Toon posts:

[Linux/apache] Vhosts achter NAT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb thuis een servertje draaien in mijn lokale netwerk. Dat werkte allemaal goed.
Ik heb via mijn router poort 80 van buiten naar mijn server gezet. Zodat ik er van buiten op kan en nogsteeds vanaf lokaal.

Maar nu heb ik een subdomein van het domein naar thuis gezet om te testen. Nu heb ik een vhost aangemaakt, op mijn lokale ip 192.168.0.20. Dat werkt ook. Alleen nu kan ik er niet meer op, via het lokale ip.

De Vhost staat op het lokale ip. Ik dacht dus als ik nu een 2e subdomein naar mezelf zet en die met een vhost naar de default web root zet. Maar dat werkt niet, hij pakt dan altijd de 1e voor beide (sub)domeinen.

Is het eigenlijk wel mogelijk om achter NAT gebruik te maken van vhosts? Of weet iemand een andere oplossing

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik begrijp even niet precies hoe je situatie eruit ziet; maar zou je eens relevante delen van je httpd.conf kunnen posten? Het probleem is dus dat je nu vhosts hebt opgezet; maar als je daarnaartoe gaat; dan 'kun je er dan niet meer op'? Kun je iets duidelijker uitleggen op welk moment je welke foutmeldingen krijgt; of welke onverwachte resultaten? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Ik heb ook probleemloos Virtal Hosts achter een firewall draaien.
Dus mijn inziens moet het gewoon kunnen.
Ik snap alleen je bedoeling niet helemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb lokaal een server draaien met ip 192.168.0.26.
Ik heb een subdomein naar mijn internetprovider ip staan.
Poort 80 staat geforward naar mijn locale webserver.

Ik heb deze 2 Vhosts aangemaakt:
<VirtualHost 192.168.0.26>
DocumentRoot /home/htdocs
ServerName subdomein.blabla.nl
RewriteEngine On
RewriteOptions inherit
</VirtualHost>

DocumentRoot /home/htdocs/website
ServerName subdomein2.blabla.nl
RewriteEngine On
RewriteOptions inherit
</VirtualHost>

De 1e vhost heb ik later toe gevoegd.
Als ik de 1e weg laat, gaat al het verkeer wat naar 192.168.0.26 naar die vhost. Dus is het niet meer mogelijk om de hele webroot te benaderen.
Daarom heb ik de 1e toegevoegd, om zo de webroot onder een ander domein te zetten. Maar nu gaat al het verkeer daar heen.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Probeer 't 's met een wildcard? Een * dus, ipv het ip.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, als ik een wildcart gebruikt, dan gaat ie altijd naar de 1e vhost.

Moet ik trouwens altijd apache herstarten als ik vhosts aanpas? (doe ik nu iig wel)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je hebt ook een regel staan met als inhoud
NameVirtualHost *
? Zie ook Name-based Virtual Host Support - Apache HTTP Server voor meer info. En ja; voor iedere wijziging in de configuratiefile moet je je Apache herstarten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik word er helemaal gek van.
Heb op mijn "echte" server alles draaien, zonder problemen. Maar lokaal :S, telkens kom je op de 1e vhost terecht.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
NameVirtualHost 192.168.0.26
NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
DocumentRoot /home/htdocs/website
ServerName domein.nl
RewriteEngine On
RewriteOptions inherit
</VirtualHost>

DocumentRoot /home/htdocs
ServerName 192.168.0.26
RewriteEngine On
RewriteOptions inherit
</VirtualHost>

Het omdraaien van het ipadres en de * maakt niet uit de het <VirtualHost> stuk.

Het maakt niet uit wat ik verander, je komt of op de een of de andere terecht, zowel op het lokale ip adres en het domein. Dus het maakt niet uit of ik mijn ip intyp if het domein, er komt hetzelfde uit. Maar dit wil ik juist anders hebben.

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 11:32

DeTeraarist

#Boots2Asses

De ServerName directive moet een "fully-qualified-domain-name" zijn, zoals ze dat bij apache zo mooi weten te vertellen. Oftewel, een IP mag je daar niet opgeven.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Pagina: 1