Harde schijf verbrand

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008

• Argos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 20:42
Matched: maxtor
Ik heb dus het volgende probleem. Ik had dus een Maxtor DiamondMax Plus 9 160Gb SATA. Die is 's nachts met veel stank en rook in de fik gevlogen zie foto's. :'(

klikken voor vergrotingen enzo (pas op: 1,2 à 1,3MB)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gawater/hd1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gawater/hd2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gawater/hd3.jpg

Deze schijf had ik net 3 weken. Ik had het idee dat de schijf trager was dan me oude ATA133 schijf dus besloot ik "VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility" te installeren. Die nacht is hij dus (toevallig?) in de fik gevlogen. Ik heb de schijf inmiddels geruild en zit nu met het zelfde probleem hij ervaart traag, maar durf niet die drivers te installeren. Mijn vraag is dus doe ik iets fout? Was het toeval en kan ik die drivers installeren? Was het wel nodig om hem te ruilen (ik ben 3 weken data kwijt)? :?

moederbord: MSI KT880 delta (via kt880 chipset)
cpu: XP3000+

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 25-11-2004 06:51 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Matched: brand
Kan het niet zijn dat er iets van metaal daar tegenaan heeft gerommeld? Dit lijkt op het eerste gezicht niet het doorbranden van 1 onderdeeltje op de printplaat, maar meer een kortsluiting door een ontblood draadje wat er steeds tegenaan rommelt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Matched: maxtor, brand
het lijk me eerlijk gezegd STERK dat hij door software verbrandt is. Op de plaats waar je schijf was, zat daar een metalen iets ofzo waarmee kortsluiting kon zijn gemaakt?
Als je zeker weet dat je er niets ergs mee heb gedaan, zou ik toch proberen garantie te claimen,

heel toevallig weet ik dat dat kleine chippie die verbrandt is, dat die makkelijk doorfikt. Probeer maar met een oude maxtor: power aansluiten ff een schroevendraaier tegen de pootjes van die chip, en die chip verbrandt van binnen uit zoals op jouw foto

[ Voor 33% gewijzigd door randje op 24-11-2004 22:06 ]

Verwijderd

Geen matches
Die doet 't niet meer nee :/

Wat voor voeding heb je? Hoe was de schijf bevestigd? Want het ziet er net zo uit als die harddisk die ik eens ter grap met een lastrafo gewist had :D

Verwijderd

Geen matches
Heb dit een aantal keer gezien nu en meestal lag het aan de voeding die stuk was gegaan door bliksem/piekspanningen. Vooral die doorgefikte chip zie ik vaker.

ing._Buttje legt het veel beter uit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 22:11 ]

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 06-03 23:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dies stuk B)

Zo te zien zit er een gat in die chip, klopt dat? Zo ja denk ik aan overbelasting .. dus die chip werd té lang, té zwaar belast en brandt door ... waardoor vervolgens de laklaag op de print is gaan fikken .. wat vervolgens de omliggende componenten molt!

Kortsluiting is 1 vonk en er ligt een zekering uit .. zet niet meteen je hele print in de fik .. damn, je huis had wel af kunnen fikken met deze grap! :X

'k Vermoed een kwestie van te weinig koeling en dan opwarmen van de chip tot het een keer teveel wordt ..

Dus, hoest met de koeling gesteld?
Die chips kun je namelijk je vinger aan branden zo heet ..

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-11-2004 22:10 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Argos
Geen matches
De schijf zat netjes onderin me kast geschroef met nog 27mm ruimte. En me 2e HD zat er 40mm boven. Me sata kabel zat netjes in die 27mm weggewerkt onder de schijf en is wel zwart geblakerd.

Me voeding is een Q-Tec bigfan 400watt.

[ Voor 11% gewijzigd door Argos op 24-11-2004 22:18 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Geen matches
En je luchtflow?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 17:17
Geen matches
Maar waws er ook een fan die koele lucht over de hardeschijven heen blies?

[ Voor 0% gewijzigd door MonkeySandwich op 24-11-2004 22:20 . Reden: te laat :P ]

Verwijderd

Geen matches
Just my two cents:

Ik heb een keer hetzelfde gezien, en toen zat de 80-aderige ide kabel omgekeerd aangesloten. Ik weet niet of zoiets ook kan met een SATA kabel? De schijf was benaderbaar vanuit windows, maar was te traag, en werd erg warm.

• Argos
Geen matches
In me kast zit me luchtinlaat aan de voorkant boven de HD dus zal die chip minder profijt van hebben gehad. 1 kastven en voeding (aan de achterkant) die naar buiten blazen en me cpu heeft een directe aanvoer van buiten. Ik kan wel ff een foto maken indien nodig.

