Tips en adviezen voor opzetten wifi brug

Pagina: 1
Acties:
  • 718 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Dit mag algemeen topic worden voor iedereen die wifi brug wil maken.

Ik heb vroeger eens een wifibrug geprobeerd te maken. Dat mislukte omdat beide apparaten elkaar niet zien.
Het gaat om kwestie tussen Linksys WRT54g voorzien van wifibox firmware. De andere apparaat is weinig instelbare Senao gateway.

Ik heb tests gedaan met Libretto met daarop Avaya wifi kaart en als router WinRoute Pro gedaan. Dat werkt goed. Maar waarom het niet lukt met Linksys router weet ik niet. Er komt helemaal niks doorheen ondanks goed ingestelde adressen. Mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien.

Ik zal opzet wifibrug laten zien:

[SWITCH] ===[Senao] ~~~~ [Linksys]===[Router]=[ADSL modem]

Tussen Senao en Linksys is wifi brug aanwezig. De rest is bedraad.
Het is voorbereiding voor lanparty in een gebouw waar geen internet aanwezig is. De internet haal ik dus op bij de buren over wifi brug.

-> Switch
Dit is apparaat waar hele netwerk in gebouw op aangesloten is, in dit geval van lanparty.

-> Senao
Weinig instelbaar. Het is een gateway. Dat betekent dat je alleen vaste ip in moet stellen. Het moet in dezelfde range als b.v. 192.168.0.x vallen als bij switch.
WEP is wel aanwezig.

-> Linksys
Deze kan men als gateway of router ingesteld worden. Het moet wellicht in routerstand staan als het correct is.
Verder moet men kiezen uit aansluitingen achter Linksys. Moet ik router van ADSL aansluiten op WAN poort of gewoon op LAN poort? In setup kan ik zien dat router geldt voor WAN only of WAN+LAN. En dan heb je ook nog wifi zend gedeelte in Linksys.
WAN kan zo doorheen als ik b.v. firewall eraf gooi.
Voor WAN poort zijn verschillende modes mogelijk. Van static tot PnP...

-> Router ADSL
Kan ingesteld worden op DHCP mode. Dan krijgt linksys een ip adres toegewezen. Dat kan alleen bij WAN poort van linksys.

Diverse knelpunten:
-> Wifi naam
Het is bekend dat men naam van zender op Senao en linksys moet komen staan, zoals dat gemerkt is bij Avaya kaart. Anders wordt er geen verbinding gemaakt.

-> Ipadressen in Linksys
Belangrijk om te zorgen dat ze elkaar kunnen zien en communiceren.

->WEP
Senao (of Linksys) heeft twee mogelijkheden: een naam als code of een hexadecimale code. Naam als code is echter niet aan te raden omdat niet bij elke apparatuur mogelijk is.

Heb je ook eerder zelf wifibrug opgezet? Wat zijn jouw ervaringen en knelpunten?
Wat zal ik doen met bovengenoemde netwerk? Moet ik WAN of LAN nemen voor ADSL router/modem?
Alvast dank voor je hulp.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 01:44
Ik ben zelf in het bezit van een linksys wifi-brug en bij mij is de ervaring dat het vrij simpel werkt.
Wat ik er wel bij moet zeggen is dat het aan de praat krijgen ervan een hel was, zal even kort samenvatten hoe ik het gedaan heb.

Ik ben begonnen met het bekijken van allebei de apparaten bij mij dus een wrt54g en een wap54g deze 2 zouden officieel geen bridge kunnen vormen.
Maar eigenwijs als iik ben, ben ik toch gaan proberen.

Ik ben begonnen met allebei de apparaten aan een switch te hangen en ze via vast netwerk te configureren wat bij mij inhield macadres van de wrt54g in de wap54g te zetten en tot mijn verbazazing duurde het enige tijd voor er een link werd opgezet tussen de 2.

Daarna ben ik wep gaan aanzetten en ook hier zat er weer een behoorlijke tijd tussen het tot stand brengen van de link.
Daarna heb ik beide apparaten hun mac-adress in elkaars mac-table gezet voor een extra veiligheidje.
Ik heb ook beide apparaten in een ander subnet hangen zodat de mensen hier niet op de apparaten komen en ik heb de eerste router als dhcp server staan.

Opsommingen.
-Allebei de wifi producten de zelfde ssid geven.
-De apparaten elkaar laten zien op mac-adress.
-Wep instellen (bij mij 128).
-Mac-adressen in de mac-table gooien.

En ik heb dit alles gedaan in een test opstelling

code:
1
pc1 ------ wrt54g ~~~~ wap54g ------ pc2

Waarbij pc 1 dhcp uitdeeld

De houdige opstelling is.

code:
1
2
3