Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

nieuwe precieze multimeter , voltcraft ?

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ga een nieuwe multimeter kopen,reden: mn oude el cheapo is kapot aan het gaan en ik zal er ook wel eens storingen mee moeten opsporen in cv-ketels en dergelijke en dan moet ik wel een beetje precieze metingen hebben het liefst.

nu zag ik bij de conrad onder de afdeling multimeters gekalibreerd een voltcraft VC 840 staan.

de range pakt hij automatisch en dat lijkt me persoonlijk wel fijn,ik vraag me alleen af hoe het zich houdt in de praktijk.

hij kost zo'n 114 euro en word geleverd met een testcertificaat (van die kalibratie?)
wel een beetje duur maar met de vorige heb ik ook een dikke 5 of 6 jaar gedaan ofzo

is dit een goede voor in deze prijsklasse of gewoon ruk,en heeft iemand dit type?

Verwijderd

Voor storingen opsporen in CV ketels heb je toch niet zo'n hoog belang aan certificering/kalibratie? Tenminste, bij die oude ketels waar ik aan gebeunhaasd heb iig niet :)

Check dit topic eens, daar staan een hoop tips en ervaringen: Welke multimeter kopen?

Verwijderd

Topicstarter
helaas worden die dingen steeds ingewikkelder en weten ze het voor elkaar te krijgen om er steeds meer electronica in te krijgen.

nu weet ik dat het niet persé nodig is dat hij helemaal nauwkeurig is maar als ik dan naar het prijsverschil kijkt tussen wel of niet gekalibreert en het feit dat ik er zeker een langere tijd mee hoopt te doen zou ik er zeker geen buil aan vallen om een gekalibreerde te nemen ;)

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Wat zegt dat gekalibreerd ?
Op het moment van kalibreren wordt de basisnauwkeurigheid en meetonzekerheid vastgesteld ten opzichte van een referentie of normaal. In allerlei normen (NEN, CISPR, ETSI noem maar op) wordt volgens een statistiek bepaald dat zo´n meter gedurende een bepaalde periode (1 jaar 0,5 jaar 1 maand) onder normale omstandigheden zijn nauwkeurigheid behoudt. Wil je bijvoorbeeld voldoen aan ISO9000 dan dien je je aan die kalibratietermijn te houden maar dat zegt niets over de kwaliteit van het instrument. Als je een echt goed instrument wilt koop dan een fluke met bijv: 0.025% of 0.09% standaardnauwkeurigheid zonder kalibratie i.p.v een voltcraft met bijv 1% opgegeven nauwkeurigheid met kalibratie . En inderdaad voor een metinkje aan een verwarmingsketel heb je geen supernauwkeurigheid nodig.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik heb ooit een voltcraft gekocht die ook in die range zat. Ik vind voltcrafts zelf erg fijne dingen. Meestal wil je gewoon weten of er ergens kontakt is, of als er spanning is wil je weten of het 5, 12 of 220V is. Heftige nauwkeurigheden heb je nodig als je zelf regelaars gaat klussen e.d.

Autoranging is natuurlijk erg fijn, maar niet heel hard nodig.
Ik vind het zelf ook lekker als hij gezekerde ingangen heeft. Je zult immers altijd zien dat je hem een keer verkeerd aansluit en er teveel stroom doorheen jast als je een ongezekerde neemt.
Een kontakttester met piepje is ook ontzettend handig.

Vraag je goed af wat je wilt. Je hebt niet veel nodig, maar het is wel weer lekker om een ding te hebben dat je niet zo een twee drie hoeft te vervangen. Als je de voltcraft goed kunt betalen zou ik hem halen :)

ieeeepppppp :P

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 23:02
wat ook wat waard is is de robuustheid van de meter, zowel mechanisch als electronisch

Ik vind het wel een geruststellend idee dat ik mijn multimeter zelfs op het ohms bereik zo op 400V wissel kan zetten zonder dat er rook uit komt.

Ik heb hier een HP bench meter en een hele oude fluke handheld en bij beiden kan ik dat zonder problemen doen, of de gemiddelde voltkraft die mishandeling kan weerstaan betwijfel ik.

Als je er echt veel professioneel mee gaat meten moet je gewoon een degelijke meter kopen ( en voltcraft valt naar mijn bescheiden mening daar niet echt onder )

Exta gecallibreerd is waarschijnlijk overbodig, als je een goede meter koopt wijkt die al minimaal af en verloopt die fabrieks callibratie ook nagenoeg niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Sine op 24-11-2004 23:10 ]

Repareren doe je zo.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Ik ben het helemaal eens met Sine's post. Kijk idd eens naar een Fluke, bijvoorbeeld een Fluke 12, Fluke 16, of Fluke 110,111 of 112. Dan heb je een multimeter waar je heel lang mee vooruit kan.

Verwijderd

Ik heb zelf een ABB en een Fluke 25, over beide ben ik zeer tevreden alleen zijn het wel meters van ong fl 1000,-- elk.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

En kijk ook even of er bijvoorbeeld een goede holster voor de meter is. Vooral het aan-een-spijker-ophanghaakje-achterop komt erg vaak van pas...

Autoranging is leuk en vaak ook makkelijk, maar kijk dan wel of je de range ook vast in kunt stellen (range hold o.i.d.). Als je namelijk vaak achtereenvolgens dezelfde metingen doet (bijvoorbeeld een stapeltje weerstanden doormeten op waarde, ik noem maar een dwarsstraat), dan is het erg vervelend om steeds op de autorange te moeten wachten. Die begint namelijk bij elke meting in het hoogste bereik en schakelt stapsgewijs omlaag naar het goede bereik. Kost toch zeker 3 seconden extra per meting.

Ik heb zelf trouwens ook een Voltcraft, bevalt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Fox2 op 25-11-2004 21:20 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
AcouSE schreef op donderdag 25 november 2004 @ 08:44:
Ik ben het helemaal eens met Sine's post. Kijk idd eens naar een Fluke, bijvoorbeeld een Fluke 12, Fluke 16, of Fluke 110,111 of 112. Dan heb je een multimeter waar je heel lang mee vooruit kan.
hehe ik blij dat mn pa een fluke met korting heeft gekocht via zn werk ;)

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Ik heb op m'n werk een Fluke 175, heel veel functies maar ik heb de meeste ook wel nodig.
En autorange is erg nuttig, gezien ik spanningen van 200 mV tot 850V moet kunnen meten en afregelen, soms kort na elkaar.
Als je dan telkens met die draaiknop moet gaan liggen knoeien...
Zit ook een frequentiemeter in, die ik overigens ook gebruik.
Enige dat ik niet gebruik is de capaciteitsmeter eigenlijk.
Heel goeie multimeter, veel functies, nauwkeurig en oerdegelijk gebouwd.
Ik had nog liever de 179 gehad mét backlighting, maar een gekregen paard... :)
Kost wel €250 of zo, en dan nog wat opties derbij (magneethouder, probes, ... ) en zoals gezegd ga je geen dure multimeter nodig hebben om een verwarmingsketel af te regelen of wat dan ook.
Hoewel ik toch wel voor een degelijke zou kiezen die wat kan hebben (fysisch en elektrisch) als je'm echt dagelijks nodig hebt voor je werk.
Niets is zo frustrerend dan minderwaardig materiaal omdat je een paar euro wou uitsparen.
Pagina: 1