Toon posts:

Linux draaien zonder X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een linux machine staan met X geinstalleerd en draaiend. nu wil ik x op een remote pc starten maar dat kan niet want die draait al op de locale pc.

dus de vraag:

Hoe kan ik linux starten zonder X zodat ik op de remote machine X kan draaien

gegevens:

Distro: Ubunto linux (erg redhat based)
client: Windows 2000 met X-32 programma
X window manager: Gnome
Verbinding: poort 22 ssh

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Wat heeft de remote X met jouw X te maken?

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:19
Opstarten in runlevel 3?

Ubuntu is trouwens gebaseerd op Debian, niet op Redhat.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:38:
ik heb een linux machine staan met X geinstalleerd en draaiend.
OK, so far so good.
nu wil ik x op een remote pc starten maar dat kan niet want die draait al op de locale pc.
Dit snap ik niet helemaal. Je kunt gewoon meerdere X sessies tegelijk starten. Misschien is het niet handig om dat als dezelfde user te doen, als je dat wel wilt snap ik het punt wel een beetje ja.
Hoe kan ik linux starten zonder X zodat ik op de remote machine X kan draaien
Dit kun je heel makkelijk zelf uitvinden: in /etc/inittab het standaard runlevel veranderen van 5 naar 3. Dit staat ook ergens in de NOS FAQ uitgelegd (en in talloze topics in NOS ;) ).

Gert: wat jij zegt dacht ik ook, maar de vraag is: als je 2 keer als dezelfde user KDE of Gnome opstart, de kans bestaat dat er dingen mis gaan met temporary files e.d. Of werkt dat gewoon zonder problemen? Nooit echt geprobeerd 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 24-11-2004 13:49 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
X draait altijd lokaal. Je kunt programma's die remote draaien, contact laten maken met jouw lokale X server. Zoek maar eens op X forwarding of xdmcp. Xdmcp werkt erg handig, maar moet je niet op een onveilig netwerk gebruiken. Als je xdmcp wilt gebruiken moet je eens kijken naar gdm: die heeft heel goede ondersteuning voor xdmcp.

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-02 07:52
KIjk eens naar www.cygwin.com
Beetje overkill maar hierin zit een X client waarmee je via een prompt een X verbinding kan leggen met je server.
Dit werkt prima vanaf je windows omgeving.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wilke schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:46:
Gert: wat jij zegt dacht ik ook, maar de vraag is: als je 2 keer als dezelfde user KDE of Gnome opstart, de kans bestaat dat er dingen mis gaan met temporary files e.d. Of werkt dat gewoon zonder problemen? Nooit echt geprobeerd 8)7
Dat kan zonder problemen, laatst per ongeluk gedaan :P
Wat wel geinig is, een .xinitrc aanmaken, dan pakt gdm gewoon gnome, en kun je met startx de sessie uit je .xinitrc starten.

Dualscreen in UT is namelijk niet echt handig O-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
hm ubuntu is debian based ja... zei ik redhat?? |:( |:(

ik heb al een keer 2 gnome sessies opgestart tegelijk. dus een keer met init (startx) een keer met startgnome (client) door het programma x-win32.

by the way een SUPER programma

alleen heeft het me al een keer een redhat (ja nu wel redhat :D) systeem gekost. het zaakie liep vast en na reboot kreeg ik bericht: no more processes in init 5

dus nu ubuntu...

maar ik denk dat x-win32 de oplossing is. je krijgt nieuwe vensters van bijv. mozilla in een nieuw scherm enzo werkt Perfect :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 12:31:
hm ubuntu is debian based ja... zei ik redhat?? |:( |:(

ik heb al een keer 2 gnome sessies opgestart tegelijk. dus een keer met init (startx) een keer met startgnome (client) door het programma x-win32.

by the way een SUPER programma
Het is een leuk programma maar helaas betaald en daarnaast: hun license management bevalt me niet. Probeer maar eens meerdere versies binnen een lan te draaien :(

Cygwin (gratis als in Linux) lijkt me dan inderdaad een betere suggestie, een collega van me is er erg tevreden over.
alleen heeft het me al een keer een redhat (ja nu wel redhat :D) systeem gekost. het zaakie liep vast en na reboot kreeg ik bericht: no more processes in init 5
Het lijkt me *bijzonder* onwaarschijnlijk dat dat aan xwin-32 heeft gelegen. Ik heb het jaren gebruikt (o.a. op redhat) en ben nog nooit zoiets tegengekomen.
dus nu ubuntu...
Is dat de distributie van de week?
maar ik denk dat x-win32 de oplossing is. je krijgt nieuwe vensters van bijv. mozilla in een nieuw scherm enzo werkt Perfect :D
Net als in cygwin dus, maar dan betaald...

Verwijderd

Topicstarter
ok reactie:

Ubuntu is NIET de distributie van de week, Suse is de distributie van de eeuw :D

Ik was ingelogd met x-win32 en een locale xsessie, alles liep vast en het was stuk. kan ook aan mijn installatie hebben gelegen..

wat ik wel positief vind aan ubuntu is alles updaten met apt-get, maarja yum is ook niet slecht. ik heb even heel X verwijderd en opnieuw geinstalleerd. werkt makkelijk..

nieuwe ontdekking tijdens installatie van kerio mailserver: linux heeft ook een installatiewizzard :

BTW x-win32 is voor windows, heb je ook zoiets voor linux vanuit een terminal op te starten?, dat exporteren van schermen lukt me ook nog niet echt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 23:25:
[...]

BTW x-win32 is voor windows, heb je ook zoiets voor linux vanuit een terminal op te starten?,
Zoals je X-Server bedoel je?
dat exporteren van schermen lukt me ook nog niet echt.
erm; toets
code:
1
2
DISPLAY=remotehost:0
export DISPLAY
en dan
code:
1
xhost +waarappvandaankomt
op je andere en start daarna een applicatie in je terminal? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Spider.007 schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 23:36:
erm; toets
code:
1
2
DISPLAY=remotehost:0
export DISPLAY
en dan
code:
1
xhost +waarappvandaankomt
op je andere en start daarna een applicatie in je terminal? :)
He bah. Voor dat soort dingen heb je ssh.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Je kunt in gdm.conf of kdmrc (whatever ubuntu gebruikt als login manager) aanpassen dat er geen lokale X server gestart wordt en dat er geluisterd wordt naar XDMCP queries.

Thuis gebruik ik bovenstaande met netbooting. Ouwe ragbak pentium 133 wordt aangezet, PXE bootrom haalt IP van server, haalt met tftp een boot image op, boot image laadt een kernel en via NFS wordt een rootfs readonly gemount. Vervolgens wordt uit deze read-only omgeving een X-server gestart met "X -broadcast", of in mijn geval "X -query" (terminal server staat in ander LAN, dus weet niet of broadcast werkt). De client maakt verbinding via XDMCP met de terminal server en krijgt gewoon het login scherm voor zn neus.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@ _JGC_
ff offtopic waar heb je die bootrom vandaag getoverd

[ Voor 8% gewijzigd door TrailBlazer op 28-11-2004 18:34 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Die zit standaard op een 3COM 3C905C-TX-M gesoldeerd ;)

Kan zijn dat ie niet geactiveerd is, in dat geval moet je dat ding eerst flashen met een bootrom update die je bij 3COM kunt downloaden.
Pagina: 1