De AGP-lock van de ABIT KV8-pro

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ok ik heb in de A64 OC topics en bij diverse reviews al het een en ander aan informatie kunnen vinden maar ik blijf met tegenstrijdige informatie.

De Abit KV8-pro heeft dus de VIA K8T800pro chipset. Deze chipset ontleent zijn bestaansrecht aan het bezitten van een AGP-lock. Nu heb ik dus mijn KV8-max3 ingewisseld om zodoende wat betere (ik ben niet zo veeleisend) OC resultaten te boeken.

mijn CH 3400+ op 2400mhz te laten lopen leek mij een mooi doel. Bij het overclocken mbv het softmenu zie je onder de HTT een balkje met AGP/PCI freq. als je de HTT verhoogt, wordt ook de AGP/PCI freq verhoogd. tenminste dat zou je denken op basis van het softmenu. het is echter wel dubieus het balkje is lichtgrijs (ipv donkergrijs) en er staat 'fixed' met een checkbox achter. deze checkbox kan je echter niet aan of uit vinken. in de bios kan je agp/pci ratio's instellen of deze op 'fixed' zetten. dit heeft echter geen invloed op het softmenu en zijn schuifbalken.

hij haalt de 2400 wel (HTT 218) maar alles boven de 208 eigenlijk daar loopt performance test vast op de grafische testen (ik OC mijn videokaart, radeon 9600, niet). nu heb ik dus het vermoeden dus dit mogelijk zou kunnen liggen aan de AGP lock, ik zou anders toch freezes of watdanook voor errors verwachten tijdens de processor test en niet tijdens een 2D grafische test?

ik heb dus op GoT bij de a64 OC topic wel mensen gevonden met goede resulaten met dit mobo, maar ik lees heel verschillende verhalen over agp lock op de K8T800pro chipset. ik lees dat het bij hogere HTT mogelijk niet goed werkt (240+?) en bij lagere HTT wel. ook lees ik dat er een 1.0 en een 1.1 versie is en dat dat mogelijk van invloed is.

weet iemand hoe het nu precies zit ?

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb een 1.1 reviesie en een HTT van 250
bij mij werkt de agp-lock prima :)

BTW controleer ook effe op wat voor snelheid je geheugen loopt
bij mij gaat mijn geheugen niet verder dan 210 Mhz maar wel als ik het op pc333 instel
success

[ Voor 52% gewijzigd door cold op 25-11-2004 08:00 ]

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 21:19

Shunt

Boe

eh ik denk gewoon dat of je geheugen of je proc het niet wil trekken. aangezien er niet veel kaartjes zijn die bij een 8 mhz verhoging al problemen krijgen. Mijn oude asus A7V400 kon tot 180 mhz Zonder pci lock en agp lock.

ik zou het eerst ergens anders zoeken. want ik gok toch echt op een cpu of geheugen probleem. dus test je pc eens met memtest+ als hij oced is. en gebruik eens pifast ofzo iets om te testen of je cpu de oc settings haalt.

en dat hij bij 3d geweld eerder hangt. tja dat heeft er volgens mij mee te maken dat 3d nu even wat meer trekt van je cpu als 2d ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Buntmans
Yep jullie hebben gelijk. Volgens mij is het het geheugen. Bij 3dmark03 vliegt ie eruit bij de cpu test. Ik had al moeite het systeem stabiel te krijgen op stock speed, daarvoor moest ik ddr_volt opschroeven tot 2.8v. Misschien omdat het nogal aggresssieve timings gebruikt (2326). Ik heb geprobeerd het volt tot 3.0v te verhogen maar ik kom niet voorbij de HTT206. Daarna gaat het mis. Ik heb corsair 3200ll geheugen, zou het toch moeten trekken op 210 mhz o.i.d. Is er een manier op het geheugen anders op 400 te locken en de processor te overklokken, zonder dus het geheugen terug te schroeven naar 333 ? vindt het wel een leuk idee om geheugen en cpu synchroon op 210 te laten lopen... of mogelijk mijn eerder beoogde 218 maar dat zal dan wel niet lukken. Ik ga kijken hoever ik kom op ddr333!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
als je je mem locked op een lagere fsb geeft dat onherroepelijk performance verlies.

Ik denk dat je mem niet goed is, of je timings niet in orde. Want als je al je ddr voltage moet verhogen voor de standaard fsb is er iets mis. Kijk je memsettings ff na

en ik wil je nog 1 ding meegeven, OC'en HOORT in het bios te geschieden :)

• Buntmans
natuurlijk geeft mem locken op een lagere frequentie perf. verlies. niet alleen bij om dat hij lager is maar ook omdat hij niet meer synchroon is en mee omhoogklokt met de htt. de vraag is alleen is dit performance verlies meer om minder dan de performance winst die je haalt door een hogerer htt (240 bv).

voor mijn gevoel wil ik het liefst alles syncroon en dan maar iets hoger dan 204. ik vind dat mijn geheugen goed moet kunnen draaien op 210 mhz. maar dat lukt dus niet. het is ook dus dat geheugen even duur was dan mijn processor dus ik heb ook weinig zin om die aggressieve latenties niet te gebruiken of om het op ddr333 te laten lopen. misschien had ik toch pc3700 oid geheugen moeten kopen ipv pc 3200 ?

ik kom voolopig nog niet eens goed door de cpu test van 3dmark03 als ik mijn htt instel op 208 :(

• Buntmans
ohja nog iets dat ik er misschien iets mee te maken heeft. Dat geheugen wat ik heeft dus een SPD van 2326. Nu las ik echter ergens, ben vergeten waar, dat a64 dit moet gebruiken als 2,5 326. Mijn KV8-max3 pakte hem standaard wel op CL2 maar deze kv8-pro moest ik handmatig van 2,5 naar 2 zetten, wat voor de rest geen problemen opleverde. Hoe zit dat nou met die timings, kan toch gewoon op CL2 laten lopen ? en is het echt zo raar dat ik mijn volt 0.2 moest opkrikken om problemen te voorkomen? ik dacht van nja lage latenties vreet meer stroom ? (ofzo).
Pagina: 1