SATA HDD - Startvragen

Pagina: 1
Acties:

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoi allemaal,

Ik heb een Western Digital 160gb SATA disk gekocht, en ik kan over sommige dingen niet genoeg info vinden.

Zo vraag ik me namenlijk af wat ik nu eigenlijk het beste met de jumper moet doen.
Ze hebben bij WD wel een leuk Plaatje, maar wat betekend het nou eigenlijk?

En Ik heb op mijn zoektocht ook veel dingen gelezen over zeurende Windows installaties, als je geen drivers bijdehand hebt bij het installeren. Nu heb ik dus het probleem dat mijn floppydrive allang op het stenetijdperk kerkhof ligt, en ik weet niet hoe ik nu de driver moet aanleveren. Kan dat mischien met een 2e CD-rom drive of een andere HDD die al in de machine zit? Ik heb wel gelezen dat je zonder de drivers toch de HDD kunt opstarten, maar alleen in 8gb partities. Kan ik die achteraf zonder problemen nog aan elkaar bakken met P-magic ofzoiets? Of mischien maar 1 partitie maken en daar windows op zetten, en in windows zelf pas de rest indelen?

Hopende op wat antwoorden,
Sven

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-03 12:07

mvds

Totally awesome!

Had dit je dit niet beter wat eerder uit kunnen zoeken? :D

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-03 08:18

airliner

Swell

is het niet makkelijker om gewoon een fdd aan te schaffen (a 5 euro), bespaart je een hoop moeilijk gedoe

• Freakaz0id
Hoezo dan? Ik had geen jumper verwacht, dus toen ik em zag zitten ben ik gaan kijken. En ik wist pas 3 dagen geleden dat ik n SATA disk ging kopen, dus ik zoek me gek. :)

Ik heb trouwens ook al geen floppys meer. Is er geen oplossing waarbij je geen ouwe rommel dient te installeren? :P

[ Voor 26% gewijzigd door Freakaz0id op 24-11-2004 16:29 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:21
Aan die jumpers hoef je niks te veranderen. Het enige wat je moet doen is Windows installeren op die SATA-disk met een floppy. Je kunt de drivers ook in de setup integreren, meer informatie daarover vind je hier op GoT en op msfn.org

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je echt geen diskette wilt gebruiken (volgens kun je de drivers niet selecteren van een USB stick of CD-ROM), dan moet je drivers slipstreamen op een XP installatie cd.

Dit is wel een hoop werk voor zo'n kleinigheidje. Dus ik zou gewoon even een diskettestation aanschaffen.

• Freakaz0id
Als et echt niet anders kan, slacht ik wel even tijdelijk mijn vaders computer. Ik ga niet voor zon lullig (pardon) drivertje geld uit geven aan zon FDD apparaat wat ik verder nooit meer zal gebruiken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is ook nog zoiets als de Serial ATA FAQ waar je vrijwel alle vragen beantwoord ziet. Eventueel kun je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter of in het Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? topic wat antwoorden vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 24-11-2004 16:55 ]

ARME AOW’er

• Freakaz0id
Hij hangt er inmiddels aan, maar mijn asus P4PE moederbord komt met een raid bios waarvan ik niet weet wat ik moet doen. Heeft iemand hier dit als een gedaan?

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 11:50
Ik heb een asus p4p800 deluxe met sata raid, maar heb hem als single geinstalleerd zonder driver of wat dan ook. No probs.

• Freakaz0id
Ik heb die raid controller disabled in bios, maar dan doettie netzogoed niks.

Maakt et uit welke van de 2 SATA poortjes ik gebruik?

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 11:50
Voor de zekerheid sata 1 kiezen. Zet in je bios ook de enhanced sata mode aan en kies sata only, niet sata+pata.
Pagina: 1