Dus kunnen die drivers geen kwaad en helpen die mogelijk mijn performance probleem?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-03 20:45
Ik las dat je voeding een Q-Tec bigfan 400watt is. Een vriend van me had deze ook en mogelijk is door deze voeding ook zijn hardeschijf verbrandt samen met zijn floppy en cdrom drive. Misschien zijn deze voedingen niet zo stabiel.

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik had dit ook met mijn schijfje , precies de zelfde , loop extreem langzaam , ik had geen idee van vooruitgang op mn ouwe hd , 4800 toeren en 2 mb chache , het was gewoon ziellig te noemen , maar goed ik liet het een tijdje lopen , en na 3 weke constant draaien deed ie t niet meer , nagekeken , zwarte chippies ( zwarter dan normaal ) op de printplaat , voor de rest nix beschdigt , na goed kon gebeuren d8 ik , omgeruild voor weer de zelfde stop die na 6 maande trouwe dienst met draaien :s , jah toen wilde ik eigenlijk geen maxtor meer maar kon m niet meer omruile voor een ander merk en kreeg gewoon weer een andere terug , nagoed deze draait nu ong al 3 maandjes vrolijk. eens kijke waneer deze t begeeft

ik voel me lekkaah !!!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geen matches
Pendora schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:26:
Misschien zijn deze voedingen niet zo stabiel.
Misschien?

*uche*

Die 400 watt moet je definitely met een flinke korrel zout ter grootte van 3 kubieke meter nemen.
Das namelijk een bij-benadering-piek-meetwaarde.
Verder zijn er genoeg horror-stories te vinden over qtec voedingen hier.
Leuke dingetjes voor een P3 misschien, of met niet al teveel devices, maar imo geen topper.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 07:24
Geen matches
Misschien een keer met speedfan kijken hoe warm je hdd's worden?

http://www.almico.com/speedfan.php

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-03 22:23
Geen matches
kleinere plaatjes
@TS: graag even in startpost veranderen....

[ Voor 33% gewijzigd door 0siris op 24-11-2004 22:40 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

ik heb ook die schijf gehad en daarbij is ook die chip doorgebrand, recht in mn gezicht :X
op een gegeven moment draaide de schijf niet meer dus ik had hem uit mn pc gehaald en hem toen op een andere voeding uitgeprobeerd. toen brandde opeens die chip door, is wel leuk om te zien :P
keb er gelukkig nog wel RMA op kunnen krijgen

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-03 12:31

Ankh

|true

ik ga voor het volgende:

TS pakt zijn HD op en raakt met zijn vingers (nattige / statisch) de printplaat aan. Het kan ineens gebeuren als je er stroom op zet of het bouwt zich op wat dan als een kleine vonk zich uitleeft.. en tsa zit er niets brandbaars in de beurt.. dan is het gedaan met de pret en stinkt het nogal :p

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Geen matches
Pendora: misschien? Zeker weten? 400W is een piekwaarde, er valt gerust 150W vanaf te trekken, dan heb je de waarde die continu geleverd kan worden.

Die voeding levert, zeker bij zo'n load, een erg instabiele lijn: 12V en 5V wil nogal eens fluctueren, en dat is FATAAL voor een hardeschijf, net zoals ongeaard draaien.

• Argos
Geen matches
0siris schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:39:
kleinere plaatjes
@TS: graag even in startpost veranderen....
Thx, maar kan de startpost nog niet aanpassen de mod vind me niet lief. Als ik de mogelijkheid krijg doe ik het gelijk.

Ik begrijp uit de meeste reacties dus dat ik een andere voeding kan kopen en me HD beter moet koelen (in airflow hangen) en dat ik die SATA driver kan installeren. Zonder dat me rookmelder mij weer 's nachts wakker maakt.

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Geen matches
Liever een rookmelder die goed werkt dan een HD die alles in de fik zet :X

Airflow is heel erg belangrijk bij je HD. Dus geen kabels in de meest vreemde posities wringen want anders kan het echt fout aflopen. Moet je namelijk ook niet proberen met je proc toch?
Ik heb ook een HD gehad die te heet werd.. maar daar heb ik een pentium1 fannetje op gezet.. toen was het al opgelost :) misschien een idee?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen matches
Argos schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:05:
Thx, maar kan de startpost nog niet aanpassen de mod vind me niet lief.
Jij bent wel lief hoor :* Alleen een beetje onnadenkend :X Pics van 1,2 à 1,3MB :X
Als ik de mogelijkheid krijg doe ik het gelijk.
Forget it, wanneer een moderator/admin je post heeft gewijzigd, dan kun je het nooit meer wijzigen (tenzij je ooit modrechten krijgt :+ ). Maar ik zal de nieuwe pics erin vrotten :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-11-2004 06:49 ]

