[XHTML] probleempje met IE en <head> tag

Pagina: 1
Acties:

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:34
Beste luitjes,

voor het 'eerst' serieuzer aan het rommelen met xhtml, en nu loop ik vast op 3 probleempjes, 2 met ie en 1 met de validator van w3c

De pagina: http://www.jackabuzah.com/previews/fcstaring/xhtml.html

Probleem 1:

Aan de bovenkant is een donkere 'achtergrond', als een fade in. Maar deze is in FF wel te zien, maar niet in IE :?

Probleem 2:

De onderkant, in FF laat hij 'm wel goed zien, maar in IE showt hij weinig tot niets.

Probleem 3:

http://validator.w3.org/c...utomatically%29&ss=1&sp=1
Daar zie je dat hij over de head tag struikeld, maar ik kom er niet achter waarom die ongesloten zou zijn. Want dat is hij niet...

Weet iemand hoe ik dit oplos en hoe wat voor verbeteringen ik nog kan toepassen? :o

|>

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Probleem 3:
Je gebruikt HTML-comments in je style-element. Als je CSS-comments (/* .. */) gebruikt, gaat het goed.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• simon
Rickets schreef op woensdag 24 november 2004 @ 14:36:
Probleem 3:
Je gebruikt HTML-comments in je style-element. Als je CSS-comments (/* .. */) gebruikt, gaat het goed.
Lost niets op...

|>

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 15:17
Probleem 3 is duidelijk voor XHTML:

In de <head> </head> tag moet je een <title> </title> opnemen voor XHTML. Deze is nu afwezig.

Verder mist je content-type (nu automatisch als UTF-8 gekozen):
Opnemen:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• André
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

En als je de stylesheet nu op de gangbare manier include?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Preatorium schreef op woensdag 24 november 2004 @ 14:37:
Probleem 3 is duidelijk voor XHTML:

In de <head> </head> tag moet je een <title> </title> opnemen voor XHTML. Deze is nu afwezig.

Verder mist je content-type (nu automatisch als UTF-8 gekozen):
Opnemen:

offtopic:
content type voor xhtml is officieel application/xhtml+xml alleen IE ondersteund die niet. Daarnaast is het beter om de server het juiste content-type mee te geven ipv achteraf ;)

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
code:
1
2
3
<style type="text/css">
@import url("default.css");
</style>

Waarom gebruik je dat ipv de gebruikelijke link ?

dus:

code:
1
<link href="default.css" type="text/css" rel="stylesheet" />

Dat is namelijk gewoon XHTML 1.0 Strict :)

edit:
Damn, wat is iedereen snel! Anyway, dit is dus de uitleg van wat André bedoelde

[ Voor 29% gewijzigd door 1st_Ro op 24-11-2004 14:41 ]

• simon
André schreef op woensdag 24 november 2004 @ 14:38:
En als je de stylesheet nu op de gangbare manier include?
Dat doe ik nu ook, maar dat was dus niet de oorzaak van het probleem. Nu zit ik nog met de IE problemen, hoe los ik deze op :o :? Is dit een IE eigen bug, dus is hier een work around voor nodig, of is dit mijn fout?

|>

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Probleem 1:
Je kan de gradient op de body zetten, repeat-x, en dan als achtergrondkleur van de body dat lichtere grijs :)
Probleem 2:
Die onderkant doet het goed bij mij in IE, dus daar kan ik je niet mee helpen.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-04 15:17
Ik neem aan dat je de fade-in d.m.v. een animated GIF wilt laten gebeuren (aan je code te zien)?

Herkent IE überhaupt wel een animated GIF als background image? Anders met een DIV en Javascript oplossen
:?
offtopic:
Ziet inderdaad geen fading in IE en kan niet zien waardat dan in zou moeten zitten

[ Voor 20% gewijzigd door Preatorium op 24-11-2004 14:51 ]

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• simon
Preatorium schreef op woensdag 24 november 2004 @ 14:44:
Ik neem aan dat je de fade-in d.m.v. een animated GIF wilt laten gebeuren (aan je code te zien)?

