Toon posts:

[TV] Tuners bij KPN digitale TV

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met veel interesse volg ik de laatste tijd de ontwikkelingen op het gebied van Digitale TV, omdat de kwaliteit van het beeld bij Casema (kabel) steeds slechter lijkt te worden. Bellen met Casema resulteert alleen in een simpel antwoord; meneer dat komt omdat we nu digitale televisie hebben en daardoor kan er ruis ontstaan op de ouderwetste kabel. Met andere woorden, je kan van Casema dood vallen als je iets anders hebt dan digitale televisie!

Ik wil dus zo snel mogelijk van Casema af en denk er over om over te stappen naar KPN DTV. Digitenne is geen optie, omdat je dan per televisie betaalt en dat voor mij met 3 televie's veel duurder wordt dan de EUR 10,95 van KPN.

Nu sta ik echter nog voor een ander probleem; de aanschaf van de tuners. Een single tuner kost EUR 39,95 en een dual tuner EUR 69,95. Lijkt mij behoorlijk aan de prijs, zeker gezien het feit dat ik 1x een dual tuner en 2x een single tuner nodig heb. Helaas kan ik op de site van KPN niets terug vinden over het merk/type van de tuners die zij leveren. Enige speurwerk op GOT heeft mij al geleerd dat het om Samsung tuners gaat? Zo ja, om welk type gaat het en heeft iemand deze al elders voordeliger gezien of is het misschien zelfs mogelijk om andere merken/types te gebruiken of zelf te bouwen?

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Het zijn tuners van Panasonic. Wij hebben die al in de winkel liggen. Het type nummer weet ik zo 1,2,3 niet meer. Ik kan zaterdag wel even voor je kijken.
Er komt ook nog een andere fabrikant bij. Nog geen idee welke. Misschien dat ik dat zaterdag ook weet.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Nou, bij mij staat er anders echt Samsung op hoor... Maar is het niet verstandiger deze vraag te stellen in het reeds bestaande digitenne topic?

[TOPIC=962561////digitenne%2Ckpn]

iRacing Profiel

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 13:23
Ik las laatst in het magazine van hardwareinfo.net dat het hele digitenne gebeuren in verhouding te duur is en ten opzichte van digitale sattelietontvangst en digitale televisie via kabelleverancier een veel te slechte kwaliteit levert. De bandbreedte is veel te klein en er is veel compressie en te weinig zenderaanbod. Advies was om voor min of meer hetzelfde geld dus te kiezen voor digitaal via kabelleverancier of zelf schotelontvangst regelen.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 07:07
Mad_Manic schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:07:
Ik las laatst in het magazine van hardwareinfo.net dat het hele digitenne gebeuren in verhouding te duur is en ten opzichte van digitale sattelietontvangst en digitale televisie via kabelleverancier een veel te slechte kwaliteit levert. De bandbreedte is veel te klein en er is veel compressie en te weinig zenderaanbod. Advies was om voor min of meer hetzelfde geld dus te kiezen voor digitaal via kabelleverancier of zelf schotelontvangst regelen.
digitenne is iets naders dan KPN's digatale TV bij mijn weten 8)7

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:52
Het type is Samsung SMT-1100T. In principe zou elke DVB-T ontvanger het moeten doen.

Coïtus ergo sum

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:00:
Ik wil dus zo snel mogelijk van Casema af en denk er over om over te stappen naar KPN DTV. Digitenne is geen optie, omdat je dan per televisie betaalt en dat voor mij met 3 televie's veel duurder wordt dan de EUR 10,95 van KPN.
KPN DTV is toch hetzelfde als Digitenne?

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:52
echtepino schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:14:
[...]

KPN DTV is toch hetzelfde als Digitenne?
Het zijn vergelijkbare produkten, maar verschillende leveranciers, dus niet hetzelfde. Net als UPC niet Casema is.
consolefreak schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:13:
[...]

digitenne is iets naders dan KPN's digatale TV bij mijn weten 8)7
Maar het is wel allebei DVB-T(errestrial). DVB-C(able) en DVB-S(atellite) hebben meer bandbreedte en de stream kunnen dus een hogere bitrate hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Chilly_Willy op 24-11-2004 13:19 ]

Coïtus ergo sum

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
Chilly_Willy schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:17:
[...]
Het zijn vergelijkbare produkten, maar verschillende leveranciers, dus niet hetzelfde. Net als UPC niet Casema is.
Dat is toch niet waar? Ze pikken allebei het Nozema signaal uit de lucht dus beiden hetzelfde product..
Die vergelijking van Casema en UPC is een hele andere, daar zit daadwerkelijk andere hardware aan de andere kant.