• Argos
Geen matches
Ik ben dus geen electro-man, maar waarom bleef mijn PC gewoon vrolijk aan staan. Zit er niet iets van een beveiliging in ofzo?
FireArrow schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:47:
Ik heb ook een HD gehad die te heet werd.. maar daar heb ik een pentium1 fannetje op gezet.. toen was het al opgelost :) misschien een idee?
Ik dacht dat plaatselijke koeling of ongelijkmatige koeling op een harde schijf ook nadelige gevolgen kan hebben :?
BalusC schreef op donderdag 25 november 2004 @ 06:48:
[...]
Jij bent wel lief hoor :* Alleen een beetje onnadenkend :X Pics van 1,2 à 1,3MB :X
Sorry, aan alle analoge modem gebruikers.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Geen matches
Argos schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:27:
Sorry, aan alle analoge modem gebruikers.
Niet alleen aan de analoge modem gebruikers hoor, niemand wordt hier vrolijk van 8)7

Maar goed, al geprobeerd contact op te nemen met je leverancier omtrent garantie?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:56

Thandor

SilverStreak

Geen matches
Ik heb er 2 Western Digitals doorgesleten, de reden was een slechte voeding.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zoals ik zei, die chips kunnen bij slechte airflow gemakkelijk zo heet worden dat je je vingertop brandt als je die er ffies op houdt .. dus JA airflow is heel belangrijk! En met name dus de printplaat!

Je zou kunnen overwegen de nieuwe HD ondersteboven te monteren, met de print in de flow .. dat zou beter moeten gaan! :)

De oorzaak van een trage HD kun je ook zoeken in PIO vs. UDMA en een gedeelde aansluiting met een trage CD-rom speler ofzo ... defragmenteren kan ook nooit kwaad .. en een gedeelde IRQ met een ander veeleisend device zoals een grafische kaart ofzo is ook niet bevorderlijk ..

Ik had zelf mijn PCI latency zeer kort <15 en de RAID HD's hangen aan een Promise controller en deze werkt het beste bij een wat hogere latency >60 ... dit scheelde ook dag en nacht .. bij 15 deed ie 30MB/s .. en met latency 200 95MB/s :9 :bonk

^ maar alleen als je dus een PCI HD controller hebt :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 23:13
Geen matches
Tjonge, iedereen zit hier maar bezig over airflow... maar bedenk eens wat voor een temperatuur je nodig hebt om een printplaat zo te verschroeien? Dat komt écht niet door gebrek aan airflow, zelfs al staat je case midden in de woestijn van Arizona ofzo :)

Tegen dat een chipje zodanig heet wordt dat het kapot gaat en altijd maar heter wordt, moet het silicium al ruim 200°C worden. De chips onder een erg hete schijf zonder airflow worden hooguit 70°C ...

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

... tel daar wellicht een te hoge spanning van de (brakke?) voeding bij en dan nog de kans op een productiefout waardoor er een te grote stroom lopen gaat, dan gaat die chip heus wel een keer doorbranden. En alstie dat netjes doet, met een vlammetje erbij, dan gaat de rest ook wel mee. :)

Puur en alleen door een gebrek aan voldoende koeling zou dit eigenlijk niet mogen veroorzaken .. ben ik met je eens. Waarschijnlijk ben je er nog een tweede factor bij nodig >> waarschijnlijk gewoon productiefout.

Verwijderd

Geen matches
dit is ondere andere een van de redenen waarom ik z'n hekel Heb aan M*xstor

doe mij maar een seagate of WD dan ben ik wel tevreden.
maar in de praktijk blijkt dat de hardwareboer alleen nog maar maxstor op voorraad heeft

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 15:25 ]

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Argos schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:13:
De schijf zat netjes onderin me kast geschroef met nog 27mm ruimte. En me 2e HD zat er 40mm boven. Me sata kabel zat netjes in die 27mm weggewerkt onder de schijf en is wel zwart geblakerd.