Herkent IE überhaupt wel een animated GIF als background image? Anders met een DIV en Javascript oplossen :?
Nee, dat bedoel ik niet. De gradient moet gewoon als een gradient erboven ervoor zorgen dat de kleur van donker zachtjes naar licht fade :)

|>

• 1st_Ro
  • Laatst online: 07-01-2022
Even een CSS tip, je kan alle properties van een background combineren in 1 regel:

code:
1
background: url(images/fcstaring_25.gif) top left repeat-x #FF0000;

Wordt het ook wat overzichtelijker van ;)

Verwijderd

Deze hoort genegeerd te worden in een XML omgeving.

• simon
Alles werkt nu :) Thanks voor alle input. Ik heb de content class een vaste hoogte gegeven, ipv procentueel :)

|>

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Erkens schreef op woensdag 24 november 2004 @ 14:39:
[...]
offtopic:
content type voor xhtml is officieel application/xhtml+xml alleen IE ondersteund die niet. Daarnaast is het beter om de server het juiste content-type mee te geven ipv achteraf ;)
^^ dat kun je op deze manier doen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (stristr($_SERVER['HTTP_ACCEPT'], 'application/xhtml+xml'))
{
    header("Content-Type: application/xhtml+xml; charset=utf-8");
}
else
{
    header("Content-Type: text/html; charset=utf-8");
}

Op die manier ben je zeker dat je je page naar browsers die dat aankunnen gewoon netjes als application/xhtml+xml verstuurt. Naar bijvoorbeeld een browser als IE stuur je het dan wél als text/html, zodat die ook gewoon de pagina weergeeft en je dat deel van de gebruikers dus niet uitsluit. Het is een slappe oplossing, maar de meest flexibele als je daadwerkelijk én XHTML wilt maken én IE-gebruikers wilt bedienen.

Bekijk voor de precieze aanbevelingen over de MIME-types deze note van het W3C. :)

edit:
/me Anne wees mij erop dat het hierboven gegeven scriptje geen rekening houdt met de quality parameter die in de accept header wordt van de browser wordt meegestuurd. De accept header bevat de verschillende contenttypes waar de browser mee om kan gaan, en bovendien voor elk type een waarde tussen 0 en 1, die aangeeft met welke mediatypen de useragent het best om kan gaan, dus welke hij prefereert. Op die manier kun je dus ook nog eens een juiste volgorde bepalen als de client meerdere MIME-types aankan.

Een zeer uitgebreid content negotiationscript dat hier wél rekening mee houdt vind je hier. Dat is zo'n uitgebreid script dat het zelfs je XHTML weer terugzet naar HTML 4.01 compliant code als de browser geen application/xhtml+xml pikt. Je kunt natuurlijk ook alleen die regexp gebruiken om recht te doen aan die quality parameter. Let wel even op dat het GNU is. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Superdeboer op 25-11-2004 01:27 . Reden: moest nog wat bij ]

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:08:
[...]
Deze hoort genegeerd te worden in een XML omgeving.
dan heb ik even een vraagje (denk aan jou :P): hoe zit het dan met IE (want die werkt dus niet in een xml omgeving) doet die er wel wat mee of is en blijft de boel gewoon tagsoup en wordt er maar wat geprobeerd?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Superdeboer schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:15:
[...]

^^ dat kun je op deze manier doen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (stristr($_SERVER['HTTP_ACCEPT'], 'application/xhtml+xml'))
{
    header("Content-Type: application/xhtml+xml; charset=utf-8");
}
else
{
    header("Content-Type: text/html; charset=utf-8");
}

Op die manier ben je zeker dat je je page naar browsers die dat aankunnen gewoon netjes als <samp>application/xhtml+xml</samp> verstuurt. Naar bijvoorbeeld een browser als IE stuur je het dan wél als <samp>text/html</samp>, zodat die ook gewoon de pagina weergeeft en je dat deel van de gebruikers dus niet uitsluit. Het is een slappe oplossing, maar de meest flexibele als je daadwerkelijk én XHTML wilt maken én IE-gebruikers wilt bedienen.