Ik vergelijk het meer met C1000 en AH; de Douwe Egberts koffie is bij beide hetzelfde... maar anders geprijsd.

[ Voor 12% gewijzigd door Pino! op 24-11-2004 13:33 ]

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:42
Mad_Manic schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:07:
Ja satelliet is wel het beste, maar hou er rekening mee dat TS 1x dual tuner en 2 x single tuner wil. Schotel + quattro (of quad, weet verschil ff niet meer) lnb is al aan de prijs (schat 100-150 euro) maar dan heeft die 2 decoders en een dualtuner decoder nodig dat loopt hard op dan, dus kwa prijs kan je dat niet zo makkelijk vergelijken. Tis natuurlijk wel zo dat schotel maar 15 € per jaar aan registratie per canal+ kaart kost en dvb-t/c je per maand abonnement moet betalen.

Maar als we het over beeld kwaliteit gaan hebben wordt het eens tijd dat ze hdtv hier gaan introduceren, dan zal iedereen pas versteld staan wat een verbetering dat is tov van wat iedereen nu gewend is.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 16:28

sjaak

un giorno credi

Met veel interesse volg ik de laatste tijd de ontwikkelingen op het gebied van Digitale TV, omdat de kwaliteit van het beeld bij Casema (kabel) steeds slechter lijkt te worden. Bellen met Casema resulteert alleen in een simpel antwoord; meneer dat komt omdat we nu digitale televisie hebben en daardoor kan er ruis ontstaan op de ouderwetste kabel. Met andere woorden, je kan van Casema dood vallen als je iets anders hebt dan digitale televisie!
Ik weet niet wie jij aan de telefoon hebt gehad, maar dit antwoord lijkt me niet echt een antwoord wat ze zouden geven, en daarbij, ik zou er geen genoegen mee nemen als ze dat zouden zeggen...

Verwijderd

Chilly_Willy schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:17:
[...]

[...]

Maar het is wel allebei DVB-T(errestrial). DVB-C(able) en DVB-S(atellite) hebben meer bandbreedte en de stream kunnen dus een hogere bitrate hebben.
Bij DVB-T kan een zender ook best een hoge bandbreedte hebben. Alleen is de totale bandbreedte voor alle zenders samen gelimiteerd (met de huidige infrastructuur en frequenties). Om er dan toch een stuk of 25 zenders in te persen is de bitrate per zender erg laag.

Bij de sat zenders zie je dat ook wel dat sommige zenders geld op transponderhuur besparen door weinig bandbreedte af te nemen. Ook kan het per zender flexibel worden ingesteld dat op bepaalde tijden (bij bijv. veel bewegende beelden) meer bandbreedte gealloceerd wordt. 's Nachts kan die bandbreedte dan weer verkocht worden aan bijv. sexzenders.

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 14:51:
[...]

Bij DVB-T kan een zender ook best een hoge bandbreedte hebben. Alleen is de totale bandbreedte voor alle zenders samen gelimiteerd (met de huidige infrastructuur en frequenties). Om er dan toch een stuk of 25 zenders in te persen is de bitrate per zender erg laag.

Bij de sat zenders zie je dat ook wel dat sommige zenders geld op transponderhuur besparen door weinig bandbreedte af te nemen. Ook kan het per zender flexibel worden ingesteld dat op bepaalde tijden (bij bijv. veel bewegende beelden) meer bandbreedte gealloceerd wordt. 's Nachts kan die bandbreedte dan weer verkocht worden aan bijv. sexzenders.
Dat laatste verklaard waarom bij mij beeld er vaak zo anders uit ziet kwa scherpte, ik denk dat het sneller te zien is op een lcd, maar soms is op dezelfde zender het beeld ineens slecht, ik dacht eerst dat het aan mij of de apparatuur lag maar had ook al een vermoeden van bandbreedtes maar goed, weet ik dat ook weer :)

Verwijderd

6killer schreef op woensdag 24 november 2004 @ 15:41:
[...]