Me voeding is een Q-Tec bigfan 400watt.
Is het niet zo dat je sata kabel niet alleen zwart geblakerd is, maar ook kortsluiting veroorzaakt? Op een sata kabel die ik hier heb liggen (van een msi mobo), staat namelijk 80 graden Celcius. Kan het niet zo zijn dat die sata kabel die onder je hdd zit gepropt tegen die hete chip aanzat? En langzaam is gaan smelten totdat er in de kabel kortsluiting optreedt, of dat de buitenste isolatie er af was en een van de aders tegen je print aankwam?
Lijkt mij naast de mogelijkheid van een fabrieksfout toch een mogelijke oorzaak.
Als je voeding zo onstabiel is, vind de overige hardware dat ook niet zo grappig denk ik.

PS ik heb een maxtor 40 GB 7200 toeren schijf, die al heel lang niet meer goed aan wil bij het opstarten en ook vaak ff uitvalt (hoor je zo'n klikkend geluid). Jammer dat ik het bonnetje kwijt ben.

[ Voor 11% gewijzigd door Ikke! op 26-11-2004 16:02 ]

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Ikke! schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:00:
[...]
Op een sata kabel die ik hier heb liggen (van een msi mobo), staat namelijk 80 graden Celcius.
ik moet leren lezen |:(
PS ik heb een maxtor 40 GB 7200 toeren schijf, die al heel lang niet meer goed aan wil bij het opstarten en ook vaak ff uitvalt (hoor je zo'n klikkend geluid). Jammer dat ik het bonnetje kwijt ben.
gewoon ff bij maxtor op de site een RMA aanvragen ,heb je geen bonnetje voor nodig.
vanuitgaande dat er nog garantie op zit... maar ook dat kan je op de site controleren

suc6

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 16:10 ]

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
DRG: ik moet leren lezen
DRG: gewoon ff bij maxtor op de site een RMA aanvragen
Argos: Was het wel nodig om hem te ruilen ? (ik ben 3 weken data kwijt)?
Yep DRG moet leren lezen ;)

Bij maxtor kan je de printplaat er helemaal af halen met een paar, 5 hoekige schroefjes. Als je exact de zelfde hardeschijf aanschaft, kan je simpel weg de printplaatjes omwisselen, heb ik zelf met een gecrashde Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb gedaan.

[ Voor 49% gewijzigd door djexplo op 26-11-2004 16:20 . Reden: typos enzo ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Argos
Geen matches
Ikke! schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:00:

Is het niet zo dat je sata kabel niet alleen zwart geblakerd is, maar ook kortsluiting veroorzaakt? Op een sata kabel die ik hier heb liggen (van een msi mobo), staat namelijk 80 graden Celcius. Kan het niet zo zijn dat die sata kabel die onder je hdd zit gepropt tegen die hete chip aanzat? En langzaam is gaan smelten totdat er in de kabel kortsluiting optreedt, of dat de buitenste isolatie er af was en een van de aders tegen je print aankwam?
Lijkt mij naast de mogelijkheid van een fabrieksfout toch een mogelijke oorzaak.
Als je voeding zo onstabiel is, vind de overige hardware dat ook niet zo grappig denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~argos21/satakabel.jpg

De kabel is schoongemaakt en lijkt gewoon weer bruikbaar. Kleine schoeiplekje kan toch geen kwaad en zou het de oorzaak zijn denk je? Betere close up met mijn cam kan niet.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Geen matches
Die kabel ziet er nog wel goed uit. Het is dus niet zo dat er een van de aders tegen de print aankwam. Denk dat hij van binnen ook nog wel goed is, maar het is misschien veiliger om hem ff door te meten met een multimeter, voor als je hem weer gaat gebruiken.

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Geen matches
dat was een antwoord op een andere vraag dan die van de TS ;)

• kompjoeterfreak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-11-2025

kompjoeterfreak

Kompjoeterfreak

Ik heb hier ook hetzelfde probleem ook met een s-ata schijf van maxtor (200 gb).
Ik heb een HEC voeding.
Ik zette de computer aan en hoorde eerst een krakend geluid.
Toen zette ik hem vlug uit natuurlijk.
Ik dacht ach ja, fannetje met een kabel ertegenaan of zo.
Dus ik zet die computer weer aan en poef! Ik zag een grote steekvlam en een grote rookwolk.
Ik heb toen de stroom ervan af gehaald en de computer uit elkaar geschroeft en het bleek de s-ata schijf te zijn.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 15:30

FlyEragon

Alien Monkeys

[niet-al-te-serieuze-stand]

Wijze les van vandaag: Koop een Maxtor, voor een eenmalig vuur mod in je pc.

[/niet-al-te-serieuze-stand]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Matched: maxtor, brand
Kicken en dubbelposten is niet nodig. Ga hier verder: HD maxtor 200gb S-ATA doorgebrand!

Erkandude: dus we hoeven jou nooit serieus te nemen? Wat doe je hier dan nog? 8)7
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.