Toon posts:

8RDA+ met TB1400 en Coolermaster HHC-L61 wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al sinds ruime tijd heb ik problemen met mijn CPU. Deze wordt gewoonweg te warm.
Ik heb een AMD Thunderbird 1400Mhz Processor, hierop verschillende coolers gebruikt. Mijn laatste aanschaf is de Coolermaster HHC-L61. Zelfs met deze zogenaame mega-cooler is mijn CPU standaard 65 graden. Bij het spelen van games of andere intensieve bezigheden wordt deze 75 graden, waarop mijn BIOS besluit de computer uit te schakelen. Ik heb laatst mijn coolpasta vervangen door zilverpasta. Dit maakt ook geen verschil.

Het mobo dat ik gebruik is een Epox 8rda+

Even voor de duidelijkheid. Mijn CPU is NIET overclocked.

Hebben meer mensen nare ervaringen met deze processor/cooler/mobo?

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 23:48
Ik neem aan dat die 65/75 graden niet de systeemtemp zijn, maar de cpu-temp. Zou je willen vermelden wat de systeemtemp is?

Heb je wel een aantal casefans in je kast?

Verwijderd

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:30:
Ik neem aan dat die 65/75 graden niet de systeemtemp zijn, maar de cpu-temp. Zou je willen vermelden wat de systeemtemp is?

Heb je wel een aantal casefans in je kast?
Je hebt idd gelijk. de CPU temp is 65/75 graden.
Systemp is 31/35 graden.

Deze waarden krijg ik als de kappen van de kast af zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 10:41 ]

• AttiX
En de heatsink op je processor, word die ook erg warm?

Als je proc 75 graden word, dan zou je heatsink zo warm worden dat het niet echt prettig is om deze aan te raken. Wanneer de heatsink niet echt warm is, word de warmte van de proc niet goed overgedragen naar de heatsink.

Verwijderd

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:46:
En de heatsink op je processor, word die ook erg warm?

Als je proc 75 graden word, dan zou je heatsink zo warm worden dat het niet echt prettig is om deze aan te raken. Wanneer de heatsink niet echt warm is, word de warmte van de proc niet goed overgedragen naar de heatsink.
Als ik mijn vingers op de heatsink laat liggen zal ik wel wat 1e graads brandworden overhouden.

• AttiX
En wat is op dit moment de Vcore?

En de CPU-fan draait ook op 3000rpm?

[ Voor 38% gewijzigd door AttiX op 25-11-2004 11:00 ]

Verwijderd

ik had hetzelfde probleem met deze processor.. welke kast heb je en hoe is de air-flow?

Verwijderd

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:00:
En wat is op dit moment de Vcore?

En de CPU-fan draait ook op 3000rpm?
De Vcore zou ik niet weten, zit op het moment niet thuis.

De CPU-fan draait rond de 3000rpm (Schommelt tussen 2900 en 3200)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Epox mobo's.. geven vaak verkeerde waarden aan. Dus je kan er minimaal wel 10 Graden vanaf halen als het niet meer is ;)

Heb zelf namelijk een 8K3A+ gehad en daar was het verschil ook iets van 15 Graden.

Dus ja zorg dat je een goede laagje koelpasta gebruikt ( dun, liefst ook met Arctic Silver ). Koeler er netjes op monteren. En dan na uurtje gamen gewoon ff aan de heatsink voelen. Als ie niet al te heet is dan moet het gewoon wel ok zijn.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
NLuna schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:05:
Epox mobo's.. geven vaak verkeerde waarden aan. Dus je kan er minimaal wel 10 Graden vanaf halen als het niet meer is ;)

Heb zelf namelijk een 8K3A+ gehad en daar was het verschil ook iets van 15 Graden.

Dus ja zorg dat je een goede laagje koelpasta gebruikt ( dun, liefst ook met Arctic Silver ). Koeler er netjes op monteren. En dan na uurtje gamen gewoon ff aan de heatsink voelen. Als ie niet al te heet is dan moet het gewoon wel ok zijn.
Zoals hierboven beschreven kan ik mijn vingers bij wijze van spreken verbranden als ik de heatsink een paar seconden vast blijf houden. Hij word echt warm!

• AttiX
Voor de volledigheid:

Een Amd Athlon TB 1400 hoort een Vcore te hebben van 1.75V en verstookt dan 72.0Watt aan warmte.

Bron: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html

[ Voor 53% gewijzigd door AttiX op 25-11-2004 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
AttiX.SkategoaT schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:28:
Voor de volledigheid:

Een Amd Athlon TB 1400 hoort een Vcore te hebben van 1.75V en verstookt dan 72.0Watt aan warmte.

Bron: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html
Wat ik uit die statestieken begrijp is dat de max 95 graden is, ik me verder geen zorgen hoef te maken en de BIOS max CPU TEMP op een graden of 90 moet zetten?

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-08 12:08
de max is gespecificeerd als 95 graden idd, maar dat ie ook daadwerkelijk richting die temperatuur gaat is abnormaal. Ik heb zelf ook een TB1400, daar heb ik een koelblok opzitten van de Arctic Supersilent Pro, omdat de fan kapot was hangt er nu een beetje half een 8x8 fan voor op 12volt, mijn koeblok blijft wel gewoon koel, proc een graadje of 30 ofzo.
boven de 50 graden is mijns inziens echt te veel voor die processor, ook al is het een heethoofd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder Hoe warm mag mijn CPU worden? :)
Pagina: 1