Dat laatste verklaard waarom bij mij beeld er vaak zo anders uit ziet kwa scherpte, ik denk dat het sneller te zien is op een lcd, maar soms is op dezelfde zender het beeld ineens slecht, ik dacht eerst dat het aan mij of de apparatuur lag maar had ook al een vermoeden van bandbreedtes maar goed, weet ik dat ook weer :)
Bij sommige niet nader te noemen kanalen heb je in het midden van het beeld veel beweging wat resulteert in veel blokken daar, eromheen is het gewoon scherp omdat daar geen beweging zit.

Verwijderd

Je kan wel voor andere dvb-t tuners gaan, maar die zijn meestal duurder dan die van KPN. En wat ook nog iets is, bij kpn krijg je bij elke tuner een antenne en een chipkaart. En volgens mij zijn die kaarten niet los te krijgen, antennes wel volgens mij.

En ik denk dat je beter voor dvb-c of dvb-s kan gaan. Meer bandbreedte en beter bereik. Vooral als je een digitaal scherm hebt plasma/tft geeft één van deze opties een beter resultaat.

Verwijderd

DVB-t kun je het beste zien als een oplossing voor mobiele gebruikers (mensen op boten, campings, in de auto). Niet voor het beste beeld en de meeste zenders.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Pas een site gezien met de bandbreedte per zender. Kwam er op neer dat het voor de meeste zenders maar karig gesteld is. Artikel is aardig om eens door te lezen als je de details wilt weten.

Verwijderd

Leuke site, zal es kijken wat de bitrates bij de verschillende sat zenders zijn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nu sta ik echter nog voor een ander probleem; de aanschaf van de tuners. Een single tuner kost EUR 39,95 en een dual tuner EUR 69,95. Lijkt mij behoorlijk aan de prijs, zeker gezien het feit dat ik 1x een dual tuner en 2x een single tuner nodig heb. Helaas kan ik op de site van KPN niets terug vinden over het merk/type van de tuners die zij leveren. Enige speurwerk op GOT heeft mij al geleerd dat het om Samsung tuners gaat? Zo ja, om welk type gaat het en heeft iemand deze al elders voordeliger gezien of is het misschien zelfs mogelijk om andere merken/types te gebruiken of zelf te bouwen?
Het gaat idd om Samsung tuners. KPN heeft denk ik een megadeal met samsung gemaakt, want deze types tuners zie je nergens anders.
En 39,95 of 69,95 is goedkoop - volgens mij koop je nergens anders voor dit soort bedragen DVB-T receivers. (en al helemaal geen dual tuners).
Check voor de lol de site van Digitenne eens, daar begint het dacht ik boven de 100 euro voor een single tuner. Dan heb je in het geval van digitenne alleen nog maar een tuner.
Bij KPN DTV heb je voor deze prijzen gelijk een complete set, tuner-smartcard-antenne. Eenmaal thuis gekregen: doos open-aansluiten-werken.

Je zou kunnen stellen dat digitenne en kpn dtv hetzelfde zijn - zeker qua kwaliteit gesproken. Zender aanbod van kpn is d8 ik wat beter.

De bandbreedte van de zenders is bij beide aanbieders gering en gaat ten koste van de kwaliteit. In mijn geval was deze "slechte" kwaliteit nog altijd stukken beter dan de kabel, dus ook bij mij staat kpn dtv.
Digitenne en KPN DTV kunnen zeer zeker niet tegen sattelliet TV op, daarvan is de bandbreedte vele malen hoger. Maar voor sattelliet TV geld zeker dat je met hogere aanschaf zit.
Afijn, elders op dit forum zijn diverse topics over digitenne/kpn dtv en sattelliet. Zoek er eens naar en je krijgt genoeg info.

Alles kan stuk.

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
KPN digitale TV = Digitenne... KPN heeft aandelen van Digitenne en biedt dat pakket aan onder licentie onder hun eigen naam. Prijzen hanteren ze zelf natuurlijk.

Verwijderd

Vorige week pakket ontvangen van KPN. Reden om over te stappen was puur financieel (en een stukje ergernis over de artefacts, echo's, sneeuw en soms ronduit uitvallen van kanalen op kabel, Multikabel met volgens mij UPC feed). Ik heb al adsl van xs4all en een kpn telefoonlijn. Dus voor 7,95 per maand ben ik het heertje.

