Xeon of Opteron voor Lan-Fileserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 20:09
Ik sta nu op het punt om een server te bouwen maar ik heb enkele bedenkingen.

Dit staat op mijn lijstje tot nu toe:

dual cpu mobo
4gig ram (corsair XMS pro)
Systemdisk SCSI
Data storrage 5tb ==> 5 arrays van 1tb in raid 5.
Fiber netwerkaartje
Gigabit netwerkkaartje

Nu wringt het schoentje net aan het moederbord. Ik heb geen benul van welk nu het best presteerd als File server voor op lans. Moet ik nu voor Xeon Of Opteron kiezen. Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen bijbrengen over dit onderwerp

Ik heb hier in mijn regio al een paar shops afgewandeld maar die kunnen me niet verder helpen aangezien Dual cpu niet echt een standaard is

ik heb dus nu volgende vragen

-Wat is beter XEON of OPTERON
-wat kost nu zo een dual cpu moederbordje (moet ik zelf ook nog eens opzoeken)
-Kan ik gamen op zo'n systeem

ik weet dus al dat het alles bij elkaar een bom geld zal kosten maar ik trek voor het gehele project zo'n 8000€ uit maar dan wil ik zeker zijn dat ik geen kat in een zak koop.

Om de kosten iets draagbaarder te maken zal alles in fases verlopen

ik hoop dat ik sommige simpele vragen hier al beantwoord

www.weefab.com

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik weet niet wat je beweegredenen zijn om een fileserver uit te rusten met een dual CPU, maar fileservers hebben meer aan snelle (toegang tot) schijven dan aan CPU kracht. Je kies verstandig voor SCSI, dat is in fileservers lekker snel. Maar een dual cpu is in mijn ogen overkill. Een beetje 3Ghz cpu en een goede SCSI raid kaart met onboard cache moeten een fileserver makkelijk kunnen trekken. Wat voor raid controller ga je erin gooien?

En wil je nu een fileserver maken, of een game systeem? Beide hebben verschillende specs. Fileservers hebben veel storage en dikke raid controllers, game systemen hebben veel CPU kracht en snelle videokaart. Als je beide wilt combineren wordt het wel een heel erg dik (en duur) systeem.

Enne, voor 8000 euro heb je ook hele goede fileservers van Dell, Compaq, IBM enz.

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 24-11-2004 22:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Je zou eens reviews kunnen zoeken over beide cpu's.

Enorm veel sites hebben de Xeon 3.6Ghz getest tov een Opteron 250; alsook hun tragere broertjes. Uit die testen zou je je de keuze van cpu kunnen afleiden.

Voor het mobo zou je eens de ervaringen threads moeten lezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Zo is deze vraag gewoon niet te beantwoorden. Allereerst kun je niet van 'beter' spreken in het algemeen. Xeon en Opteron zijn beiden erg goede processors. Je kunt alleen zeggen dat ze beter zijn IN iets. En exact waarin zeg je niet.

Eerlijk gezegd mis ik hier nog wat meer stappen. Hoe weet je dat je een dual CPU bak nodig hebt met 4GB RAM en een SCSI systeemdisk als je 5TB (of bedoel je soms echt Tb? dat is 8x minder :o ) wilt opslaan :?

Als je wel van tevoren uitgerekend hebt dat je dat nodig hebt, is die berekening bij uitstek relevante info. Zonder heeft deze topic geen zin...

Oslik blyat! Oslik!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Opteron is bij gelijke prijs over het algemeen wat sneller in servertoepassingen dan Xeons. Ze presteren ook beter in games (zie bijv. deze tests of een willekeurige Athlon 64 vs P4 vergelijking). Ik denk dat je met een Opteron geen slechte keus maakt. Een dual Xeon of Opteron plank met PCI-X zal je zo'n 500 euro gaan kosten.

Ik denk dat je voor je storage het beste uit bent met twee maal Areca ARC-1120 of LSI MegaRAID SATA 300-8X en zestien 400GB Seagate Barracuda 7200.8 harde schijven. Met twee RAID 5 arrays van acht schijven heb je bij elkaar 5,6GB storage. Doe je het met vier arrays van vier schijven, dan kom je op z'n 4,8TB. Een SCSI bootdisk heb je niet nodig, kun je desnoods een Raptor voor gebruiken. Chenbro maakt relatief goedkope rackmounts waar je zestien schijven in kwijt kunt.

Dit topic is gesloten.