Toon posts:

[Algemeen] Icoontjes overal en nergens?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We kennen allemaal firefox wel. Deze heeft een extensie genaamd "cutemenu's", deze extensie zet bij elk menu item een mooi icoontje. Persoonlijk vind ik het wel leuk en ook makkelijk, want na een tijdje herken je het icoontje en click je zo het goede menu item aan.

Nu ben ik met een programma bezig en heb ook een menu en natuurlijk ook een paar buttons. Ik vraag me eigenlijk af of er regels zijn waar je een icoontje neer zet en waar niet.

Kijk ik naar internet explorer, die heeft alleen maar menu icoontje bij het "favorite" menu om natuurlijk de folder en favs uit elkaar te halen. Kijk ik naar jbuilder die heeft vrijwel op alle menu items een icoontje staan. (psp ook)

Wat ik niet vaak zie is een icoontje op een button met tekst, daar zou ik uit kunnen leiden "zet geen icoontje op een button als de button al tekst bevat, m.u.v de toolbar icoontjes".

Zoals jullie misschien al gelezen heb ik twijfel een beetje, bij welke menu items moet ik nu een icoontje zetten en bij welke niet?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hier zijn niet echt regels over. Een GUI maak je zo dat het duidelijk is. Persoonlijk vind ik dat een icoontje voor (bijna) elk menu-item wel goed kan uitpakken, mits het een beetje mooie en representatieve icoontjes zijn. Maar icons op een knop (BitButtons in Delphi/BCB) zijn inmiddels nogal achterhaald, die zag je vooral in de Windows 3.11-tijd. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

op dat niveau heb ik geen ervaring met softwareontwikkeling, maar wat ik als gebruiker wil zien:

zeker niet bij elk item
enkel de veelgebruikte items een icoon geven
kies een icoon (maak er een) dat iets zegt over de functie
herkenbare iconen gebruiken (zoals in MS Word er een floppy'tje staat bij 'save', kan jij dat ook doen...

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 09:50

pjvandesande

GC.Collect(head);

-NMe- schreef op woensdag 24 november 2004 @ 20:57:
Maar icons op een knop (BitButtons in Delphi/BCB) zijn inmiddels nogal achterhaald, die zag je vooral in de Windows 3.11-tijd. :)
Dit zie je juist weer steeds meer heb ik het idee.

Icons kunnen een hoop duidelijk maken in een oogopslag. Hier ligt ook de kracht van icons.
Je kan een icon veel sneller herkennen dan een woord en het zorg bij een saaie GUI ook nog is wat opvrolijking.

Er zijn in het algemeen geen richtlijnen, maar voor jezelf moet je wel richtlijnen stellen. Op welke objecten jij wel en geen icon gaat plaatsen. Dus dat het niet zo is dat op de ene button wel een icon staat en op de anderen niet. Het moet wel duidelijkheid scheppen.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Heb je trouwens al aan het grootste probleem gedacht met icoontjes: hoe kom ik aan een consistente set? (liefst gratis)

Eclipse heeft er wel 1 of 2 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 25-11-2004 09:07 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:34

Gerco

Professional Newbie

Icons op knoppen zie je tegenwoordig weer vaker ja. Ik gebruik thuis KDE als desktop en daar heb ik ook de knopicons aangezet. 1 van de voordelen is natuurlijk dat alle cancel knoppen in alle apps hetzelfde icon hebben, zelfde voor alle OK knoppen en nog een paar van die standaard dingen. Ik vind dat erg handig en ik lees de tekst op de knop vaak niet eens meer :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 09:50

pjvandesande

GC.Collect(head);

Alarmnummer schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:07:
Heb je trouwens al aan het grootste probleem gedacht met icoontjes: hoe kom ik aan een consistente set? (liefst gratis)
Ja, icoontjes zijn duur voor een kleine applicatie en veelal niet gratis voor commercieel gebruik.

Ik zoek hier ook nog een oplossing voor O-)
Gerco schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:09:
Icons op knoppen zie je tegenwoordig weer vaker ja. Ik gebruik thuis KDE als desktop en daar heb ik ook de knopicons aangezet. 1 van de voordelen is natuurlijk dat alle cancel knoppen in alle apps hetzelfde icon hebben, zelfde voor alle OK knoppen en nog een paar van die standaard dingen. Ik vind dat erg handig en ik lees de tekst op de knop vaak niet eens meer :)
Voor elke OK, Yes, No, Cancel etc button 1 standaart icoon is idd ontzettend duidelijk voor de gebruiker.