Aansluiten was simpel. Het werkte erg snel. Signaalsterkte bijna allemaal 99-100% (waarom heb ik dat niet met mijn gsm hier in huis?). Vergelijking gedaan met kabel (81cm breedbeeld tv). Opmerkelijke conclusie: het beeld van de kabel LIJKT scherper. Als je het beeld stil zet (kan met tv), dan is het meteen duidelijk waardoor: het beeld van de kabel is een stuk onscherper, bevat erg veel ruis. Maar die zit telkens op een andere plek waardoor het uiteindelijke beeld scherp lijkt. Bij digi tv zie je nauwelijks verschil tussen het spelende beeld en het stilstaande beeld (ok, het grote verschil is dat het niet meer beweegt niet - duh). De kwaliteit is een grote stap naar DVD kwaliteit. Problemen? Ja, geluid via tv klinkt matig (moet daarvoor helpdesk nog bellen) maar via surround set uitstekend (glas nog niet aangesloten, dus gewoon via koper). Verder heel incidenteel valt het geluid een fractie van een seconde weg. Antenne verplaatsen lost dit niet op. Dit gebeurt ook bij de radio. Maar dit is zo sporadisch dat het niet storend is.

Radio: zeer goede geluidskwaliteit. Wel jammer is dat je radiotext info etc. helemaal wegvalt. Deze wordt niet meer weergegeven op je tuner - immers, die gebruik je niet meer. Ook op de tv zie je die informatie niet. Dat vind ik wel een misser. Daarnaast is het niet mogelijk om via de ab te schakelen naar radio, als je op tv in de favorieten hebt gezeten (je kunt 3 sets favorieten instellen op de ab, voor 3 verschillende huisgenoten, of 3 verschillende moods, whatever. Ik heb MTV / TMF dus in fav 3 zitten, wat weinig bekeken kanalen in fav 2 en de rest in fav 1). Als je tv uit staat en je wil toch radio luisteren, dan is het wat experimenteren met de favorieten toets en de radio toets. Het display van de Samsung biedt hierbij geen enkele hulp: het laat enkel de kanalen zien. En zolang die onder de 100 zitten, zit je nog steeds in je tv kanalen. Dit betekent dus ook dat je op het display niet kunt zien welke radiozender je hebt, op het nummer na. Ik luister nu naar 108, dat is geloof ik 3FM (je kunt ze verplaatsen).

Is dit het eindpunt? Nee. Ik verwacht ruim een jaar hiervan gebruik te maken. Met onze vereniging van eigenaren van ons huis willen we gezamelijk een schotel plaatsen, gericht op Astra, Hotbird en de BBC satelliet. Daarna binnenshuis alles doorbekabelen, tuners aansluiten enz. Maar voordat dit is gerealiseerd... Daarnaast blijken er wat juridische haken en ogen aan te zitten: zodra je als VVE een schotel neerzet en je verspreidt het intern naar verschillende adressen, dan ben je aan het her-uitzenden. En daar moet je voor dokken. Daar zijn verschillende grote wooncorporaties ook tegenop gelopen (wij zijn maar met 4) en die zijn ongetwijfeld aan het procederen. Dat zullen we rustig af moeten wachten. En toen kwam KPN digi tv, misschien betere kwaliteit, in ieder geval een stuk goedkoper dan de kabel. Keuze was dus snel gemaakt, want in 7 maanden heb ik de tuner al terugverdiend.

Al met al, ik ga mijn digiset niet terugsturen. KPN heeft daarnaast aangegeven veel energie in het digitale tv project te gaan stoppen. Ze stoppen om die reden ook met hun breedband portal. Ik ga het wel zien wat hiervan terecht gaat komen...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:16

paQ

*kick*

dit lijkt me het meest geschikte topic voor mijn vraag

Ik heb vandaag een gloednieuwe tuner van Strong gehaald, de 5000T. Volgens de dealer een van de beste 'digitenne' tuners.

echter, nou weigert het apparaat mijn KPN kaart :|

"geen kaart aanwezig' is de melding, en ontvang alleen Nederland 2 (free to air)

iemand bekent met een dergelijk fenomeen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Dat wil ik eigenlijk ook wel weten. De decodering is dus hetzelfde, want de kanalen zijn dat ook.
Digitenne heeft een CAS5-conax-codering, dus ga ik er van uit dat KPN dat ook heeft.

In principe zouden de kaarten dus uitwisselbaar moeten zijn, toch?

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Pagina: 1