relletje te voorkomen. En wie mag het oplossen... :)

• aZuL2001
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:37:
[...]
Ja, de offerte is zonder mijn (technisch) oordeel gemaakt en getekend. Het moet dus min of meer gaan werken voor de afgesproken kosten om een relletje te voorkomen. En wie mag het oplossen... :)
Hou er wel rekening mee dat jullie ter zake kundig (behoren te) zijn, en je op moet passen met je aansprakelijkheid. Dat kun jij de verkoper van deze "oplossing" ook duidelijk maken.

Abort, Retry, Quake ???

• aZuL2001
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:34:
nee, zonder gateway pakt ie gewoon de SQL server
met het IP van de router pakt ie internet, maar de SQL server niet meer
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Je beschrijft alleen het symptoom.

Zoek eens uit waar ingesteld staat wat het adres van de sql server is in de client.
Hebben jullie misschien een domein gebruikt wat ook op internet bestaat ?

Je vertelt dat je problemen hebt sinds er een 2000 server met ADS draait.
Gokje, er gaat ergens iets niet goed met je dns resolving.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:53:
[...]

Hou er wel rekening mee dat jullie ter zake kundig (behoren te) zijn, en je op moet passen met je aansprakelijkheid. Dat kun jij de verkoper van deze "oplossing" ook duidelijk maken.
die discussie is al gevoerd. Wel lastig als het je werkgever is. Maar ik zoek een oplossing nu... enig idee?

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:57:
[...]

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Je beschrijft alleen het symptoom.

Zoek eens uit waar ingesteld staat wat het adres van de sql server is in de client.
Hebben jullie misschien een domein gebruikt wat ook op internet bestaat ?

Je vertelt dat je problemen hebt sinds er een 2000 server met ADS draait.
Gokje, er gaat ergens iets niet goed met je dns resolving.
Het domein bestaat niet op internet.

je kiest de server (niet meer dan de servernaam die ie zelf gevonden heeft) in het grote beer programma (exact variant volgens mij). daar kies je de administratie (nummers die overeenkomen met databases op SQL server)

Ik heb het vermoeden dat ik het op de server met DNS instelligen op kan lossen, maar dan verbindt ik de server toch met het internet. Ik probeer dat ivm de beveiliging (die er niet is) te vermijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 12:02 ]

• aZuL2001
Het netwerk is al verbonden met internet. Dus daar zou ik me niet te druk over maken.

Maar wat is nu je exacte probleem ?

Je DG zul je voor internet goed moeten zetten, anders gaat het surfen niet.
En je sql server is of via een broadcast of via een clientsetting te vinden. Desnoods via een entry in de lokale host file van je client.

Dan moet het toch werken ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga nog 's kijken daar vanmiddag
Pagina: 1