[98SE] Kan moederbord en (dus) videodrivers niet installeren

Pagina: 1
Acties:

• Amotea
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik heb sinds gisteren Windows 98SE geinstalleerd naast Windows XP Home (XP stond er eerst op). Dit heb ik gedaan op een extra partitie op dezelfde schijf, vervolgens heb ik de Partition Magic bootmanager erop gezet zodat ik bij het booten kan kiezen tussen 98SE of XP.

Mijn probleem is dat 98SE niet wil opstarten, hij blijft hangen op het moment dat hij naar grafische modus wil overgaan. Dit ligt dus waarschijnlijk aan de video drivers.
Om deze te installeren moest ik dus wel in safe mode booten, heb ik gedaan en bleek dat hij de cd-rom drives niet kon vinden. Heb toen de IDE controller verwijderd en opnieuw laten installeren op aanraden van iemand hier maar dat hielp ook niet. Dus maar even de moederbord en videokaart (X800 XT) drivers op de 98SE partitie gezet, zodat ik van de HD kon installeren.
Ik moet per see eerst de mobo drivers installeren voordat ik de videodrivers installeer, anders geeft hij de melding dat ik eerst standard VGA drivers moet installeren oid. Dit heb ik al eerder gehad op XP en bleek dus dat ik eerst mobo moest installeren.

Nu komt het uiteindelijke probleem; de mobo drivers kunnen nooit goed geinstalleerd worden omdat hij niet kan booten in non-safe mode (in safe mode kan je geen apparaten toevoegen), en om in normale mode op te kunnen starten moet ik de videodrivers installeren. Die kan ik alleen installeren als de mobo drivers zijn geinstalleerd... soort van cirkel dus :(.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40

AzzKickah

06-CENSORED

Ja, je geeft het zelf al min of meer aan.

Eerst 'Standaard VGA-Adapter' of iets in die geest installeren, en dan je mobo, en dan je goede video-drivers :)

Succes :)

• Amotea
Ja het probleem is dat hij de weergave adapter niet herkent als apparaat zijnde... hiervoor moet het mobo geinstalleerd zijn. Zo kan ik dus ook niet de standard VGA installeren, of wel?

• Amotea
Ik heb een paar oudere mobo drivers geinstalleerd en nu startte windows wel omdat hij het mobo (deels) herkende. Vervolgens ging windows allemaal apparaten installeren, controllers e.d.
Maar omdat deze drivers niet helemaal bij mijn mobo (K8V SE Deluxe) passen werkt het toch niet helemaal, zo kan ik nog steeds niet grafisch booten en worden ook de cd-rom spelers niet herkend. Het installeren van de goede drivers werkt overigens niet...
Iemand nog suggesties over hoe ik wel grafisch kan booten of de K8V SE Deluxe goed kan installeren op Win 98SE? De support van ASUS is namelijk down :(.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Mag ik eens vragen waarom je 98 erbij op wilt hebben?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 16:46
Amotea schreef op donderdag 25 november 2004 @ 13:24:[...] en worden ook de cd-rom spelers niet herkend. Het installeren van de goede drivers werkt overigens niet...[...]
Volgens mij heb je bij de veilige modus van Win98 sowieso niet de beschikking tot je cd-rom speler, ook al heb je de juiste drivers.
Iemand nog suggesties over hoe ik wel grafisch kan booten of de K8V SE Deluxe goed kan installeren op Win 98SE? De support van ASUS is namelijk down :(.
Probeer in het apparaatbeheer eens apparaten te verwijderen. Zodra je de volgende keer opstart zou Windows om drivers moeten vragen, en dan kun je misschien de juiste mobodrivers kiezen.

Dus ook het videoapparaat uit het apparaatbeheer verwijderen! :)

-

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Zoeken naar Hyperion drivers op de website van Via (uit m'n hoofd www.viaarena.com ) dacht laatst gezien te hebben dat ze wel w98 drivers hadden :) Als je cd speler niet herkend wordt dan zou je via je xp config je win98 drive moeten kunnen benaderen en de juiste driver dan in een mapje kunnen zetten...
AzzKickah schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:58:
Mag ik eens vragen waarom je 98 erbij op wilt hebben?
Meestal omdat men nog programma's heeft die niet meer door XP ondersteund worden en die toch nog nuttig zijn/leuk ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Turkish op 25-11-2004 15:09 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat is het exacte probleem nou ? Verwarrend verhaal.
Stap 1:
Copy mainboard drivers naar W98 partitie
Stap 2: Zet in je bios Assign irq to VGA aan.
Stap3: rebooten en mainboard installeren
Stap 4 VGA drivers installeren.

• Amotea
Probeer in het apparaatbeheer eens apparaten te verwijderen. Zodra je de volgende keer opstart zou Windows om drivers moeten vragen, en dan kun je misschien de juiste mobodrivers kiezen.
Dit ligt idd voor de hand, en heb ik dan ook al geprobeerd. Het probleem is dat hij de drivers voor dit mobo die ik op de cd-rom bijgeleverd kreeg niet wil accepteren. Hij accepteert wel een wat oudere driver maar die werkt niet helemaal goed... ik ga morgen die Hyperion drivers eens proberen.
Stap 2: Zet in je bios Assign irq to VGA aan.
Ik weet niet of dit al aan of uit staat, maar waar is het precies nodig voor?

Bedankt voor de suggesties iedereen :).

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Amotea schreef op donderdag 25 november 2004 @ 23:39:
<KNIP>

[...]

Ik weet niet of dit al aan of uit staat, maar waar is het precies nodig voor?

Bedankt voor de suggesties iedereen :).
Dit is om een IRQ toe te wijzen aan je VGA-kaart. Alle devices in je PC hebben een IRQ. Kijk maar eens in je apparaatbeheer bij de eigenschappen van een van je apparaten, en dan op het tabblad 'bronnen'.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Idd, onder w98 is dat belangrijk als je videokaart niet goed herkent wordt.
Pagina: 1