Bekijk voor de precieze aanbevelingen over de MIME-types deze note van het W3C. :)
I know, alleen volgens sommige is dat weer niet goed 8)7 ;)
Erkens in "Wat is er mis met frames?"

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Erkens schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:57:
[...]
I know, alleen volgens sommige is dat weer niet goed 8)7 ;)
Erkens in "Wat is er mis met frames?"
Zoals je hierboven in mijn edit kunt zien, was ik daar inmiddels ook al van op de hoogte. Goedbeschouwd is dat ook compleet waar en is het beperkte stukje code dat hierboven staat ook niet meer dan een ranzige hack om XHTML in IE leesbaar te maken, want daar komt het op neer. Dat is eigenlijk natuurlijk een oplossing die tekort door de bocht is om echt *goed* te doen wat hij moet doen. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Superdeboer schreef op donderdag 25 november 2004 @ 00:06:
[...]

Zoals je hierboven in mijn edit kunt zien, was ik daar inmiddels ook al van op de hoogte. Goedbeschouwd is dat ook compleet waar en is het beperkte stukje code dat hierboven staat ook niet meer dan een ranzige hack om XHTML in IE leesbaar te maken, want daar komt het op neer. Dat is eigenlijk natuurlijk een oplossing die tekort door de bocht is om echt *goed* te doen wat hij moet doen. :)
true, het is een hack, en aangezien ik xhtml aanbied en ik niks anders aan te bieden heb negeer ik die voorkeur van de browser, ik heb immers geen alternatief :)
Verder is het natuurlijk gewoon een hack om het toch weer te kunnen geven bij browsers die geen xhtml ondersteunen.

Verwijderd

dan heb ik even een vraagje (denk aan jou :P): hoe zit het dan met IE (want die werkt dus niet in een xml omgeving) doet die er wel wat mee of is en blijft de boel gewoon tagsoup en wordt er maar wat geprobeerd?
Als je het als 'text/html' verstuurd gaat IE er net zo mee om als Mozilla. Alleen de 'charset' paramter zal eruit gehaald worden, het MIME type wordt genegeerd. Zie ook: http://whatwg.org/specs/web-apps/current-work/#http-equiv

Verwijderd

ja, maar doet IE dat uiteindelijk ook? als ik text/html verstuur en in een meta als mime type stiekum toch application/xhtml+xml zet, zou die laatste genegeerd moeten worden, maar doet IE dat dan ook? want als IE het toch ziet als een hint mbt de inhoud van het document, dan heb je er dus wel wat aan om het toe te voegen lijkt me.

Verwijderd

Probeer maar is met als MIME 'text/plain'.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 14:15 ]

Verwijderd

ok, het boeit niet idd

wat wel nuttig blijkt is het character set. Niet zozeer omdat het als backup dient als er niks in de http headers wordt meegegeven, maar wel omdat dreamweaver hieruit de encoding haalt en speciale characters dito opslaat.

• simon
Ben nu bezig met het omzetten van m'n forum, maar ook dit gaat niet zonder slag of stoot: http://www.fcstaring.nl/err.html is het resultaat, die gare copyright bar doet niet wat ik wil. Hoe ik 'm ook move :'(

|>

• simon
* kick *

|>

• simon
* simon is er nog niet uit. Kan iemand mij bijstaan in de strijd?

|>

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Wat is nu nog je probleem? De problemen ui de TS zijn inmiddels opgelost?

Als ik naar je vervolgvraag kijk zie ik alleen maar een pagina met forum code (zoals: {location}). De source van die errorpagina is ook totaal niet correct.
Pagina: 1