[Mini-ITX] Twijfel over mobo/cpu

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb op dit moment al een kastje met een VIA Mini-ITX plankje met daarop een C3 800MHz en dat oude PC133 geheugen. Maar voor winxp MCE2005, die ik er uiteraard graag op wil zetten, heb je zo'n 2,6GHz nodig, zeggen ze. Alles goed en wel, want er bestaan P4 en P-M Mini-ITX bordjes, alleen zit ik nog een beetje te twijfelen wat ik het beste kan doen.

Volgens mij zou het redelijk ideaal zijn als ik een P4 bordje zou kunnen scoren, maar waar koop je die dingen? (het liefst in Europa natuurlijk). En zou ik voor MCE2005 genoeg hebben aan een Celeron D335 (2,8GHz), of kan ik beter een P4-2,4GHz met Prescott core nemen, waar dus ook HTT op zit, en dus beter is als ik wil opnemen en afspelen tegelijk. Maar dan moet het bordje dus ook HTT ondersteunen...

En dan zijn er ook nog P-M bordjes. Enerzijds bordjes waar de CPU op vastgesoldeerd zit, en anderzijds met socket 479 (niet 478 helaas). Ik denk dat ik aan een Celeron-M wel genoeg heb. Zeg ik dat goed? Een Pentium-M vind ik dan toch net iets te duur, alhoewel die zeker snel genoeg zal zijn, denk ik.

Wie adviseert me?

日本!🎌

Verwijderd

Mini-ITX en energiemonsters als de prescott's combineren niet. De gemiddelde Mini-ITX kast zit aan de +/- 100Watt voeding. En dat moet voldoende zijn. Of je moet voor een flex-atx systeempje gaan, maar dan zit je aan shuttle-like dingen vast, en zelfs die zijn krap.

Ook hitte is een probleem.

Ik adviseer dan toch Pentium-M niveau, en de Celeron-M is dan érg aantrekkelijk.

• juanp
  • Laatst online: 27-05 20:43
Wij hebben een MCE 2005 systeem draaien met een P3 900Mhz dat werkt ook prima en zonder problemen, dus met een celly moet je goed af kunnen, een P4 word wel aangeraden, maar is volgens mij iets overkill. (hooguit bij opnemen/coderen misschien).

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:57
Wat wil je met MCE2005 gaan doen? Is het alleen films/muziek afspelen of wil je ook tv opnemen in combinatie met timeshifting? In het eerste geval kun je best met een wat minder snelle proc af.
Hou bij je keuze in ieder geval rekening met de warmteafgifte. Een mooi HTPC met een paar loeiende fans is nou niet echt een pretje.

Voordat je een keuze maakt dus eerst goed op een rij zetten wat je wilt, en waar je belang aan hecht (warmte==lawaai versus snelheid). :)

-

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Mini-ITX doe ik sowieso toch maar niet. Ik heb mijn oog laten vallen op de Pundit-R. Ding heeft on-board een Radeon 9100, dus dat moet puik werken met MCE2005. Waarom geen ITX? Omdat ik twee PCI-sloten nodig heb, en een riser-kaartje vinden voor 2x PCI is een gebed zonder einde (of een dieptepunt op m'n bankrek :)). Bovendien past dat niet in mijn ITX-kastje (is zo'n kleine Cubid).

De twee PCI-dingen die ik wilde zijn (uiteraars) een TV-tunerkaart, en (uiteraars) een WLAN-kaart. Vandaar dat ik erg gecharmeerd raakte van de Pundit-R (Ik ken de gewone Pundit wel, maar die viel af omdat er een S3 ProSavage videochip op zit). Maar hij is ook zo charmant omdat de voeding ingebouwd zit, omdat ie een Radeon heeft, omdat ie kaartlezertjes aan de voorkant heeft, enz.

Maar nu nog de vraag: welke CPU kan ik erop prikken? Collega is ook met zo'n apparaatje bezig, maar hij zet er een P4 2,8GHz op, met 1MB cache en HTT en alles. Volgens mij is dat inderdaad een beetje overkill, zelfs voor opnemen. Ik zat dus nog te twijfelen tussen een Celeron D335 (2,8GHz) of een P4 2,4GHz (1MB, FSB533). Die laatste heeft trouwens toch HTT? (lijkt me wel, het is een Prescott.. toch?)

En ja, ik wil er wel dingen mee op kunnen nemen, dus ik denk dat ik zeker wel een snelle CPU nodig heb... helaas bestaat Pundit niet voor Athlon 64's :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-11-2004 23:41 ]

日本!🎌

Verwijderd

Heeft iemand al antwoord op bovenstaande vraag mbt de processor?
Als ik op de detail pagina van Asus kijk lijkt het erop dat er alleen een processor van BOVEN de 3.2 Ghz in kan!?
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=Pundit-R&langs=01

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Hij ondersteunt tot 3,2GHz+. Klinkt een beetje gek, maar dat betekent alleen maar dat ze het nooit meer hoeven bij te werken, omdat ie gewoon *alle* S478 CPU's ondersteunt ;)

日本!🎌

Pagina: 1