Maar niet alleen icoontje zijn verduidelijkend, maar houd ook altijd alls op dezelfde plek, ik zie nog veelste vaak bij gratis tools die ik wel is bekijk/gebruik dat de ene keer een OK button links zit en de Cancel button rechts en in de volgende dialog is het precies anders om.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Die consistentie is inderdaad heel erg belangrijk, en niet alleen binnen je tool, maar binnen je hele systeem. Aanvullend: zorg voor goede namen op je knoppen. 'OK' is vaak niet duidelijk, zeker niet zonder dat je een compleet dialoog venster hebt doorgelezen. Anyway, ik dwaal af. Ik zou alleen voor veel gebruikte acties liefst standaard iconen gebruiken in je menu's. Als je een actie niet alleen in het menu, maar ook op een knoppenbalk hebt staan, dan moet je hetzelfde icoontje gebruiken in zowel het menu als op de knoppenbalk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 12:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Je kunt een beperkte set Glyfz icons gratis en legaal downloaden :9~[norml].[/] Uitstekende kwaliteit.

Zoals al eerder gezegd gebruik je sinds de introductie van Windows 95 geen icoontjes meer op standaardbuttons zoals OK, Annuleren, Toepassen en in dialoogvensters.

Als zijn er geen 'regels' voor het gebruik van icons voor menu-items, een goede norm is in geval van twijfel Microsoft Office. Daar kun je zien dat de meestgebruikte menu-items voorzien zijn van een icon en de minder vaak gebruikte niet. Dat houdt de menu's overzichtelijk en leidt je het snelst naar een veelgebruikt menu-item. Er is ook nog een andere reden om veelgebruikte menu-items van een icon te voorzien: diezelfde icons vind je terug op een toolbaar. Als je op een toolbar een floppy ziet staan en in het menu 'Bestand' ook weet je dat de button op de toolbar en het menu-item precies hetzelfde doen. Ze zorgen daarmee voor een intuïtieve en consistente interface.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 07:04
Dat is niet altijd waar. In office gaat het printer icoontje in de toolbar direct printen en in het menu (waar er print... achter staat ) krijg je eerst een dialog scherm te zien. Toen ik daar tegenaan liep heb ik het in er op de toolbar ook een print... actie aangehangen. Met als vervelende gevolg dat mijn ouders nu in andere programma's ook verwachten dat er een dialog komt als ze op een printer klikken :X.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 12:05

Tomatoman

Fulltime prutser

Sjaaky schreef op donderdag 25 november 2004 @ 20:23:
Dat is niet altijd waar. In office gaat het printer icoontje in de toolbar direct printen en in het menu (waar er print... achter staat ) krijg je eerst een dialog scherm te zien. Toen ik daar tegenaan liep heb ik het in er op de toolbar ook een print... actie aangehangen. Met als vervelende gevolg dat mijn ouders nu in andere programma's ook verwachten dat er een dialog komt als ze op een printer klikken :X.
Dat is inderdaad een rare uitzondering. Ik heb nooit begrepen waarom het gedrag bij beide items anders is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

questa schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:15:
[...]

Maar niet alleen icoontje zijn verduidelijkend, maar houd ook altijd alls op dezelfde plek, ik zie nog veelste vaak bij gratis tools die ik wel is bekijk/gebruik dat de ene keer een OK button links zit en de Cancel button rechts en in de volgende dialog is het precies anders om.
Je moet dan ook altijd de Microsoft Windows User Experience - Official Guidelines for User Interface Developers and Designers aanhouden waar dat soort dingen evenals menu-layouts, control sizes e.d. strak in gedefinieerd staan zodat iedereen direct intuitief met je applicatie kan werken.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de reacties :> , ik heb ze met veel belangstelling doorgelezen en er staan een aantal handige tips in. Zelf ben ik niet zo'n goede icoontjes maker en de standaard icoontjes van windows mag je schijnbaar niet gebruiken (wel die nog uit win3.1 komen, maar die mooie nieuwere niet).

Ik vind google afbeeldingen wel handig om naar icoontjes te zoeken, met die icoontjes kun je dan een beetje knippen en plakken en dan heb je zo redelijke icoontjes. Natuurlijk niet zo mooi als al die professionele (lees dure) of gelicenseerde (include een icoontje van een gpl programma en je eigen programma moet gpl worden, ieks!).

Maar ik heb m'n beperkte creatieve handen eens laten wapperen. Hoe vinden jullie m'n toolbar/menu icoontjes voor het toevoegen/verwijdere/veranderen van een site:

Afbeeldingslocatie: http://img131.exs.cx/img131/3707/site_add.gif

Afbeeldingslocatie: http://img131.exs.cx/img131/7595/site_delete.gif

Afbeeldingslocatie: http://img33.exs.cx/img33/556/site_edit.gif

Ik heb expres niet gekozen voor de internet explorer icoontjes, want als je daar op een linux of mac mee aankomt.
O-)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:34

Gerco

Professional Newbie

Ik denk dat de actie die het icon weergeeft wel wat duidelijker mag. Zo in 1 oogopslag heb je drie dezelfde icons met een ander frutseltje in de hoek. Om te zien wat het icon voorstelt moet je beter kijken.

Het lijkt me dat de actie die het icon voorstelt het meest moet opvallen, dus gewoon een grote + - of edit symbool (pennetje?).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Pagina: 1