Toon posts:

Hoe kom ik aan een CPU temp sensor voor asus k7m?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Amices!

Ik bezit een een asus k7m slot a mobo'tje met een athlon 600@750 met wat flinke luchtkoeling in m'n kast.

Ik kan momenteel met asus pc probe alleen maar de mobo temp bijhouden omdat ik geen cpu temp sensor heb. Ik weet wel dat daarvoor een aansluiting is op m'n plankje.

Nu is mijn vraag. Kan ik makkelijk aan zo'n cpu temperatuur sensor komen? Zijn dat standaard dingetjes? Ik wil graag weten wat m'n cpu's temp wordt als'hij zo overgeklokt wordt. M'n moederbord wordt maximaal 26 graden (celsius).

Rob

Verwijderd

Het is gewoon een 10K Ohm NTC (negative temperature coofficient)

Je kan zon sensortje wel bij de electroboer halen, maar dan heb je niet zo'n platte die je gemakkelijk bij je cpu kan schuiven, en er zit nog geen sniertje aan.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het veel kwaad als ik 'm verkeerd aansluit en moet een dergelijke sensor niet geijkt worden?

Rob

Verwijderd

nee, kan geen kwaad.

en nee,
Als de waarde van je sensor niet klopt kan je er niets aan doen. er is nergens op het moederboard een draaidingetje om hem me af te stellen.

Als je gewoon een slechte sensor hebt die 5% afwijkt van wat de waarde moet zijn kan je een nieuwe gaan halen.

Bijvoorbeeld een weerstandje kan 5 of 10 % van zijn waarde afwijken, maar ik heb dat nog nooit zien gebeuren. (en ik heb tog een berg van die krengen liggen)
De kans is erg klein dat je een slecht componentje koopt.

Btw,
Denk je nou echt dat de fabrikant van mobo's elke sensor apart gaan eiken?
Denk het niet he. als de temp 5 graden van de aangegeven waarde verschilt heeft de fabrikant daar schijt aan, niemand die dat merkt hoor. :)

Dan krijg je wel van die verhalen van: Mijn AMD duron 600@1000 loopt op 30 graden stressed met standard intel cooler !!!

>:) leuk >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ah! Tis dus wel zo dat die 10K Ohm NTC's ongeveer wel allemaal dezelfde temp aangeven met ongeveer dezelfde weerstand bij een bepaalde temperatuur.

Dat is handig. Ik zal eens langs een electroboer gaan en zo'n sensortje op de kop tikken.

Hoe heten die connectoren die je dan op je mobo kunt prikken (om vast te maken aan de sensor)? Hebben die nog een bepaalde naam/standaard afmeting etc?

Groeten,

Rob

Verwijderd

Bij www.perfectsystems.nl kun je van die cpu temp sensoren van Asus kopen, zogeheten P2T kabeltjes.

Verwijderd

Topicstarter
Yo! Bedankt!

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Kan die ook op de Asus A7V ?
Ja toch,
Want ik heb ergens gelezen dat hij bij de eerste versie van de A7V er twee bij zaten.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een beetje door de Conrad gids aan het neuzen en zie daar inderdaad allerlei temperatuur sensoren, ook platte.

Maar geen enkele is 10k (10.000 Ohm). Ik kan zoal kiezen uit 100, 500 1000 en 2000 Ohm (dat is dus R0) maar niet 10k ohm. Is het dus wel een 10k ohm ntc?

Iemand een idee?

Rob

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

conrad gids 2001, bladzijde 566, linksboven 10k weerstand bij 25 graden, bestelnr: 19 55 96-24 fl. 5,50 p/s
Pagina: 1